Αθλητισμός

Guardian: «Υψηλού κιτς» η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων

Δίχασε το σόου στην όχθη του ποταμού Σηκουάνα.

Parallaxi
guardian-υψηλού-κιτς-η-τελετή-έναρξης-των-ο-1194100
Parallaxi

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες 2024 άρχισαν επίσημα, το βράδυ της Παρασκευής (26/7), με το φαντασμαγορικό θέαμα της τελετής έναρξης στην όχθη του ποταμού Σηκουάνα, καθώς μια αρμάδα από βάρκες μετέφερε αθλητές κατά μήκος του, χορευτές κρέμονταν από ψηλούς στύλους, drag queens παρέλασαν σε γέφυρες και οι Ολυμπιακοί δακτύλιοι φώτισαν τον Πύργο του Άιφελ – και όλα αυτά υπό ανελέητη, καταρρακτώδη βροχή.

Η Γαλλία είχε υποσχεθεί ότι η τελετή έναρξης θα ήταν το μεγαλύτερο υπαίθριο σόου στη Γη. Περισσότεροι από 300.000 άνθρωποι παρακολουθούσαν από την όχθη του ποταμού και τις γέφυρες – και εκατοντάδες άλλοι στάθηκαν στα παράθυρα και τα μπαλκόνια – καθώς ένα σόου χορού, ζωντανής μουσικής και ακροβατικών εκτυλίχθηκε κατά μήκος περισσότερων από 6 χιλιομέτρων του ποταμού από το Pont d’Austerlitz μέχρι τον Πύργο του Άιφελ.

Το σόου, όπως αναφέρει ο Guardian, είχε ως στόχο να αποδομήσει με ελαφριά καρδιά τα γαλλικά στερεότυπα και η Αμερικανίδα τραγουδίστρια Lady Gaga ήταν η πρώτη σταρ που έδωσε τον τόνο για ένα γλαφυρό κιτς θέαμα. Εμφανίστηκε από μια γιγαντιαία χρυσή σκάλα στην όχθη του Σηκουάνα, περιτριγυρισμένη από ροζ πομπόν και γιγαντιαίες βεντάλιες με ροζ φτερά, για μια καμπαρέ ερμηνεία.

Ο θρίαμβος της Αγιά Νακαμουρά στην τελετή έναρξης

Αργότερα, η τραγουδίστρια της ποπ Αγιά Νακαμουρά, η γαλλόφωνη καλλιτέχνιδα με τις περισσότερες ακροάσεις στον κόσμο, ανέβηκε στην Pont des Arts σε μια τολμηρή μουσική αντιπαράθεση με τη Γαλλική Φρουρά, η οποία βρισκόταν σε τέλειο σχηματισμό με στρατιωτικά τύμπανα. Η ίδια τραγούδησε αποσπάσματα από τραγούδια του θρυλικού γάλλου ερμηνευτή, Σαρλ Αζναβούρ, καθώς και τις δικές της επιτυχίες, «Pookie» και «Djadja», με τη χορωδία του γαλλικού στρατού και τη στρατιωτική μπάντα χάλκινων πνευστών.

Βέβαια, η παρουσία της Αγιά Νακαμούρα θεωρήθηκε θρίαμβος, αφού οι ρατσιστικές αντιδράσεις στην προοπτική της εμφάνισής της είχαν οδηγήσει τον Εισαγγελέα του Παρισιού να αρχίσει έρευνα για φερόμενες ρατσιστικές προσβολές εναντίον της. Ορισμένοι από τη γαλλική Ακροδεξιά είχαν ισχυριστεί ότι η Αγιά Νακαμουρά, η οποία μεγάλωσε στα προάστια του Παρισιού, δεν ήταν αρκετά Γαλλίδα για να εμφανιστεί.

Η τρελή ιδέα που έγινε πραγματικότητα

Το πάρτι στο ποτάμι του Παρισιού αποτέλεσε την πρώτη φορά που η τελετή έναρξης του μεγαλύτερου αθλητικού γεγονότος στον κόσμο πραγματοποιήθηκε εκτός σταδίου, με τους αθλητές να παρελαύνουν όχι γύρω από έναν στίβο, αλλά σε έναν στολίσκο από βάρκες.

Πάντως, η υπαίθρια τελετή έναρξης, την οποία ο Γάλλος Πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν, χαρακτήρισε κάποτε ως «μια τρελή ιδέα που πρέπει να γίνει πραγματικότητα», έπρεπε να ξεπεράσει εμπόδια. Πρώτον, μια σειρά από επιθέσεις δολιοφθοράς στο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας προκάλεσαν ταξιδιωτικό χάος σε όλη τη Γαλλία λίγες ώρες πριν από την έναρξη της τελετής. Στη συνέχεια, ήρθε ένας καιρικός εφιάλτης καθώς αντί για το απαλό καλοκαιρινό βραδινό φως που ήλπιζαν οι σκηνοθέτες, σημειώθηκε κατακλυσμός – η ανελέητη βροχή που έπεσε, σύμφωνα με τους μετεωρολόγους, ισοδυναμούσε με βροχόπτωση 15 ημερών σε έξι ώρες.

Η βροχή μούσκεψε αθλητές και θεατές, πολλοί από τους οποίους βρίσκονταν έξω χωρίς κάλυψη καθ’ όλη τη διάρκεια του σόου, το οποίο διήρκεσε περισσότερες από τέσσερις ώρες. Ακόμη και ορισμένοι αξιωματούχοι εγκατέλειψαν προσωρινά τις θέσεις τους στην κερκίδα του Τροκαντερό. Ο Τομάς Ζολί, ο νεαρός Γάλλος σκηνοθέτης που δημιούργησε τη σουρεαλιστική παράσταση, είχε πει ότι δεν ήθελε απλώς «ευφήμερη λάμψη», αλλά μια εξερεύνηση όσων στηρίζουν «την κοινή μας ανθρωπιά».

Μάλιστα, ο ίδιος είπε ότι επέλεξε τον Σηκουάνα για τη «δύναμή του να θεραπεύει» από τραγωδίες όπως οι τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι το 2015 και η πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων το 2019. Πράγματι, μέρος του σόου ήταν ένα θεαματικό χορευτικό πρόγραμμα που είχε βιντεοσκοπηθεί από εργάτες που εκτελούσαν κινήσεις υψηλού κινδύνου, ενώ κρέμονταν από τις σκαλωσιές γύρω από την Παναγία των Παρισίων.

Η βραδιά άρχισε με 6.800 αθλητές που μεταφέρθηκαν με λεωφορεία από το Ολυμπιακό Χωριό στην Pont d’Austerlitz, στα ανατολικά της πόλης, όπου ο γαλλικός στρατός τούς φρουρούσε καθώς ανέβαιναν στα πλοιάρια. Η βάρκα της Ελλάδας ήταν η πρώτη, σύμφωνα με την ολυμπιακή παράδοση, ακολουθούμενη από την Ολυμπιακή Ομάδα Προσφύγων, και στη συνέχεια οι υπόλοιπες χώρες κατέπλευσαν τον ποταμό με 85 βάρκες. Η ουκρανική αντιπροσωπεία δέχτηκε ένα τεράστιο χειροκρότημα από το πλήθος στην όχθη του ποταμού. Από την εποχή του Λουδοβίκου ΙΕ’ δεν έχει ξανασυμβεί σε τελετή σχηματισμός σκαφών που να πλέουν προς την ίδια κατεύθυνση στον Σηκουάνα.

Ο φόρος τιμής στα γαλλικά κλισέ περιελάμβανε μια γυναίκα με ένα φόρεμα γεμάτο κρουασάν που οδηγούσε ένα πολύχρωμο πλήθος προς μια ομάδα Γάλλων χορευτών can-can με φωτεινές ροζ στολές. Η δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό, που λίγες ημέρες νωρίτερα βούτηξε στον ποταμό Σηκουάνα, χαρακτήρισε το σόου ως «χαρούμενο, δημιουργικό και όχι πολύ φρόνιμο».

Εκατοντάδες χορευτές σε ένα συγχρονισμένο χορευτικό πρόγραμμα μέσα από γούρνες νερού παρουσίασαν μια δραματική παράσταση κοντά στην Παναγία των Παρισίων. Στη συνέχεια, χορευτές ντυμένοι ως γκρουμ ξενοδοχείων έκαναν ακροβατικά σε μια γέφυρα αφού μετέφεραν βαλίτσες Louis Vuitton – η υποχρεωτική τοποθέτηση προϊόντων προς τους χορηγούς. Η μεγαλύτερη death metal μπάντα της Γαλλίας, οι Gojira, εμφανίστηκαν μέσα σε φλόγες που εκτοξεύονταν με τη λυρική τραγουδίστρια, Μαρίνα Βιότι, και χορευτές αιωρούνταν από στύλους πάνω από την Pont Neuf.

Η Αξέλ Σεν-Σιρέλ, μια γαλλίδα μέτζο-σοπράνο από τη Γουαδελούπη, τραγούδησε μια νέα διασκευή του γαλλικού Εθνικού Ύμνου, τυλιγμένη με την τρίχρωμη σημαία στη γυάλινη οροφή του Grand Palais. Όλο αυτό το διάστημα μια μυστηριώδης, απρόσωπη φιγούρα έτρεχε στις στέγες της πόλης με την Ολυμπιακή Φλόγα. Τουλάχιστον ένα δισεκατομμύριο τηλεθεατές παρακολουθούσαν από την τηλεόραση και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – πάντως, τα βιντεοσκοπημένα αποσπάσματ ήταν εξίσου σημαντικά με τη live παρουσίαση.

Ο σταρ του γαλλικού ποδοσφαίρου, Ζινεντίν Ζιντάν, έκανε την αρχή μεταφέροντας την Ολυμπιακή Φλόγα μέσα από ένα κινηματογραφικό σκηνικό με κιτς ταράτσες καφέ της δεκαετίας του 1960 και το γαλλικό μετρό. Έφτασε υπό επευφημίες στο Τροκαντερό.

Η τελετή έναρξης, η οποία κορυφώθηκε στον Πύργο του Άιφελ, πραγματοποιήθηκε εν μέσω μιας άνευ προηγουμένου επιχείρησης ασφαλείας στην πόλη, με 45.000 αστυνομικούς και χιλιάδες στρατιώτες. Ο Τόνι Εστανγκέ, ο τρεις φορές Ολυμπιονίκης στο κανόε-καγιάκ, ο οποίος είναι ο επικεφαλής διοργανωτής των Ολυμπιακών Αγώνων 2024 του Παρισιού, δήλωσε στους αθλητές: «Καλώς ήρθατε στην ιστορία – ζήστε την και αγαπήστε την».

Στο τέλος, ο Σαρλ Κοστ, ο γηραιότερος Γάλλος Ολυμπιονίκης στα 100 του χρόνια, πήρε την Ολυμπιακή Φλόγα από το αναπηρικό του αμαξίδιο και στη συνέχεια την παρέδωσε στον μεγάλο Γάλλο αθλητή του τζούντο, Τέντι Ρινέρ, και στην σπρίντερ, Μαρί-Ζοζέ Περέκ. Άναψαν τον βωμό, προσαρτημένο σε ένα γιγαντιαίο αεροστάτο, πριν η Σελίν Ντιόν τραγουδήσει τον «Ύμνο στην αγάπη» της Εντίθ Πιάφ, στην πρώτη της δημόσια εμφάνιση μετά από χρόνια, αποσπώντας το δυνατό χειροκρότημα του πλήθους.

Πηγή: ieidiseis.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα