Αντιδράσεις ακαδημαϊκής κοινότητας για την εξαίρεση της ιταλικής από το Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας
Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας παραβιάζει την αρχή της ισότιμης μεταχείρισης των ξένων γλωσσών στη δημόσια εκπαίδευση
Σφοδρές διαμαρτυρίες από τα τμήματα Ιταλικής γλώσσας των ΑΕΙ, μετά την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να εξαιρέσει την ιταλική γλώσσα από το νέο σύστημα ηλεκτρονικής πιστοποίησης γλωσσομάθειας (e-KPG).
Οι Συνελεύσεις των Τμημάτων Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εκφράζουν την έντονη διαμαρτυρία, ανησυχία και αγανάκτησή τους για την αιφνιδιαστική και αδικαιολόγητη απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, καθώς, όπως λένε, στερεί από χιλιάδες μαθητές το δικαίωμα ισότιμης πρόσβασης σε αξιόπιστη και αναγνωρισμένη διαδικασία πιστοποίησης και υποβαθμίζει δραστικά τη θέση της ιταλικής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Όπως αναφέρουν τα δυο πανεπιστήμια πρόκειται για μια απόφαση που επιβλήθηκε μονομερώς, χωρίς καμία διαβούλευση με την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους θεσμικούς φορείς του αντικειμένου. Επίσης, παραβιάζει κατάφωρα την αρχή της ισότιμης μεταχείρισης των ξένων γλωσσών στη δημόσια εκπαίδευση και αντιστρατεύεται ευθέως τις εθνικές και ευρωπαϊκές πολιτικές προώθησης της πολυγλωσσίας, ενώ υπονομεύει συστηματικά τη θεσμική παρουσία μιας γλώσσας με βαθιές ιστορικές και πολιτιστικές ρίζες στην ελληνική εκπαίδευση.
Σύμφωνα με τα τμήματα Ιταλικής Γλώσσας των δυο ΑΕΙ, Ελλάδα και η Ιταλία διατηρούν στενούς πολιτιστικούς, εκπαιδευτικούς, οικονομικούς και γεωπολιτικούς δεσμούς. Η απόφαση αυτή όχι μόνο δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, αλλά υπονομεύει τις διακρατικές σχέσεις και καταστρατηγεί τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες για πολυγλωσσία και διαπολιτισμικό διάλογο.
Η ανακοίνωση των δυο πανεπιστημίων
Η ιταλική γλώσσα δεν αποτελεί περιθωριακό μάθημα. Διδάσκεται από το 2009 – επί δεκαέξι συναπτά έτη – στα δημόσια σχολεία. Συμμετέχει ενεργά στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας με σταθερά αυξανόμενο αριθμό υποψηφίων, ιδίως στα ανώτερα επίπεδα (Γ1, Γ2). Αποτελεί εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, καθοριστικό για την εισαγωγή φοιτητών στα πανεπιστημιακά τμήματα ιταλικής γλώσσας και φιλολογίας, και συνδέεται άμεσα με τη βιωσιμότητα του ακαδημαϊκού χώρου του αντικειμένου.
Ο αποκλεισμός της ιταλικής από το e-KPG:
- στερεί από χιλιάδες μαθητές το δικαίωμα ισότιμης πρόσβασης σε αξιόπιστη και αναγνωρισμένη διαδικασία πιστοποίησης
- υποβαθμίζει δραστικά τη θέση της ιταλικής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
- δημιουργεί συνθήκες εκπαιδευτικής περιθωριοποίησης που απειλούν την ίδια την ύπαρξη του μαθήματος
- πλήττει ανεπανόρθωτα τον ακαδημαϊκό και ερευνητικό χώρο της ιταλικής γλώσσας και φιλολογίας στην Ελλάδα
- δημιουργεί αντικίνητρα για τους μαθητές που θα χρειαστεί να εξεταστούν σε «ειδικό μάθημα» στις πανελλαδικές
- οδηγεί νομοτελειακά σε μείωση των υποψηφίων που θα δηλώσουν το Τμήμα μας, απειλώντας την ίδια τη βιωσιμότητα των πανεπιστημιακών τμημάτων Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας στη χώρα μας
Απαιτούμε κατηγορηματικά:
- Την άμεση και πλήρη ένταξη της ιταλικής γλώσσας στο πρόγραμμα e-KPG, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις
- Την αποκατάσταση της ισοτιμίας μεταξύ των ξένων γλωσσών στη δημόσια εκπαιδευτική πολιτική
- Την άμεση διαβούλευση με την ακαδημαϊκή κοινότητα σε κάθε μελλοντική απόφαση που αφορά τη γλωσσική εκπαίδευση
Παραμένουμε στη διάθεση της πολιτείας για ουσιαστικό θεσμικό διάλογο και επιστημονική συνεργασία, με γνώμονα την ενίσχυση της πολυγλωσσίας, της ποιότητας της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης και της διεθνούς εξωστρέφειας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
