Euractiv: Δημοσκόπηση δίνει ντέρμπι με διαφορά 30.000 ψήφων μεταξύ ΝΔ- ΣΥΡΙΖΑ
Τι δείχνουν τα δεδομένα του «poll of polls» πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Τη στιγμή που τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων, ενόψει των εκλογών της Κυριακής, προκαλούν νέο γύρο συζητήσεων και αντεγκλήσεων στον απόηχο και των σοβαρών λαθών που υπέπεσαν οι δημοσκοπικές εταιρείες στην Τουρκία, το Euractiv υπογραμμίζει πως οι δημοσκοπήσεις των πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο Χρηματιστήριο Αθηνών δείχνουν «ντέρμπι» μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ με διαφορά μόλις 30.000 ψήφων.
Στο δημοσίευμα με τίτλο «Οι Έλληνες προετοιμάζονται για μετεκλογική αβεβαιότητα εν μέσω καυγά για τις δημοσκοπήσεις» το διεθνές μέσο σημειώνει ότι μέχρι στιγμής όλες οι δημοσκοπήσεις στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης δείχνουν ότι η ΝΔ προηγείται, ενώ υπογραμμίζει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ζητήσει περισσότερη διαφάνεια από τις εταιρείες δημοσκοπήσεων, ζητώντας τους να δημοσιεύουν τα πρωτογενή στοιχεία των ερευνών τους. Πρόταση, που όπως επισημαίνει το δημοσίευμα, απορρίφθηκε τόσο από τη ΝΔ όσο και από τον Σύλλογο Εταιριών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ).
Το Euractiv σημειώνει ότι η συζήτηση για τα αποτελέσματα των δημοσκοπικών εταιρειών δεν μπαίνει για πρώτη φορά στον δημόσιο διάλογο. «Για παράδειγμα, όλες οι δημοσκοπήσεις απέτυχαν μαζικά να προβάλουν το αποτέλεσμα του ελληνικού δημοψηφίσματος του 2015 και δεν κατάφεραν να προβλέψουν με σχετική ακρίβεια την εκλογική απόδοση του ΣΥΡΙΖΑ» υπενθυμίζει.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι το πρόβλημα μπορεί να είναι διαρθρωτικό, με δεδομένο ότι η μεθοδολογία δημοσκοπήσεων που ακολουθείται στην Ελλάδα επικεντρώνεται κυρίως στα σταθερά τηλέφωνα, και κατά συνέπεια οι εταιρείες αποτυγχάνουν να εντοπίσουν τους νεότερους και πιο προοδευτικούς ψηφοφόρους.
Η «δημοσκόπηση των δημοσκοπήσεων»
Ταυτόχρονα, πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο Χρηματιστήριο Αθηνών διενεργούν τις δικές τους δημοσκοπήσεις με την παραδοσιακή και πιο δαπανηρή μεθοδολογία ψηφοδελτίων, δηλαδή συμπληρώνοντας αυτοπροσώπως ένα ερωτηματολόγιο.
Χρησιμοποιούν επίσης ειδικούς αλγόριθμους για την ανάλυση των δημοσιευμένων αποτελεσμάτων άλλων εταιρειών δημοσκοπήσεων, λαμβάνοντας υπόψη τις αποκλίσεις που εμφάνισαν σε προηγούμενες εκλογικές περιόδους και αποδίδοντάς τους τον αντίστοιχο συντελεστή ακρίβειας.
Σε κάποιο βαθμό, η διαδικασία μοιάζει με τη δημοσκόπηση των δημοσκοπήσεων από εξειδικευμένες υπηρεσίες των ΗΠΑ, όπως το FiveThirtyEight.
Το Euractiv είδε μια από αυτές τις δημοσκοπήσεις, η οποία παραδόθηκε την περασμένη Παρασκευή (12 Μαΐου) σε υψηλόβαθμα στελέχη της εταιρείας που ζήτησε τη διεξαγωγή της, αλλά και σε σημαντικούς Ευρωπαίους παράγοντες.
Οι εκτιμήσεις της διαφέρουν σημαντικά από τις δημοσκοπήσεις που έχουν δημοσιευτεί, δείχνοντας μάχη στήθος με στήθος μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ.
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη δημοσκόπηση, η ΝΔ συγκεντρώνει 33,45%, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ 32,92% και το ΠΑΣΟΚ 9,02%. Στην εκτίμηση, το ποσοστό της ΝΔ θα μπορούσε να κυμανθεί στο 33-34%, του ΣΥΡΙΖΑ στο 32,5-33,5% και του ΠΑΣΟΚ στο 8,7-9,3%.
Σε αριθμούς ψήφων, κατά αυτή τη δημοσκόπηση, η ΝΔ εκτιμάται ότι θα συγκεντρώσει 1.890.000 ψήφους, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ 1.860.000 ψήφους και το ΠΑΣΟΚ 510.000 ψήφους.
Το ποσοστό της αποχής αντιστοιχεί στις προηγούμενες ελληνικές εθνικές εκλογές που έγιναν τον Ιούλιο του 2019.
Έτσι, εκτιμάται ότι ενδεχόμενη μείωση της αποχής θα ευνοήσει τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αφού οι περισσότεροι που δεν πάνε στις κάλπες είναι τυπικά νεότεροι πολίτες.
Τέλος, το Euractiv αναφέρεται σε έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας και Κοινωνικής Αλλαγής Eteron, σύμφωνα με την οποία περίπου 430.000 Έλληνες νέοι ψηφοφόροι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στις επερχόμενες εκλογές.
Το διεθνές μέσο επισημαίνει ότι η κυβέρνηση της ΝΔ απάντησε αρνητικά στις εκκλήσεις όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης να συμμετάσχουν στις εκλογές οι νέοι που θα είναι μακριά από την εκλογική τους περιφέρεια –κυρίως όσοι απασχολούνται σε εποχική εργασία.