Τόνοι χριστουγεννιάτικων σκουπιδιών
Αν και δεν υπάρχουν ακόμη συστήματα ανταπόδοσης ή άλλα κίνητρα, τα ποσοστά ανταπόκρισης για δύο αρχικές δοκιμές ανήλθαν σε 81% και 75%
Στην εορταστική περίοδο, βουνά από χαρτόκουτα συσσωρεύονται στα διαμερίσματα. Εξάλλου, τα χριστουγεννιάτικα δώρα παραγγέλλονται συχνά μέσω διαδικτύου- και αυτό συνεπάγεται τόνους συσκευασιών από χαρτί και πλαστικό. Αυτό μπορεί όχι μόνο να είναι ενοχλητικό, αλλά και επιβαρυντικό για το περιβάλλον.
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος (UBA) προειδοποιεί στον ιστότοπό της για μεγαλύτερη κατανάλωση συσκευασιών την περίοδο των Χριστουγέννων λόγω των αυξημένων πωλήσεων ταχυδρομικών παραγγελιών και προϊόντων σε μικρές συσκευασίες. Πολλά δώρα παραγγέλονται μέσω της ηλεκτρονικής οδού και παραδίδονται μεμονωμένα σε συσκευασίες αποστολής μιας χρήσης.
Σύμφωνα με την UBA, μόνο το 2020 συλλέχθηκαν 18,8 εκατομμύρια τόνοι απορριμμάτων συσκευασίας από τα γερμανικά νοικοκυριά. Το φαινόμενο πολλαπλασιάζεται στις γιορτές – οι ειδικοί εκτιμούν ότι ο όγκος αυξάνεται κατά 20 με 30% συγκριτικά με τις άλλες περιόδους του έτους.
Μια εναλλακτική πρόταση είναι οι επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες αποστολής. Αυτό δοκιμάζεται, μεταξύ άλλων, από τον όμιλο λιανικής και πώλησης καφέ Tchibo. Οι καταναλωτές μπορούν να παραγγείλουν δώρα για την οικογένεια μέσω διαδικτύου και να τα παραλάβουν σε μια επαναχρησιμοποιούμενη τσάντα, κατασκευασμένη από 70% ανακυκλωμένο πλαστικό. Στη συνέχεια, η τσάντα επιστρέφεται στην εταιρεία – ακόμα κι αν οι πελάτες επιθυμούν να κρατήσουν ολόκληρη την παραγγελία. Σύμφωνα με την εταιρεία Tchibo, υπάρχει η δυνατότητα ρίψης της άδειας τσάντας στο γραμματοκιβώτιο ή της παράδοσής της σε ένα υποκατάστημα, χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τους καταναλωτές.
Κατά πόσο όμως επιστρέφουν όντως οι πελάτες τις τσάντες; Αν και δεν υπάρχουν ακόμη συστήματα ανταπόδοσης ή άλλα κίνητρα, τα ποσοστά ανταπόκρισης για δύο αρχικές δοκιμές ανήλθαν σε 81% και 75%, ανέφερε μία εκπρόσωπος της Tchibo.
Η εταιρεία ταχυδρομικών παραγγελιών Otto έχει επίσης δοκιμάσει επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες αποστολής – με θετικά αποτελέσματα. «Οι καταναλωτές επέδειξαν μεγάλη προθυμία να επιστρέψουν την άδεια συσκευασία και να καταβάλουν μια προκαταβολή για αυτήν, την οποία λαμβάνουν πίσω όταν επιστρέφουν την τσάντα», δήλωσε ένας εκπρόσωπος. «Είχαμε ποσοστό ανταπόκρισης 74% στη δοκιμή».
«Εάν χρησιμοποιούνται τακτικά επαναχρησιμοποιούμενες συσκευασίες, ο στόχος πρέπει οπωσδήποτε να είναι η αύξηση του εν λόγω ποσοστού επιστροφής, ώστε η χρήση να έχει και θετικό οικολογικό αποτύπωμα», ανέφερε ο εκπρόσωπος. Επιπλέον, οι προκλήσεις πληροφορικής δεν έχουν ακόμη επιλυθεί – όπως η ενσωμάτωση της επιλογής επαναχρησιμοποιούμενων συσκευασιών στη διαδικασία παραγγελίας. Δυστυχώς, κάτι τέτοιο δεν είναι εύκολο να εφαρμοστεί.
Ορισμένες διαδικασίες βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη και στην Tchibo. «Η αφαίρεση της ετικέτας επιστροφής διαρκεί περισσότερο από το αναμενόμενο και παραμένουν υπολείμματα κόλλας», ανέφερε μία εκπρόσωπος. «Οι τσάντες φυσικά θα εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούνται. Τώρα χρησιμοποιούμε άλλες κόλλες». Και δεν είναι ακόμη δυνατόν να πούμε μετά από πόσες αποστολές θα πρέπει τελικά να ανακυκλώνεται ακόμα και μια επαναχρησιμοποιούμενη τσάντα.
Παραμένει ωστόσο αβέβαιο το κατά πόσο είναι εφικτή η χρήση επαναχρησιμοποιούμενων τσαντών σε ολόκληρη τη χώρα. Η UBA έχει επίσης συμβουλές για τη μείωση των απορριμμάτων στην εορταστική περίοδο: «Οι διαδικτυακές αγορές από μόνες τους δεν συνδέονται απαραίτητα με υψηλότερη περιβαλλοντική ρύπανση», δήλωσε μία εκπρόσωπος. Πιο σημαντικό είναι το είδος και η ποσότητα των αγορών, και όχι ο τόπος και ο τρόπος που πραγματοποιούνται. Οι πελάτες θα πρέπει να δίνουν προσοχή στη μακροζωία των προϊόντων.
Και τα απορρίμματα μπορούν επίσης να αποφευχθούν, όταν πρόκειται για χαρτί περιτυλίγματος. «Κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, τα περισσότερα δώρα είναι ειδικά τυλιγμένα σε χαρτί περιτυλίγματος ή άλλη συσκευασία δώρου μιας χρήσης», είπε η εκπρόσωπος. Αντ’ αυτού θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μια επαναχρησιμοποιούμενη συσκευασία.
Πηγή: DW