Εργαζόμενοι ΕΚΑΒ: Μόνο από τύχη δεν θρηνούμε κάθε μέρα θανάτους
Τραγικές οι ελλείψεις σε διασώστες – Τα ασθενοφορα λειτουργούν με προσωπικό ασφαλείας – Αγνοείται από το 2015 ο υγειονομικός χάρτης προνοσοκομειακής περίθαλψης
Τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό αντιμετωπίζουν τα κλιμάκια του ΕΚΑΒ σε όλη την Ελλάδα, γεγονός που αναδεικνύεται με τραγικό τρόπο αυτές τις ημέρες, με ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους γιατί δεν υπάρχουν ασθενοφόρα να τους μεταφέρουν έγκαιρα και με ασφάλεια στα νοσοκομεία.
Μετά τον θάνατο 63χρονης στην Κω, που λιποθύμησε, μεταφέρθηκε με καρότσα στο νοσοκομείο και τελικά πέθανε, και τον θάνατο 19χρονης εγκύου στη Νέα Μάκρη που επίσης κατέληξε μετά από πολύωρη καθυστέρηση του ΕΚΑΒ, το τελευταίο θανατηφόρο περιστατικό συνέβη την Τετάρτη στην Ουρανούπολη Χαλκιδικής, όπου μία 63χρονη γυναίκα πέθανε, περιμένοντας το ασθενοφόρο να την μεταφέρει στο νοσοκομείο Πολυγύρου.
Επίσης προχθές στη Χίο, ένας δημοτικός σύμβουλος, έχασε τις αισθήσεις του κατά τη διάρκεια του Δημοτικού Συμβουλίου. Οι συνάδελφοί του κάλεσαν το ΕΚΑΒ, αλλά το μοναδικό ασθενοφόρο της βάρδιας δεν ήταν διαθέσιμο. Τελικά μεταφέρθηκε με Ι.Χ. αυτοκίνητο στο νοσοκομείο Χίου, όπου του παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες και ευτυχώς είναι καλά στην υγεία του.
Οι ελλείψεις σε προσωπικό είναι τραγικές σε όλη τη χώρα, ακόμα και στα μεγάλα αστικά κέντρα. Επί παραδείγματι στην Αθήνα σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του ΕΚΑΒ χρειάζονται 100 – 120 στελεχωμένα ασθενοφόρα αλλά λειτουργούν μόνο 40, ενώ στη Θεσσαλονίκη οι ανάγκες απαιτούν τη λειτουργία 40 ασθενοφόρων αλλά στις βάρδιες βρίσκονται μόλις 25.
Τραγικές είναι οι ελλείψεις σε όλα τα νησιά, που κάθε καλοκαίρι κατακλύζονται από τουρίστες. Στα περισσότερα μετά βίας λειτουργεί μόλις ένα ασθενοφόρο ενώ ανάλογες είναι οι ελλείψεις σε μεγάλες τουριστικές περιοχές, όπως η Χαλκιδική ή μεγάλους νομούς με μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις, όπως οι Σέρρες και ο νομός Έβρου.
Το ΕΚΑΒ λειτουργεί με προσωπικό ασφαλείας
Ως αποτέλεσμα αυτών των ελλείψεων σε διασώστες, το ΕΚΑΒ σε όλη τη χώρα λειτουργεί με προσωπικό ασφαλείας, καθώς υπάρχουν μόλις 3000 διασώστες ενώ χρειάζονται τουλάχιστον άλλοι 1500- 2000, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες σε προνοσοκομειακή φροντίδα.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις των στελεχών του ΕΚΑΒ, ένα μέσο περιστατικό διακομιδής ασθενούς απαιτεί κατά μέσο ότι 1,5 ώρα ενώ ένα ασθενοφόρο για να λειτουργήσει σε 24ωρη βάρδια, θα πρέπει να διαθέτει 11μελές πλήρωμα.
Οι ελλείψεις σε οχήματα δεν είναι μεγάλη, καθώς λόγω δωρεών τα τελευταία χρόνια, στις περισσότερες περιοχές, υπάρχουν οχήματα αλλά όχι προσωπικό, όπως στη Κω όπου υπάρχουν 4 ασθενοφόρα αλλά όχι διασώστες.
Αυτό όμως που είναι μείζον για την παροχή επαρκούς προνοσοκομειακής φροντίδας είναι το επίπεδο εκπαίδευσης των διασωστών, το οποίο με ευθύνη της ελληνικής πολιτείας παραμένει σε μεταδευτεροβάθμιο επίπεδο, ενώ σε όλη την Ευρώπη πλέον είναι πανεπιστημιακού επιπέδου.
Επίσης μία ακόμη σημαντική παράμετρος είναι η μορφολογία του εδάφους της χώρας, αλλά και το οδικό δίκτυο, που δυσκολεύουν την έγκαιρη άφιξη των ασθενοφόρων που πολλές φορές, μέσα σε ένα νομό, θα πρέπει να διατρέξουν δεκάδες χιλιόμετρα και να διασχίσουν δύσβατες ορεινές περιοχές.
Επί παραδείγματι, στο νομό Σερρών υπάρχουν τρία μόλις ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ για όλο το νομό που εδρεύουν μέσα στην πόλη των Σερρών, ενώ χρειάζονται τουλάχιστον 6 – 7 ασθενοφόρα με το ανάλογο προσωπικό. Να σημειωθεί ότι οι χιλιομετρικές αποστάσεις στις Σέρρες είναι μεγάλες, όταν από τα Νέα Κερδύλια μέχρι τα Άνω Πορόγια και τη Καστανούσα, οι αποστάσεις είναι 160 χιλιόμετρα. Ανάλογα είναι τα δεδομένα και στα Γρεβενά που διαθέτουν μόνο 2 ασθενοφόρα και στη Ημαθία με 3 ασθενοφόρα
Χρήστος Αγγελίδης: Διαχρονικό το πρόβλημα, μας αγνοούν συστηματικά
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωματείων Εργαζομένων ΕΚΑΒ Χρήστος Αγγελίδης, μιλώντας στην Parallaxi, τονίζει πως από τύχη μέχρι στιγμής, αλλά και λόγω της προσπάθειας των ίδιων των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ δεν θρηνούμε περισσότερα θύματα.
Όπως τονίζει «είναι τυχαίο ότι δεν συμπίπτουν πολλά περιστατικά στις μεγάλες πόλεις και δεν έχουμε τόσο συχνά θύματα» ενώ κληθείς να σχολιάσει τα τελευταία γεγονότα σημειώνει πως «στις μικρότερες πόλεις και στα περισσότερα νησιά, όπου υπάρχει ένα ασθενοφόρο σε λειτουργία, αν συμπέσει όταν το ασθενοφόρο να επιχειρεί κάπου αλλού για προνοσοκομειακή φροντίδα και εκείνη την ώρα βγει άλλο περιστατικό, αν είναι σοβαρό, τότε μοιραία το άλλο περιστατικό θα καταλήξει».
Για τις ελλείψεις σε προσωπικό, αναφέρει πως «λείπουν περίπου 1500 άτομα διασώστες για να στελεχωθούν όλα τα νησιά και όλες οι πόλεις στην ηπειρωτική Ελλάδα, ενώ 200- 250 άτομα συνταξιοδοτήθηκαν τα τελευταία χρόνια και σήμερα διαθέτουμε μόλις 3000 διασώστες. Απαράδεκτη η κατάσταση για μία χώρα με αυτή τη μορφολογία, με τόσα νησιά και βουνά και οτιδήποτε άλλο. Δεν είμαστε επίπεδη χώρα όπως η Ολλανδία».
«Από αυτοκίνητα σε γενικές γραμμές έχουμε επάρκεια διότι είχαμε αρκετές δωρεές, διασώστες δεν έχουμε» τονίζει και αναφέρει πως η κυβέρνηση της ΝΔ είχε άλλες προτεραιότητες.
«Λεφτά για προσλήψεις στην Πανεπιστημιακή Αστυνομία είχαν, όχι για το ΕΚΑΒ»
Όπως τονίζει χαρακτηριστικά, «δώσανε άλλες προτεραιότητες, υπήρχαν χρήματα για να προσλάβουν 600 αστυνομικούς για τα πανεπιστήμια και άλλου 500 συνοριοφύλακες. Που βρέθηκαν αυτά τα χρήματα; Θα μπορούσαν σε πρώτη φάση να προσλάβουν 500 διασώστες αλλά δεν πρόσεξε κανείς την προνοσοκομειακή φροντίδα, όταν το ΕΚΑΒ σε όλη τη χώρα λειτουργεί με ποσοστό ασφαλείας, έπρεπε να υπάρχουν τα διπλάσια ασθενοφόρα».
