Διάπορος και ενοικιαζόμενα σκάφη – Ένα πρόβλημα που μπορεί να γίνει τραγωδία
Ορατός ο κίνδυνος να ξεφύγει η κατάσταση, αν δεν υπάρξει άμεση πρωτοβουλία για περιορισμούς
Για ένα ακόμα καλοκαίρι είμαστε μάρτυρες της αβλεψίας και της ανευθυνότητας του τι συμβαίνει στα νερά του Διαπόρου Χαλκιδικής, με τα ταχύπλοα σκάφη και βάρκες που σε συνδυασμό με τους λειψούς σε κατάρτιση “καπετάνιους”, συνθέτουν μια σειρά ατυχημάτων.
Η parallaxi είχε ασχοληθεί ξανά στις αρχές Ιουλίου επί του θέματος και είχε αναδείξει το πρόβλημα με τα “επικίνδυνα” σκάφη, τα οποία πονοκεφαλιάζουν τους λουόμενους και από αισθητικής – ηχητικής απόψεως, αλλά τίθεται και θέμα ασφάλειας του χώρου.
Από εκείνη τη μέρα και έως σήμερα που φτάνουμε προς το φινάλε του καλοκαιριού, αρκετά είναι τα ατυχήματα που έχουν σημειωθεί στη θαλάσσια περιοχή που ειδικότερα τα σαββατοκύριακα «βουλιάζει» από τα ενοικιαζόμενα σκάφη.
Στην ευρύτερη περιοχή δραστηριοποιούνται σήμερα 55 εταιρίες ενοικιάσεων που είναι έτοιμες να διαθέσουν τουλάχιστον 10 βάρκες έκαστη.
Καταλαβαίνει κανείς λοιπόν τι γίνεται μέσα στην παραλία, όταν το Σαββατοκύριακο είναι όλα τα σκάφη “πιασμένα” και κυκλοφορούν ταυτόχρονα σε μια μικρή θαλάσσια περιοχή.
Λουόμενοι αναφέρουν πως καθημερινά αναδεικνύονται σοβαρές καταστάσεις ανευθυνότητας και ανεπάρκειας στον χειρισμό σκαφών, που έχουν ως αποτέλεσμα επικίνδυνες καταστάσεις και προκαλούν ανησυχία. Παρατηρούνται ανεπίτρεπτες πρακτικές, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ο επικίνδυνος χειρισμός του σκάφους με ελιγμούς, η εκκίνηση χωρίς ασφάλεια, η υπερφόρτωση πληρώματος και οι επικίνδυνες παρεμβάσεις, που μεταξύ άλλων απειλούν την ασφάλεια των ανθρώπων στο σκάφος και την περιβαλλοντική ισορροπία.
Μη εξαιρετέα είναι η περιβαλλοντολογική σκοπιά διότι με τα ατυχήματα μολύνεται η θάλασσα από τα λάδια των σκαφών, ενώ πολύ συχνό είναι το φαινόμενο μερικοί τουρίστες να πετούν τα απορρίμματα τους στα νερά. Άλλωστε η περιοχή υποτίθεται πως είναι προστατευμένη από το δίκτυο Natura και θα έπρεπε να υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα για αυτό.
Γι’ αυτό και θεωρούν σημαντικό να διασφαλίζεται η ασφαλής χρήση των σκαφών και η τήρηση των ναυτικών κανόνων προκειμένου να προστατεύεται η ασφάλεια όλων των ανθρώπων που βρίσκονται σε θαλάσσιες δραστηριότητες, καθώς και η περιβαλλοντική και θαλάσσια ισορροπία.
Τονίζεται δε, πως μέσα στον μήνα Αύγουστο στην περιοχή έγιναν γνωστά μέσω των social media τουλάχιστον 3 ατυχήματα (χωρίς να καταγράφονται τα μικροατυχήματα) στα οποία επέβαιναν άνθρωποι και χρειάστηκε επιχείρηση διάσωσης ώστε να γίνει η ασφαλής μεταφοράς εκτός θαλάσσης. Στο ένα μάλιστα ατύχημα από αυτά οι επιβαίνοντες φέρεται να ήταν 9. Καταλαβαίνει κανείς επομένως πόσο επικίνδυνες καταστάσεις μπορούν να δημιουργηθούν με τέτοιο φορτίο βάρους.
Παίρνουν το… τιμόνι με 20λεπτο σεμινάριο!
Οι λουόμενοι εκφράζουν τη δυσαρέσκεια τους απέναντι στο Λιμενικό σχετικά με τον ελλιπέστατο έλεγχο των βαρκών και των ανθρώπων που τις οδηγούν.
Μάλιστα, όπως τονίζουν αντί το Λιμενικό να προχωρήσει σε αυστηρούς ελέγχους προς τους χειριστές αυτών των σκαφών, όπως για παράδειγμα διενέργεια αλκοτέστ, κοιτάζει με ποιο τρόπο θα επιβάλει πρόστιμα στους ελεύθερους κατασκηνωτές στην παραλία του Διαπόρου.
Όλα αυτά, που το φετινό καλοκαίρι η ενοικιάσεις ταχύπλοων σκαφών αυξήθηκαν ακόμα και 30% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά στην parallaxi ο κ. Μανώλης Τυφόξυλος, ο οποίος είναι μέλος του Σωματείου Ιδιοκτητών Επαγγελματικών Πλοίων Αναψυχής (ΣΙΕΠΑ):
«Οι επιχειρηματίες δεν είναι οι κύριοι υπεύθυνοι της κατάστασης. Εφαρμόζουν ένα νόμο που επιτρέπει την ενοικίαση σκαφών χωρίς δίπλωμα οδήγησης. Αν και προβλέπεται ένα εικοσάλεπτο σεμινάριο για την οδήγηση και την ασφάλεια του οχήματος, δεν είναι βέβαιο πόσοι από αυτούς που νοικιάζουν το σκάφος το λαμβάνουν τελικά σοβαρά υπόψη.
Δύο με τέσσερα άτομα νοικιάζουν μια βάρκα που είναι χωρητικότητας των τεσσάρων. Πηγαίνουν στο παραδιπλανό κολπάκι και φορτώνουν άλλους τέσσερις.
Ο επιχειρηματίας όπως είναι φυσικό δεν έχει ιδέα ότι συμβαίνει το παραπάνω. Τους παρέχουν βάρκες που είναι νέες, ασφαλισμένες και πιστοποιημένες.
Όμως σε μία βάρκα που είναι για τέσσερα άτομα, εάν βρίσκονται μέσα έξι ή επτά άτομα, τότε αυτή θα έχει προβληματική συμπεριφορά που γίνεται ακόμα πιο επικίνδυνη όταν πέφτει σε κυματισμό, είτε φυσικό, είτε αυτό που προκαλούν τα άλλα σκάφη.
Επιπλέον, είναι σύνηθες φαινόμενο να νοικιάζονται βάρκες από περισσότερα άτομα από όσα είναι προορισμένα γι’ αυτές. Αυτό δημιουργεί προβλήματα ασφαλείας, ειδικά όταν η βάρκα φορτώνεται με περισσότερους από ότι θα έπρεπε ώστε να είναι ασφαλής». συμπλήρωσε ο κ. Τυφόξυλος.
Τι πρέπει να αλλάξει
Όσον αφορά για το τι πρέπει να αλλάξει στα πλαίσια του ζητήματος αυτού ώστε να υπάρχει καλύτερη πρόληψη ο κ. Τυφόξυλος προέτρεψε μερικές αλλαγές που θα μπορούσαν να βοηθήσουν αισθητά την κατάσταση. «Μια πολλή σημαντική κατευθυντήρια γραμμή θα μπορούσε να είναι η μείωση των ίππων στους κινητήρες, από 30 σε 10-15, όπως είναι στην Αμμουλιανή στην οποία δεν έχουν ατυχήματα γιατί δεν μπορούν να επιχειρηθούν υψηλές ταχύτητες εντυπωσιασμού από επικίνδυνους “καπετάνιους”.
Είναι επιτακτική η ανάγκη αυτή για αλλαγή, καθώς πολλοί κινητήρες σε ταχύπλοα είναι “πειραγμένοι” με τσιπάκια χρονισμού για να αποδίδουν υψηλότερους ίππους ακόμα και από τους 30 που είναι τώρα.
Επιπρόσθετα εκτός από την οριοθέτηση των ίππων που πρέπει να γίνει, οφείλει και το Λιμενικό να κάνει πιο αυστηρούς ελέγχους και ιδιαίτερα να κάνει αλκοτέστ στα άτομα τα οποία βρίσκονται πάνω στις βάρκες, για την ασφάλεια όχι μόνο αυτών αλλά και των γύρω τους. Αντί αυτού οι έλεγχοι τους ως τώρα δυστυχώς περιορίζονται σε ελεύθερους κατασκηνωτές στην παραλία, ενώ η βάρδια για την ασφάλεια είναι μόλις ένα άτομο ανά βάρδια, γεγονός που καθιστά αδύνατο πρακτικά την επίβλεψη της ασφάλειας της περιοχής του Διαπόρου. Επομένως, είναι αναγκαία και η προσθήκη προσωπικού στο λιμενικό» κατέληξε ο κ. Τυφόξυλος.
Η ελπίδα είναι πως θα δοθούν λύσεις στα σημαντικά αυτά ζητήματα καθώς όσο δε γίνεται προσπάθεια αλλαγής του σκηνικού παρά μόνο λόγια μένουμε στο “όλα τριγυρίζουν αλλάζουν και όλο τα ίδια μένουν”..