Γιατί δεν λειτουργούν τον ανεξάρτητο φορέα Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων;
Την 21/01/2023 η Ελλάδα συστήθηκε ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών
Από την δημοσίευση του νόμου την 21/01/2023 η Ελλάδα συστήθηκε ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών που είναι πλέον ο αρμόδιος να ερευνήσει τις συνθήκες του ατυχήματος. Το ερώτημα που τίθεται, είναι γιατί ο υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης συστήνει νέα επιτροπή για την διερεύνηση τέτοιων σιδηροδρομικών ατυχημάτων όταν η ίδια η κυβέρνηση έχει συστήσει ενιαία αρχή με τις ίδιες αρμοδιότητες; Γιατί δεν λειτουργούν επιτέλους τον αρμόδιο οργανισμό;
Στις 19/1/23 στη Βουλή έγινε μια σοβαρή καταγγελία. Σε ομιλία του κ. Χρήστου Γκόκα, Ειδικού Αγορητή του ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με θέμα: «Θεσμικό πλαίσιο για τη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων και την ασφάλεια των μεταφορών» ακούστηκαν τα παρακάτω:
”Ο Φορέας Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων πρέπει να είναι μια Ανεξάρτητη Αρχή στη λειτουργία της, με Οικονομική Αυτοτέλεια
- Η διασφάλιση της ασφάλειας των Μεταφορών γενικότερα, και πιο συγκεκριμένα των αερομεταφορών και σιδηροδρομικών μεταφορών στις οποίες αναφέρεται το σχέδιο Νόμου που συζητάμε σήμερα, είναι αυτονόητη και με πολλαπλή σημασία.
- Συνδέεται άμεσα, με το θεσμικό πλαίσιο, που αφορά στη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων, και το οποίο επιχειρεί να διαμορφώσει με τις διατάξεις του το υπό ψήφιση Νομοσχέδιο, που περιλαμβάνει και τη θέσπιση του Εθνικού Οργανισμού για τη Διερεύνηση αυτών των ατυχημάτων και την ασφάλεια στις μεταφορές (ΕΟΔΑΣΑΑΜ). Και πρέπει να οδηγήσει στην πρόληψη και την αποφυγή επανάληψης παρόμοιων ατυχημάτων.
- Υπάρχει ζήτημα ενίσχυσης και θωράκισης της ασφάλειας, αλλά και αποφυγής ατυχημάτων. Αυτά που θέλουμε και εκφράζουμε, είτε στις τοποθετήσεις μας είτε μέσα από τον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο, αφορούν αφ’ ενός μεν περιπτώσεις συγκεκριμένων συμβάντων, τα περισσότερα αεροπορικά, πάνω από 80%, γίνονται στο έδαφος, αφ’ ετέρου δε στον τρόπο άσκησης του ελέγχου και της εποπτείας στη λειτουργία, ιδιαίτερα των Περιφερειακών Αεροδρομίων.
- Και είναι βασικό στοιχείο της κριτικής μας η κατάργηση των Περιφερειακών Αρχών των Αεροδρομίων, και η άσκηση των αρμοδιοτήτων από απόσταση, από την Αθήνα, μέσω της τεχνολογίας, όπως θεσμοθετήθηκε με τον Ν. 4757/2020.Δεν μπορούν να υποκαθίστανται οι Αρχές και οι Υπηρεσίες της Πολιτικής Αεροπορίας.
Μερικά Ερωτήματα:
-Τελικά δεν έχετε ακόμα πειστεί ότι χρειάζονται οι Περιφερειακές Αρχές;
και ότι δεν μπορεί ο έλεγχος και η εποπτεία των αεροδρομίων να γίνεται από την Αθήνα;
-Είναι επαρκές το προσωπικό της ΑΠΑ; Μόνο 100 άτομα,
-Δεν χρειάζονται επιτόπιοι έλεγχοι;
-Δεν πρέπει να επιλαμβάνονται των ατυχημάτων (άμεσα, με διασφάλιση στοιχείων για τη διερεύνηση και προανακριτικό υλικό) οι επι τόπου Αρχές; Και όχι αυτό να ανατίθεται σε αναρμόδιους (ιδιώτης διαχειριστής) που είναι και ελεγχόμενοι;
Οι ερωτήσεις μας αφορούν συγκεκριμένα συμβάντα ή γεγονότα και για τους δύο τομείς μεταφορών. Έχουμε καταθέσει ερωτήσεις για πολλά συμβάντα στο Ηράκλειο Κρήτης, στην Κέρκυρα, στη Σκιάθο, στον αερολιμένα Αθηνών και στους σιδηροδρόμους. Επίσης, πρόσφατα έχει γίνει γνωστή η επιβολή προστίμου στην Hellenic Train ύψους 300.000 ευρώ, από τη ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων, μετά από συνεχή σιδηροδρομικά ατυχήματα και την εμπλοκή Ι.Χ. αυτοκίνητων στις διαβάσεις.
- Υπάρχουν θέματα που αφορούν στις υποδομές, σε ελλείψεις προσωπικού, και ιδίως εξειδικευμένου προσωπικού, αλλά και σε θέματα συντήρησης και αναβάθμισης στη λειτουργία, όπως των σιδηροδρομικών δικτύων, π.χ. η σιδηροδρομική γραμμή στη Βόρεια Ελλάδα που έχει πολύ μεγάλες ανάγκες.
- Χρειαζόμαστε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο αξιόπιστο, λειτουργικό και αποδοτικό, για τη διερεύνηση των αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων και την ασφάλεια των αντίστοιχων μεταφορών, αλλά και την προώθηση της Ασφάλειας μέσα από ένα συνεχές σύστημα αξιολόγησης της.
Η αναγκαιότητα αυτή προκύπτει πέρα από την προαναφερθείσα πραγματικότητα για δύο βασικούς ακόμα λόγους.
- Για την εναρμόνιση με το Ενωσιακό Δίκαιο και συγκεκριμένα τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 996/2010, σχετικά με τη διερεύνηση και τη πρόληψη των ατυχημάτων στην Πολιτική Αεροπορία. Η θεσμοθέτηση αυτή μάλιστα, έρχεται πολύ καθυστερημένα και μάλιστα στο τέλος μιας Κυβερνητικής θητείας. Δημιουργείται ενιαίος φορέας και αντικαθιστά τις δύο Επιτροπές Διερεύνησης που έχουν θεσμοθετηθεί μέχρι σήμερα , μία για τα αεροπορικά και μία για τα σιδηροδρομικά ατυχήματα.
- Η ενοποίηση των 2 αρχών, δεν αρκεί από μόνη της. Είναι μεν σε θετική κατεύθυνση, υπό προϋποθέσεις όμως, όπως π.χ. η επαρκής και εξειδικευμένη στελέχωση και για τους 2 τομείς.
- Για το νέο φορέα έγινε η επιλογή δημιουργίας μιας δομής, μιας Δημόσιας Υπηρεσίας, αυτοτελούς , όμως άμεσα συνδεδεμένη λειτουργικά και οικονομικά με τις Υπηρεσίες του αρμόδιου για τις Μεταφορές Υπουργείου, το οποίο επίσης με Αποφάσεις του Υπουργού επιλέγει η Διοίκηση, τις μετακινήσεις και τις τοποθετήσεις του προσωπικού. Παρ’ ότι οι Ευρωπαϊκές Αρχές αναφέρονται σε Ανεξάρτητες Αρχές, κι αυτό είναι κάτι που μας απασχολεί και μας προβληματίζει ιδιαίτερα.
Είναι το πρώτο από τα ζητήματα, που θέσαμε από την πρώτη μάλιστα συνεδρίαση της Επιτροπής. Έτσι, η σύσταση μιας ανεξάρτητης αρχής, μη συνταγματικά κατοχυρωμένης θα μπορούσε να ήταν η πιο ενδεδειγμένη λύση.
- Και εδώ αποτελεί μια βασική διαφορά μας, με τη λογική και τη στάση της Κυβέρνησης, απέναντι στις Ανεξάρτητες Αρχές, όπως φάνηκε και στην περίπτωση της ΑΔΑΕ, με το θέμα των υποκλοπών. Η ΑΔΑΕ ήταν ο μόνος φορέας που λειτούργησε όπως έπρεπε απέναντι σε όσα συνέβησαν με αφορμή την παρακολούθηση του κυρίου Ανδρουλάκη του προέδρου του ΠΑΣΟΚ- Κινήματος Αλλαγής.
2.Το δεύτερο ζήτημα αφορά στο τρόπο λειτουργίας του νέου φορέα, υπό την πλήρη εποπτεία του Υπουργείου Μεταφορών. Όσον αφορά στη Διοίκηση, αυτή επιλέγεται από τον Υπουργό. Ενώ τα θέματα λειτουργίας παραπέμπονται σε μεταγενέστερο Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας και Διαχείρισης. Ρυθμίζεται η σύνθεση του πενταμελούς συμβουλίου του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.Ο Πρόεδρος και ο Αναπληρωτής Πρόεδρος με εμπειρία αντίστοιχα στον αεροπορικό και σιδηροδρομικό τομέα.
Δύο παρατηρήσεις:
Α. Γιατί εμπειρία στον αεροπορικό ή σιδηροδρομικό τομέα αόριστα; Θεωρώ ότι πρέπει να είναι συγκεκριμένη η πρόβλεψη, π.χ. για τον αεροπορικό τομέα να προέρχεται από την Πολιτική Αεροπορία.
Β. Για τη θέση του Γραμματέα. Ο στόχος πρέπει να είναι η ανεξάρτητη λειτουργία. Επομένως ο Γραμματέας πρέπει να ανήκει στον Οργανισμό και θα ήταν λογικό να είναι κάποιος από τους διερευνητές, ώστε να μπορεί να είναι και αποτελεσματικότερος στο αντικείμενό του.
- Επίσης, με την παρ. 2 του άρθρου 10 του σχεδίου νόμου δίνεται η δυνατότητα στον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών να μετατάσσει υπαλλήλους του Υπουργείου ΥΜΕ και των εποπτευόμενων αυτού φορέων καθώς και από τις Ανεξάρτητες Αρχές ΑΠΑ και ΡΑΣ, χωρίς την βούληση τους ή τη σύμφωνη γνώμη τους. Παράλληλα, περιορίζεται το πεδίο στελέχωσης του νέου φορέα.
- Αυτή η πρόβλεψη αφενός αποδυναμώνει τις ήδη υποστελεχωμένες Υπηρεσίες, Φορείς και Ανεξάρτητες Αρχές, αφετέρου θέτει το όλο πλαίσιο της συγκρότησης του (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.) υπό τον πλήρη έλεγχο του Υπουργού.
- Επιλέγεται η στελέχωση των Διευθύνσεων με προσωπικό από το Υπουργείο- Φορείς- Ρυθμιστικές Αρχές, αντί στελέχωση με προσλήψεις του κατάλληλου προσωπικού, με αξιοκρατία και διαφάνεια. Και είναι διαφορετική η περίπτωση του ιδιαίτερα εξειδικευμένου προσωπικού διερευνητών, που είναι πολύ λίγοι, και επομένως πρέπει να προβλέπεται να χρησιμοποιούνται και ως εξωτερικοί συνεργάτες. Πρέπει να διασφαλιστεί πλήρης στελέχωση για όλους τους φορείς.
Το τρίτο ζήτημα αφορά στη χρηματοδότηση του Οργανισμού.
- Η διάθεση πόρων από τα αδιάθετα του Eurocontrol, για την αποζημίωση των Διερευνητικών Αεροπορικών Ατυχημάτων, δημιουργεί έμμεση χρηματοδότηση από τους ελεγχόμενους, ενώ δεν εξασφαλίζει τους απαιτούμενους πόρους, στην περίπτωση που δεν θα υπάρχουν αδιάθετα ποσά.
