Θέατρο

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις των ανθρώπων της πόλης για την απαξίωση του Τμήματος Θεάτρου

Η ανάρτηση του Πρωθυπουργού συνεχίζει να προκαλεί πλήθος αρνητικών σχολίων

Parallaxi
συνεχίζονται-οι-αντιδράσεις-των-ανθρ-967065
Parallaxi

Σφοδρές παραμένουν οι αντιδράσεις στον καλλιτεχνικό χώρο, αλλά και στο σύνολο της κοινωνίας της πόλης, με αφορμή τη συστηματική απαξίωση του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ.

Η ανάρτηση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στην οποία μεταξύ άλλων σημείωνε ότι “δεν έχουμε, δεν είχαμε ποτέ σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου στις παραστατικές τέχνες”, προκάλεσε πλήθος αρνητικών σχολίων.

Στην ίδια ανάρτηση δεσμεύτηκε μεταξύ άλλων για “δημόσιες πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών ως το 2025”. Ακόμη είπε πως το ΠΔ, που έχει προκαλέσει ανησυχία και αναστάτωση μεταξύ των καλλιτεχνών, δε ρυθμίζει και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στον Δημόσιο Τομέα για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο.

Αντίδραση από το Τμήμα Θεάτρου

Σε ανάρτησή του, το Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ αναφέρει:

Το Τμήμα Θεάτρου ανήκει στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και προσφέρει συστηματικές σπουδές τόσο στη θεωρία όσο και στην πρακτική του θεάτρου.

Εκτός από τη βασική κατάρτιση στη Θεατρολογία, που αποτελεί τον κορμό του Προγράμματος Σπουδών, το Τμήμα προσφέρει πλήρως ανεπτυγμένες ειδικεύσεις

στη Δραματολογία-Παραστασιολογία στη Σκηνογραφία-Ενδυματολογία στην Υποκριτική στη Σκηνοθεσία καθώς και ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα μαθημάτων για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Αυτή τη στιγμή, το Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ είναι το μοναδικό πανεπιστημιακό τμήμα στην Ελλάδα που προσφέρει εξειδικευμένα και ολοκληρωμένα προγράμματα σπουδών για τις τέχνες του θεάτρου.

Διαβάστε περισσότερα στο www.thea.auth.gr

Έφη Σταμούλη: Η Κυβέρνηση αδιαφορεί

Σε ανάρτηση της, η καθηγήτρια Υποκριτικής στο Τμήμα Θεάτρου, Έφη Σταμούλη, σημειώνει:

«Είμαι καθηγήτρια Υποκριτικής στο Τμήμα Θεάτρου από το 1995 και είμαι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ από το 1978.

Είμαι περήφανη και για τα δύο. Και ευτυχής για το γεγονός ότι το Τμήμα Θεάτρου από την πρώτη στιγμή εκδήλωσε την πλήρη συμπαράστασή του στους αγώνες κατά της υποβάθμισης των πτυχίων των Δραματικών Σχολών.

Η επισήμανση του γεγονότος ότι ο Πρωθυπουργός έδειξε να αγνοεί την ύπαρξη σπουδών παραστατικών τεχνών στο Πανεπιστήμιο δεν σημαίνει αλλαγή αυτής της στάσης.

Μόνο ενωμένοι οι καλλιτέχνες, μακριά από διχαστικές αγκυλώσεις, θα διεκδικήσουμε την ορατότητά μας για την οποία κατάφωρα και σε όλους του τομείς αδιαφορεί η Κυβέρνηση».

«Μόνο ότι οι αστυφύλακες είναι πιο μορφωμένοι και …επιστήμονες από τους ηθοποιούς δεν έχουμε ακούσει ακόμα»

Θέση για τις εξελίξεις πήρε και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αποφοίτων Ωδείων, που σε τοποθέτηση του, αναφέρει:

«Τα της ανάρτησης Μητσοτάκη τα είδαμε. Προσπάθεια να κατευναστούν οι κινητοποιήσεις, υπαναχώρηση ως προς το ΠΔ αλλά πάντα στο πλαίσιο ότι …εμείς κάτι δεν καταλάβαμε καλά, ασαφείς υποσχέσεις, πάμε παρακάτω.

Να δούμε λίγο τι σημαίνει Ειδικό Μισθολόγιο; Σημαίνει αποκοπή από τις νυν κατηγορίες ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και καθιέρωση ειδικών αμοιβών, υπολογιζομένων “με δίκαιο τρόπο που αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της φύσης του καλλιτεχνικού επαγγέλματος”. Δηλαδή; Θα είναι υψηλότερες από του ενιαίου μισθολογίου;

Οι “ιδιαιτερότητες” θα προσμετρηθούν υπέρ των καλλιτεχνών, να αμείβονται καλύτερα, ή (όπως μέχρι τώρα) θα θεωρούνται “μειωμένων προσόντων” οπότε θα είναι σε βάρος τους; Ο κειμενογράφος της συγκεκριμένης ανάρτησης εμφανώς προέρχεται από το υπουργείο Πολιτισμού. Τολμάει μάλιστα να βάλει κάπως στη γωνία το Παιδείας, βγάζοντας μερικώς από το κάδρο τα ΑΕΙ. Το Παιδείας …το ξέρει;

Συμφωνεί με αυτή την ιεράρχηση, ή… Το υπουργείο Παιδείας έχει ξεκάθαρη θέση: Επίπεδο 5! Καμμία άλλη συζήτηση. Ότι σε όλη την Ευρώπη οι καλλιτεχνικές σχολές που παρέχουν πλήρες πρόγραμμα σπουδών και επαγγελματική επάρκεια έχουν καταταγεί στο επίπεδο 6 των επαγγελματικών δικαιωμάτων, τους είναι αδιάφορο.

Όταν πρόκειται βέβαια για την τριετή Σχολή Αστυφυλάκων, εκεί ξέρουν πολύ καλά πώς να χρησιμοποιήσουν τους νόμους και τι προβλέπει η Συνθήκη της Μπολόνια (τριετή κατ’ ελάχιστον διάρκεια σπουδών) προκειμένου να την αναγορεύσουν σε Ανώτατη Σχολή με πλήρη δικαιώματα, επαγγελματικά και ακαδημαϊκά (ΠΔ 60/2021). Μόνο οι καλλιτεχνικές σχολές τους “ξυνίζουν” και απαντούν στις Δραματικές ότι με 3 χρόνια σπουδών δεν μπορούν να έχουν ανάλογες απαιτήσεις! Μόνο ότι οι αστυφύλακες είναι πιο μορφωμένοι και …επιστήμονες από τους ηθοποιούς δεν έχουμε ακούσει ακόμα.

Και φυσικά για τους μουσικούς με τα όχι 3, αλλά 13 χρόνια σπουδών, δεν έχουν τίποτα απολύτως να πουν. Ας δούμε όμως λίγο τι σημαίνει Επίπεδο 5. Ποιό ζοφερό τοπίο διαμορφώνει για όλους τους καλλιτεχνικούς κλάδους. Σημαίνει ότι η εξειδικευμένη (στην περίπτωση μουσικών και χορευτών και πολυετής) επαγγελματική μας εκπαίδευση εξομοιώνεται με την διετή κατάρτιση του ΙΕΚ. Ότι θα είμαστε πάντα τελευταίοι στην ουρά για τη διεκδίκηση οποιασδήποτε θέσης εργασίας στο Δημόσιο (κατ’ αρχήν), πίσω από τους κατέχοντες το ανώτατο τυπικό προσόν.

Ότι θα είμαστε ευάλωτοι στην οποιαδήποτε κυβερνητική απόφαση να υποβιβαστούμε στη μισθολογική κατηγορία ΔΕ ή, με το ειδικό μισθολόγιο, ακόμη χαμηλότερα, κυριολεκτικά οπουδήποτε. Ότι όσα χρόνια κι αν σπουδάζουμε στις καλλιτεχνικές σχολές, πράγμα απαραίτητο για την εξειδίκευσή μας, μόνο μέσα από ένα πανεπιστήμιο θα μπορούμε να πάρουμε ένα “χαρτί” με το οποίο να έχουμε στον ήλιο μοίρα. Ότι όσα χρόνια κι αν εργαζόμαστε σ’ αυτές τις σχολές, ανά πάσα στιγμή πρέπει να έχουμε έτοιμη τη βαλιτσούλα διότι οι ανωτέρων προσόντων θα μας πάρουν τη θέση (οι μουσικοί το έχουμε βιώσει κατά κόρον, στα μουσικά σχολεία). Ότι επικυρίαρχοι και αξιολογητές μας θα καταστούν οριστικά τα πανεπιστήμια – τα οποία, παρεμπιπτόντως, ούτε άμεμπτα είναι ούτε φιλικά διακείμενα προς τις τέχνες: είναι χώρος σκληρών συμφερόντων και επιδιώκουν τον υποβιβασμό μας. Και ότι θα είμαστε, εν τέλει, μόνο εμείς οι Έλληνες, οι παρίες της Ευρώπης όπου όλοι οι συνάδελφοί μας έχουν ήδη κατοχυρωμένα επαγγελματικά και σε κάποιο βαθμό και ακαδημαϊκά δικαιώματα.

Όσοι διαβάζοντας αυτές τις γραμμές ανασηκώνετε τους ώμους πιστεύοντας πως δεν σας αφορούν, επειδή δεν είστε και δεν ενδιαφέρεστε να πάτε στο Δημόσιο, σκεφθείτε ότι είναι θέμα χρόνου οι προδιαγραφές του να επιβληθούν και στον ιδιωτικό τομέα. Ήδη κάποιες θέσεις διδασκαλίας οργάνων προκηρύσσονται σε Δημοτικά ωδεία ως ΠΕ, αναγορεύοντας το ακαδημαϊκό πτυχίο σε προαπαιτούμενο για το επαγγελματικό δικαίωμα της ειδικότητας. Αυτές οι θέσεις θα γίνονται όλο και περισσότερες και τελικά θα συμπαρασύρουν τον ιδιωτικό τομέα προκειμένου αυτός να αντέξει στον ανταγωνισμό (δεδομένου ότι ο δημόσιος τομέας στη μουσική δεν είναι δωρεάν, πλην του ΚΩΘ).

Δεν είναι λοιπόν μόνο το ποιά θα είναι η αμοιβή, αλλά και το πόσο θα δυσκολέψει η εύρεση εργασίας. Η πιθανότητα να νομοθετηθεί άμεσα η κατάταξη των καλλιτεχνικών σπουδών στο επίπεδο 5 είναι ορατή. Και τότε η αντίδραση πρέπει να κάνει τις μέχρι σήμερα κινητοποιήσεις να μοιάζουν με παιδική χαρά! Πρέπει ο ξεσηκωμός να είναι γενικός, να μη μείνει κανείς εκτός. Να μη δεχτούμε επ’ ουδενί την καταδίκη των σπουδών μας, της επαγγελματικής μας υπόστασης και του μέλλοντος των παιδιών μας, των μαθητών μας, στην ανυποληψία. Δεν έχουμε να κάνουμε με μιά κυβέρνηση διαλλακτική, είναι βέβαιο πως ό,τι αποφασίσει θα θελήσει να το φέρει εις πέρας. Τώρα θα δείξουμε αν είμαστε σε ετοιμότητα να αποκρούσουμε την επίθεση ή θα υποταχθούμε.

* Η Π.Ο.Θ.Α. (Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος) έχει κηρύξει διήμερη απεργία Τετάρτη και Πέμπτη 1 & 2/2 με συγκέντρωση στο Σύνταγμα την Πέμπτη. Το λιγότερο που πρέπει να κάνουμε είναι -τουλάχιστον οι Αθηναίοι- να είμαστε μαζικά εκεί!

Από το Δ.Σ.»

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα