ΕΥΑΘ: Άκυρη η ΚΥΑ για την τιμολόγησή του νερού με απόφαση του ΣτΕ
Τι σημαίνει η απόφαση αυτή - Η ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων
Άκυρη κρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την τιμολόγηση του νερού, όπως αναφέρει το Σωματείο Εργαζομένων της ΕΥΑΘ σε ανάρτησή του.
Σύμφωνα με το Σ.Ε. της ΕΥΑΘ, πρόκειται για «άλλη μια μεγάλη νίκη κατά της (έμμεσης) ιδιωτικοποίησης του νερού, μετά από προσφυγή του Σωματείου μας στο ΣτΕ», η οποία ερμηνεύεται ως εξής:
«Η ΚΥΑ τιμολόγησης είναι αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Οδηγία ότι το “το νερό δεν είναι εμπόρευμα “, δηλαδή αυτοί που την έγραψαν μετέτρεψαν το νερο σε εμπορικό προϊόν όπως πολύ καλά είχαμε γράψει τότε (1ο σχόλιο).
Η ΚΥΑ τιμολόγησης (αυτοί που την έγραψαν δηλαδή), αφηναν τους παρόχους νερού να ΤΙΜΟΛΟΓΟΥΝ ΟΠΩΣ ΘΕΛΟΥΝ χωρις να λαμβάνουν υπόψιν τους κοινωνικούς, περιβαλλοντικους και οικονομικούς παράγοντες, δλδ μονο ΚΕΡΔΟΣ να βγάζουν και ας διαλύεται η κοινωνία π.χ. αυξήσεις στην ενέργεια», συνοψίζει το Σ.Ε. της ΕΥΑΘ.
Ειδικότερα, η απόφαση 2519/2022 της μείζονος σύνθεσης του Δ’ Τμήματος του ΣτΕ «ακύρωσε ομόφωνα, στο σύνολό της, την υπ’ αριθμ. 135275/19.05.2017 απόφαση της διυπουργικής Εθνικής Επιτροπής Υδάτων (γνωστής ως ΚΥΑ τιμολόγησης νερού). Η απόφαση του ΣτΕ αναφέρεται στη διακήρυξη της ίδιας της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ ότι «το ύδωρ δεν είναι εμπορικό προϊόν» και σημειώνει ότι από τις διατάξεις της Οδηγίας και το σκοπό της, συνιστάμενο στη διασφάλιση της ποιότητας του ύδατος και στη διαχείριση αυτού όχι ως εμπορικού προϊόντος, αλλά ως κοινωφελούς αγαθού, προκύπτει ότι η εθνική πολιτική παροχής υπηρεσιών ύδρευσης, συμπεριλαμβανομένης και της τιμολόγησης αυτών, σχεδιάζεται από τα κράτη μέλη ως πολιτική παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, με βασικό κριτήριο την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της εν λόγω Οδηγίας για την προστασία των εσωτερικών, επιφανειακών και υπόγειων υδάτων», επισημαίνουν οι εργαζόμενοι στην ανάρτησή τους.
Υπό αυτό το πρίσμα, το ΣτΕ «Ακυρώνει λοιπόν την ΚΥΑ τιμολόγησης ως αντίθετη στην ανωτέρω Οδηγία και στην εφαρμοστική αυτής εθνική νομοθεσία (ν. 3199/2003 και π.δ. 51/2007) διότι:
• Δεν θεσπίζονται συγκεκριμένοι κανόνες ώστε να διασφαλίζεται ότι οι πάροχοι των υπηρεσιών ύδατος προσαρμόζουν την τιμολογιακή τους πολιτική στα δεδομένα που προκύπτουν από τα εγκεκριμένα σχέδια διαχείρισης της κάθε λεκάνης απορροής ποταμών (πέραν των ειδικών ρυθμίσεων για το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος πόρου),
• Δεν προβλέπεται ότι κατά την έγκριση των τιμολογίων των παρόχων από τις αρμόδιες αρχές, ελέγχεται η τήρηση των κατευθύνσεων που τίθενται στα σχέδια διαχείρισης, ώστε να εξασφαλίζεται ότι η τιμολογιακή πολιτική διαμορφώνεται κατά τρόπο σύμφωνο προς την Οδηγία, κατ΄ εκτίμηση των κοινωνικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών αποτελεσμάτων της ανάκτησης κόστους και της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» καιδεν προσδιορίζονται συγκεκριμένοι παράμετροι, κατ’ εκτίμηση των οποίων πρέπει να καθορίζεται το επίπεδο ανάκτησης του κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις.
Θα ακολουθήσει αναλυτικό Δελτίο Τύπου, ας το καταλάβουν επιτέλους: Από το Δημοψήφισμα του Νερου της Θεσσαλονίκης το 2014 μέχρι τις αλλεπάλληλες αποφάσεις του ΣτΕ, ΤΟ ΝΕΡΟ ΔΕΝ ΠΩΛΕΊΤΑΙ ΟΥΤΕ ΑΜΕΣΑ ΟΥΤΕ ΈΜΜΕΣΑ!», καταλήγει η ανάρτηση του Σ.Ε. της ΕΥΑΘ.
Η ανάρτηση: