Γιατρομανωλάκης: Δεν αλλάζει τίποτα στον τρόπο πρόσληψης και αμοιβής των καλλιτεχνών
"Υπάρχει ένα έλλειμα εμπιστοσύνης."
Σχετικά με το Προεδρικό Διάταγμα που έφερε σφοδρές αντιδράσεις στον καλλιτεχνικό κόσμο, ο Υφυπουργός Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Καθρέφτης» με τον Χρήστο Μιχαηλίδη, ξεκαθάρισε ότι δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με τον τρόπο που αμείβονται και προσλαμβάνονται οι καλλιτέχνες στο δημόσιο και επισήμανε ότι αυτό θα αποτυπωθεί ακόμα πιο εμφατικά και με νομοθετική ρύθμιση «για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία», μαζί με μία ακόμα ρύθμιση, εντός της εβδομάδας.
Ύστερα από την σχετική ανάρτηση του Πρωθυπουργού στο Facebook, όπου περιγράφει και τον οδικό χάρτη που σχεδιάζει η κυβέρνηση προς την αναβάθμιση και μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και του πολιτιστικού κλάδου, ο κ. Γιατρομανωλάκης συμπλήρωσε σχετικά με τις διατάξεις που έρχονται, ότι το κοινοβουλευτικό έργο δεν σταματάει και ότι «αυτή η κυβέρνηση έχει ούτως ή άλλως δείξει ότι θα δουλεύει μέχρι και την τελευταία ημέρα πριν τις εκλογές».
«Ως Υπουργείο Πολιτισμού έχουμε ξεκινήσει τη σχετική προεργασία από το 2021, επομένως αυτό που έγινε είναι ότι καθώς το θέμα επανήλθε πολύ δυναμικά στο δημόσιο διάλογο με αφορμή το Προεδρικό Διάταγμα, επιταχύναμε και κάποιες διαδικασίες, κάποιες διεργασίες. Η πρόθεση να αντιμετωπιστεί, υπήρχε εξαρχής, απλώς άλλαξε ο ρυθμός» ανέφερε ο κ. Γιατρομανωλάκης, σημειώνοντας ότι «η πρόταση και η δέσμευση είναι προς την κατεύθυνση που περιέγραψε ο πρωθυπουργός, θα περιμένουμε προφανώς να δούμε και τις προτάσεις των άλλων κομμάτων και από εκεί και πέρα καθένας μπορεί να κρίνει ποιος το παίρνει στα σοβαρά και ποιος το διαχειρίζεται επικοινωνιακά».
«Η παρούσα κυβέρνηση στην παρούσα Βουλή θα περάσει διατάξεις, έτσι ώστε πρώτον να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αυτό που λέμε το εννοούμε, ότι πραγματικά δεν έχει καμία σχέση με το πώς προσλαμβάνονται και αμείβονται οι καλλιτέχνες. Και το άλλο κομμάτι είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις είχαμε δει ότι ο νόμος, ανεξάρτητα από το Προεδρικό Διάταγμα, δεν είχε τηρηθεί σωστά, κυρίως από δήμους. Δηλαδή το πώς προσλάμβαναν οι δήμοι καλλιτέχνες και κυρίως πώς τους πλήρωναν. Για να μην υπάρχει λοιπόν ούτε σε αυτό το κομμάτι αμφιβολία για το ποιος είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος, προχωράμε και εκεί σε μια νομοθετική ρύθμιση, μια διάταξη, η οποία πλέον θα καθιστά σαφή τον τρόπο πρόσληψης και αμοιβής των καλλιτεχνών και στους δήμους» προσέθεσε ο κ. Γιατρομανωλάκης.
Το ΑΣΕΠ δεν αφορά τους καλλιτέχνες, ξεκαθάρισε ο Υφυπουργός. «Αυτό λέγαμε από την πρώτη μέρα και αυτό εξακολουθεί και ισχύει. Και επίσης, ούτε πληρώνονται με ενιαίο μισθολόγιο οι καλλιτέχνες. Στο Εθνικό Θέατρο, υπάρχει αυτή τη στιγμή η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας μεταξύ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και του Εθνικού Θεάτρου. Ας μας διαψεύσει το ΣΕΗ. Για τις ορχήστρες, υπάρχει ειδικό μισθολόγιο δια νόμου. Ας έρθει κάποιος να πει ότι λέω ψέματα. Δεν έχει έρθει κανείς. Το θέμα στη βάση του ουσιαστικά δεν επηρεάζει τους καλλιτέχνες, αλλά επειδή δεν θέλουμε να υπάρχει οποιαδήποτε σκιά, οποιοδήποτε περιθώριο παρανόησης είτε εσκεμμένης είτε λόγω αμφιβολιών ή επιφυλάξεων ή ελλείματος εμπιστοσύνης, πλέον αυτό θα καταστεί όσο πιο ξεκάθαρο γίνεται και νομοθετικά» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ερωτηθείς, ποια είναι η στάση των καλλιτεχνών, σε σχέση με τα νέα δεδομένα, ο κ. Γιατρομανωλάκης περιέγραψε, ότι υπάρχει μια ανάμεικτη αντίδραση. «Ένα κομμάτι έχει να κάνει με το ότι δεν πιστεύουν ότι αυτά που λέμε τα εννοούμε. Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό δυστυχώς, υπάρχει ένα έλλειμμα εμπιστοσύνης. Επομένως, κάποιοι και δικαιολογημένα ενδεχομένως περιμένουν πρώτα να νομοθετηθούν αυτά που είπα για να πουν ότι, όντως το εννοούν αυτό που λένε. Οπότε ελπίζω ότι όταν θα υπάρξουν και έμπρακτες αποδείξεις όλων αυτών, ίσως να καταλάβουν για ακόμα μια φορά ότι αυτή η κυβέρνηση μπορεί να μην το πιστεύουν, μπορεί να μην το κατανοούν, αλλά έχει κάνει περισσότερα για το σύγχρονο πολιτισμό από όσα έχουν κάνει πολλές άλλες κυβερνήσεις αθροιστικά τις τελευταίες δεκαετίες» είπε καταλήγοντας ο κ. Γιατρομανωλάκης.