- Επίσης, δεν προκύπτει, τι προβλέπεται, ποιοί θα είναι οι πόροι για τις αποζημιώσεις ή τις αποδοχές των διερευνητών σιδηροδρομικών ατυχημάτων, που θα πρέπει να είναι αντίστοιχου επιπέδου με τους διερευνητές αεροπορικών ατυχημάτων.
- Προκειμένου να επιτευχθούν οι προβλεπόμενες άμεσες ενέργειες για τη διερεύνηση ατυχήματος ή σοβαρού συμβάντος απαιτείται η εκταμίευση ενός σεβαστού ποσού, που πρέπει να διασφαλιστεί σε συγκεκριμένο λογαριασμό και με συγκεκριμένη διάταξη. Να εξηγηθεί διεξοδικότερα πως τελικά θα χρηματοδοτείται η συνολική λειτουργία του νέου φορέα.
Το πραγματικό πρόβλημα με τη διάθεση πόρων του EUROCONTROL (από τα αδιάθετα ποσά), αφορά:
1. Πρόκειται για χρήματα για την παροχή υπηρεσιών αεροναυσιπλοϊας.
Η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων δεν είναι τέτοιος πάροχος, αλλά ελέγχουσα Αρχή.
2.Τι θα γίνει όταν δεν θα υπάρχουν αδιάθετα;
Αν και η αποζημίωση από αυτά του νέου Οργανισμού θα δημιουργήσει διάφορα προβλήματα.
3.Το σύστημα που προβλέπεται είναι σε βάρος των εργαζομένων στις αντίστοιχες Υπηρεσίες της Πολιτικής Αεροπορίας, της ΥΠΑ και της ΑΠΑ, αλλά και της Μετεωρολογίας.
4.Τα χρήματα αυτά ελέγχει μια Κρατική Αρχή, όπως είπατε κ. Υπουργέ, η ΥΠΑ. Είναι όπως και η ίδια ελεγχόμενη από τον νέο Οργανισμό Διερεύνησης ατυχημάτων, ενώ θα καλύπτει την αμοιβή των διερευνητών.
5.Υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του Οργανισμού Eurocontrol;
6.Και οι υπόλοιποι αεροπορικοί φορείς, που πληρώνουν αυτά τα τέλη , έμμεσα χρηματοδοτούν και τη διερεύνηση.
Υπάρχουν επίσης και άλλα ζητήματα, όπως:
- Ζητήματα διαχωρισμού μεταξύ των διερευνήσεων του υπό σύσταση οργανισμού και των αντίστοιχων δικαστικών διερευνήσεων.
- Υπάρχουν θέματα που αφορούν στην απαιτούμενη ταχύτητα για την άμεση ενεργοποίηση των διερευνητών αφενός, αλλά και της γραφειοκρατίας στη διαδικασία μιας δημόσιας υπηρεσίας όπως συστήνεται ο συγκεκριμένος οργανισμός αφετέρου.
- Δεν υπάρχει σχετικό χρονοδιάγραμμα, ούτε είναι ξεκάθαρος ο τρόπος με τον οποίο θα διαρθρωθεί και θα οργανωθεί η υπηρεσία του νεοσύστατου Οργανισμού. Προτείνεται να προσδιορισθεί χρονοδιάγραμμα – ( πχ. εντός διμήνου)”.
- Και μια ειδικότερη αναφορά στον τομέα της Διερεύνησης των Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, όπου το πρόβλημα της υποστελέχωσης είναι πιο έντονο και σε σχέση με το προσωπικό, και με τους πόρους αλλά και με τους διερευνητές, Θα βρεθούν τώρα; Έχει γίνει κάποια προεργασία; Το τοπίο παραμένει ασαφές.
- Προβλέπεται η δέσμευση της ΡΑΣ ( και όχι μια απλή σύσταση), να ακολουθήσει οδηγίες και εντολές για την έκδοση αποφάσεων προς τους επιτηρούμενους από αυτήν σιδηροδρομικούς φορείς, από ένα φορέα, τον (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.), ο οποίος ελέγχεται από τον Υπουργό.
- Πώς είναι λοιπόν δυνατόν η Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή ΡΑΣ να εκτελεί ενέργειες, κατόπιν υποδείξεων και επιβολής αυτών των υποδείξεων, από έναν φορέα, που ιεραρχικά ελέγχεται από τον Υπουργό; Όταν η ελληνική πολιτεία με το νόμο 3861/2010 αποφάσισε να συστήσει την Ανεξάρτητη αυτή Διοικητική Αρχή, μη συνταγματικά κατοχυρωμένη και εν συνεχεία βέβαια να γίνουν και ενσωματώσεις με την Ευρωπαϊκή Οδηγία με μεταγενέστερες νομοθετικές πρωτοβουλίες, έδωσε πλήρη ανεξαρτησία στις αποφάσεις αυτής της Αρχής. Τα προηγούμενα χρόνια δεν θίχτηκε αυτή η ανεξάρτητη λειτουργία της. Η λειτουργία μιας πραγματικά ανεξάρτητης διοικητικής αρχής, που είναι η ΡΑΣ, θα πρέπει να διαφυλαχθεί, αλλά και του νέου υπό σύσταση οργανισμού που θα πρέπει και αυτός από την πλευρά του να αποτελεί μια ανεξάρτητη αρχή.
- Υπάρχει η ανάγκη για ένα θεσμικό πλαίσιο αξιόπιστο, λειτουργικό και αποδοτικό , για τη δημιουργία μιας πραγματικά ανεξάρτητης αρχής που θα διερευνά τα ατυχήματα και θα δίνει λύσεις και προτάσεις, για να αποφύγουμε τη δημιουργία νέων ατυχημάτων, που θα διασφαλίζει την ασφάλεια και κυρίως την προώθηση της ασφάλειας των Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Μεταφορών.
- Τα βασικά ζητήματα που προκύπτουν από τη σύσταση του νέου ενιαίου Οργανισμού, για την Ανεξαρτησία στη λειτουργία του, τον τρόπο στελέχωσής του, τη διοίκησή του, αλλά και την έλλειψη της οικονομικής του αυτοτέλειας, δημιουργούν μια Ανεξάρτητη Αρχή που δεν είναι πλήρως εναρμονισμένη με το Ενωσιακό Δίκαιο και δεν έχει διασφαλισμένες τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να ανταποκριθεί στο κρίσιμο και σοβαρό έργο που καλείται να επιτελέσει.”
Τελικά το νομοσχέδιο ψηφίστηκε. Σύμφωνα με τα πρακτικά της βουλής:
Ψηφίσθηκε επί της Αρχής το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το «Θεσμικό πλαίσιο για τη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων και την ασφάλεια των μεταφορών».
Υπέρ του σχεδίου νόμου ψήφισε η ΝΔ. Το καταψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ25, ενώ το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ τοποθετήθηκε με το «παρών».
Με το νομοσχέδιο προβλέπεται η σύσταση ενιαίου και ανεξάρτητου φορέα, με την επωνυμία «Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών», (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.).
Αναλυτικά οι προβλέψεις του νέου σχεδίου νόμου:
Ενοποίηση των δύο επιτροπών και σύσταση ενός νέου φορέα Ενοποίηση των οργάνων διοίκησης. Το νέο 5μελές Συμβούλιο θα αποτελείται από τρία μέλη αρμόδια για τα αεροπορικά δυστυχήματα, και δύο για τα σιδηροδρομικά. Εντός του υπουργείου, σύσταση αυτοτελής μονάδας μελετών και διερευνήσεων. Η μονάδα αυτή θα αποτελείται από τρία γραφεία (αεροπορικών ατυχημάτων, σιδηροδρομικών ατυχημάτων, και πρόληψης, ανάλυσης και στατιστικής), τα οποία θα στελεχωθούν από τους υπάρχοντες διερευνητές της ΕΔΑΑΠ. Οι διοικητικοί υπάλληλοι μετατάσσονται στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κι αυτό με τη σειρά του θα τους διαθέτει στον νέο Φορέα, ανάλογα με τις ανάγκες που θα έχει. Δυνατότητα συνεργασίας με τρίτους διερευνητές και τεχνικούς συμβούλους, προκειμένου να καλυφθεί άμεσα η απουσία διερευνητών σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Ενίσχυση του έργου των διερευνητών, παρέχοντάς τους οικονομικά κίνητρα. Τροπολογίες
Στο νομοσχέδιο ψηφίσθηκαν τρεις υπουργικές τροπολογίες.
