Έργα και ημέρες της αντιδημάρχου παιδείας

Η εβδομάδα που τελειώνει στιγματίστηκε στη Θεσσαλονίκη από  ένα πρωτόγνωρο γεγονός. Η αντιδημαρχία Παιδείας του δήμου μοίρασε στα σχολεία της πόλης μια δήλωση φτωχοποίησης απαιτώντας από τους γονείς  των παιδιών που επιθυμούν να παίρνουν τα παιδιά τους πρωϊνό κολατσιό στο σχολείο να δηλώσουν εγγράφως ότι βρίσκονται σε κατάσταση ένδειας και αδυνατούν να ταΐσουν τα παιδιά τους, […]

Γιώργος Τούλας
έργα-και-ημέρες-της-αντιδημάρχου-παιδ-659449
Γιώργος Τούλας

Η εβδομάδα που τελειώνει στιγματίστηκε στη Θεσσαλονίκη από  ένα πρωτόγνωρο γεγονός. Η αντιδημαρχία Παιδείας του δήμου μοίρασε στα σχολεία της πόλης μια δήλωση φτωχοποίησης απαιτώντας από τους γονείς  των παιδιών που επιθυμούν να παίρνουν τα παιδιά τους πρωϊνό κολατσιό στο σχολείο να δηλώσουν εγγράφως ότι βρίσκονται σε κατάσταση ένδειας και αδυνατούν να ταΐσουν τα παιδιά τους, δοξάζοντας έτσι τη δημοτική αρχή για το πλούσιο κοινωνικό έργο που παράγει.

Το απίστευτο έγγραφο-στιγματισμός των παιδιών και των οικογενειών τους, ο εξευτελισμός της αξιοπρέπειας, μοιράστηκε σε όλα τα παιδιά. Χρειάστηκαν δε δύο μέρες από το σάλο που ξέσπασε για να το αποσύρει η αντιδήμαρχος με μια εξήγηση που αφήνει ερωτηματικά καθώς δεν περιέχει καν τη λέξη συγνώμη:

«Αμέσως μετά την ενημέρωσή μου για το κείμενο – υπεύθυνη δήλωση που εστάλη στα σχολεία για τη συμμετοχή μαθητών στο πρόγραμμα πρωινού από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, ζήτησα την άμεση ανάκλησή του και την ορθή επανάληψη αυτού. Μέριμνα του Δήμου Θεσσαλονίκης είναι η βοήθεια των ευπαθών ομάδων, τις οποίες επιθυμεί να προστατεύει».

Ζητώντας σήμερα το πρωί τηλεφωνικά τη γνώμη της αντιδήμαρχου μας απάντησε  πως πρόκειται για σφάλμα της προϊσταμένης της υπηρεσίας που συνέταξε το έγγραφο και δεν το έθεσε ουδέποτε σε γνώση της αντιδημάρχου η οποία μόλις το πληροφορήθηκε ζήτησε την αντικατάσταση του.

Το αυτονόητο της παραίτησης της μετά από ένα τέτοιο βαρύ ατόπημα, έστω και εν αγνοία της όπως ισχυρίζεται, δεν εξετάστηκε καν από το δήμαρχο.

Το έγγραφο  που εστάλη δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα που δημιουργείται στη διοίκηση Ζέρβα από την αντιδημαρχία.

Στα τέλη Αυγούστου, όταν άρχισε να φουσκώνει  το διαφαινόμενο  πρόβλημα με τη δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και  όσα επρόκειτο να συμβούν, με το φοβερής εμπνεύσεως σχέδιο της φιλοξενίας νηπίων σε κοντέινερ (kibo), η κ. αντιδήμαρχος Παιδείας πήρε αποστάσεις από το δήμαρχο δηλώνοντας στην parallaxi:

Ήταν πρόταση του δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα να προσπαθήσουμε να εφαρμόσουμε τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. Από την αρχή είδαμε τις δυσκολίες όμως προχωρήσαμε τις διαδικασίες, βρέθηκε μάλιστα και ο ανάδοχος που θα τοποθετούσε τους προκατασκευασμένους οικίσκους (container) στα προαύλια των σχολείων”.

Λίγες μέρες αργότερα ο δήμαρχος πλήρωσε με το ίδιο νόμισμα του καρφώματος την αντιδήμαρχο του, αφαιρώντας της τις αρμοδιότητες  των παιδικών σταθμών και ορίζοντας, στον ανασχηματισμό, ως εντεταλμένο σύμβουλο τον Κωνσταντίνο Ιακώβου για δράσεις που αφορούν την εποπτεία των Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών του Δήμου.

Η κ. Δήμητρα Ακριτίδου δεν εξελέγη με το συνδυασμό του δημάρχου. Ήταν υποψήφια με  το συνδυασμό του Νίκου Ταχιάου και αυτομόλησε μετά την εκλογή της, μαζί με άλλους συμβούλους για να  λάβει επιβράβευση για την προσχώρηση της στην ομάδα του δημάρχου, με μια αντιδημαρχία. 

https://www.facebook.com/akritidoudimitrapage/videos/336077100436264

Οργανωμένη εδώ και δεκαετίες στη Ν.Δ. δεν έκρυψε ποτέ την κομματική της ταυτότητα.

Η κ. Ακριτίδου έχει εκδηλώσει πολλάκις τη λατρεία της για την ένδοξη ιστορία της πόλης. Μάλιστα στις 31/5/2017 είχε γράψει στη σελίδα της στο fb με αφορμή την πολιστιτική πολιτική της Πρωτοβουλίας του Μπουτάρη:

”Αφαιρώντας την Βυζαντινή περίοδο της πόλης μας, της στερείς τους αιώνες του κλέους και της δύναμής της.”

Η αλήθεια είναι όμως ότι η ίδια εδώ και ένα χρόνο που είναι αντιδήμαρχος τηρεί σιγή ιχθύος στο σχεδιαζόμενο έγκλημα του τεμαχισμού και αποκόλλησης των αρχαιοτήτων του σταθμού της Βενιζέλου. Ίσως γιατί το αποφάσισε  το κόμμα στο οποίο ανήκει. Επιλεκτικές ευαισθησίες.

Το Σεπτέμβριο του 2015 είχε εκφράσει ανοιχτά τις σκέψεις της για το που έπασχε η Ν.Δ.

”Σήμερα η Νέα Δημοκρατία φαίνεται περισσότερο από ποτέ να έχει χάσει τον προσανατολισμό της και όλα αυτά που την συνέδεαν με την μεγάλη μεσαία κοινωνική τάξη.
Η ιδεολογία του κόμματος, ο ριζοσπαστικός φιλελευθερισμός, πιστεύει στην ελευθερία της αγοράς με τις ρυθμιστικές παρέμβασεις του κράτους, χάριν της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Αυτή την ιδεολογία για πολλά χρόνια πολλοί εκφραστές πολιτικοί της «φοβήθηκαν» να την πουν δυνατά και να την εκφράσουν πολιτικά, με τα γνωστά αποτελέσματα της απομάκρυνσης της παράταξης από τους πολίτες.
Η φοβική κεντροδεξιά που φοβόταν να πει ποια είναι, τι πιστεύει, έναντι της αριστερής ιδεολογίας που αφέθηκε μόνη της να διαπερνά κοινωνικά στρώματα που παραδοσιακά ανήκαν στον ιδεολογικό χώρο της Νέας Δημοκρατίας.
Σήμερα είναι απαραίτητος ο επαναπροσδιορισμός της ιδεολογικής βάσης του κόμματος και η ανάδειξη και άλλων πολιτικών προσώπων που δε έχουν αναμειχθεί πουθενά που να επιβαρύνει τη συμμετοχή τους.
Είναι απαραίτητη η ανάδειξη από τη βάση του κόμματος νέων προσώπων χωρίς αποκλεισμούς, με δημοκρατικές διαδικασίες για τις υποψηφιότητές τους για το βουλευτικό αξίωμα.
Η μεγάλη μας παράταξη θέλει αλλαγές, θέλει να στηριχτούμε ξανά στις αξίες με τις οποίες ιδρύθηκε, θέλει να κινητοποιήσει το μεγάλο ανθρώπινο δυναμικό της κοινωνίας μας που ταυτίζεται αξιακά μαζί της.
Θέλει πολλά που πρέπει να γίνουν!!!”
Παράλληλα όμως την ίδια εποχή δεν δίστασε να εκφραστεί απαξιωτικά και ενίοτε ρατσιστικά για τους πολιτικούς της αντιπάλους στα social media.

H κ. Ακριτίδου είναι εκπαιδευτικός. Διευθύντρια μέχρι την εκλογή της σε δημοτικό σχολείο της Θεσσαλονίκης όπου το 2013 ξέσπασε ένα σκάνδαλο. Η ιστορία έγινε τότε γνωστή από ανάρτηση μιας δασκάλας του σχολείου, μέχρι σήμερα όμως δεν ήταν γνωστό ποιά ήταν η διευθύντρια του σχολείου που επέβαλε την λογοκρισία.

Η parallaxi αποκαλύπτει σήμερα ποια ήταν η διευθύντρια που αργότερα τιμήθηκε από τον νυν δήμαρχο, που προφανώς γνώριζε αυτή την απίστευτη ιστορία, με τη θέση της Αντιδημάρχου Παιδείας. 

Ας θυμηθούμε τι συνέβη  το 2013. Η ανάρτηση της δασκάλας του σχολείου είναι πολύ κατατοπιστική:

«Έπειτα από την ανεπίσημη ανάρτησή μου στο διαδίκτυο για το περιστατικό “λογοκρισίας” του Κεμάλ και μετά την τεράστια ανταπόκριση των ΜΜΕ αλλά και συναδέλφων εκπαιδευτικών από τη Ελλάδα και το εξωτερικό, θεωρώ σημαντικό να σας ενημερώσω κατ’ αρχάς για το ίδιο το συμβάν και για την εξέλιξή του και έπειτα να διευκρινίσω ποιος ήταν ο σκοπός της κοινοποίησης μου.

Την προηγούμενη εβδομάδα σε δημοτικό σχολείο της Θεσσαλονίκης όπου εργάζομαι ως αναπληρώτρια μουσικός, στα πλαίσια ενός μαθήματος για τη ζωή και το έργο του Μάνου Χατζιδάκι, δίδαξα στα παιδιά της Ε’ δημοτικού το γνωστό τραγούδι “Κεμάλ”, τραγούδι το οποίο έχω επανειλημμένα διδάξει και παρουσιάσει σε σχολικές γιορτές, χωρίς ποτέ να μου δημιουργηθεί πρόβλημα.

Δύο μέρες μετά εμφανίστηκε στο σχολείο γονιός ο οποίος διαμαρτυρήθηκε στη διευθύντρια για το τραγούδι, υποστηρίζοντας πως το περιεχόμενό του αποτελεί “ισλαμική προπαγάνδα”.

Η αντίδραση της διευθύντριας ήταν η εξής: μπήκε στην τάξη και μπροστά στη δασκάλα των παιδιών ζήτησε να της δώσουν πίσω τις φωτοτυπίες που είχα μοιράσει, λέγοντας πως η μουσικός έκανε λάθος και πως οι φωτοτυπίες δεν προορίζονταν για εκείνη την τάξη. Έπειτα με κάλεσε στο γραφείο της για να μου εκφράσει τη δυσαρέσκειά της. Με επέπληξε για την επιλογή του τραγουδιού λέγοντας πως δεν είναι κατάλληλο για παιδιά δημοτικού και πως μοναδικό μας μέλημα στο δημοτικό είναι να τονώνουμε το εθνικό φρόνημα των παιδιών.

Φυσικά ανέφερα το περιστατικό κατευθείαν στη σχολική σύμβουλο, η οποία και μετέφερε το θέμα στον προϊστάμενο. Μετά από επικοινωνία που είχα μαζί της με διαβεβαίωσε πως το θέμα εξετάζεται πια από την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας μέσα στην οποία χαρακτηρίστηκε υπερβολική η αντίδραση για το συγκεκριμένο τραγούδι, καθώς πολύ συχνά διδάσκεται και τραγουδιέται σε δημοτικά σχολεία.

Όσον αφορά την έκταση που πήρε το θέμα, θεωρώ σημαντικό να ξεκαθαρίσω το εξής για την πρόθεσή μου:

Μετά την πρώτη μου επικοινωνία με τη σχολική σύμβουλο και αφού εκείνη μου ανέφερε πως υπάρχουν πολλά παρόμοια περιστατικά ιδίως στη βαθμίδα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αποφάσισα να προβώ στην κοινοποίηση του συμβάντος στα πλαίσια ενός forum εκπαιδευτικών στο διαδίκτυο, δίνοντας την ηλεκτρονική μου διεύθυνση για να επικοινωνήσουν μαζί μου όσοι εκπαιδευτικοί αντιμετώπισαν αντίστοιχα προβλήματα, παροτρύνοντας τους να κάνουμε μια κίνηση από κοινού έτσι ώστε να μην προβληθεί το γεγονός ως ένα τυχαίο περιστατικό, που συνέβη σε ένα μόνο δημοτικό σχολείο.

Η ανταπόκριση των εκπαιδευτικών αλλά και όσων έλαβαν το μήνυμα ήταν τόσο μεγάλη στο να προωθήσουν την γνωστοποίηση του συμβάντος, ώστε το θέμα έφτασε να γίνει γνωστό παντού (ακόμη και στα αρμόδια όργανα του Υπουργείου Παιδείας απ’ ό, τι με πληροφόρησαν) και να προκύψει το τεράστιο ενδιαφέρον των ΜΜΕ στο να μάθουν λεπτομέρειες για να καλύψουν ειδησεογραφικά το γεγονός.

Απαντώ λοιπόν σε όλους τους δημοσιογράφους των έντυπων και τηλεοπτικών μέσων που επικοινωνούν μαζί μου συνεχώς για να δημοσιοποιήσουν τα στοιχεία του σχολείου και της συγκεκριμένης διευθύντριας , ή με καλούν να μιλήσω για την «προσωπική μου εμπειρία» σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά μέσα, πως η πρόθεσή μου σε καμία περίπτωση δεν έχει μορφή προσωπική, και ότι μιλώ εν ονόματι πολλών συναδέλφων οι οποίοι αντιμετωπίζουν παρόμοια περιστατικά καθημερινά στη δουλειά τους στα σχολεία.

Από τη στιγμή που το θέμα εξετάζεται ήδη από τους αρμόδιους, θεωρώ περιττό να ασχολούμεθα με τις λεπτομέρειες.

Ας εστιάσουμε στην ουσία αυτού του γεγονότος, ότι δηλαδή εν έτη 2013 ζούμε (και που; στα δημοτικά σχολεία) φαινόμενα φανατισμού, λογοκρισίας και τέτοιου είδους παρεμβάσεων στο γνωστικό αντικείμενο που έχουμε σπουδάσει και καλούμαστε να διδάξουμε σε συνθήκες ήδη πάρα πολύ δύσκολες.

Σας ευχαριστώ όλους για τη συμπαράσταση και την άμεση ανταπόκριση. Θέλω να πιστεύω πως η φωνή μας μπορεί ακόμη να ακουστεί και παραφράζοντας τον στίχο του μεγάλου Γκάτσου :

“Καληνύχτα Κεμάλ, αυτός ο κόσμος”… ίσως και να μπορεί να αλλάξει».

Το τι ακολούθησε τότε δεν περιγράφεται. Η κ. Ακριτίδου εκλήθη για εξηγήσεις και θέση πήραν ακόμα και ανώτατα στελέχη του κόμματος της ενώ παράλληλα έρευνα διέταξε το υπουργείο Παιδείας για την καταγγελία που έκανε τον γύρο του Διαδικτύου ότι δηλαδή  δασκάλα μουσικής της Ε’ Δημοτικού σε σχολείο της συμπρωτεύουσας δέχθηκε επίπληξη από τη διευθύντριά της.

Το αποτέλεσμα της έρευνας δεν έγινε ποτέ γνωστό επίσημα. Ίσως γιατί κ. Ακριτίδου ήταν στέλεχος του κόμματος που κυβερνούσε τότε. Όμως οι αντιδράσεις δεν σταμάτησαν. Έφτασαν στη Βουλή από ανώτατο στέλεχος της Ν.Δ.

Eρώτηση προς τον υπουργό Παιδείας Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο κατέθεσε ο βουλευτής Επικρατείας της ΝΔ και πρόεδρος του Ινστιτούτου Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής, Γιάννης Μιχελάκης, σχετικά με τα περί «ισλαμικής προπαγάνδας» μέσω της διδασκαλίας του τραγουδιού «Κεμάλ» του Μάνου Χατζηδάκι.

Το θέμα προέκυψε μετά από καταγγελία δασκάλας μουσικής σύμφωνα με την οποία, κατηγορήθηκε από τη διευθύντρια του σχολείου για ισλαμική προπαγάνδα, επειδή δίδασκε στους μαθητές το συγκεκριμένο τραγούδι συγχέοντας τον Κεμάλ του ομώνυμου τραγουδιού με τον Μουσταφά Κεμάλ!

«Είναι κυριολεκτικά κωμικοτραγικό το γεγονός ότι η εν λόγω διευθύντρια μπέρδεψε τον ποιητικό Κεμάλ, τον “νεαρό πρίγκηπα της Ανατολής απόγονο του Σεβάχ του Θαλασσινού” κατά τους αξεπέραστους στίχους του Νίκου Γκάτσου, με τον τούρκο ηγέτη Μουσταφά Κεμάλ, επί των ημερών του οποίου πραγματοποιήθηκαν οι γενοκτονίες των Ελλήνων και των Αρμενίων», επισημαίνει μεταξύ άλλων ο βουλευτής Επικρατείας της Ν.Δ. και αφού τονίζει πως αποτελεί «μνημείο άγνοιας, φανατισμού και ευήθειας το να υποστηρίζει κάποιος ότι το συγκεκριμένο τραγούδι χρησιμοποιείται ως όργανο ισλαμικής προπαγάνδας». Στο πλαίσιο αυτό, καλεί τον υπουργό Παιδείας να πάρει θέση.

Ο κ. Μιχελάκης υπογραμμίζει οτι το περιστατικό καταδεικνύει με τον πιο σαφή και κατηγορηματικό τρόπο το που μπορεί να οδηγήσει το έλλειμμα παιδείας, όταν συνδυάζεται με ακραίες πεποιθήσεις και συμπεριφορές.

Χαρακτηρίζει απογοητευτικό ότι υπάρχουν εκπαιδευτικοί και μάλιστα με διευθυντικό βαθμό, οι οποίοι «ασκούν αυτό το λειτούργημα, έχοντας πλήρη άγνοια τόσο της ιστορίας όσο και του πολιτισμού της πατρίδας μας».

Σε επικοινωνία μας μαζί της η κ. Ακριτίδου λέει σήμερα πως το όλο θέμα ήταν μια απλή παρεξήγηση η οποία έληξε τότε, οπότε δόθηκαν οι απαραίτητες διευκρινήσεις και το θέμα σήμερα θεωρείται λήξαν, ενώ οι σχέσεις της με την εκπαιδευτικό είναι εξαιρετικές. 

Σε επικοινωνία με την εκπαιδευτικό η διάψευση ήταν απόλυτη και κατηγορηματική. Όχι μόνο οι σχέσεις δεν αποκαταστάθηκαν ποτέ αλλά έμεινε για πάντα με την απορία πως πάγωσε η έρευνα και δεν τιμωρήθηκε ποτέ η κ. Αντιδήμαρχος για τη λογοκρισία που άσκησε.

Η κ. Ακριτίδου είναι αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Θεσσαλονίκης. Το τηλεφώνημα μας μαζί της τελείωσε  άδοξα καθώς με κατηγόρησε ότι ρωτώντας της για μια ιστορία του 2013 όπως αυτή τη στοχοποιώ.

Αν ένα αποκαλυπτικό ρεπορτάζ για το παρελθόν ενός αντιδημάρχου θεωρείται στοχοποίηση τα συμπεράσματα δικά σας. Και οι αποφάσεις ανήκουν στον δήμαρχο σε περίπτωση που δεν γνώριζε αυτή την ιστορία. Αν την γνώριζε… 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα