«Επιστροφή στο σχολείο»: Οδηγός για μαθητές Γ’ Λυκείου από το ΑΠΘ

Οδηγό για εφήβους, στοχευμένο ιδιαίτερα σε μαθητές και μαθήτριες της Γ' Λυκείου, και γραμμένο στη ...γλώσσα τους, εμπνεύστηκε, σχεδίασε και κυκλοφόρησε το τμήμα Ψυχολογίας του ΑΠΘ.

Parallaxi
επιστροφή-στο-σχολείο-οδηγός-για-μα-360633
Parallaxi

Οδηγό για εφήβους, στοχευμένο ιδιαίτερα σε μαθητές και μαθήτριες της Γ’ Λυκείου, και γραμμένο στη …γλώσσα τους, εμπνεύστηκε, σχεδίασε και κυκλοφόρησε το τμήμα Ψυχολογίας του ΑΠΘ. Εμπνευστές του οδηγού με την κωδική ονομασία «Μετακίνηση 7-επιστροφή στο σχολείο- Πανελλήνιες 2020», είναι μια ομάδα μεταπτυχιακών φοιτητριών/ών του Α’ έτους του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών Σχολικής Ψυχολογίας του Τμήματος Ψυχολογίας ΑΠΘ με την επιστημονική επιμέλεια της Ελευθερίας Γωνίδα, καθηγήτριας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης.

Πρόκειται για ένα ειδικό έντυπο, με κύριο στόχο τη στήριξη των μαθητών και μαθητριών σε αυτή την πολύ σημαντική φάση της ζωής τους και μάλιστα σε αυτήν την περίοδο γενικότερης αναστάτωσης που έχει προκληθεί από την πανδημία του νέου κορονοϊού. «Ειδικά για τους εφήβους, το κλείσιμο των σχολείων, ο εγκλεισμός στο σπίτι, ο περιορισμός και η απώλεια συναναστροφών και δραστηριοτήτων μας δυσκόλεψαν όλους -άλλους λιγότερο, άλλους περισσότερο- τόσο σε κοινωνικό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο διαχείρισης της καθημερινότητας», εξηγεί στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η κ. Γωνίδα. Σημειώνει, δε, ότι «οι έφηβοι επιστρέφουν στο σχολείο έχοντας στο μυαλό τους διάφορα ερωτηματικά, τα οποία επιτείνονται λόγω της αβεβαιότητας, καθώς σε αρκετά από αυτά δεν υπάρχουν απαντήσεις σίγουρες».

Οι εξετάσεις δεν απαιτούν εξυπνάδα, απαιτούν σωστή διαχείριση και δουλειά

Το έντυπο σχεδιάστηκε σε τρία επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο αφορά τα ερωτήματα και τις αγωνίες των εφήβων και προτείνει καλές πρακτικές. «Απευθύνεται σε όλους τους εφήβους. «Αγγίζουμε -για παράδειγμα- το ζήτημα της υπερπληροφόρησης και της δυνητικής παραπληροφόρησης στο θέμα της πανδημίας και τονίζεται η αξία της πληροφόρησης από έγκυρες πηγές. “Αγγίζουμε” επίσης το θέμα της μάσκας και τονίζουμε πως θα πρέπει να γίνει σεβαστό ό,τι αποφασίσει να κάνει ο καθένας, να φορά μάσκα ή όχι. Αυτό το κάνουμε για να περιοριστούν οι πιθανότητες να αποτελέσει η μάσκα θέμα εντάσεων, ψυχολογικής πίεσης μεταξύ των μαθητών ή ακόμη και αποκλεισμού κάποιων μαθητών», εξηγεί η κ. Γωνίδα.

Το δεύτερο επίπεδο του εντύπου είναι η αναγνώριση της ποικιλίας των συναισθημάτων των εφήβων. «Όλα τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά- και τα αρνητικά και τα θετικά. Οι συναισθηματικές μας αντιδράσεις είναι φυσιολογικές, σε αυτή τη μη φυσιολογική συνθήκη που ζούμε. Επιχειρούμε να ενδυναμώσουμε την ψυχική ανθεκτικότητα των εφήβων, μέσα από την πρόκληση επίγνωσης αυτών που έχει πετύχει μέχρι τώρα και τα οποία είναι πολύ σημαντικά, αλλά πολλές φορές τα θεωρούμε τόσο αυτονόητα και απλά, ενώ στην πραγματικότητα είναι πολύ σημαντικά. Το τρίτο επίπεδο, στο οποίο κινείται το έντυπο, είναι η διαχείριση των πανελλαδικών εξετάσεων. Τονίζεται η αξία της σωστής διαχείρισης των πανελλαδικών εξετάσεων, μέσα από συστηματική μελέτη, τη χρήση αποτελεσματικών στρατηγικών, την αποφασιστικότητα και την επικέντρωση στον στόχο. Τονίζουμε ακόμη ότι οι εξετάσεις δεν απαιτούν εξυπνάδα, απαιτούν πίστη στον εαυτό και δέσμευση για καταβολή εργασίας με στρατηγικό τρόπο», σημειώνει η κ. Γωνίδα.

Το έντυπο, το οποίο κλείνει με μια σειρά συμβουλών που μπορούν να βοηθήσουν αυτήν την περίοδο τους μαθητές και τις μαθήτριες, σχεδιάστηκε από τους: Σταυρούλα Βερβερίδου, Βασίλειος Γρίβας, Χριστίνα Ευθυμίου, Ιφιγένεια Καραμφίλλη, Έλλη Καστρουνή, Χριστίνα Κορετσίδου, Βάγια Ρόιδου, Κατερίνα Παναγιώτα Σταυρουλάκη, Βασιλική Τόμκου.

https://lab.psy.auth.gr/wp-content/uploads/2020/05/METAKINHSH-7_PANELLADIKES-2020.pdf

Πηγή: ΑΠΕ, Δήμητρα Κεχαγιά

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα