Εφιάλτης χωρίς τέλος η βενζίνη
Φλερτάρει με τα 2,5 ευρώ το λίτρο στη Θεσσαλονίκη - «Κλειδώνει» νέα επιδότηση
Έναν εφιάλτη διαρκείας βιώνουν εδώ και καιρό νοικοκυριά και επιχειρήσεις με τις τιμές στα καύσιμα να αυξάνονται συνεχώς και να μην αφήνουν περιθώρια για ανακούφιση.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας των μέτρων παρέμβασης, τα οποία πρόκειται να ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες.
To μεγάλο στοίχημα είναι η συγκράτηση των τιμών, κάτι που μοιάζει εξαιρετικά δύσκολο καθώς οι τιμές του πετρελαίου έχουν πάρει την ανηφόρα και τίποτα δεν φαίνεται να ανακόπτει το ράλι ανόδου.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Αττικής, Νίκο Παπαγεωργίου, σε πολλά νησιά οι τιμές αγγίζουν τα 2,8 ευρώ ανά λίτρο ενώ μέσα στην εβδομάδα το λίτρο θα ξεπεράσει τα 2,5 ευρώ στην Αττική.
Η άνοδος των τιμών τείνει να λάβει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, καθώς παράγοντες της αγοράς καυσίμων εκτιμούν ότι κάθε πρόβλεψη αυτή τη στιγμή μοιάζει επισφαλής, γράφει το imerisia.gr.
Σύμφωνα με την Goldman Sachs δεν αποκλείεται να καταγραφούν νέα ιστορικά υψηλά για το πετρέλαιο στο γ΄ τρίμηνο του 2022 και στα 140 δολάρια το βαρέλι, καθώς τα παγκόσμια αποθέματα θα πρέπει να ανακατανεμηθούν με φόντο την ανάκαμψη της ζήτησης στην Κίνα και την υποχώρηση της ρωσικής παραγωγής, ενώ στα επόμενα δύο τρίμηνα οι τιμές θα υποχωρήσουν στα 130 δολάρια.
Σε αυτές τις συνθήκες θεωρείται βέβαιο ότι θα επεκταθεί μέχρι τέλος του καλοκαιριού η επιδότηση των 40 ευρώ, το λεγόμενο Fuel Pass, ενώ ένα από τα σενάρια-μέτρα που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο είναι η επιδότηση της βενζίνης στην αντλία ώστε να ισχύσει δηλαδή το μοντέλο που εφαρμόστηκε στο diesel κίνησης και μάλιστα με υψηλότερα ποσά ανά λίτρο.
Πάντως, η κυβέρνηση απορρίπτει κάθε ενδεχόμενο μείωσης της φορολογίας καυσίμων και επικαλείται τις ευρωπαϊκές οδηγίες για στοχευμένα μέτρα στις πλέον ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.
Τα μέτρα
Το σχέδιο δράσης για το είδος και την έκταση των αντισταθμιστικών στο κύμα ακρίβειας παρεμβάσεων με βάση τις υφιστάμενες δημοσιονομικές αντοχές αναμένεται να προβλέπει:
Επέκταση και διεύρυνση του Fuel pass: Το επίδομα καυσίμων θα συνεχιστεί για τουλάχιστον ένα ακόμη δίμηνο ενώ θα ανοίξει ακόμη περισσότερο η βεντάλια των δικαιούχων. Πιθανόν να αυξηθεί και το ποσό της επιδότησης των 30 -50 ευρώ στα 40 – 60 ευρώ. Σήμερα το επίδομα καυσίμων δικαιούται κάθε φυσικό πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων και ελευθέρων επαγγελματιών, που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2020 έως 30.000 ευρώ. Το ποσό αυτό εξετάζεται να αυξηθεί στην περιοχή των 40.000 ευρώ.
Μοντέλο ντίζελ για την βενζίνη: Εξετάζεται απευθείας επιδότηση στα διυλιστήρια για να πέσει ακόμα και κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο η τιμή στη βενζίνη καθώς οι υψηλές πτήσεις συνεχίζονται και ο υπάρχει ο φόβος για περιορισμό των μετακινήσεων από τα νοικοκυριά που θα πλήξει τα δημόσια έσοδα.
Παράταση της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης. Η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης θα διατηρηθεί και μετά τον Ιούνιο και θα αυξηθεί το ποσό της κρατικής επιδότησης στην αντλία. Το ποσό αυτό ανέρχεται σήμερα σε 12 λεπτά το λίτρο χωρίς τον ΦΠΑ. Με τον ΦΠΑ η επιδότηση φθάνει περίπου στα 15 λεπτά το λίτρο. Η νέα επιδότηση του ντίζελ κίνησης θα είναι μεγαλύτερη από 15 λεπτά το λίτρο.
Στην εκπομπή Ώρα Ελλάδος στο OPEN μίλησε τη Δευτέρα, για τις αυξήσεις στη βενζίνη ο αντιπρόεδρος πρατηριούχων και εμπόρων καυσίμων Αττικής, Γιώργος Ασμάτογλου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ίδιου, η βενζίνη στη χώρα μας θα φτάσει στα 3 ευρώ το λίτρο. «Δυστυχώς κανείς δεν μπορεί να προβλέψει αλλά εκτιμώ ότι θα πάμε στα 3 ευρώ τελικά. Μέσα στην τελευταία εβδομάδα είχαμε κάποιες αυξήσεις περίπου της τάξης των 10 λεπτών στο πετρέλαιο και πάνω από 5 λεπτά στη βενζίνη, άρα αντιλαμβάνεται κανείς ότι, με τις σημερινές τιμές των καυσίμων, δεν είμαστε μακριά από τα 3 ευρώ. Δεν είναι άμεσο το 3 ευρώ αλλά δυστυχώς στην Ελλάδα αυτό που εισπράττουμε είναι μία δυσανάλογη αύξηση από το αργό πετρέλαιο στο διυλισμένο προϊόν. Εδώ και μεγάλο διάστημα υπάρχει μία σταθερή τιμή στο μπρεντ που είναι στα 120 δολάρια το βαρέλι και βλέπουμε ότι οι αυξήσεις του διυλισμένου προϊόντος είναι αδικαιολόγητες», είπε.
Στη συνέχεια, ο κ. Ασμάτογλου εξήγησε ότι «οίκοι αξιολόγησης της Αμερικής είπαν ότι το μπρεντ μπορεί να φτάσει στα 180 δολάρια το βαρέλι. Θα σάς θυμίσω ότι στο παρελθόν είχαμε 140 δολάρια το βαρέλι και η τιμή παρόλο που το ευρώ ήταν πιο ισχυρό από το δολάριο, είχαμε μέχρι 1,90 ευρώ την αμόλυβδη βενζίνη. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε 140 δολάρια, έχουμε 120 και η βενζίνη έχει φτάσει στα 2,40 πανελλαδικά μέση τιμή σήμερα. Μεθαύριο θα γίνει 2,45 γιατί αυτή η τιμή είναι της Παρασκευής που μάς πέρασε. Αν φτάσει όντως στα 180 δολάρια το βαρέλι, τι θα γίνει εδώ;», ενώ σημείωσε ότι η επιδοματική πολιτική της κυβέρνησης δεν είναι αρκετή για τη ρύθμιση της αγοράς. «Κάτι πρέπει να γίνει, δε φτάνει η επιδοματική πολιτική. Το επίδομα θα δοθεί σήμερα, αύριο η κυβέρνηση θα κληθεί να τα ξαναδώσει και θα κυνηγάμε την ουρά μας. Θα προσπαθούμε να προλάβουμε τις αυξήσεις. Κάτι άλλο πρέπει να γίνει», τόνισε.