Επικαιρότητα

Φυσικό αέριο: Εγκαινιάζεται σήμερα ο αγωγός Ελλάδας- Βουλγαρίας στη Σόφια

Στην τελετή έναρξης ο πρωθυπουργός, Κ. Μητσοτάκης.

Parallaxi
φυσικό-αέριο-εγκαινιάζεται-σήμερα-ο-α-899298
Parallaxi

Τον ρόλο της Ελλάδας, ως ενεργειακής γέφυρας του Νότου με τον Βορρά, με τα Βαλκάνια και την Ευρώπη, την αναβάθμιση της χώρας μας στον ενεργειακό και γεωπολιτικό χάρτη και τον ρόλο της στην ενεργειακή ασφάλεια και τροφοδοσία της ευρύτερης περιοχής, σε μια κρίσιμη συγκυρία, σηματοδοτεί η σημερινή τελετή έναρξης της εμπορικής λειτουργίας του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) στη Σόφια, στην οποία θα παραστεί και θα απευθύνει χαιρετισμό ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Εκτός από τον Έλληνα πρωθυπουργό, το “παρών” στην τελετή θα δώσουν και θα απευθύνουν χαιρετισμό οι ηγέτες των υπόλοιπων εμπλεκομένων χωρών. 

Οι πρόεδροι της Βουλγαρίας, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας, του Αζερμπαϊτζάν, ο πρωθυπουργός της Ρουμανίας, καθώς και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ο αγωγός IGB, μαζί με τις υπόλοιπες ενεργειακές υποδομές που δρομολογούνται και τους διασυνδετήριους άξονες με τη Βόρεια Μακεδονία και την Ιταλία, καθιστούν την Ελλάδα κρίσιμο κρίκο και κόμβο εισόδου ενέργειας στην Ευρώπη συμβάλλοντας καθοριστικά στην ενεργειακή ασφάλεια και την διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας, όπως έχει επισημανθεί από την ελληνική κυβέρνηση.

Ο Κ. Μητσοτάκης, ο οποίος συνοδεύεται από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, θα έχει σειρά διμερών συναντήσεων, πριν και μετά την τελετή, με τους προέδρους της Βουλγαρίας Ρούμεν Ράντεφ, της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς, τον πρωθυπουργό της Ρουμανίας Νικολάε Τσιούκα και τον Πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Iλχάμ Αλίεφ. 

Στις διμερείς αυτές συναντήσεις αναμένεται να συζητηθούν οι διεθνείς και περιφερειακές εξελίξεις.

Ειδικότερα, με τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν στην ατζέντα της συνάντησης αναμένεται να βρεθούν και οι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης της οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας των δύο χωρών, με έμφαση στον τομέα της ενέργειας, καθώς το Αζερμπαϊτζάν είναι ένας από τους σημαντικότερους προμηθευτές φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

Ο πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση και με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν και, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο Κ. Μητσοτάκης αναμένεται να επαναλάβει την επιτακτική ανάγκη για αποφασιστική ευρωπαϊκή δράση και την επιβολή πλαφόν στο φυσικό αέριο. Στην πρόταση αυτή θα επιμείνει και κατά το άτυπο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που θα συνεδριάσει στην Πράγα την επόμενη Παρασκευή 7 Οκτωβρίου.

Επίσης, θα ενημερώσει την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κλιμάκωση της τουρκικής επιθετικής ρητορικής και θα επαναλάβει ότι η Ελλάδα τάσσεται υπέρ του διαλόγου, με βάση το Διεθνές Δίκαιο, αλλά θα υπερασπιστεί την κυριαρχία της και την εδαφική της ακεραιότητα.

Η τελετή θα πραγματοποιηθεί στο National Palace of Culture (NDK). Η υποδοχή των προσκεκλημένων προγραμματιζόταν για τις 10.30 και η έναρξη της τελετής για τις 11.00.


UPDATE- 10.50: 

Τον κομβικό ρόλο που μπορεί να παίξει η Ελλάδα στην ενεργειακή ασφάλεια και τροφοδοσία των Βαλκανίων και της Ευρώπης λόγω της θέσης της, τόσο με τις υποδομές που διαμορφώνει (Ρεβυθούσα, Αλεξανδρούπολη), όσο και με τα κοινά εγχειρήματα στα οποία συμμετέχει ως γέφυρα με την Αφρική, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου, επισήμανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη διάρκεια της συνάντησης που είχε στη Σόφια με τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίγιεφ.

Ο Κ. Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον Πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ilham Aliyev στη Σόφια, πριν την τελετής έναρξης λειτουργίας του διασυνδετηρίου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας IGB.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι δύο ηγέτες προέβησαν σε μία συνολική επισκόπηση των διμερών σχέσεων και ανέλυσαν τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης της οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας, με έμφαση τον τομέα της ενέργειας.

Στη διάρκεια της συνάντησης υπογραμμίστηκε η σημασία του αγωγού ΤΑΡ που διέρχεται από την Ελλάδα για τη διαφοροποίηση των πηγών του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης και ο ρόλος του «Νοτίου Διαδρόμου» στην πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας και την προώθηση της ενεργειακής «πράσινης» μετάβασης, καθώς και η στρατηγική συνεργασία των δύο χωρών.

Συζητήθηκαν ακόμη οι περιφερειακές και διεθνείς εξελίξεις με έμφαση στην Ανατολική Μεσόγειο και στην Ουκρανία.


Αλλάζει το ενεργειακό τοπίο στην περιοχή ο IGB – Το έργο σε αριθμούς

Eνεργειακό πρότζεκτ που καθιστά την Ελλάδα πύλη εισόδου καυσίμου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη χαρακτηρίζεται o Διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας Βουλγαρίας (IGB), η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του οποίου εγκαινιάζεται, σήμερα, στη Σόφια, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος θα απευθύνει χαιρετισμό στην εκδήλωση.

Ο IGB συνδέει τη Βουλγαρία με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) και επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, μέσω Ελλάδας, προς την Ιταλία και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Θα μεταφέρει αζέρικο αέριο μέσω του Νότιου Διαδρόμου στη Βουλγαρία, διαφοροποιώντας τις πηγές προμήθειας της αγοράς της. Αλλάζει, δηλαδή, τα δεδομένα για τη βουλγαρική ενεργειακή αγορά με την ικανότητά της να αυξάνει τον ανταγωνισμό και να μειώνει τις τιμές για τους καταναλωτές εξασφαλίζοντας παράλληλα διαφοροποιημένες και εναλλακτικές παραδόσεις φυσικού αερίου.

Ωστόσο, η στρατηγική του σημασία είναι ευρύτερη καθώς αναμένεται να αποτελέσει βασικό κρίκο στην αλυσίδα του Κάθετου Διαδρόμου, ενός συστήματος αγωγών που θα διασυνδέει την Ελλάδα, εκτός της Βουλγαρίας, με τη Ρουμανία και την Ουγγαρία, λειτουργώντας συμπληρωματικά με τον σχεδιαζόμενο πλωτό τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης.

Tο έργο, το οποίο κατασκεύασε η εταιρεία ΑΒΑΞ αναγνωρίζεται ως κορυφαίο για την πρωτοβουλία CESEC (Central and South-Eastern European Gas Connectivity) και έχει εξαιρετική συνέργεια με άλλα μεγάλα έργα όπως τον TAP και τον TANAP.

Με αφορμή τη σημερινή τελετή στη Σόφια, ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, ο οποίος βρίσκεται στη βουλγαρική πρωτεύουσα για την έναρξη της εμπορικής χρήσης του IGB, σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τονίζει πως η σημερινή εκδήλωση έχει ιδιαίτερη σημασία για τον Όμιλο. «Αφενός», εξηγεί, «γιατί βλέπουμε με χαρά και ικανοποίηση να ξεκινά την εμπορική του λειτουργία ένα πολυσύνθετο έργο, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του οποίου βιώσαμε τους περιορισμούς μιας πρωτόγνωρης διετούς πανδημίας, σημαντική αύξηση της τιμής των καυσίμων και των πρώτων υλών, διατάραξη της παγκόσμιας αλυσίδας logistics και πιο πρόσφατα τον πόλεμο στην Ουκρανία. Είμαστε όμως χαρούμενοι και ταυτόχρονα περήφανοι γιατί ο αγωγός αυτός, σε συνδυασμό με τον TAP και τις υποδομές της Ρεβυθούσας, που επίσης κατασκεύασε ο Όμιλος ΑΒΑΞ, αποτελούν εχέγγυα ενεργειακής αυτονομίας όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για ολόκληρη τη ΝΑ Ευρώπη».

Η ταυτότητα του IGB

Το έργο αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. – εκ των οποίων περίπου 31 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας – καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (2 μετρητικοί σταθμοί, 8 βανοστάσια, 2 κέντρα λειτουργίας).

Ο αγωγός έχει διάμετρο 32 ιντσών και πάχος που κυμαίνεται από 11 έως και 20 χιλιοστά, ενώ όσον αφορά την ετήσια δυναμικότητά του, αυτή θα είναι αρχικά 3 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow) και μπορεί να αυξηθεί σε 5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως με την κατασκευή σταθμού συμπίεσης.

Ο αγωγός συνδέεται στην Κομοτηνή με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) – που επίσης είχε κατασκευάσει ο ΑΒΑΞ – και το σύστημα του ΔΕΣΦΑ, ενώ στην κατάληξή του στην πόλη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας, συνδέεται με το σύστημα της Bulgartransgaz (διαχειριστής φυσικού αερίου Βουλγαρίας).

Το έργο σε αριθμούς

Για την κατασκευή του έργου απασχολήθηκαν περίπου 450 εργαζόμενοι για περισσότερες από 4.000.000 ώρες εργασίας, περίπου 100 χλμ του αγωγού συγκολλήθηκαν με αυτόματες μηχανές συγκόλλησης, ενώ το πιο υψηλό σημείο του αγωγού βρίσκεται στα 800 μέτρα περίπου, στην οροσειρά της Ροδόπης και το χαμηλότερο σημείο περίπου 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, στο Φράγμα Kladenec.

Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και την ποιότητα, χαρακτηριστικό είναι ότι -μεταξύ άλλλων- επιτεύχθηκε Safety Milestone Achievement 1.OOO.OOO ανθρωποωρών χωρίς Lost Time Injury /χαμένος χρόνος λόγω Τραυματισμού (βραβείο Ασφάλειας), ενώ πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 2O.OOO τμχ συγκολλήσεων με παγκόσμιας κλάσης ποσοστό επισκευής μικρότερο του

Πρόκειται για ένα υψηλών απαιτήσεων και προδιαγραφών έργο, στο πλαίσιο του οποίου κατασκευάστηκαν οχτώ βανοστάσια και πραγματοποιήθηκαν δύο διατρήσεις Οριζόντιας Κατεύθυνσης (Μαρίτσα-500μ και Φράγμα Studen Kladenec-1500μ). Η εκτέλεση του Kladenec HDD θεωρείται, μάλιστα, η 3η μεγαλύτερη στην Ευρώπη.

Κατασκευάστηκαν δύο σταθμοί μέτρησης -GMS1-ΚΟΜΟΤΗΝΗ & GMS2-STARA ZAGORA, πραγματοποιήθηκαν 46 διελεύσεις με την μέθοδο boring, εγκαταστάθηκαν οπτικές ίνες συνολικού μήκους 32 χλμ. στην Ελλάδα και 328 χλμ. στη Βουλγαρία για SCADA και τηλεπικοινωνίες, εγκαταστάθηκε ανεξάρτητο κέντρο παρακολούθησης & διανομής πληροφοριών στο Χάσκοβο για την εξυπηρέτηση των σκοπών SCADA και αποθήκευσης υλικών, εγκαταστάθηκε σύστημα SCADA & τηλεπικοινωνιών, εκπαιδεύτηκε το σύνολο του τεχνικού προσωπικού του πελάτη για τη λειτουργία του νέου συστήματος και πραγματοποιήθηκε αεριοδότηση/ενεργοποίηση του συστήματος πριν την εμπορική του λειτουργία με ιδία μέσα (προσωπικό και τεχνικά μέσα)

Έργο υψηλών απαιτήσεων αλλά και προκλήσεων

Οι προκλήσεις στην κατασκευή του έργου υπήρξαν πολλές, καθώς εκτός από τον βαρύ χειμώνα και τις ενίοτε ακραίες καιρικές συνθήκες, έπρεπε να αντιμετωπιστεί η πανδημία της Covid-19 και οι συνέπειές της, η κατάρρευση της παγκόσμιας αλυσίδας Logistics, η έλλειψη σημαντικών κατασκευαστικών υλικών και φυσικά ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη.

Ωστόσο, η μεγάλη εμπειρία της κατασκευάστριας εταιρείας ΑΒΑΞ στην κατασκευή έργων υψηλών απαιτήσεων κατέστησε δυνατή την ολοκλήρωσή του εντός χρονοδιαγράμματος και κυρίως με απόλυτη ασφάλεια και μέγιστη δυνατή ποιότητα, όπως επισημαίνει η κατασκευάστρια εταιρεία.

Το γεγονός ότι ο αγωγός κατασκευάστηκε σε δύο διαφορετικές χώρες και συνεπώς κατά την εκτέλεση έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι διαφορές στη Νομοθεσία και στις Υπηρεσίες αναφορικά με φορολογικά θέματα, ασφαλιστικά θέματα, αδειοδοτικά θέματα, θέματα διαμονής, προσβασιμότητας, μετακινήσεων, κλπ, αλλά και το ότι κατά την εκπόνηση της μελέτης και τη φάση της κατασκευής ελήφθησαν υπόψη οι τεχνικές απαιτήσεις από δύο διαφορετικές εθνικές Νομοθεσίες (Ελλάδα, Βουλγαρία) καθώς και τέσσερις διαφορετικούς Οικονομικούς Φορείς (ΙCGB, BULGARTRANSGAZ, ΔΕΣΦΑ και ΤΑΡ) είναι ορισμένες μόνο ακόμη από τις προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπιστούν επιτυχώς.

Οι διαδικασίες, οι απαιτήσεις και οι φορείς για την επίβλεψη και την επιθεώρηση του έργου ήταν διαφορετικές σε κάθε μια από τις 2 χώρες, ενώ διαφορετικό ήταν το επίπεδο προμελέτης και τα κριτήρια μελέτης που δόθηκαν από τον IGB για κάθε μια από τις 2 χώρες (Ελλάδα, Βουλγαρία).

Σε ό,τι αφορά το τεχνικό αντικείμενο του έργου, θα πρέπει να τονιστεί ότι ο αγωγός όδευσης διήλθε για μεγάλο μήκος σε ορεινές περιοχές με μεγάλες κλίσεις, ενώ πολλές εργασίες εκτελέστηκαν σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες (έντονες χιονοπτώσεις, έντονες βροχοπτώσεις, χαμηλές θερμοκρασίες, κλπ).

Στο τεχνικό αντικείμενο περιλαμβάνονταν, επίσης, η πλήρωση με φυσικό αέριο, η ενεργοποίηση και η θέση σε λειτουργία του συστήματος του IGB αποκλειστικά από ανθρώπινο δυναμικό και εξοπλισμό της εταιρείας καθώς και η εκπαίδευση προσωπικού του IGB στη λειτουργία του συστήματος μετά την παράδοση και θέση σε λειτουργία.

Η πανδημία, ο πόλεμος και το στοίχημα της ολοκλήρωσης του έργου

Η εισβολή της Covid στη ζωή μας είχε, όπως ήταν φυσικό, επίπτωση και στο έργο καθώς έπρεπε να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν νέες διαδικασίες ασφαλείας και υγιεινής του προσωπικού, εφαρμογή ελέγχων, εφαρμογή διαφορετικών εθνικών νομοθεσιών αναφορικά με τις αντιμετώπιση της πανδημίας, διασφάλιση πρόσβασης του προσωπικού που νοσούσε σε υπηρεσίες υγείας, διαδικασίες για την περίθαλψη και υποστήριξη του προσωπικού που ήταν σε καραντίνα.

Δεν ήταν, όμως, μόνο η διαχείριση του προσωπικού που ήταν πρόκληση για την κατασκευάστρια εταιρεία αλλά και το γεγονός ότι υπήρξαν σοβαρές επιπτώσεις, λόγω καθυστερήσεων, που οφείλονται σε μεγάλες αλλαγές στην εφοδιαστική αλυσίδα εξοπλισμού και υλικών.

Το μεγάλο ζήτημα της διαχείρισης των επιπτώσεων της πανδημίας διαδέχτηκαν οι γεωπολιτικές εξελίξεις λόγω της εμπόλεμης κατάστασης στην Ουκρανία που έκαναν τις πολιτικές ηγεσίες και τους πολίτες στις δύο χώρες να αυξήσουν σημαντικά την ευαισθητοποίησή τους σε σχέση με την κατασκευή και την ολοκλήρωση του έργου.

Όπως τονίζεται από την κατασκευάστρια εταιρεία, ωστόσο, παρά τις προκλήσεις, οι εργασίες εκτελέστηκαν σε απόλυτη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ποιότητας της Σύμβασης.

Πηγή: ΑΠΕ- ΜΠΕ 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα