Νέα τροπή παίρνει η υπόθεση του θανάτου του Ιρανού προέδρου, Εμπραχίμ Ραϊσί
Θρήνος στη χώρα
Νέα τροπή παίρνει η υπόθεση του θανάτου του Ιρανού προέδρου, Εμπραχίμ Ραϊσί σε συντριβή ελικοπτέρου την Κυριακή. Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλούνται στρατιωτικοί και αεροπορικοί αναλυτές, το ελικόπτερο στο οποίο έχασε τη ζωή του ο 63χρονος Ραϊσί μετά από μηχανική βλάβη (σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που μεταδίδει το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων IRNA), δεν ήταν ένα Bell της δεκαετίας του ’60, αλλά ένα κατασκευασμένο στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1994, εννιαθέσιο Bell 212.
Όπως μετέδωσε το πακιστανικό The Stratcom Bureau, το ελικόπτερο είχε αναγνωριστικό αριθμό 6-9207 και σειριακό αριθμό κατασκευαστή 35071. Το δικινητήριο ελικόπτερο –φωτογραφία του οποίου βαμμένο με καμουφλάζ, δημοσιεύθηκε- ανήκε στην IRIAF (Πολεμική Αεροπορία της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν) και μετακινήθηκε πρόσφατα στην υπηρεσία μεταφοράς VIP.
Αυτό, βέβαια, προκαλεί περισσότερα ερωτήματα που έρχονται να προστεθούν σε όσους αναρωτιούνται γιατί ο πρόεδρος, ο υπουργός Εξωτερικών και άλλοι αξιωματούχοι του Ιράν μετακινούνταν –και μάλιστα σε πολύ άσχημες καιρικές συνθήκες και σε επικίνδυνο ανάγλυφο- με ένα τόσο παλιό ελικόπτερο.
Με δεδομένο ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες και γενικότερα οι δυτικές χώρες έχουν επιβάλλει βαριές κυρώσεις, μεταξύ των οποίων την απαγόρευση πώλησης πτητικών μέσων, μετά την επανάσταση και την ανατροπή του Σάχη, το 1979, είναι απορίας άξιο το πώς βρέθηκε ένα ελικόπτερο κατασκευής του 1994 στην ιρανική Πολεμική Αεροπορία.
Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες από την αεροπορική αγορά, το Ιράν διαθέτει 10 ελικόπτερα Bell 212 και 412 (εκ των οποίων τρία είναι της νεότερης έκδοσης) που κατασκευάστηκαν στα μέσα και τα τέλη της δεκαετίας του ’90 και αποκτήθηκαν με παράκαμψη των κυρώσεων.
Footage shows some of the final moments of Iran’s President Ebrahim Raisi before he lost his life in a helicopter crash on May 19, 2024.
— Daily News (@Daily_News8) May 20, 2024
Για το μοιραίο ελικόπτερο υπάρχουν δύο σενάρια: το πρώτο θέλει να ανήκε στην κρατική πετρελαϊκή εταιρεία της Σαουδικής Αραβίας Saudi Aramco, η οποία στα πλαίσια της ανανέωσης του στόλου της το πούλησε σε Αμερικανό έμπορο αεροσκαφών το 2011, που με τη σειρά του το πούλησε μέσω τρίτου στο Ιράν. Το δεύτερο θέλει τον στόλο των 10 ελικοπτέρων να αποκτήθηκε στα 90s, πάντα παρακάμπτοντας τις κυρώσεις μέσω τρίτων προσώπων και εταιρειών, απευθείας από το Ιράν.
Το συγκεκριμένο ελικόπτερο φέρεται να ήταν εξοπλισμένο με ραντάρ καιρού στο ρύγχος του, πλήρες πακέτο IFR νυκτός (γεγονός το οποίο σημαίνει ότι δεν πετούσε μόνο με ό,τι έβλεπαν οι πιλότοι) και avionics για κακοκαιρία. Ήταν δικινητήριο, ως ο «διάδοχος» του θρυλικού «Χιούι» που χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον από τους Αμερικανούς στον πόλεμο του Βιετνάμ και συνεχίζει να πετάει ως σήμερα σε διάφορες αεροπορίες ανά τον κόσμο.
Βέβαια, το ερώτημα είναι εάν και πόσο αποτελεσματικά λειτουργούσαν όλα αυτά τα συστήματα. Αυτό γιατί από τη μία η Bell Textron έχει παύσει τον κύκλο συντήρησης του ελικοπτέρου (δεν παρέχει δηλαδή συντήρηση, καθώς θεωρεί πως έχουν συμπληρώσει τον κύκλο υπηρεσίας τους), ενώ από την άλλη είναι από πολύ δύσκολο έως αδύνατο για τους Ιρανούς να βρουν ανταλλακτικά, λόγω των κυρώσεων.
Το πιθανότερο –κάτι το οποίο θα εξηγεί και το ερώτημα γιατί οι αξιωματούχοι πέταγαν με ελικόπτερο ηλικίας 30 ετών- είναι ότι και σε αυτό το ελικόπτερο, οι Ιρανοί ακολουθούν τη «συνταγή» που εφαρμόζουν και για τα υπόλοιπα αμερικανικά αεροσκάφη τους: κανιβαλισμός (δηλαδή εξαγωγή ανταλλακτικών από κάποια ελικόπτερα που δεν λειτουργούν και γίνονται «δότες» σε αυτά που λειτουργούν) και αντίστροφη μηχανική, δηλαδή μελέτη και προσπάθεια κατασκευής των ανταλλακτικών από τους ίδιους τους Ιρανούς.
Αν εξαιρέσει πάντως κανείς τη συγκεκριμένη «δεκάδα», κατά κύριο λόγο το Ιράν διαθέτει αμερικανικά αεροσκάφη της δεκαετίας του ’60 και του ’70.
Ο Σάχης του Ιράν, Μοχαμάντ Ρεζά Παχλαβί ήταν λάτρης των πτήσεων και ήθελε να μετατρέψει την πολεμική αεροπορία της χώρας του σε μια από τις ισχυρότερες του κόσμου. Εν μέρει το κατάφερε, δημιουργώντας την ισχυρότερη πολεμική αεροπορία της Μέσης Ανατολής, με μαζικές παραγγελίες κυρίως αμερικανικών αεροπλάνων (ανάμεσά τους και το θρυλικό F-14 Tomcat, το οποίο οι Αμερικανοί απέσυραν από την ενεργό δράση και κατέστρεψαν όλα τα κομμάτια ώστε να μη φτάσουν ανταλλακτικά στους Ιρανούς) και ελικοπτέρων, όλα κατασκευής ως τα τέλη του ’70. Από το 1979 όταν η Ιρανική Επανάσταση ανέτρεψε τον σάχη και αυτός έφυγε στην εξορία, οι Αμερικανοί απαγορεύουν ρητά οποιοδήποτε ανταλλακτικό ή τεχνολογία/τεχνογνωσία να φτάσει στο Ιράν. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι και στη συγκεκριμένη περίπτωση της πτώσης του ελικοπτέρου, η ιρανική κυβέρνηση ζήτησε από την αμερικανική να της παράσχει βοήθεια, σύμφωνα με εκπρόσωπο του Λευκού Οίκου, κάτι που οι Αμερικανοί αρνήθηκαν «κυρίως για υλικοτεχνικούς λόγους».
Ξεκίνησαν οι τελετές για την κηδεία του Εμπραχίμ Ραΐσι – Ανοίγει ο δρόμος της διαδοχής
Οι τελετές για την κηδεία του προέδρου του Ιράν Εμπραχίμ Ραΐσι, ο οποίος σκοτώθηκε την Κυριακή σε συντριβή ελικοπτέρου, ξεκίνησαν σήμερα από την πόλη Ταμπρίζ, στα βορειοδυτικά, ανακοίνωσε το επίσημο πρακτορείο Irna.
Η νεκρώσιμος ακολουθία για τον πρόεδρο και τα πρόσωπα που τον συνόδευαν στο ταξίδι του θα γίνει το πρωί στις 9.30 (τοπική ώρα, 08.00 ώρα Ελλάδας) στην Ταμπρίζ. Μετά την Ταμπρίζ η σορός του Ραϊσί θα μεταφερθεί αργότερα σήμερα στην ιερή πόλη Κομ, νότια της Τεχεράνης, προτού αναχωρήσει για την πρωτεύουσα.
Ο αγιατολάχ Χαμενεΐ αναμένεται να πρωτοστατήσει στις προσευχές στην εξόδιο ακολουθία που είναι προγραμματισμένη για σήμερα το βράδυ στην Τεχεράνη, ενώ την επομένη το πρωί πρόκειται να πραγματοποιηθούν πομπές. Η σορός του Ραϊσί θα μεταφερθεί την Πέμπτη το πρωί στην επαρχία του Νότιου Χορασάν και στη συνέχεια στη γενέτειρά του Μασχάντ, όπου θα ταφεί το βράδυ της Πέμπτης.
Στο Ιράν, πολίτες θρηνούν, ενώ ο ανώτατος θρησκευτικός ηγέτης του Ιράν, Αλί Χαμενεΐ αλλά και το υπουργικό συμβούλιο σπεύδουν να καθησυχάσουν το κόσμο πως δεν θα διαταραχθεί η διακυβέρνηση της χώρας. «Ο πρόεδρος του ιρανικού λαού που εργάστηκε σκληρά και αδιάκοπα και δεν έκανε τίποτε άλλο από το να υπηρετήσει το λαό με στόχο την πρόοδο, κράτησε την υπόσχεσή του και θυσιάστηκε για το Έθνος» αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργικού Συμβουλίου.
Ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, ο αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, κήρυξε πενθήμερο πένθος στη χώρα και διόρισε τον πρώτο αντιπρόεδρο, τον 68χρονο Μοχαμάντ Μοχμπέρ, υπηρεσιακό πρόεδρο μέχρι τη διεξαγωγή προεδρικών εκλογών. Ο Αλί Μπαγερί, βασικός διαπραγματευτής στις συνομιλίες για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, ο οποίος ήταν αναπληρωτής του Αμιραμπντολαχιάν, διορίστηκε υπηρεσιακός υπουργός Εξωτερικών.
Ο πρόεδρος Εμπραχίμ Ραϊσι ήταν ο δεύτερος τη τάξει της ιρανικής πολιτικής εξουσίας και εκλεκτός του Ανώτατου Ηγέτη της χώρας Αγιατολάχ Αλι Χαμενεϊ, τον οποίο αναμενόταν και να διαδεχτεί.
Το κενό ανοίγει το δρόμο της διαδοχής για το γιο του Χαμενέι, Μοζτάμπα. Ο σκληροπυρηνικός κληρικός που κατάφερε να γίνει πρόεδρος, ο Ραϊσι ενεπλάκη στην πολιτική μετά την ισλαμική επανάσταση του 1979 και ανέβηκε σταδιακά τα σκαλιά της ιεραρχίας, έχοντας διατελέσει μεταξύ άλλων επικεφαλής της δικαστικής εξουσίας της χώρας και μέλος της συνέλευσης των σοφών που επιλέγουν τον Ανώτατο Ηγέτη.
Οι προεδρικές εκλογές στο Ιράν θα διεξαχθούν στις 28 Ιουνίου, ανακοίνωσε χθες η δημόσια τηλεόραση της χώρας, μετά τον θάνατο του Εμπραχίμ Ραΐσι, του υπουργού Εξωτερικών και της συνοδείας τους σε συντριβή ελικοπτέρου, την Κυριακή.
Οι σύμμαχοι του Ιράν ήταν οι πρώτοι που έσπευσαν να εκφράσουν τα συλλυπητήριά τους για το θάνατο του Ραΐσι. Ημέρα εθνικού πένθους κήρυξε η Τουρκία, ενώ ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν τον χαρακτήρισε αδερφό του και εξέφρασε την στήριξή του στο Ιράν.
Ο Λίβανος κήρυξε τριήμερο πένθος, ενώ η Χεζμπολά και τα υπόλοιπα μέλη του Άξονα της Αντίστασης μιλούν για μεγάλη απώλεια ενός σημαντικού συμμάχου τους.
Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πουτιν αλλά και ο υπουργός εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ έκαναν λόγο για ένα πραγματικό φίλο της Ρωσίας. «(Ο πρόεδρος) εξέφρασε τα βαθιά του συλλυπητήρια για την αεροπορική τραγωδία που στέρησε τη ζωή στην ηγεσία της χώρας» επισημαίνει ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου.
Συλλυπητήρια εξέφρασε η ηγεσία της ΕΕ αλλά και η Γαλλία.
ΠΗΓΕΣ: protothema.gr / ΑΠΕ / ΕΡΤ