Επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ: Ανησυχία για νέο ράλι στα καύσιμα και τη ναυτιλία
Οι φόβοι για την επόμενη ημέρα
Η ανησυχία για το τι μπορεί να φέρει η επόμενη μέρα, αλλά και ο κίνδυνος να βυθιστεί στο χάος η ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, δημιουργούν ανησυχίες και για το παγκόσμιο εμπόριο. Οι φόβοι εστιάζουν κυρίως στο πως μπορεί να κινηθεί η Τεχεράνη από δω και πέρα, κλείνοντας για παράδειγμα τα Στενά του Ορμούζ, ένα θαλάσσιο πέρασμα με μεγάλη στρατηγική σημασία, αν αναλογιστεί κανείς ότι από εκεί περνά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του πετρελαίου που μεταφέρεται μέσω ακτοπλοϊκών.
Είναι ένας μοχλός πίεσης τον οποίο τον έχει χρησιμοποιήσει και στο παρελθόν το Ιράν, δηλαδή η δεσπόζουσα θέση που κατέχει στα στενά του Ορμούζ και που του δίνει τη δυνατότητα, αν θέλει να περιορίσει ή και να διακόψει εντελώς τις ροές πετρελαίου. Συνεπώς, όλοι περιμένουν να δουν αν μέσα στα επόμενα 24ωρα θα υπάρξει κάποια απόφαση της Τεχεράνης να παρέμβει στα Στενά του Ορμούζ. Περίπου το ένα τέταρτο των παγκόσμιων ποσοτήτων πετρελαίου που διακινούνται δια θαλάσσης περνάνε από τα Στενά του Ορμούζ. Είναι λοιπόν η μεγάλη ανησυχία, αν συμβεί οτιδήποτε και περιοριστούν από εκεί οι ροές, τότε θα πρέπει ή να αντισταθμιστούν, η παραγωγή πετρελαίου από άλλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες ή θα πρέπει να δούμε το πετρέλαιο, να είμαστε έτοιμοι να το δούμε, το πετρέλαιο να σκαρφαλώνει πολύ ψηλά.
Παράλληλα, εκτός από το τι μπορεί να συμβεί με τις ροές πετρελαίου από τα Στενά του Ορμούζ, φοβούνται ότι τα εμπορικά πλοία, τα οποία έτσι κι αλλιώς απέφευγαν την Ερυθρά Θάλασσα τους τελευταίους τρεις – τέσσερις μήνες και έκαναν το γύρο της Αφρικής για να έρθουν στην Ευρώπη.
Φοβούνται λοιπόν ότι αυτή η τακτική θα συνεχιστεί και θα ενταθεί. Αυτό σημαίνει πολύ μεγαλύτερης διάρκειας εμπορικά ταξίδια, μεγαλύτερα κόστη και βέβαια αυτό θα αποτυπωθεί και στα κοντέινερ.
Η παγκόσμια κατανάλωση εάν υπάρξει κλιμάκωση της ανάφλεξης και εκεί υπάρχει φόβος ότι θα υποχωρήσει περαιτέρω, σε μία παγκόσμια οικονομία η οποία έτσι και αλλιώς είναι ασθενής. Τα επενδυτικά κεφάλαια ήδη έχουν μία στάση αναμονής, γι’ αυτό άλλωστε και βλέπουμε τα χρηματιστήρια και είναι τα περισσότερα στο κόκκινο, ενώ αντιθέτως ανεβαίνει ο χρυσός και βέβαια θα δούμε αύριο πώς θα ανοίξουν οι αγορές.
Να θυμηθούμε λίγο που ήταν πριν από περίπου ένα μήνα το πετρέλαιο, για να καταλάβουμε ότι ήδη οι αγορές είχαν δει ότι ερχόταν αυτή η κορύφωση της κρίσης.
Τώρα μιλάμε για το βαρέλι στα 90,4 δολάρια, ενώ στις 22 Μαρτίου ήταν στα 80 4,8, σχεδόν δηλαδή 6 δολάρια πάνω. Μια παρένθεση για τη βενζίνη στην Ελλάδα ήταν στο 1,90, πήγε στο 1,96 μέσα σε ένα μήνα, το φυσικό αέριο, Εδώ αν και είναι σχετικά ανεκτά ακόμα, το 3,7 που βλέπουμε είναι μια σχετικά ανεκτή τιμή.
Ωστόσο, αν σκεφτεί κανένας ότι ήταν στα 23 ευρώ πριν από περίπου ενάμιση μήνα, καταλαβαίνει κανένας ότι είμαστε σε ανοδική πορεία.
Μάλλον χάνει δύναμη το ευρώ έναντι του δολαρίου. Ήταν στο 1, 09 πήγε στο 1,06 μέσα σε ένα μήνα.
Τα κοντέινερ είναι στα 3.500 δολάρια. Βέβαια, όταν είχαν χτυπήσει οι Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα είχαν φτάσει και 5.500. Ωστόσο, και αυτό το 3.500 είναι αρκετά υψηλότερη τιμή σε σχέση με αυτή που είχαμε πριν από 4 – 5 χρόνια.
Ο χρυσός, που και αυτό το λέγαμε πριν, που θεωρείται ασφαλές καταφύγιο όταν βλέπουμε το χρυσό και ανεβαίνει, σημαίνει ότι η παγκόσμια οικονομία πάει προς στασιμότητα ή ύφεση. Ο χρυσός λοιπόν είναι στα 2.360 δολάρια η ουγγιά, ενώ πριν από ένα χρόνο ήταν περίπου στα 2.000 δολάρια.
Και πάμε τώρα να δούμε και δύο – τρία τρόφιμα, τα οποία είναι πολύ σημαντικά, όμως το καλαμπόκι μέσα σε ένα μήνα ο τόνος από τα 178 ευρώ πήγε στα 194 και το σιτάρι ο τόνος πάλι μέσα σε περίπου ένα μήνα πήγε από τα 197 ευρώ στα 204».