Η πρώτη υπουργική τροπολογία του Υπουργείου Μεταφορών & Υποδομών (ψηφίσθηκε από ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ. Το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ25 την καταψήφισαν, ενώ η Ελληνική Λύση τάχθηκε με το «παρών») με διατάξεις που παρέχουν παρατάσεις:
– των προθεσμιών για ρυθμίσεις Μητρώων συντελεστών παραγωγής δηλώσεων δημοσίων και ιδιωτικών έργων, μελετών, τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών (ΜΗ.Τ.Ε).
– Της ισχύος πτυχίων και βεβαιώσεων εγγραφής στο Μητρώο Μελετητών, στο Μητρώο Γραφείων Μελετών και στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων.
– Της ισχύος των βεβαιώσεων εγγραφής πτυχίων στο Μ.Ε.ΕΠ.
Η δεύτερη αφορά στην παροχή συνδρομητικών ραδιοφωνικών υπηρεσιών την ψήφισε η ΝΔ. Με το «παρών» τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, ενώ την καταψήφισαν ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ25.
Η τρίτη τροπολογία (ψήφισε η ΝΔ ενώ όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης την καταψήφισαν) κατατέθηκε από το Υπουργείου Παιδείας και έχει τροποποιητικές διατάξεις που αφορούν:
* τις δηλώσεις υποβολής προτίμησης στην αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις για την εισαγωγή σε Πρότυπο Σχολείο.
* τις εξουσιοδοτικές διατάξεις για την αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών, των μελών του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και του ειδικού βοηθητικού προσωπικού της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
* Στις μεταβατικές διατάξεις για τις δομές και τα στελέχη της δημόσιας πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
* Τη διαδικασία αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών έργου καθώς και για τα θέματα της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
‘Οπως εξηγεί η δικηγόρος η Ελεονώρα Αναγνώστου:
”Με κύριο στόχο τη διερεύνηση των αεροπορικών ατυχημάτων πολιτικής αεροπορίας, των σιδηροδρομικών ατυχημάτων, καθώς και την επίτευξη και διατήρηση της ασφάλειας στις μεταφορές και γενικότερο σκοπό την πρόληψη των ατυχημάτων ή συμβάντων στο μέλλον συστήθηκε[1] ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (εφεξής Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.) που είναι δημόσια, αυτοτελής και λειτουργικά ανεξάρτητη υπηρεσία, η οποία διεξάγει – μεταξύ άλλων – διερεύνηση ασφαλείας σε αεροπορικά ατυχήματα ή συμβάντα με αεροσκάφη, που αποβλέπει στην απόκτηση των διαθέσιμων πληροφοριών και τη διαπίστωση των πιθανών αιτίων τους και ολοκληρώνεται με πόρισμα ανάλογα με το είδος και τη σοβαρότητα του ατυχήματος ή συμβάντος και κατόπιν αυτού συστήνει στις ενδιαφερόμενες αρχές κάθε προληπτικό μέτρο για την ενίσχυση της αεροπορικής ασφάλειας.
ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Η διερεύνηση ασφαλείας[2] αφορά ατυχήματα και σοβαρά συμβάντα[3] που:
– συνέβησαν σε αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας εντός της Περιοχής Πληροφοριών πτήσεων (F.I.R.) Αθηνών, καθώς και τη συλλογή και τη χρήση στοιχείων σε σχέση με αυτά.
– εμπλέκεται αεροσκάφος με ελληνικό νηολόγιο και συνέβησαν εκτός της Περιοχής Πληροφοριών πτήσεων Αθηνών, εφόσον οι διερευνήσεις δεν διεξάγονται από άλλο κράτος.
– ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. δικαιούται να διορίσει διαπιστευμένο αντιπρόσωπο για να συμμετέχει κατ’ αίτηση του κράτους που διεξάγει τη διερεύνηση.
– ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. ,που διεξάγει τη διερεύνηση, επιτρέπει σε κράτος που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω θανάτου ή σοβαρών τραυματισμών πολιτών του, να ορίσει εμπειρογνώμονα.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ
Η ομάδα διερεύνησης[4] που ορίζεται από τον Πρόεδρο του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. έχει την αρμοδιότητα να λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα για την εκπλήρωση των απαιτήσεων της διερεύνησης ασφαλείας και ιδιαίτερα έχει άμεση και απεριόριστη πρόσβαση στον τόπο του ατυχήματος, στο αεροσκάφος και το περιεχόμενό του, στις συσκευές καταγραφής στοιχείων πτήσης, καθώς και στα αποτελέσματα της έρευνας των προσώπων που εμπλέκονται στην πτήση, ενώ συγχρόνως μπορεί να καλεί και να εξετάζει μάρτυρες προς παροχή πληροφοριών. Η διερεύνηση αποβλέπει στην απόκτηση των διαθέσιμων πληροφοριών, την ανάλυση των αποδεικτικών στοιχείων και τη διαπίστωση των πιθανών αιτίων ενός ατυχήματος ή συμβάντος.
ΠΟΡΙΣΜΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ
Κάθε διερεύνηση ασφαλείας ολοκληρώνεται με πόρισμα, ανάλογα με τη σοβαρότητα και το είδος του ατυχήματος ή του συμβάντος. Ειδικότερα, ο επικεφαλής της διερεύνησης διαβιβάζει στον προϊστάμενο της Μονάδας το σχέδιο πορίσματος, που περιέχει πληροφορίες για τα εμπλεκόμενα αεροσκάφη, τις εξωτερικές συνθήκες, τα συμπεράσματα των ερευνητικών πράξεων, τις λεπτομέρειες του ατυχήματος και τον προσδιορισμό των πιθανών του αιτίων. Το τελικό πόρισμα δημοσιεύεται από τον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ., αφού επιβεβαιωθεί ότι τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα στο νόμο και ληφθούν υπόψη τυχόν παρατηρήσεις και απόψεις που υποβλήθηκαν.
ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Κατά τη διάρκεια της διερεύνησης του ατυχήματος και μέχρι την έκδοση του πορίσματος από τον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. μπορεί να ανασταλεί η ποινική διαδικασία, ενώ η αναστολή παύει αν παρέλθει ένα έτος από την τέλεση του ποινικού αδικήματος.
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. σε κάθε στάδιο της διερεύνησης συστήνει στις ενδιαφερόμενες αρχές κάθε προληπτικό μέτρο που κρίνει αναγκαίο να ληφθεί για την ενίσχυση της αεροπορικής ασφάλειας σε σχέση και με τα αίτια του συγκεκριμένου ατυχήματος ή συμβάντος.[5]
ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Στόχος της διερεύνησης των αεροπορικών ατυχημάτων είναι η διακρίβωση των αιτίων που προκάλεσαν το ατύχημα ή το σοβαρό συμβάν με απώτερο σκοπό την πρόληψη των ατυχημάτων ή συμβάντων στο μέλλον.
ΧΡΟΝΟΣ ΕΝΑΡΞΗΣ
Οι ρυθμίσεις αυτές ισχύουν από τη δημοσίευση του νόμου δηλαδή από την 21/01/2023.”
Το ερώτημα τώρα είναι γιατί καταργούν στην πράξη τον οργανισμό που ίδρυσαν και δεν λειτούργησε ποτέ με αποκλειστική ευθύνη του πρώην υπουργού Κώστα Καραμανλή εδώ και δυο μήνες σχεδιάζουν νέα επιτροπή;