Το δυστύχημα στα Τέμπη, όπως το «είδαν» μακριά από την Ελλάδα
Ποια είναι η οπτική των "εξωτερικών παρατηρητών" για την τραγωδία που γράφτηκε πριν από ένα χρόνο - Πως είχε αντιδράσει ο διεθνής Τύπος τότε αλλά και τι λέει σήμερα;
Ένας χρόνος συμπληρώθηκε από την αποφράδα εκείνη ημέρα της 28ης Φεβρουαρίου του 2023.
Ήταν η ημέρα που κόστισε τη ζωή 57 ανθρώπων αλλά στιγμάτισε τις ζωές πολλών περισσότερων. Είναι οι ζωές τόσων των συγγενών των θυμάτων αλλά και των ατόμων ακόμα που βρίσκονταν στο τρένο και βγήκαν ευτυχώς σώοι και αβλαβείς. Πολλοί από αυτούς βέβαια, θα το θυμούνται για πάντα.
Η επιρροή και ο αντίκτυπος του δυστυχήματος άγγιξε όλη την Ελλάδα. Χιλιάδες άτομα όλων την ηλικιών βγήκαν στους δρόμους, ενώ οι πορείες διαμαρτυρίας και οι εκδηλώσεις στη μνήμη των θυμάτων διαδεχόταν η μία την άλλη.
Τα νέα για την τραγωδία έφτασαν πολύ γρήγορα και στο εξωτερικό. Μέσα ενημέρωσης από όλο το κόσμο το πρωί της 1ης Μαρτίου είχαν στα κεντρικά τους θέματα τη σύγκρουση των δύο τρένων καθώς και τις πρώτες πληροφορίες που προέκυπταν από τον τόπο του δυστυχήματος. Οι εικόνες και τα βίντεο του δυστυχήματος αλλά και πρωινές αναφορές από τις ελληνικές αρχές πως πρόκειται για μια τραγωδία με δεκάδες νεκρούς επηρέασαν όχι μόνο τους Έλληνες αλλά και άτομα που κατοικούν στο εξωτερικό.
Ο Χρήστος, 42χρονος ιατρός, ο οποίος ζει εδώ και πολλά χρόνια στη Ρουμανία, περιγράφει το πως ένιωσε στο αντίκρισμα της είδησης της σύγκρουσης των τρένων.
“Ένιωσα τρομοκρατημένος γιατί σε αυτό κράτος ζούμε καθαρά από τύχη. Είχε παγώσει το αίμα μου. Τα ρουμανικά media το ανέφεραν σίγουρα για μια βδομάδα καθημερινά, ήταν τόσο πολύ σημαντικό. Επειδή διδάσκω σε πανεπιστήμιο στη σχολή τη δεύτερη μέρα από το δυστύχημα θυμάμαι χαρακτηριστικά να μου λένε συλλυπητήρια και συνάδελφοι καθηγητές αλλά ακόμα και μαθητές μου. Συγκλονιστικό γεγονός. Η είδηση έγινε γνωστή σε όλη την κοινωνία της Ρουμανίας.
Είχα γυρίσει σπίτι μετά και ο γείτονάς μου σταμάτησε να μου πει, Χρηστό έμαθα για τη χώρα σου και στεναχωρήθηκα πολύ με αυτό. Έπειτα μου μιλούσε για τη δικιά τους μεγάλη εθνική τραγωδία τον σεισμό στο Βουκουρέστι το 1977 με χιλιάδες νεκρούς και κατεστραμμένα κτήρια, άρα λέει σας καταλαβαίνουμε ως λαός.
Για να μιλήσω πιο προσωπικά πάντως συνειδητά πλέον δε διαβάζω κάποια μέσα ενημέρωσης ελληνικά που πρόσκεινται στην κυβέρνηση. Ξέρουμε καλά ποια είναι αυτά και δεν πρέπει να τα διαβάζει ή να τα ακούει κανείς γιατί βλέπουμε ξεκάθαρα που υπάρχει απόπειρα συγκάλυψης. Είναι τρομακτικό τι πάνε να κάνουν για το έγκλημα στα Τέμπη. Εγώ πιστεύω ότι τα Βαλκάνια γενικότερα είναι αρκετά διεφθαρμένα και η απονομή της δικαιοσύνης για τις οικογένειες θα γίνει μόνο στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.”
Ο Φαίδων, 33 ετών, εργάζεται και μένει στο Βρετανία εδώ και αρκετά χρόνια, δουλεύοντας σαν προγραμματιστής και έχει εναρμονιστεί με τη βρετανική κουλτούρα επομένως μπορεί να μας βοηθήσει για το αίσθημα που επικρατούσε στην τοπική κοινωνία του Μπρίστολ, στην οποία κατοικεί. “Αν εξαιρέσεις ότι για αρκετές μέρες ήταν “ψηλά” στις ειδήσεις σαν θέμα το δυστύχημα δε συνάντησα κανέναν Βρετανό ή μη Έλληνα εκείνες τις ημέρες που να μου μίλησε για τα Τέμπη. Ήταν μια είδηση σαν όλες τις άλλες, ενώ εγώ ένιωθα θλίψη και ανασφάλεια.
Ενθυμούμενος εκείνη τη νύχτα πριν ένα χρόνο, ήμουν στο κινητό μου και έβλεπα τις ειδήσεις που επικρατούν ανά το κόσμο και διαβάζω πως έχουμε σοβαρό ατύχημα με τρένα στην Ελλάδα. Κατέληξα να ψάχνω τα live ελληνικών και ξένων μέσων που μας έδιναν τις πρώτες πληροφορίες και έμεινα ξύπνιος ως τις 5 το πρωί, αποσβολωμένος. Μια νύχτα που δεν τελείωνε.
Το ψυχολογικό αποτύπωμα που μου άφησε το δυστύχημα ήταν μεγάλο. Στη Βρετανία τα τελευταία χρόνια η ποιότητα και τα δρομολόγια των τρένων φθίνουν αλλά φυσικά δε συγκρίνονται με το χάλι της Ελλάδας. Άκουγα εκείνες τις μέρες την γκρίνια των Άγγλων για τα τρένα αλλά εγώ για αρκετό καιρό δεν έμπαινα καν σε αυτά. Φοβόμουν πολύ. Πέρασαν αρκετοί μήνες που ξαναμπήκα σε αυτό το μεταφορικό μέσο αλλά η ανασφάλεια πάντα υπάρχει στο πίσω μέρος του μυαλού μου. ”
Η Αριάδνη που δουλεύει στο τομέα των επικοινωνιών στις Βρυξέλες, περιγράφει από τη δικιά της σκοπιά την εμπειρία της. “Πέρσι τέτοιο διάστημα ήμουν ακόμα φοιτήτρια εκεί και την πρώτη του νέου μήνα που ξημέρωσε θυμάμαι όσοι ήμασταν Έλληνες στη σχολή, να μας περικυκλώνουν φοιτητές και φοιτήτριες για να μάθουν τις πρώτες λεπτομέρειες.
Προσπαθούσαμε να εξηγήσουμε σε παιδιά από την Ασία αλλά και χώρες της κεντρικής Ευρώπης ότι στην Ελλάδα τα τρένα δε λειτουργούν με αυτοματοποιημένα συστήματα αλλά με ανθρώπινο χέρι και δεν μπορούσαν να το πιστέψουν. Πίστευαν ότι τους λέγαμε ψέματα και μας έφεραν σε δύσκολη θέση. Ένα μήνας είχε περάσει από το δυστύχημα και υπήρχαν άτομα στην πόλη ακόμα που συζητούσαν για αυτό. Ο αντίκτυπος ήταν πολύ μεγάλος εδώ, πιο πολύ για τη διεθνή κοινότητα θα έλεγα παρά για τους ντόπιους αλλά και αυτοί φάνηκαν να νοιάζονται.
Είναι σοκαριστικό πάντως ότι δε μας πίστευαν πως ακόμα χρειάζεται ανθρώπινος παράγοντας για τις διαδρομές των τρένων. Μας κοιτούσαν λες και τους είχαμε βρίσει!”.
Ο Γιόρις και ο Χάν είναι Ολλανδοί, οι οποίοι λόγω του επαγγέλματός τους, καθώς ασχολούνται με ναυτιλιακά, μιλάνε με αρκετούς Έλληνες και γνωρίζουν την ελληνική πραγματικότητα, τι συμβαίνει στην Ελλάδα και τα κυριότερα γεγονότα. Μιλώντας στην parallaxi μας έδωσαν τη δικιά τους οπτική για την τραγωδία που συνέβη στον ελλαδικό χώρο.
Ο Χαν 30 ετών αναφέρει: “Όταν το άκουσα πραγματικά συγκλονίστηκα και απογοητεύτηκα. Ζω στην Ολλανδία, μια χώρα η οποία έχει εξαιρετικό σύστημα σιδηροδρόμων που επιτρέπει τον κόσμο να μετακινείται καθημερινά από πόλη σε πόλη σε ελάχιστο χρόνο και ξέρω πόσο χρήσιμο και οικονομικό μπορεί να είναι το τρένο. Και μετά συγκρίνω αυτό που βλέπω στην Ελλάδα, την οποία επισκέφθηκα σαν τουρίστας δυο φορές, όπου το δίκτυο έχει μια γραμμή και ούτε αυτή δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά από ότι φαίνεται.
Πώς το είχαν σχολιάσει τα διεθνή ΜΜΕ;
Οι συγγενείς των επιβατών βρέθηκαν στο σημείο της τραγωδίας. Έσπευσαν να βρουν τους δικούς τους ανθρώπους. Δεν γνώριζαν αν βρίσκονταν ανάμεσα στους νεκρούς, πόσο άσχημα είχαν τραυματιστεί.
«Η σύγκρουση ήταν πολύ δυνατή» σημειώνεται στον Guardian. Μεταφέρει τα λόγια του τότε περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κωνσταντίνου Αγοραστού. Ενημερώνει για τη μεταφορά 194 επιβατών με ασφάλεια στη Θεσσαλονίκη.
Πρώτη είδηση το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη και στο Reuters. Η σύγκρουση των δύο τρένων με 36 (τότε) νεκρούς είναι πρώτο θέμα στο διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο. Μεταφέρουν τις πληροφορίες για τα όσα συνέβησαν αργά το βράδυ της Τρίτης στη Λάρισα.
«Τα 10 πιο εφιαλτικά δευτερόλεπτα»
Οι δηλώσεις του 28χρονου Στέργιου, που γλίτωσε από το εφιαλτικό δυστύχημα, κάνουν τον γύρο του κόσμου. «Ήταν τα 10 πιο εφιαλτικά δευτερόλεπτα». Με αυτά τα λόγια περιέγραψε τις στιγμές τρόμου που έζησαν οι εκατοντάδες επιβάτες στις δύο μοιραίες αμαξοστοιχίες. «Μετά υπήρχε πανικός, καλώδια παντού, φωτιά».
Πρώτο θέμα και για το BBC το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη. Το BBC μεταδίδει λεπτό προς λεπτό τα όσα συμβαίνουν μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστήχημα στα Τέμπη. «Δεκάδες νεκροί μετά τη σύγκρουση δύο τρένων στην Ελλάδα» ο τίτλος του πρώτου θέματος για την τραγωδία στα Τέμπη.
Μιλώντας στο BBC, δημοσιογράφος μετέφερε τις αγωνιώδεις προσπάθειες των επιβατών για να σωθούν. Έσπαγαν τα παράθυρα για να καταφέρουν να βγουν από το τρένο. Χρησιμοποίησαν τις βαλίτσες τους για να σπάσουν τα παράθυρα και να βγουν από το τρένο.
Κυρίαρχο θέμα το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και στη γειτονική Ιταλία, με δημοσιεύματα σε La Stampa και La Repubblica. Η είδηση κυριαρχεί και σε Mirror και El Pais μεταξύ άλλων ειδησεογραφικών πρακτορείων που καλύπτουν την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη.
Ενδεικτικά η γαλλική Le Monde ξεκινά το άρθρο της με τη φράση «Η οργή εξαπλώνεται στην Ελλάδα. Δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι βγήκαν ξανά στους δρόμους την Τετάρτη». Το ίδιο άρθρο αναφέροντας ότι «ορισμένοι ζητούν τώρα την παραίτηση της κυβέρνησης μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους» και υπογραμμίζει πως «η διαχείριση του ατυχήματος από τον Έλληνα πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, θεωρήθηκε ολέθρια από τους διαδηλωτές που ζήτησαν την παραίτηση της κυβέρνησής του».
Σε παρόμοιο μήκος κύματος βρίσκεται και η Washington Post η οποία μεταδίδει ότι δεκάδες χιλιάδες πραγματοποίησαν πορεία στην Ελλάδα για τη σιδηροδρομική καταστροφή.
Το france24 εστίασε στο σύνθημα που ακούστηκε σε όλη την Ελλάδα, έχοντας για τίτλο το «πάρε με όταν φτάσεις».
Politico: “Μαζικές διαμαρτυρίες σε ολόκληρη τη χώρα”
Η δήλωση Μητσοτάκη στην ανάρτησή του ότι “ως πρωθυπουργός, οφείλω σε όλους, αλλά πάνω από όλα στους συγγενείς των θυμάτων, μια μεγάλη ΣΥΓΓΝΩΜΗ. Τόσο προσωπική, όσο και στο όνομα όλων όσοι κυβέρνησαν τη χώρα εδώ και χρόνια”
“I owe everyone, but above all the relatives of the victims, a big SORRY.”
Greek PM Kyriakos Mitsotakis took to Facebook to apologize over the country’s recent train disaster, adding that he will ask the EU for help to renew the country’s railway network. https://t.co/NpS9sZtvxg
— POLITICOEurope (@POLITICOEurope) March 5, 2023
Reuters για Τέμπη: Ελάχιστα έχουν γίνει για την ασφάλεια των τραίνων στην Ελλάδα
Ένα χρόνο μετά από τη χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία στην Ελλάδα, το δυστύχημα στα Τέμπη με 57 νεκρούς, τα διεθνή ΜΜΕ στρέφουν το ενδιαφέρον τους στο θέμα των ερευνών που ακολούθησαν αλλά και στο ποια μέτρα ελήφθησαν για να ενισχυθεί η ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Το διεθνές πρακτορείο Reuters ερεύνησε τι έχει γίνει στους δώδεκα μήνες που μεσολάβησαν και έδωσε φωνή στους συγγενείς και τους επιζήσαντες της τραγωδίας που απαιτούν απαντήσεις.
“Η ελληνική κυβέρνηση υποσχέθηκε να διορθώσει ένα σύστημα υπό κατάρρευση εξαιτίας παραμέλησης δεκαετιών”, σημειώνει το Reuters και παραθέτει τη δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη λίγες εβδομάδες μετά την τραγωδία, ότι “τα τρένα θα ξαναρχίσουν τη λειτουργία τους με ασφάλεια στο μέγιστο δυνατό επίπεδο”.