Απεργία διαρκείας στα συνεργεία αυτοκινήτων

Aντιδράσεις για το ψηφιακό πελατολόγιο της ΑΑΔΕ

Parallaxi
απεργία-διαρκείας-στα-συνεργεία-αυτο-1338974
Parallaxi

Κλιμακώνουν τις αντιδράσεις τους οι ιδιοκτήτες συνεργείων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών σε όλη τη χώρα, καθώς από την 1η Ιουλίου ξεκινούν απεργία διαρκείας, διαμαρτυρόμενοι για την υποχρεωτική ενεργοποίηση του ψηφιακού πελατολογίου της ΑΑΔΕ.

Το νέο πλαίσιο προβλέπει την υποχρεωτική ψηφιακή καταγραφή κάθε επίσκεψης οχήματος και τεχνικής εργασίας – ακόμη και για σύντομες ή έκτακτες παρεμβάσεις – μέσω ειδικής πλατφόρμας που τίθεται σε λειτουργία την ίδια ημέρα (1 Ιουλίου). Η υποχρέωση αφορά όλα τα συνεργεία, ανεξαρτήτως μεγέθους ή ψηφιακών υποδομών.

Οι επαγγελματίες του κλάδου, οι οποίοι αναμένεται να προχωρήσουν σε απεργία από 1 Ιουλίου, υπογραμμίζουν ότι δεν διαθέτουν την τεχνική ετοιμότητα να εφαρμόσουν το σύστημα, καθώς μεγάλο ποσοστό των μικρών και οικογενειακών συνεργείων δεν έχει ούτε τον απαραίτητο εξοπλισμό, ούτε το κατάλληλο προσωπικό για την υποστήριξη τέτοιων διαδικασιών.

Παράλληλα, επισημαίνουν ότι δεν έχει προβλεφθεί μεταβατική περίοδος ή βασική καθοδήγηση από τους αρμόδιους φορείς.

Όπως αναφέρουν, οι επαγγελματίες του κλάδου, οι οποίοι αναμένεται να προχωρήσουν σε απεργία από 1 Ιουλίου, η εφαρμογή του μέτρου δημιουργεί σύγχυση σχετικά με το ποιες εργασίες πρέπει να καταχωρούνται, ενώ γεννά νομική ανασφάλεια για πιθανές αυθαίρετες ερμηνείες και επιβολές προστίμων.

Θεωρούν ότι η αυτόματη αξιοποίηση των δεδομένων από την ΑΑΔΕ εγκυμονεί κινδύνους για «αδικαιολόγητα πρόστιμα σε περιπτώσεις τυπικών ή αμελητέων παραλείψεων, ακόμη και όταν δεν προκύπτει φορολογική ζημία».

Απεργία στα συνεργεία αυτοκινήτων: Η επιστολή του Προέδρου του ΕΒΕΑ για το Ψηφιακό Πελατολόγιο

Ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ, κ. Γιάννης Μπρατάκος, εκφράζει τον έντονο προβληματισμό του σχετικά με την επικείμενη υποχρεωτική εφαρμογή του «Ψηφιακού Πελατολογίου» από την 1η Ιουλίου 2025, καθώς και τις συνεχιζόμενες ασάφειες που αφορούν τα Ψηφιακά Παραστατικά Διακίνησης.

Σε επιστολή του προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, και τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κ. Γιώργο Πιτσιλή, ο κ. Μπρατάκος ζητά εύλογη παράταση για την εφαρμογή του μέτρου και άμεσες διευκρινίσεις στα εκκρεμή ζητήματα.

Ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ στην επιστολή του επισημαίνει ότι η μετάβαση σε ένα πλήρως ψηφιακό κράτος αποτελεί πάγιο αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου, αναγνωρίζοντας την πρόοδο που έχει επιτευχθεί μέσω του Gov.gr και των ψηφιακών υπηρεσιών του Taxisnet.

Ωστόσο, τονίζει πως η επιτυχία τέτοιων μεταρρυθμίσεων εξαρτάται άμεσα από την τεχνική ωριμότητα των συστημάτων, την επαρκή ενημέρωση και εκπαίδευση των επιχειρήσεων, αλλά και την πλήρη συμμόρφωση με τις αρχές του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (GDPR).

Ειδικότερα, για το «Ψηφιακό Πελατολόγιο», ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ επισημαίνει σοβαρά ζητήματα συμμόρφωσης με τον GDPR. Το μέτρο προβλέπει την καταγραφή και αποθήκευση προσωπικών δεδομένων πελατών, ακόμα και περιστασιακών, από διάφορες επιχειρήσεις (όπως συνεργεία, πλυντήρια και ενοικιάσεις οχημάτων), χωρίς να τεκμηριώνεται πάντα η ύπαρξη έννομου συμφέροντος.

Αυτή η καθολική εφαρμογή εκθέτει τους επιχειρηματίες (οι οποίοι αναμένεται να προχωρήσουν σε απεργία από 1 Ιουλίου) στον κίνδυνο παραβίασης του GDPR, λόγω της συλλογής υπερβολικών ή αχρείαστων δεδομένων, της αδυναμίας τεκμηρίωσης του έννομου σκοπού, και της έλλειψης εγγυήσεων για την ασφάλεια των δεδομένων, δεδομένης της μη επάρκειας τεχνικών εργαλείων και υποδομών.

Επιπλέον, ο κ. Μπρατάκος αναδεικνύει τεχνικά και επιχειρησιακά προβλήματα. Ειδικότερα, ο χρόνος προσαρμογής είναι ελλιπής, καθώς το πιλοτικό περιβάλλον ανακοινώθηκε καθυστερημένα και οι τεχνικές προδιαγραφές συνεχώς διαφοροποιούνται.

Υπάρχουν ασυμβατότητες μεταξύ των ΦΕΚ και της τεχνικής τεκμηρίωσης, ενώ απουσιάζουν βασικές λειτουργίες. Επιπλέον, η ασυμβατότητα μεταξύ δοκιμαστικού και παραγωγικού περιβάλλοντος δημιουργεί αστάθεια, ενώ η ανεπάρκεια ενημέρωσης και εκπαίδευσης καθιστά ανέφικτη την έγκαιρη εφαρμογή.

Όσον αφορά τα Ψηφιακά Παραστατικά Διακίνησης, παραμένουν αναπάντητα κρίσιμα ερωτήματα, όπως η ακύρωση παραστατικών μέσω παρόχων ΥΠΑΗΕΣ, ο χειρισμός δωροεπιταγών και ο τρόπος χειρισμού πολλαπλών παραστατικών ανά είσοδο. Παρά τον έγκαιρο εντοπισμό αυτών των προβλημάτων, δεν έχουν δοθεί σαφείς οδηγίες, με αποτέλεσμα να έχει ήδη χαθεί σχεδόν το ήμισυ της δίμηνης παράτασης χωρίς δυνατότητα ουσιαστικής προετοιμασίας.

Για τους λόγους αυτούς, ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ ζητά τη χορήγηση εύλογης παράτασης της εφαρμογής του μέτρου, ώστε να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες τεχνικές προσαρμογές και η εκπαίδευση, καθώς και την επίσημη και άμεση ανταπόκριση στα ανοιχτά ζητήματα που σχετίζονται με τα ψηφιακά παραστατικά διακίνησης.

Ο κ. Μπρατάκος καταλήγει τονίζοντας ότι το ΕΒΕΑ έχει καταστήσει σαφή τη βούλησή του για συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, για συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς της Πολιτείας, με στόχο την ουσιαστική ψηφιοποίηση των διοικητικών διαδικασιών που αφορούν την επιχειρηματική δραστηριότητα, καθώς πιστεύει ότι η επιτυχία κάθε μεταρρύθμισης προϋποθέτει ρεαλιστικό σχεδιασμό, διαφάνεια και ασφάλεια.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα