Ανώνυμη καταγγελία βάζει στο στόχαστρο Θεσσαλονικιό εκπαιδευτικό στη Γερμανία

Σκοταδισμός στην εκπαίδευση για ακόμα μία φορά; - Τι λέει ο ίδιος αποκλειστικά στην Parallaxi

Γιώργος Σταυρακίδης
ανώνυμη-καταγγελία-βάζει-στο-στόχαστ-1020152
Γιώργος Σταυρακίδης

Για «σκοταδιστικούς κύκλους» κάνει λόγο στην Parallaxi ο εκπαιδευτικός που υπηρετεί με απόσπαση στο Ελληνικό Λύκειο και Γυμνάσιο της Νυρεμβέργης. Ο Θόδωρος Αζούδης, Θεσσαλονικιός εκπαιδευτικός με μεγάλη πορεία στην εκπαίδευση και στην φιλαναγνωσία καλείται στις 29/6/2023 να απολογηθεί με Ε.Δ.Ε. που εντέλλεται το Υπουργείο Παιδείας και θα διεξαχθεί από το Γραφείο εκπαίδευσης του Μονάχου.

Κύκλοι που παρακολουθούν το θέμα, μιλάνε για παλιές πρακτικές σπίλωσης ανθρώπων, που ανώνυμα προσπαθούν απλά να αμαυρώσουν την εκπαιδευτική δράση του φιλόλογου που δηλώνει απογοητευμένος μετά από όσα έγιναν, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη συζήτηση μας και στην περίπτωση της δασκάλας που έδειξε στους μαθητές της την σπουδαία ταινία “Αγόρια στο ντους“, ως ακόμα ένα δείγμα πως υπάρχουν κύκλοι που χτυπάνε σκοπίμως τους εκπαιδευτικούς.

«Δεν είμαι δικομανής, δεν μου έχουν κάνει ποτέ ξανά αναφορά πριν από αυτή στην Νυρεμβέργη, δεν έχω επιδιώξει ποτέ κάτι τέτοιο» αναφέρει στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε μαζί του, προσπαθώντας να εξηγήσει όσα συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό σε αυτόν.

Αφορμή για όλα αυτά, στάθηκε αρχικά μία ανώνυμη επιστολή που αναγράφει αόριστα «γονείς μαθητών γυμνασίου – λυκείου Νυρεμβέργης» και μέσα κατηγορεί τον εκπαιδευτικό για ιδιαίτερα μαθήματα σε μαθητές του, ότι τους υποχρεώνει να αγοράζουν βιβλία από την αγορά των οποίων επωφελείται οικονομικά, ότι τους υποχρεώνει να αγοράσουν το δικό του βιβλίο, ότι υποχρέωσε μαθητές τάξης του να αγοράσουν το βιβλίο “Κοσμοδρόμιο” το οποίο, όπως λένε, “είναι γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες” και έχει φιλικές σχέσεις με την συγγραφέα.  Διάφορα τέτοια λοιπόν που περισσότερο με ασάφειες μοιάζουν παρά με εμπεριστατωμένες κατηγορίες. Μάλιστα, σε αυτό που φανερά μπορεί κάποιος να καταλάβει, είναι πως σίγουρα το «Κοσμοδρόμιο» της Ελένης Κατσαμά δεν είναι ένα βιβλίο “γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες”, αφού πρόκειται για ένα εφηβικό ανάγνωσμα, βραβευμένο μάλιστα με Κρατικό Βραβείο Εφηβικού-Νεανικού Βιβλίου, αλλά και αυτό που αναφέρει η επιστολή για φιλική σχέση του φιλόλογου με την  συγγραφέα, η κ. Κατσαμά έχει ήδη δηλώσει πως δεν γνώριζε τον κ. Αζούδη. Κατόπιν αυτού, ήρθε η πειθαρχική του δίωξη.

Ως αρχική απορία και ως αποτέλεσμα, αν θέλετε, σε όλα τα παραπάνω, είναι η βάση που μπορεί να δίνει τελικά ένα Υπουργείο σε ανώνυμες καταγγελίες, στοχοποιώντας και τελικά διασύροντας  έναν εκπαιδευτικό που μεταδίδει την – αποδεδειγμένη – αγάπη του για τα βιβλία και τους συγγραφείς στους μαθητές του. Και αν τελικά, αυτό που μπορεί κάποιος να κατηγορήσει τον κ. Αζούδη είναι πως ανάγκασε στα παιδιά να διαβάζουν βιβλία, να μαθαίνουν βιβλία και να γνωρίζουν συγγραφείς, “Τότε αυτό είναι τιμή μου” όπως χαρακτηριστικά μου είπε.

“Mε έχουν στοχοποιήσει”

Στην τηλεφωνική επικοινωνία μας με τον θεσσαλονικιό εκπαιδευτικό, προσπαθεί να εξηγήσει τι έχει συμβεί, στον βαθμό βέβαια που κι αυτός είναι σε θέση να το κάνει, καθώς δεν έχει μέχρι σήμερα ενημέρωση σχετικά με τις κατηγορίες που θα πρέπει να αντικρούσει στην επερχόμενη απολογία του με ΕΔΕ. Τι έχει συμβεί όμως;

κ.Αζούδη, πώς φτάσαμε σε αυτό το σημείο;

Καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, ούτε στον Διευθυντή του Γυμνασίου, αλλά ούτε στο Λύκειο, ούτε ένας γονιός ή ένας μαθητής δεν διαμαρτυρήθηκαν για μένα. Εγώ εδώ κάνω μάθημα σε δύο σχολεία. Ξαφνικά, στις αρχές Φλεβάρη, έρχεται στον Διευθυντή του Γυμνασίου και του Λυκείου αλλά και σε εμένα, ένα έγγραφο από το συντονιστικό γραφείο Εκπαίδευσης Μονάχου, το οποίο είχε επισυναπτόμενη μία ανώνυμη καταγγελία που την υπέγραφαν δήθεν γονείς των δύο σχολείων εναντίον μου και έγραφε το Συντονιστικό γραφείο του Μονάχου «Ζητούνται απόψεις» επί της ανώνυμης καταγγελίας. Έτσι ξεκίνησε όλο. Εφόσον λοιπόν αυτοί δεν ήρθαν μέσα στο Σχολείο να καταγγείλουν κάτι αλλά πήγαν στο Συντονιστικό και στο Υπουργείο ενδεχομένως, όλοι εμείς που το παραλάβαμε διαψεύσαμε τα πάντα φυσικά, οι δύο διευθυντές απάντησαν πως δεν έχουν καμία ενόχληση για εμένα. Μετά από αυτό, δυστυχώς εγώ δεν έκανα τίποτα. Δεν το «σήκωσα» το θέμα δηλαδή. Δεν είμαι δικομανής, δεν μου έχουν κάνει ποτέ ξανά αναφορά πριν από αυτή στην Νυρεμβέργη, δεν έχω επιδιώξει ποτέ κάτι τέτοιο.

Ποιοι μπορεί να είναι αυτοί που σας κατηγορούν;

Κατάλαβα γρήγορα ότι κάποιοι σκοτεινοί κύκλοι με έχουν στοχοποιήσει. Μιλάνε για ανωμαλίες και βρισιές βιβλίων, όπως στο «Κοσμοδρόμιο» και για εξαναγκασμό αγοράς βιβλίων. Πάντως, από την ανώνυμη επιστολή μέχρι να έρθει η ΕΔΕ, δεν ενοχλήθηκαν ποτέ οι διευθυντές των Σχολείων από γονείς ή μαθητές για μένα, αλλά ούτε το Συντονιστικό τους ενόχλησε και το παρουσίασαν μόλις μία μέρα πριν κλείσουν τα Σχολεία. Γιατί αυτό;

Στην ΕΔΕ που μου στέλνουν, γράφουν κάποιους νόμους. Όμως, δεν κοινοποιούν σε εμένα και στον δικηγόρο μου έστω και προφορικά τις πράξεις για τις οποίες κατηγορούμαι. Πώς θα υπερασπιστώ εγώ τον εαυτό μου χωρίς να ξέρω τον λόγο; Δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζω ποιος καταγγέλλει, αλλά τις πράξεις που έκανα θα μου τις πει κάποιος; Γιατί δεν μου τις είπαν πριν έναν μήνα όταν μου έστειλαν την ΕΔΕ; Μήπως τότε ακόμα δεν τις ήξεραν; Μήπως όλο αυτόν τον μήνα προσπαθούν κάπως όλο αυτό να το δέσουν;

Έχετε σκεφτεί τι μπορεί να έχει τελικά συμβεί;

Πολλά έχω σκεφτεί. Ο καθένας πιστεύω θα σκέφτονταν. Όμως δεν μου επιτρέπεται να κάνω υποθέσεις. Σίγουρα όμως, υπάρχουν σκοταδιστικοί κύκλοι. Εγώ πιστεύω πως στόχος τους είναι το παιδαγωγικό μου έργο και η ταυτότητα μου πια. Εγώ εδώ έστησα τα βιβλία στην βιβλιοθήκη σύμφωνα με το Δεκαδικό Σύστημα Ταξινόμησης Dewey, δεν πέταξα απλά τα βιβλία. Μάλλον λοιπόν, χωρίς να ξέρω γιατί, αυτό τους ενόχλησε.

Εδώ λοιπόν, μιλάμε για μία δίωξη ανθρώπου, χωρίς να του έχουν γνωστοποιηθεί οι πράξεις για τις οποίες εγκαλείται και με διάφορες «διαρροές» όπως αναφέρεται, που το μόνο που μπορούν να έχουν ως αποτέλεσμα, είναι τον αποκλεισμό του ίδιου από το δικαίωμα του να υπερασπιστεί όπως πρέπει τον εαυτό του.

Κύμα συμπαράστασης στον εκπαιδευτικό

Η Ελένη Κατσαμά, συγγραφέας του βιβλίου «Κοσμοδρόμιο»  αναφέρει μεταξύ άλλων σε επιστολή της:

«Δεν γνωρίζω προσωπικά κανέναν από τους καθηγητές που με καλούν κάθε χρόνο να συνομιλήσω με τους μαθητές τους. Όπως δεν γνώριζα τον κύριο Αζούδη. Απευθύνθηκε στον εκδοτικό οίκο που εκδίδει τα εφηβικά μου βιβλία. Με μεσολάβηση του εκδοτικού οίκου κλείστηκε ένα διαδικτυακό ραντεβού με την τάξη του. Μιλήσαμε μία φορά στο τηλέφωνο για να επιβεβαιώσουμε το ραντεβού. Γνώρισα σε αυτή τη διαδικτυακή συνάντηση πρόθυμα, αξιόλογα, δραστήρια παιδιά για τα οποία είμαι υπερήφανη. […] Θα ήθελα κλείνοντας να εκφράσω τον θαυμασμό μου προς όλους τους εκπαιδευτικούς που τιμούν τη θέση τους κι έχουν επίγνωση της σημαντικότητάς της. Που με το έργο τους φέρνουν κοντά τα παιδιά με τον πλούτο των βιβλίων. Που τις περισσότερες φορές βρίσκονται στη δυσάρεστη θέση να απολογηθούν για το έργο τους. Θα έχουν πάντα τη συμπαράστασή μου.»

Τη στήριξή τους στον εκπαιδευτικό εκφράζουν επίσης ο συγγραφέας-κριτικός Μάνος Κοντολέων και η συγγραφέας Σοφία Μαντούβαλου, που έχουν επίσης συνεργαστεί με τον Θοδωρή Αζούδη. Επιστολή στήριξης έχουν υπογράψει επίσης καθηγητές των τμημάτων Ιστορίας και Αρχαιολογίας και Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ.

Ο συγγραφέας Βαγγέλης Ραπτόπουλος, αναφέρει σε επιστολή του:

«Γνώρισα τον φιλόλογο Θεόδωρο Αζούδη όταν, πριν από αρκετά χρόνια, με κάλεσε στο Γενικό Λύκειο Κάτω Ποροΐων Σερρών. Ως υπεύθυνος της Σχολικής Βιβλιοθήκης, είχε προτείνει στα παιδιά να διαβάσουν βιβλία μου. Και παρακολουθώντας τον επί το έργον, και μόνο από το πώς επικοινωνούσε με τις μαθήτριες και τους μαθητές του, κατάλαβα πολλά.

Με δυο λόγια, πρόκειται για έναν άνθρωπο ανιδιοτελή, δοτικό και φιλότιμο, παράδειγμα προς μίμηση, από αυτούς που ειδικά στην πατρίδα μας σε κάνουν να σκέφτεσαι ότι, αν υπήρχαν αρκετοί παρόμοιοι, η Ελλάδα θα ήταν μια πολύ καλύτερη χώρα.

Το να στοχοποιείται και να απειλείται με διώξεις ένας ανάλογης ποιότητας άνθρωπος, ο οποίος είμαι βέβαιος ότι εξακολουθεί να προσφέρει ολόψυχα στο σημερινό εκπαιδευτικό πόστο του στη Γερμανία, με λυπεί αφάνταστα. Εύχομαι να αποδοθεί δικαιοσύνη».

Στην Επιστολή συμπαράστασης του ο συγγραφέας-κριτικός, Μάνος Κοντολέων, επισημαίνει:

“Μέσα σε ένα πρόγραμμα φιλαναγνωσίας κορυφαία και πλέον ουσιαστική στιγμή είναι εκείνη όπου οι μαθητές κρατώντας  ο καθένας στα χέρια του το βιβλίο που τους έχει προταθεί και το οποίο έχουν διαβάσει και μέσα στην τάξη συζητήσει, έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν (δια ζώσης ή διαδικτυακά) με τον/την συγγραφέα του έργου.

Υπήρξα ένα από τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου που συνέταξε ένα πλήρες πρόγραμμα φιλαναγνωσίας κι έτσι μπορώ να επιβεβαιώσω πως αυτή η μεθοδολογία ήταν η βάση του όλου προγράμματος.

Το συγκεκριμένο βιβλίο μπορεί κανείς να το αγοράσει, σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο του εκδότη του, με 6,90 ευρώ (https://www.vivliopoleiopataki.gr/product/499324/vivlia-paidika–efhvika-logotexnia-cross-over/Kosmodromio)

Νομίζω πως δεν χρειάζεται να είναι κανείς ιδιαίτερος γνώστης των αριθμητικών υπολογισμών, για να συμπεράνει πόσο μπορεί να ήταν το υποτιθέμενο κέρδος του προτείνοντος το βιβλίο εκπαιδευτικού (σε 40 μαθητές) αν αφαιρεθούν τα νόμιμα ποσοστά κέρδους εκδότη και συγγραφέα.

Αλλά πέρα από αυτό, θα πρέπει να σταθώ στην απαράδεχτη κρίση της ανώνυμης καταγγελίας  πως πρόκειται για έργο «γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες».

Ειλικρινά το συγκεκριμένο κείμενο είναι ένα σπουδαίο λογοτεχνικό έργο, απολύτως κατάλληλο για μαθητές – αναγνώστες. Και πέρα από τα Βραβεία, με τα οποία το συγκεκριμένο έργο έχει τιμηθεί, αξίζει κανείς να σημειώσει και τις θετικές κρίσεις εκ μέρους της κριτικής.

