close search results icon

«Σαν τα προβλήματα υποδομών της Χαλκιδικής δεν έχει»

Μπορεί να είναι πρωταθλήτρια στις γαλάζιες σημαίες, αλλά διεκδικεί και πρωτιά ελλείψεων σε βασικές υποδομές

«Σαν τα προβλήματα υποδομών της Χαλκιδικής δεν έχει»
  • ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
  • fb
  • twi

Μπορεί και φέτος ο νομός Χαλκιδικής να έχει αναδειχτεί πρωταθλητής σε γαλάζιες σημαίες, αφήνοντας πίσω την Αττική, τη Κρήτη και τη Ρόδο, και μπορεί πράγματι Έλληνες και ξένοι τουρίστες να αναφωνούν ότι «σαν την Χαλκιδική δεν έχει», όμως η άλλη όψη του νομίσματος, αυτή των υποδομών και των δικτύων, δεν είναι καθόλου ευχάριστη για μία περιοχή, που κάθε καλοκαίρι φιλοξενεί εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους.

Ο νομός Χαλκιδικής με έκταση 2.886 τετραγωνικά χιλιόμετρα και πληθυσμό που αγγίζει σήμερα τις 120.000 κατοίκους, κάθε καλοκαίρι μετατρέπεται σε ένα τεράστιο τουριστικό θέρετρο, που καλείται να καλύψει τις λειτουργικές ανάγκες χιλιάδων τουριστικών επιχειρήσεων αλλά και όλων των επισκεπτών που την προτιμούν για τις φυσικές της ομορφιές.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο νομός και φέτος αναδείχθηκε πρώτος στην Ελλάδα σε αριθμό συνολικών βραβεύσεων, με 96 γαλάζιες σημαίες, γεγονός που βοήθησε καθοριστικά την Ελλάδα να αναδειχτεί για ακόμα μία φορά στην 2η θέση παγκοσμίως, στις γαλάζιες σημαίες.

Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που κάθε καλοκαίρι η Χαλκιδική βουλιάζει: εκτιμάτε ότι σε κανονικές συνθήκες κάθε χρόνο τους θερινούς μήνες, η περιοχή φιλοξενεί κοντά στο ένα εκατομμύριο «κατοίκους» και συνολικά περίπου 4 εκατομμύρια επισκέπτες.

paul-gilmore-x8rzvoozkxq-unsplash.jpg


Το παράλογο και αντιφατικό όμως είναι ότι ακόμα και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια τουριστικής εκμετάλλευσης, οι υποδομές και τα δίκτυα του νομού παραμένουν στο σχεδιασμό που προβλέπει την εξυπηρέτηση του μόνιμου πληθυσμού.

Σε όλα τα επίπεδα εδώ και πολλά χρόνια, το οδικό δίκτυο, το σύστημα υγείας, η ύδρευση και η αποχέτευση, η πυρόσβεση και τα αντιπλημμυρικά έργα, παραμένουν σχεδόν στην ίδια κατάσταση παρά τις όποιες παρεμβάσεις που κρίνονται μερικές και αποσπασματικές.

Στο οδικό δίκτυο μπορεί να προχωρά το έργο της διαπλάτυνσης στο δρόμο Θεσσαλονίκης – Πολυγύρου, όπως και το λεγόμενο ορφανό χιλιόμετρο στην Ποτίδαια, αλλά το οδικό δίκτυο στο σύνολο του είναι ξεπερασμένο και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καλύψει το φόρτο που δέχεται, ιδίως μετά την αύξηση του οδικού τουρισμού από τα Βαλκάνια.

Το δημόσιο σύστημα υγείας στο νομό Χαλκιδικής, διαθέτει πέντε κέντρα Υγείας, στα Μουδανιά, στην Κασανδρεία, στην Καλλικράτεια, στον Άγιο Νικόλαο και στο Παλαιοχώρι και το νοσοκομείο Πολυγύρου. Οι ελλείψεις σε γιατρούς νοσηλευτές και υλικοτεχνικές υποδομές είναι χρόνιες ενώ ανάλογα προβλήματα υποστελέχωσης αντιμετωπίζει και το ΕΚΑΒ.

Στην ύδρευση, το αναμενόμενο φράγμα του Χαβρία πάνω από την Ορμύλια μπορεί να δώσει λύσεις στην ύδρευση αλλά μέχρι τότε, πολλές περιοχές στην Χαλκιδική θα συνεχίσουν το καλοκαίρι να βιώνουν συνεχείς διακοπές στην παροχή νερού λόγω της παλαιότητας και ακαταλληλότητας του δικτύου.

Ακόμα πιο σοβαρό είναι το πρόβλημα με την αποχέτευση, η οποία σε πολλές περιοχές είναι ανύπαρκτη με το σύστημα των βόθρων να ζει και να βασιλεύει. Όσο για τους υπάρχοντες βιολογικούς καθαρισμούς των λυμάτων, όπου υπάρχουν συνήθως επαρκούν μόνο για τον μόνιμο πληθυσμό και κάθε χρόνο σε πολλές περιοχές έχουμε μέχρι και υπερχειλίσεις.

Ανάλογα υποστελεχωμένες είναι και όλες οι άλλες δημόσιες υπηρεσίες, όπως η αστυνομία και η πυροσβεστική, οι οποίες τους καλοκαιρινούς μήνες κυριολεκτικά τρέχουν και δεν φτάνουν.

sithonia.jpg



Ανδρέας Χλιούμης: Οδικό δίκτυο από το 1970

Ο Ανδρέας Χλιούμης, πρόεδρος του ΤΕΕ Χαλκιδικής, αναφερόμενος στο οδικό δίκτυο σημειώνει ότι πρόκειται για ένα ξεπερασμένο πλέον δίκτυο οδικών αξόνων, το οποίο σε μεγάλο βαθμό βασίζεται σε χαράξεις από την δεκαετία του 1970.

«Μπορεί αυτή της στιγμή να γίνονται σημαντικά οδικά έργα, όπως ο δρόμος Βασιλικά - Γαλάτιστα και το άνοιγμα στο λεγόμενο ορφανό χιλιόμετρο της Ποτίδαιας, αλλά ο νομός χρειάζεται νέες χαράξεις προκειμένου να αποφύγουμε φαινόμενα όπως το κυκλοφοριακό χάος με το γνωστό φανάρι της Νικήτης», τονίζει και αναφέρει ότι η μελέτη της νέας χάραξης του άξονα Μουδανιά – Ψακούδια - Νικήτη που θα παρακάμπτει το παλιό δίκτυο, είναι σχεδόν έτοιμη.

«Χρειάζεται πολιτική βούληση και χρηματοδότηση για να προχωρήσουν όλα αυτά τα έργα, αλλά και το απαραίτητο προσωπικό» τονίζει και αναφέρει ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει να προσλάβει μηχανικούς εδώ και δέκα χρόνια ενώ όλες οι τεχνικές υπηρεσίες των δήμων λειτουργούν με το ελάχιστο προσωπικό.

Ανάλογη είναι η προσέγγιση του για τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, τονίζοντας ότι το φράγμα του Χαβρία, θα λύσει πολλά προβλήματα ύδρευσης, αλλά το υπάρχον σύστημα, ιδίως της αποχέτευσης, είναι ανεπαρκές και οριακά επικίνδυνο. Όπως αναφέρει χιλιάδες τουριστικές επιχειρήσεις λειτουργούν με βόθρους και οι υπάρχοντες βιολογικοί καθαρισμοί δεν λύνουν το πρόβλημα ενώ τονίζει πως σε περιοχές όπως η Ολυμπιάδα χρειάζονται άμεσα αντιπλημμυρικά έργα. «Η Χαλκιδική το καλοκαίρι είναι ο καθρέπτης της Βόρειας Ελλάδας και θα πρέπει να τύχει άλλης αντιμετώπισης», τονίζει.

Λάζαρος Τόσκας: Η Περιφέρεια έχει εγκαταλείψει το νομό

Ο περιφερειακός σύμβουλος, Λάζαρος Τόσκας, μηχανικός στο επάγγελμα, εστιάζει στο θέμα της ύδρευσης τονίζοντας πως αν ανοίξει η εκμετάλλευση των Σκουριώ,ν όλη η Βόρεια Χαλκιδική θα υποστεί περιβαλλοντική καταστροφή ενώ θα επηρεαστεί σημαντικά και όλος ο νομός.

«Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για το ζήτημα της ύδρευσης και της περιβαλλοντικής προστασίας. Το περίφημο φράγμα του Χαβρία, είναι σημαντικό έργο αλλά πού είναι; Φράγμα ακούμε και φράγμα δεν βλέπουμε», τονίζει και αναφέρει ότι το πρόβλημα της αποχέτευσης και των βιολογικών καθαρισμών είναι αλληλένδετο. «Εκτός από πολλές παραλιακές περιοχές και η Βόρεια Χαλκιδική δεν διαθέτει βιολογικούς καθαρισμούς. Μάλιστα, Νεοχώρι, Παλαιοχώρι, Αρναία, Μεγάλη Παναγιά και Βρασνά, μέσω ρεμάτων ρίχνουν τα λύματα τους στον Χαβρία», αναφέρει και τονίζει ότι Χαλκιδική δεν είναι μόνο η Κασσάνδρα και οι άλλες γνωστές παραθαλάσσιες περιοχές του νομού.

Επίσης, για το οδικό δίκτυο αναφέρει ότι δεν υπάρχει επαρκής συντήρηση από την Περιφέρεια και δεν έχει  γίνει κανένα αντιπλημμυρικό έργο, όπως στη Συκιά και στην Ολυμπιάδα που έχουν πληγεί επανειλημμένα. «Ο κ. Τζιτζικώστας ασχολείται μόνο με το προφίλ και την πολιτική του καριέρα και όλα τα κάνει για λόγους επικοινωνίας. Πού είναι η γέφυρα στο ρέμα στη Συκιά;», ρωτά και τονίζει πως το καλοκαίρι η Χαλκιδική δεν διαθέτει ούτε τα αναγκαία μέσα περίθαλψης. «Όλα τα κέντρα υγείας και το νοσοκομείο Πολυγύρου λειτουργούν με τεράστιες ελλείψεις όπως βέβαια και η Πυροσβεστική, με τα προβλήματα να χρονίζουν και την κεντρική διοίκηση να αδιαφορεί πλήρως», σημειώνει.


Στέλιος Βαλλιάνος: Οι υποδομές αναλώνονται γρήγορα

Στην ανεπάρκεια της βοήθειας και στήριξης που παρέχει το κεντρικό κράτος, αλλά και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, εστιάζει ο δήμαρχος Αριστοτέλη, Στέλιος Βαλλιάνος, τονίζοντας πως η Χαλκιδική λειτουργεί χειμώνα – καλοκαίρι με τις ίδιες υποδομές, παρότι ο πληθυσμός το καλοκαίρι υπερτριπλασιάζεται.

«Δυστυχώς οι υποδομές ποτέ δεν είναι επαρκούν και μάλιστα αναλώνονται πιο γρήγορα λόγω της πληθυσμιακής έκρηξης κάθε καλοκαίρι», τονίζει και αναφέρει ότι μπορεί το οδικό δίκτυο να συντηρείται αλλά η ανάγκη νέων χαράξεων σε όλο το νομό είναι επιτακτική.

«Ο οδικός άξονας Μουδανιά - Σιθωνία χρειάζεται νέα χάραξη όπως και η σύνδεση - Πολυγύρου Ιερισσού και Ουρανούπολης – Τρυπητής. Πρέπει να πάμε σε νέες χαράξεις ώστε να καλύψουμε τις ανάγκες που δημιουργεί ο οδικός τουρισμός», τονίζει και παραδέχεται ότι στα αντιπλημμυρικά έργα όπως και στα δίκτυα αποχέτευσης και ύδρευσης δεν έχουν γίνει όσα έπρεπε.

Ωστόσο επισημαίνει ότι οι δήμοι χωρίς τη βοήθεια του κεντρικού κράτους δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν προβλήματα ευρείας κλίμακας. «Η περιφέρεια και το κράτος πρέπει να βοηθήσουν στις αδειοδοτήσεις και στη χρηματοδότηση», σημειώνει και ειδικά για τα αντιπλημμυρικά της Ολυμπιάδας, τονίζει πως η μελέτη είναι έτοιμη και θα κατατεθεί για αδειοδότηση τον Ιούλιο.

Κυριακή Μάλαμα: η Καλλικράτεια, το καλοκαίρι συγκεντρώνει πληθυσμό μεγαλύτερο από εκείνον της Πάτρας

Η βουλευτής Χαλκιδικής του ΣΥΡΙΖΑ, Κυριακή Μάλαμα, που το τελευταίο διάστημα έχει πυκνές επαφές με όλους τους φορείς και τις επαγγελματικές ομάδες που ασχολούνται με τον τουρισμό, επισημαίνει ότι το φορτίο που καλούνται να εξυπηρετήσουν οι υποδομές του νομού, αγγίζουν το μέγεθος μίας τεράστιας μεγαλούπολης.

Όπως αναφέρει η Χαλκιδική των 100.000 μόνιμων κατοίκων, το καλοκαίρι υποδέχεται πάνω από 4 εκατομμύρια επισκέπτες και μικρές πόλεις όπως η Καλλικράτεια, το καλοκαίρι συγκεντρώνουν πληθυσμό μεγαλύτερο από εκείνον της Πάτρας.

«Το ερώτημα είναι ποιες υποδομές χρειάζονται για να είναι βιώσιμη αυτή η τουριστική ανάπτυξη; Εμείς ξεχωρίζουμε τρεις κατηγορίες. Υποδομές πολιτικής προστασίας και υγείας, υποδομές διαχείρισης υδάτων, λυμάτων και αποβλήτων και υποδομές μεταφορών» τονίζει και αναφέρει πως η έμφαση πρέπει να δοθεί πρώτιστα στο σύστημα υγείας με γιατρούς σε δομές πρωτοβάθμιας υγείας και στο ΕΚΑΒ, όπως και στην διαχείριση του νερού και στην αναβάθμιση του συνόλου των βιολογικών σταθμών.

Για το οδικό δίκτυο, τονίζει πως πέρα από την βελτίωση των οδικών αξόνων «πρέπει άμεσα ο Νομός να αναζητήσει και υποδομές «ήπιας κινητικότητας και οικολογικές τουριστικές μεταφορές σε παραλίες και τόπους φυσικού κάλλους», όπως και «το να επενδύσει στην ενδοδημοτική και διαδημοτική μετακίνηση με οικολογικά μέσα μεταφοράς. Σε αυτό το κομμάτι η Χαλκιδική πρέπει να πρωτοπορήσει».

Υπό κατάρρευση η παραλία της Ηράκλειας

Ενδεικτικό γεγονός της κατάστασης των υποδομών της Χαλκιδικής είναι η εικόνα της πλήρους αποσάθρωσης που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στο παραλιακό μέτωπο της Νέας Ηράκλειας Χαλκιδικής που ανήκει στον Δήμο Νέας Προποντίδας

Η παραλιακή ζώνη της περιοχής σε έκταση περίπου τριών χιλιομέτρων έχει υποστεί ακόμα κατάρρευση σε σημαντικό βαθμό, λόγω της διάβρωσης από τη θάλασσα αλλά και τις έντονες βροχοπτώσεις την οποία οι αρμόδιες αρχές χρόνο με το χρόνο παρακολουθούν μελετώντας απλά το φαινόμενο.