close search results icon

Θεσσαλονίκη

Ανακαλύψτε τα κτίρια της πόλης: Μέγαρο Χατζηδημουλά

Εκεί όπου στεγάζεται το Ταμείο Παρακαταθηκών και δανείων, στην Ερμού 35 με Καρόλου Ντήλ

Ανακαλύψτε τα κτίρια της πόλης: Μέγαρο Χατζηδημουλά
  • ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
  • fb
  • twi

Πνιγμένα από το καυσαέριο και τις μοντέρνες πολυκατοικίες. Στέκουν δίπλα μας ενάντια στο χρόνο και την φθορά. Τα προσπερνάμε, δεν τα παρατηρούμε, σε κάποια από αυτά ζούμε και εργαζόμαστε, κάνουμε τα ψώνια μας η πίνουμε έναν καφέ. Άλλα μαραζώνουν από την αδιαφορία μας. 

Ζωντανά και περήφανα σύμβολα της ιστορίας της πόλης, κρύβουν σημαντικά γεγονότα, σκοτεινά μυστικά, οικογενειακές ιστορίες, τραγωδίες και χαρές. Νεοκλασικά, διατηρητέα, του ευρωπαϊκού εκλεκτισμού, του κλασικισμού, μπαρόκ, σύγχρονα αυτά είναι τα κτήρια σύμβολα της πόλης.

Βρίσκεται στην γωνία των οδών Ερμού με Καρόλου Ντήλ και το τελευταίο διάστημα είναι κρυμμένο πίσω από σκαλωσιές μιας και έχει περάσει η εξωτερική του όψη σε διαδικασία αποκατάστασης. Χτίστηκε το 1924 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Δημήτρη Φιλυζή και είναι γνωστό ως Μέγαρο Χατζηδημουλά. 

Ο Ηρακλής Χατζηδημουλάς (1881-1931), υπήρξε εύπορος βιομήχανος και διατηρούσε Βαμβακοκλωστήριο στην Έδεσσα. Το κτήριο πιθανό αποτελούσε την κατοικία της οικογένειας. Είναι χαρακτηρισμένο διατηρητέο με ΦΕΚ του 1983 και ανήκει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Ο Δημήτριος Φυλλίζης (1883-1965) από την Τραπεζούντα του Πόντου ήταν πολιτικός μηχανικός που αποφοίτησε το 1906 από το Ε.Μ.Π. και εργάστηκε από το 1923 ως ελεύθερος επαγγελματίας στη Θεσσαλονίκη, σε οικοδομικές εργασίες (συνοικισμοί, καπναποθήκες, έργα εταιρείας "Ulen" κλπ.) 

megharo-xatzidimoula-tamio-parakatathikwn-kai-danion1924-ermou-kai-karoloy-ntil-thessaloniki.jpg

Το μέγαρο Χατζηδημουλά σχεδιάστηκε ως οικογενειακό μέγαρο κατοικιών, για λογαριασμό του Ηρακλή Χατζηδημούλα.

Αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο και δύο ορόφους και αρχικά κατέληγε σε γωνιακό πυργίσκο που κατεδαφίστηκε μετά τους σεισμούς του 1978. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η οργάνωση της κάτοψης με την απότμηση της γωνίας και ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιείται η απότμηση αυτή με την δημιουργία κλειστών εσοχών ώστε να ορθογωνίζονται οι εσωτερικοί χώροι. 

Η είσοδος στο χώρο του κλιμακοστασίου είναι ιδιαίτερα προσεγμένη και αποτελείται από μαρμάρινο πλαίσιο σε μορφή αψίδας θριάμβου ενώ στο κλειδί του τόξου είναι χαραγμένα τα αρχικά του ιδιοκτήτη. Τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικά και μορφολογικά στοιχεία των όψεων, συμπληρώνει ο εσωτερικός ζωγραφικός διάκοσμος που έχει νεοκλασικές επιδράσεις στο χώρο του κλιμακοστασίου και στοιχεία ΑRΤ – NΟUΝΕΑU στις οροφές των δωματίων. 

Τέλος, έντονες είναι οι επιρροές από τα σχέδια που εκπόνησε ο Hebrard για δημόσια κτίρια της πόλης και τις προτεινόμενες όψεις των κτιρίων του κέντρου.

img-9430.JPG