Εγκαίνια στο μετρό του Ριάντ: Πόσο «πάει» το χιλιόμετρο και οι απευθείας αναθέσεις – Η σύγκριση με τη Θεσσαλονίκη

Τρεις μέρες νωρίτερα από το μετρό της Θεσσαλονίκης εγκαινιάστηκε το μετρό του Ριάντ - Οι ομοιότητες και οι διαφορές

Αλέξανδρος Βασιλείου
εγκαίνια-στο-μετρό-του-ριάντ-πόσο-πάε-1109689
Αλέξανδρος Βασιλείου

Ενώ η Θεσσαλονίκη ετοιμάζεται να υποδεχθεί το πολυτάραχο μετρό της που τόσα χρόνια της τάζουν και όλο δεν ερχόταν, τρεις μέρες νωρίτερα εγκαινιάζεται το μετρό του Ριάντ, στη Σαουδική Αραβία.

Συγκεκριμένα, το μεγαλεπήβολο έργο εγκαινιάστηκε στις 27/11 και ειδικότερα, η πρώτη φάση του, με τις τρεις από τις έξι γραμμές να δίνονται στο κοινό προς χρήση. Η ολοκλήρωσή του αναμένεται το 2030 και η συνολική του έκταση θα είναι 176 χλμ., φιλοδοξώντας να εξυπηρετεί 1,2 εκ. κόσμου σε καθημερινή βάση, ο οποίος θα διπλασιαστεί όταν δοθεί όλο το έργο. Αποτελεί ένα σύγχρονο σύστημα μετρό, και αυτό χωρίς οδηγό, όπως και της Θεσσαλονίκης.

Η πρώτη αυτή φάση αποτελεί μέρος του έργου King Abdulaziz για τις δημόσιες συγκοινωνίες του Ριάντ και συνολικά θα αποτελείται από έξι γραμμές με 84 σταθμούς. Μάλιστα, μέσα στον Δεκέμβρη αναμένεται να ανοίξουν άλλες 2 γραμμές, με την τελευταία να παραδίδεται τον Ιανουάριο του 2025.

Πότε ξεκίνησε η συζήτηση για το δεύτερο μετρό της Σαουδικής Αραβίας – Καταγγελίες για απευθείας αναθέσεις

Αναπόφευκτα, έρχεται μια σύγκριση με το δικό μας μετρό, το οποίο ανέρχεται σε 14,38 χλμ. μήκους συστήματος. Και ενώ στη Θεσσαλονίκη μιλάμε μια 30ετία για το μετρό, επίσημα τουλάχιστον- υπήρχαν αναφορές και πολύ παλιότερα- από την «τρύπα» Κούβελα μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’10, η Σαουδική Αραβία χρειάστηκε 11 χρόνια για να παραδώσει μέρος του έργου ενώ πιθανότητα θα δοθεί ολόκληρο εντός 15ετίας.

Οι πρώτες κουβέντες για το μετρό αυτό ήρθαν το 2013, με την τελετή θεμελίωσης να γίνεται το 2014. Αρχικά, αναμενόταν να είναι έτοιμο σε 4 χρόνια. Παρόλα αυτά, κάτι τέτοιο δεν συνέβη για διάφορους λόγους, μεταξύ των οποίων και οι κατηγορίες του 2017, όταν ο πρίγκιπας Turki bin Abdullah Al Saud συνελήφθη στο πλαίσιο της «εκκαθάρισης» του 2017 στη Σαουδική Αραβία (μαζική σύλληψη ορισμένων επιφανών πριγκίπων της Σαουδικής Αραβίας, υπουργών της κυβέρνησης και επιχειρηματιών στη Σαουδική Αραβία). Μέρος των καταγγελιών εναντίον του ήταν ότι ο ίδιος, ως Κυβερνήτης του Ριάντ, είχε αναθέσει συμβάσεις για το Μετρό του Ριάντ σε δικές του εταιρείες.

Πόσο «πάει» το χιλιόμετρο;

Μιλάμε λοιπόν για δυο διαφορετικά μετρό, ένα που ξεκίνησε το 2014 κι ένα που ξεκίνησε (πιο επίσημα) το 2006. Το μετρό του Ριάντ έχει μήκος 176 χλμ., το μετρό Θεσσαλονίκης 14,38. Βέβαια, υπάρχει και μια μεγάλη διαφορά κόστους: το πρώτο μετρό έχει κόστος 22,5 δις δολάρια (αν δε ξεφύγει ο προϋπολογισμός) ενώ, όπως ανακοινώθηκε, το μετρό μας κόστισε, εν τέλει, 3 δις.

Μιλάμε φυσικά για μεγάλη διαφορά. Η μήπως όχι; Αν αναλογιστούμε το κόστος του χιλιομέτρου, βλέπουμε ότι το δικό μας μετρό κοστολογεί το χιλιόμετρο στα 20-21 εκ. ευρώ, ενώ το χιλιόμετρο του Ριαντ «πάει» στα 12 περίπου εκ. ευρώ.

Αυτό πρέπει (μάλλον) να ανεβάζει πολύ τις προσδοκίες μας.

Οι κωλυσιεργίες και τα κακώς κείμενα για το ταραχώδες μετρό της χώρας είναι γεγονός και μια σύγκριση με ένα πολύ μεγαλύτερο μετρό που εγκαινιάζεται τρεις μέρες πριν αλλά πολλά χρόνια νωρίτερα, αν συνεκτιμήσουμε το πότε ξεκίνησε το έργο, είναι ουσιώδης γιατί ως πολίτες οφείλουμε να προβληματιζόμαστε και να έχουμε γνώση του τι γίνεται στη χώρα.

Παρόλα αυτά, το Σάββατο είναι μέρα γιορτής για την πόλη. Μπαίνει τέλος σε ένα κακόγουστο αστείο. Μπαίνει τέλος σε σειρά ετών αναμονής και απογοήτευσης.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα