Το ναυτικό της Ινδίας επαναπροσδιορίζει το σύγχρονο ναυτικό χάρτη
Όλοι οι ναυτικοί έχουν μία κοινή πατρίδα: τη θάλασσα
Λέξεις: Δήμητρα Στάικου
Ο Νίκος Καββαδίας μαγεμένος από τα ταξίδια στα λιμάνια της Ινδίας έγραφε στο ποίημά του Cambay’s Water (Πούσι) ‘’είναι παράξενα της Ιντίας τα φανάρια και δεν τα βλέπεις καθώς λένε με το πρώτο.’’
Η Ινδία είναι μία χώρα με μεγάλη ναυτική παράδοση τόσο λόγω της σημασίας της θέσης της στο χάρτη όσο και λόγω της σημασίας του ναυτικού στην οικονομική εξέλιξη της χώρας. Αυτή τη στιγμή η έμφαση που δίνει η Ινδία στο ναυτικό της είναι η απάντησή της στο ράλι ταχυτήτων που παίζει με την Κίνα όσον αφορά το ποια χώρα είναι ο οικονομικός κολοσσός στη βιομηχανία της Ανατολής. Η απάντηση αυτή της Ινδίας έχει τύχει προσοχής όχι μόνο από τις γείτονες χώρες αλλά παγκόσμια όπως φαίνεται .Το WDMMW (world directory of Modern Military Warships)βαθμολόγησε το ναυτικό της Ινδίας με βαθμό αληθινής αξίας 99,1. Είπε ότι η Ινδία διέθετε 102 ενεργές μονάδες τον Ιανουάριο, οι οποίες ήταν ένα αεροπλανοφόρο, 17 υποβρύχια, 1o αντιτορπιλικά, 13 φρεγάτες, 23 κορβέτες, 29 σκάφη περιπολίας ανοικτής θαλάσσης και εννέα αμφίβια-καταδρομικά σκάφη.
Η Κυβέρνηση Μόντι με το που ανέβαλε την εξουσία έδειξε με τις πολιτικές τις κινήσεις τη σημασία που θα είχε η εδραίωση του ναυτικού στη χώρα και στην εικόνας της προς τα έξω . Βασικός στόχος του ναυτικού της χώρας είναι η ενίσχυση του εμπορίου ,η ενδυνάμωση της οικονομίας ώστε να λάβει τη θέση που πρέπει στον οικονομικό χάρτη ανάπτυξης της Ανατολής και η άμεση βοήθεια σε φυσικές καταστροφές και κρίσης . Επιπλέον η κυβέρνηση επένδυσε σε νέο πολεμικό εξοπλισμό δίνοντας το πράσινο φως για τα πρώτα δύο υποβρύχια από τα έξι νέας κλάσης που σχεδιάζει να κατασκευάσει το ινδικό Πολεμικό Ναυτικό της Ινδίας. Ο στόχος των Ινδών είναι η σύσφιξη σχέσεων με τους γείτονες και η εδραίωση της ναυτικής δύναμης στη χώρα μέσω της σύσφιξης διπλωματικών σχέσεων με άλλες χώρες αλλά και αρωγή στον αγώνα εξάλειψης της πειρατείας. Όσον αφορά το ζήτημα αυτό ,στο ήδη υπάρχον πρόβλημα της πειρατείας από Σομαλούς πειρατές στην περιοχή έχει προστεθεί και η άνοδος των Χούθι πειρατών που θέτουν σε κίνδυνο τις μετακινήσεις πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα πράγμα που δήλωσε η Indian Ocean Commission (IOC).Η επιτροπή του Ινδικού Ωκεανού, μια διορισμένη από τα Ηνωμένα Έθνη ομάδα για την καταπολέμηση της πειρατείας, έχει εντοπίσει από τον Νοέμβριο του 2023 τουλάχιστον έξι πράξεις απόπειρας πειρατείας πλοίων στον Ινδικό Ωκεανό, συμπεριλαμβανομένης και της κατάληψης του φορτηγού πλοίου Ruen.
Όσον αφορά τους Σομαλούς πειρατές τα περιστατικά διαδέχονται το ένα το άλλο. Στις 28 Μαίου 2024 το αλιευτικό Al-Kambar 786 βρισκόταν νοτιοδυτικά του νησιού Σοκότρα της Υεμένης, όταν κατελήφθη από πειρατές, σύμφωνα με ανακοίνωση του Πολεμικού Ναυτικού. Το πλοίο αναχαιτίσθηκε από τα ινδικά πολεμικά πλοία INS Sumedha και INS Trishul και ακολούθησαν πάνω από 12 ώρες εντατικών τακτικών ελιγμών ώστε το πλήρωμα που αποτελούνταν από 12 πακιστανούς πολίτες να βγει ασφαλές από την όλη υπόθεση. Στις 29/03/2024 το ινδικό πολεμικό Ναυτικό ανακοίνωσε ότι απελευθέρωσε ένα ιρανικό αλιευτικό, το οποίο είχε καταληφθεί στην Αραβική Θάλασσα από εννέα ένοπλους πειρατές.
Πέρα όμως από τον αγώνα κατά της πειρατεία το ινδικό ναυτικό έχει ξεκινήσει να δημιουργεί στενές σχέσεις με χώρες τόσο της Ανατολής όσο και της Ευρώπης. Ο πιο πρόσφατος σταθμός που επέλεξε να επισκεφθεί ήταν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Στις 16 Οκτωβρίου το πλοίο INS Shardul ολοκλήρωσε την επίσκεψή του στο Ντουμπάι στο πλαίσιο της μακροχρόνιας εκπαίδευσης ανάπτυξης. Οι αλληλεπιδράσεις κατά τη διάρκεια της επίσκεψης περιλάμβαναν επαγγελματικές ανταλλαγές, κοινές ασκήσεις και δραστηριότητες στην κοινότητα. Η επίσκεψη στο λιμάνι διευκόλυνε μια σειρά από επαγγελματικές και διπλωματικές συναντήσεις, συμπεριλαμβανομένων κοινών εκπαιδευτικών ασκήσεων, δια-ναυτικών αλληλεπιδράσεων και προσπαθειών για την υποστήριξη της κοινότητας καθώς αποτελεί μέρος μιας μακροχρόνιας εκπαιδευτικής ανάπτυξης, σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα στην ενίσχυση της ναυτικής συνεργασίας μεταξύ της Ινδίας και των ΗΑΕ. Για ποιο λόγο όμως δόθηκε τόση έμφαση στα Αραβικά Εμιράτα;
Η στρατηγική θέση των ΗΑΕ και ο ρόλος τους ως κορυφαίο οικονομικό κέντρο στη Μέση Ανατολή τα καθιστούν αναπόσπαστο συνεργάτη στις προσπάθειες της Ινδίας να διατηρήσει τη θαλάσσια ασφάλεια στον Ινδικό Ωκεανό. Το Ναυτικό της Ινδίας, μέσω επισκέψεων όπως αυτή του INS Shardul, συνεχίζει να προάγει ένα συνεργατικό περιβάλλον, διασφαλίζοντας ότι και τα δύο έθνη μπορούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις προκλήσεις που θέτουν οι θαλάσσιες απειλές στην περιοχή. Η επίσκεψη στο Ντουμπάι είναι ένα ορόσημο στις συνεχιζόμενες προσπάθειες της Ινδίας να ενισχύσει τις ναυτικές σχέσεις με βασικούς εταίρους στην περιοχή του Ινδικού Ωκεανού. (IOR). Η αλληλεπίδραση μεταξύ του πληρώματος του INS Shardul και του Ναυτικού των ΗΑΕ επικεντρώθηκε στην ενίσχυση της επιχειρησιακής συντονισμού και της αμοιβαίας κατανόησης των θαλάσσιων επιχειρήσεων.
Πριν από την επίσκεψη αυτή ,το ινδικό ναυτικό είχε πραγματοποιήσει επισκέψεις στην Ευρώπη. Στις 23 Οκτωβρίου 2024 Στις 24 Οκτωβρίου, η Ινδία και η ΕΕ πραγματοποίησαν την πρώτη τους κοινή ναυτική άσκηση στον Κόλπο της Γουινέας, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της συνεργασίας για την θαλάσσια ασφάλεια προς υποστήριξη της περιοχής. Η άσκηση ακολούθησε την τρίτη συνάντηση του Διαλόγου για τη Θαλάσσια Ασφάλεια ΕΕ-Ινδίας στις 5 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες. Το Ινδικό ναυτικό έχει επιχειρήσει να έρθει κοντά με τόσο την Ελλάδα όσο και την Ισπανία χώρες που έχουν κομβική θέση στη Μεσόγειο θέλοντας έτσι να πετύχει ένα εμπορικό οικονομικό άνοιγμα στην περιοχή αλλά και να οικοδομήσει καλές διπλωματικές σχέσεις στην περιοχή.
Η φρεγάτα stealth πρώτης γραμμής του Ινδικού Ναυτικού, INS Tabar, υπό την διοίκηση του Καπετάνιου MR Harish, έφτασε στη Μάλαγα της Ισπανίας στις 25 Αυγούστου του 2024 για μια διήμερη επίσκεψη με σκοπό την ενίσχυση των υφιστάμενων διμερών σχέσεων μεταξύ Ινδίας και Ισπανίας.
Όσον αφορά τη σύσφιξη των ναυτικών σχέσεων μεταξύ Ινδίας και Ελλάδας το αντιτορπιλικό πλοίο του Ινδικού Ναυτικού INS CHENNAI πραγματοποίησε επίσκεψη στο λιμάνι της Σούδας, Ελλάδα από τις 27 έως τις 29 Ιουλίου ενισχύοντας τη Ναυτική και Αμυντική Συνεργασία μεταξύ του Ινδικού και του Ελληνικού Ναυτικού.Το πλήρωμα κατέθεσε στεφάνι στο Μνημείο του Κοινοπολιτειακού Κόλπου της Σούδας αποτίοντας φόρο τιμής στον πεσόντα Ινδό στρατιώτη κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ως μέρος των Βρετανικών Δυνάμεων που πολέμησαν στην Κρήτη.
Κατ’ εμέ αυτή η έμφαση που δίνει η Ινδία στο ναυτικό της αυτή τη στιγμή είναι η καλύτερη επένδυση για το μέλλον της χώρας καθώς είναι μία χώρα που προσπαθεί να λύσει το δίπολο της οικονομικής ενίσχυσης της υπερπληθούς χώρας αυτής που από τη μία πολύ μεγάλος μέρος του πληθυσμού ασχολείται με την αγροτική παραγωγή και από την άλλη το άλλο μεγάλο μέρος του πληθυσμού ασχολείται με τη βαριά βιομηχανία. Το να μπορέσει να ενισχυθεί ναυτικά η χώρα και να βρουν πολλοί άνθρωποι θέσεις εργασίας στον τομέα αυτό θα φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα που είναι η βιομηχανική άνθιση της χώρας με την παράλληλη όμως βελτίωση του βιωτικού επιπέδου των ανθρώπων.
Η ναυτική ενίσχυση της χώρας φαίνεται να κλείνει το μάτι με αισιοδοξία στο ρητό του Ινδού συγγραφέα Μουνσί Πρέμσαντ ότι ο αληθινός πλούτος ενός έθνους δεν βρίσκεται στα υλικά του αποκτήματα αλλά στην εκπαίδευση και την ενδυνάμωση του λαού του.