Τονίζει δε, πως το πρόβλημα στο ΕΚΑΒ είναι διαχρονικό και για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα πρέπει να καταρτιστεί ο υγειονομικός χάρτης προνοσοκομειακής περίθαλψης της χώρας, όπου θα καταγραφούν ανά νομό τα περιστατικά και οι διακομιδές που εκτελούνται.
«Η πρόταση μας είναι να γίνει ο υγειονομικός χάρτης, να δούμε ανά νομό πόσα ασθενοφόρα χρειάζονται, πόσο προσωπικό χρειάζεται. Εμείς δεν είμαστε ανάλγητοι και δεν ζητάμε άμεσα 1500 προσλήψεις, αλλά να γίνει ένας προγραμματισμός. Δηλαδή να ξεκινήσει σταδιακά να προσλαμβάνουν 100 – 200 άτομα το χρόνο και σε πέντε χρόνια να μπορούμε να καλύψουμε όλες τις ανάγκες, έχοντας ήδη κάνει τον υγειονομικό χάρτη, βάσει του οποίου έχουμε προβλέψει ότι ανάλογα με τα νοσοκομεία σε κάθε περιοχή, να διαθέτουμε τα ανάλογα ασθενοφόρα και το απαιτούμενο προσωπικό».
«Ζητήσαμε λοιπόν από την κ. Γκάγκα και τον κ. Πλεύρη να γίνει αυτός ο χάρτης για να δούμε τις ανάγκες αλλά φωνή βοώντος εν τη ερημω. Το αίτημα μας έχει κατατεθεί από το 2015 – 2016 και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα», αναφέρει και σημειώνει πως «οι προηγούμενοι λέγανε ότι έχουμε μνημόνια δεν γίνεται, οι άλλοι λένε τώρα ότι θα γίνουν προσλήψεις, όταν θα βγούμε έξω από την επιτήρηση και πάλι τίποτα δεν γίνεται και ακούσαμε εμβρόντητοι και τον κ. Γεωργιάδη να λέει ότι προτεραιότητα είναι να πάει η οικονομία καλά και στην επόμενη τετραετία θα φτιάξουμε την νοσοκομειακή φροντίδα».
Η περίπτωση της Χαλκιδικής
Σε ότι αφορά την Χαλκιδική αναφέρει ότι «σήμερα υπάρχουν μόνιμα 3 ασθενοφόρα και το καλοκαίρι κάθε Σαββατοκύριακο στέλνουμε ένα ασθενοφόρο από τη Θεσσαλονίκη για να καλύψουν τις ανάγκες και σαφώς δεν επαρκούν διότι οι αποστάσεις είναι μεγάλες».
Όπως τονίζει στην Χαλκιδική, χρειάζονται μόνιμα και σταθερά τουλάχιστον 5 ασθενοφόρα καθημερινά με σταθμούς και στις «μύτες των ποδιών» με ενίσχυση τους κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι που εργάζονται στο ΕΚΑΒ Χαλκιδικής θεωρούν ότι το καλοκαίρι απαιτούνται, βάσει του πληθυσμού που συρρέει στην περιοχή, τουλάχιστον 10 ασθενοφόρα. «Το καλοκαίρι γίνονται προσπάθειες από προσωπικό που παίρνει άδειες στη Θεσσαλονίκη, να δηλώνει εθελοντικά ότι θέλει να δουλέψει 15 ημέρες στη Σιθωνία και έτσι για Ιούλιο Αύγουστο βάζουμε ασθενοφόρο στη Σάρτη» τονίζει ο κ. Αγγελίδης ενώ επισημαίνει ότι και το οδικό δίκτυο της περιοχής δυσχεραίνει το έργο της διακομιδής. «Φανταστείτε ένα περιστατικό από τη Σάρτη να πάει στον Πολύγυρο και αν χρειαστεί κάποια ειδικότητα όπως παιδοχειρουργό να πρέπει να φτάσει έγκαιρα στη Θεσσαλονίκη για πόσα χιλιόμετρα μιλάμε» τονίζει χαρακτηριστικά, δηλαδή μία απόσταση περίπου 150 χιλιομέτρων σε ορεινές διαδρομές.
Να σημειωθεί πάντως ότι σε ότι αφορά το περιστατικό της 63χρονης στην Ουρανόπουλη, άλλη θα ήταν η κατάληξη του αν λειτουργούσε ο σταθμός του ΕΚΑΒ στην Ιερισσό, ο οποίος λειτούργησε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, με μέριμνα για στέγαση αποσπασμένου προσωπικού για το καλοκαίρι.