Γαλλία: «Αφύλακτο το μουσείο του Λούβρου» – Τι καταγγέλλει η διευθύντρια
Τρεις ημέρες μετά την κινηματογραφική ληστεία στο Λούβρο, η διευθύντρια του μουσείου, Λοράνς ντε Καρ, έσπασε τη σιωπή της
Τρεις ημέρες μετά την κινηματογραφική ληστεία στο Λούβρο, την Κυριακή (19/10), η διευθύντρια του μουσείου, Λοράνς ντε Καρ, έσπασε τη σιωπή της το απόγευμα της Τετάρτης (22/10) ενώπιον της επιτροπής πολιτισμού της Γερουσίας, της άνω βουλής του γαλλικού κοινοβουλίου, όπου και κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις για τη διάρρηξη που σόκαρε το Παρίσι -και όχι μόνο.
Σύμφωνα με τη Le Monde, στην έναρξη της κατάθεσής της η ντε Καρ δήλωσε ότι “την Κυριακή συνέβη αυτό που όλοι οι επαγγελματίες των μουσείων φοβούνται πρωί, μεσημέρι και βράδυ: η κλοπή των έργων τέχνης που προστατεύουμε”.
Εξήγησε ότι επιθυμεί να “αποκαταστήσει την αλήθεια” και εξέφρασε την “ευγνωμοσύνη της στην εθνική αντιπροσωπεία” που της επιτρέπει σήμερα “να παρέχει αντικειμενικές και τεκμηριωμένες εξηγήσεις για την ασφάλεια των συλλογών που φιλοξενεί το Λούβρο”.
“Τα μουσεία δεν είναι και δεν θα είναι ποτέ φρούρια“, τόνισε η πρόεδρος του Λούβρου. “Είναι, εκ φύσεως, ανοιχτά. Είναι τόποι ανακάλυψης, μάθησης και ευχαρίστησης. Το Μουσείο του Λούβρου φιλοξενεί 9 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο. Αυτή η πολυπλοκότητα είναι στο κέντρο της δουλειάς μας”, πρόσθεσε.
“Παρά τις προσπάθειές μας, παρά την καθημερινή σκληρή δουλειά μας, ηττηθήκαμε“, παραδέχτηκε, δηλώνοντας πως δεν προσπάθησε ποτέ να αποφύγει να αναλάβει την ευθύνη που της αναλογεί.
Τόνισε, ωστόσο, ότι “από την ανάληψη των καθηκόντων μου τον Σεπτέμβριο του 2021, δεν έπαψα να εφιστώ την προσοχή (…) στην κατάσταση φθοράς και γενικής απαξίωσης του Λούβρου“, υπενθυμίζοντας ότι οι υπάλληλοι του μουσείου “δεν είναι οπλισμένοι”.
“Τέσσερις από αυτούς ήταν παρόντες τη στιγμή του συμβάντος στην Γκαλερί του Απόλλωνα. Ακολούθησαν με ακρίβεια και ψυχραιμία το πρωτόκολλο ασφαλείας, ειδοποίησαν την αστυνομία, ασφάλισαν την περιοχή και εκκένωσαν με ηρεμία τους επισκέπτες (…) Χάρη στον επαγγελματισμό τους, κανείς δεν τραυματίστηκε“, περιέγραψε, επαινώντας ταυτόχρονα “την παρέμβαση των υπαλλήλων της εταιρείας Securitas, οι οποίοι, μαζί με τους υπαλλήλους του Λούβρου, κυνήγησαν τους δράστες στα περίχωρα του μουσείου”.
Παράλληλα, ζήτησε την εγκατάσταση «αστυνομικού τμήματος μέσα στο μουσείο».
Μετά την περιγραφή των γεγονότων, η πρόεδρος του Λούβρου επιβεβαίωσε ότι “οι συναγερμοί και οι κάμερες του Λούβρου λειτούργησαν κανονικά”.
“Αλλά δεν εντοπίσαμε αρκετά νωρίς την άφιξη των ληστών”, παραδέχτηκε. “Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχουν περιμετρικές κάμερες, υπάρχουν μερικές περιμετρικές κάμερες, αλλά είναι παλιές”, συνέχισε.
“Οι υπάρχουσες εγκατεστημένες κάμερες δεν καλύπτουν όλες τις προσόψεις του Λούβρου. Δυστυχώς, από την πλευρά της Γκαλερί του Απόλλωνα, η μοναδική κάμερα που είναι τοποθετημένη κοιτάει προς τα δυτικά και επομένως δεν καλύπτει το μπαλκόνι που επλήγη από τους διαρρήκτες”, πρόσθεσε.
“Βαθιά πληγή”
Σε άλλο σημείο της κατάθεσής της, η Λοράνς ντε Καρ δήλωσε ότι αισθάνεται «απερίγραπτα πληγωμένη» ως πρόεδρος και διευθύντρια του μουσείου, συνειδητοποιώντας ότι «από μια άποψη, οι προειδοποιήσεις που είχα απευθύνει πραγματοποιήθηκαν με φριχτό τρόπο την περασμένη Κυριακή».
«Πρόκειται για μια βαθιά πληγή που δεν έχει σταματήσει να πονάει το Λούβρο», είπε. «Αλλά θα την ξεπεράσουμε με δουλειά, που θα επιστρέψει στο Λούβρο την ικανότητά του να υποδέχεται πλήθος επισκεπτών, να παρουσιάζει έργα με ικανοποιητικό τρόπο και σε ασφαλείς συνθήκες», συνέχισε.
“Σήμερα ζούμε μια φοβερή αποτυχία στο Λούβρο, για την οποία αναλαμβάνω το μερίδιο της ευθύνης μου. Αλλά μην μου κάνουν προσωπικές αγωγές για αλόγιστες δαπάνες. Η ασφάλεια του Λούβρου και των συλλογών του είναι στην καρδιά των προτεραιοτήτων μου”, πρόσθεσε, διευκρινίζοντας ότι δεν διαμένει στο διαμέρισμα που διατίθεται στους προέδρους – διευθυντές μουσείων
“Αυτοί οι χώροι, που καλύπτουν λίγο πάνω από 100 τ.μ., έχουν ανακατανεμηθεί και χρησιμεύουν αυτή τη στιγμή ως κατοικίες καλλιτεχνών”, εξήγησε. “Τα έξοδα αποστολών υποβάλλονται κάθε χρόνο στο διοικητικό συμβούλιο και ποτέ δεν προκάλεσαν την παραμικρή παρατήρηση”, ανέφερε, επισημαίνοντας επίσης ότι ο “μισθός της είναι δημόσιος” και ότι είναι “το αποτέλεσμα μιας κοινής απόφασης μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Οικονομικών”.
“Επανέρχομαι σε αυτά τα ζητήματα επειδή θεωρώ ότι υπήρξαν πολλές παρεκκλίσεις στον Τύπο αυτές τις μέρες και προσωπικές επιθέσεις που με πληγώνουν. Είμαι δημόσια υπάλληλος στην υπηρεσία της Δημοκρατίας. Πιστεύω ότι υπηρετώ τη χώρα μου και τον πολιτισμό όσο καλύτερα μπορώ“, δήλωσε.
Ποια είναι η Λοράντ ντε Καρ
Η Λοράνς ντε Καρ έγινε τον Μάιο του 2021 η πρώτη γυναίκα επικεφαλής του Λούβρου.
Σύμφωνα με τη συντηρητική εφημερίδα Le Figaro, η ντε Καρ υπέβαλε την παραίτησή της μετά την κλοπή, η οποία όμως δεν έγινε δεκτή και έλαβε την υποστήριξη του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν.
Το Λούβρο, με το οποίο επικοινώνησε το Γαλλικό Πρακτορείο, δεν θέλησε να σχολιάσει τις δηλώσεις αυτές.
Η Λοράνς ντε Καρ έχει μακρά εμπειρία σε μουσεία.
Πριν από το Λούβρο, η ειδήμων στην τέχνη του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα ήταν πρόεδρος του παρισινού μουσείου του Ορσέ, καθώς και του μουσείου Ορανζερί, στο οποίο εκτίθενται έργα ιμπρεσιονιστικής και μετα-ιμπρεσιονιστικής τέχνης, μεταξύ άλλων τα τεράστια Νούφαρα του Μονέ.
Ενώπιον των βουλευτών νωρίτερα σήμερα, η υπουργός Ρασιντά Ντατί απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο «να υπάρχει κάποιο ευάλωτο σημείο στην ασφάλεια στο εσωτερικό» του μουσείου καθώς οι μηχανισμοί «λειτούργησαν». Αντίθετα έθεσε εν αμφιβόλω την έλλειψη ασφάλειας «στη δημόσια οδό», που επέτρεψε στους διαρρήκτες να εγκαταστήσουν έναν αναβατήρα και να εισέλθουν από ένα παράθυρο.
Υποψήφια της δεξιάς για τον δήμο του Παρισιού στις δημοτικές εκλογές τον προσεχή Μάρτιο, παραδέχθηκε ότι «είχε υποτιμηθεί για υπερβολικά πολύ καιρό η ασφάλεια των έργων τέχνης». «Ευνοήσαμε περισσότερο την ασφάλεια του κοινού», είπε.
Σε προκαταρκτική έκθεση που συμβουλεύθηκε τη Δευτέρα (20/10), το Γαλλικό Πρακτορείο, το Ελεγκτικό Συνέδριο που ελέγχει τη χρήση δημοσίων χρημάτων, έκανε λόγο για «καθυστέρηση στην ανάπτυξη εξοπλισμών που προορίζονταν για την προστασία των έργων» του μουσείου.
Υπενθυμίζεται ότι ανάμεσα στα οκτώ κοσμήματα που έκλεψαν οι δράστες είναι το διάδημα της αυτοκράτειρας Ευγενίας (συζύγου του Ναπολέοντα Γ’, αυτοκράτορα από το 1852 έως το 1870) και το περιδέραιο με διακόσμηση από ζαφείρια της Μαρί-Αμελί (συζύγου του Λουδοβίκου-Φίλιππου 1ου, βασιλιά των Γάλλων από το 1830 έως το 1848) και της Ορτάνς ντε Μποαρνέ (μητέρας του Ναπολέοντα Γ’).
Πηγη – NEWS247