Για όλους αυτούς του παραπάνω λόγους, επαναλαμβάνω πως έχω μείνει έκπληκτος με το πως είναι δυνατόν ένα εκπαιδευτικός του επιπέδου και του ήθους του κ. Αζούδη να εγκαλείται  για να απολογηθεί επειδή βοήθησε τους μαθητές του να διαβάσουν ένα σημαντικό λογοτεχνικό κείμενο και να γνωρίσουν μια από τις πλέον σημαντικές φωνές της σύγχρονης ελληνικής εφηβικής λογοτεχνίας.

Κλείνοντας, θέλω να τονίσω το γεγονός, πως κατά τη διάρκεια των  45 χρόνων  της συγγραφικής μου παρουσίας ποτέ δεν άκουσα πως έγινε μια τέτοια επαίσχυντη και -τολμώ να υποθέσω- ύποπτη καταγγελία.”

Παρόμοια και η ανάρτηση του συγγραφέα Φώτη Δούσου:

“Θα ήθελα να σχολιάσω 3-4 σημεία σε αυτή τη δυσώδη ανώνυμη καταγγελία…
Λέει: «Έχει κάνει το σχολείο ατομικό βιβλιοπωλείο. Πρόσφατα ανάγκασε όλους τους μαθητές του 7m να αγοράσουν ένα βιβλίο που το λένε κοσμοδρόμιο μιας φίλης του συγγραφέα. Τους είπε ότι είναι υποχρεωτικό για το μάθημα. Το βιβλίο της φίλης του είναι γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες». Ενώ σε άλλο σημείο γράφουν ότι «Δεν πρέπει όποιος έχει βύσμα να έχει κάνει δυο σχολεία μαγαζάκι του και να θησαυρίζει σε βάρος της ψυχολογικής υγείας και του μέλλοντος των παιδιών μας».
1) Πολύ καλά τους έκανε και τους είπε ότι είναι υποχρεωτικό για το μάθημα. Εγώ θα τους έλεγα ότι είναι υποχρεωτικό να αγοράζουν ΚΑΘΕ βδομάδα ένα βιβλίο. Και όσοι αδυνατούν λόγω οικονομικής στενότητας, να υπάρχει κρατική υποστήριξη.
2) Το Κοσμοδρόμιο της Έλενας Κατσαμά είναι ένα από τα πιο επιτυχημένα και σημαντικά βιβλία εφηβικής λογοτεχνίας. Με προβληματισμούς και θέματα που αγγίζουν τα παιδιά, με πλούτο ιδεών, με βαθιά ευαισθησία και ανθρωπισμό. Αν κάποιος διάβασε αυτό το βιβλίο και πιστεύει ότι είναι γεμάτο «βρισιές και ανωμαλίες», τότε έχει σοβαρό πρόβλημα. Ή δεν ξέρει να διαβάζει ή είναι εντελώς σάπιος ψυχικά.
3) Οι συγγραφείς στην Ελλάδα, λέει, δεν πρέπει να θησαυρίζουν εις βάρος της ψυχικής υγείας των παιδιών. Να θησαυρίζουν. Ωραίο ρήμα χρησιμοποιούν οι ανώνυμοι καταγγέλοντες. Θησαυρίζουμε στα σχολεία. Που το έχουμε ξεφτυλίσει με το τζάμπα. Και δεν είναι μόνο τα σχολεία που απαιτούν από τον συγγραφέα να δουλεύει δωρεάν. Είναι οι δημόσιες βιβλιοθήκες, είναι οι δήμοι, είναι οι σύλλογοι γονέων, είναι τα φεστιβάλ, είμαστε όλοι εμείς που απαξιώνουμε καθημερινά το βιβλίο και αδιαφορούμε για όλον τον μόχθο που κρύβεται πίσω του.
4) Έκανε, λέει, το σχολείο βιβλιοπωλείο και μαγαζάκι του. Μαγαζάκι του σίγουρα δεν το έκανε γιατί ο άνθρωπος δεν έβαλε φράγκο στην τσέπη του. Το ότι το έκανε βιβλιοπωλείο, είναι υπέροχο. Μακάρι να γίνουν όλα τα σχολεία βιβλιοπωλεία”

Ψηφίσματα υποστήριξης έχουν εκδώσει ήδη οι πέντε Ε.Λ.Μ.Ε. Θεσσαλονίκης, στην οποία διατηρεί την οργανική του θέση ο κ. Αζούδης:

«Ο ίδιος ως απλό μέλος, αλλά και ως τ. πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης και αν. αιρετός του ΠΥΣΔΕ της Αν. Θεσ/νίκης έχει μακρά διαδρομή στους αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος και τα τελευταία χρόνια στη Νυρεμβέργη συμμετέχει ενεργά στις κινητοποιήσεις ενάντια στην αξιολόγηση, αλλά και τον αφελληνισμό των ελληνόγλωσσων σχολείων της πόλης».

Η στοχοποίηση του Θ. Αζούδη για την πολύπλευρη παιδαγωγική του δράση και η απόκρυψη από τον ίδιο του κατηγορητηρίου δημιουργούν εύλογες απορίες για τα κίνητρα και τις στοχεύσεις των ανώνυμων και μη καταγγελλόντων.

Ευτυχώς όμως απέναντι στο σκοτάδι της αμάθειας και της συντήρησης, που κάποιοι θέλουν να επιβάλουν, πλήθος κόσμου από τον εκπαιδευτικό κι ευρύτερα πνευματικό χώρο εκφράζουν την αμέριστη συμπαράστασή τους σε έναν εκπαιδευτικό, ο οποίος απλά, όπως και πολλοί συνάδελφοί του, αγωνίζεται από το δικό του μετερίζι στα ελληνόγλωσσα σχολεία της Νυρεμβέργης για την υπεράσπιση και αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου.

Τέλος, ξεχωριστής σημασίας, είναι η επιστολή του Σπύρου Ντάλλα, προέδρου του συλλόγου γονέων των μαθητών της 7Μ, της τάξης δηλαδή που, σύμφωνα με την ανώνυμη καταγγελία, υποχρέωσε ο εκπαιδευτικός να αγοράσουν το βιβλίο “Κοσμοδρόμιο” το οποίο, όπως λένε, “είναι γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες”:
“Όπως τα παιδιά μας έτσι κι εμείς οι γονείς της 7 Μ θέλουμε με την παρούσα επιστολή να στηρίξουμε τον εκπαιδευτικό-φιλόλογο κ. Αζούδη. Αν και θεωρούμε περιττό να ασχολούμαστε με «ανώνυμες καταγγελίες», Θέλουμε να δείξουμε την στήριξη μας στον προαναφερόμενο εκπαιδευτικό και μάλιστα να τον ευχαριστήσουμε για το έργο του. Θέλουμε να τονίσουμε πως ρωτηθήκαμε μέσω των παιδιών μας για την αγορά του βιβλίου, δεν ήταν υποχρεωτική η αγορά, αλλά όλοι το θέλαμε. Η παροχή του λογοτεχνικού βιβλίου έχει ως απώτερο στόχο την κατάκτηση της γνώσης, την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης μέσα από την λογοτεχνική ανάλυση του εν λόγω βιβλίου. Επίσης θέλουμε να δώσουμε την συγκατάθεση μας και γραπτώς πως δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με τις διαδικτυακές συναντήσεις των παιδιών μας με την συγγραφέα. Και οποιαδήποτε άλλη συγγραφέα”.
Αναμένουμε τις εξελίξεις στο θέμα τις επόμενες μέρες.
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα