Eurostat: Η πυκνότητα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου είναι η μικρότερη στην ΕΕ

Η υψηλότερη και χαμηλότερη πυκνότητα

Parallaxi
eurostat-η-πυκνότητα-του-ελληνικού-σιδηροδρο-1253441
Parallaxi

Με το αίσθημα ασφάλειας στις μετακινήσεις με το τρένο, δύο χρόνια μετά την τραγωδία των Τεμπών, να μην έχει εμπεδωθεί στην πλειοψηφία του επιβατικού κοινού στη Ελλάδα, μάλλον ήσσονος σημασίας μοιάζει το γεγονός πως η χώρα μας διαθέτει την μικρότερη πυκνότητα σε σιδηροδρομικό δίκτυο.

Οι ειδικοί έχουν παρουσιάσει κατ’ επανάληψη με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί με τα συσσωρευμένα προβλήματα να δημιουργούν ασφυκτικό σκηνικό. Αν και τις τελευταίες δεκαετίες έχουν δαπανηθεί αρκετά χρήματα η 28η Φεβρουαρίου του 2023 συνεχίζει να στοιχειώνει τη χώρα μας που δυστυχώς έζησε μια από τις πλέον πολύνεκρες τραγωδίες.

Οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες υπολείπονται των προσδοκιών των πολιτών ενώ βασικό ζητούμενο παραμένει η ασφάλεια

Τα ευρήματα της έρευνας της Transport and Environment έρχονται να επιβεβαιώσουν την ανάγκη βελτίωσης των σιδηροδρομικών υπηρεσιών ώστε να γίνουν αντάξιες των προσδοκιών των πολιτών και τα ευρήματα της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας φανερώνουν πόσο απέχουμε από άλλες πιο προηγμένες χώρες.

Η υψηλότερη και χαμηλότερη πυκνότητα

Αναλυτικότερα, η πυκνότητα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, με μόλις 14 m/km², είναι η μικρότερη στην ΕΕ, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat που δόθηκαν στη δημοσιότητα. Το 2023, το σιδηροδρομικό δίκτυο της ΕΕ είχε 200.947 km σιδηροδρομικών γραμμών, ελαφρώς συρρικνωμένο σε σχέση με δέκα χρόνια πριν (2013) όταν και έφτανε τα 203.568 χιλιόμετρα. Η μεγαλύτερη πυκνότητα σιδηροδρομικού δικτύου καταγράφηκε στην Τσεχία, με 123,2 μέτρα σιδηροδρομικών γραμμών ανά τετρ.χιλιόμετρο. Άλλες χώρες της ΕΕ με υψηλή πυκνότητα ήταν το Βέλγιο (119,2 m/km²), η Γερμανία (109,5 m/km²) και το Λουξεμβούργο (104,8 m/km²).

Όπως είναι φυσιολογικό οι υψηλότερες πυκνότητες βρίσκονται εντός και γύρω από κύριες πόλεις και άλλους πληθυσμιακούς κόμβους.

Η χώρα μας συγκαταλέγεται σε αυτές με τις χαμηλότερες πυκνότητες σιδηροδρομικού δικτύου προσπερνώντας μόνο την Αλβανία (9 m/km²) και τη Νορβηγία (10.7m/km²), χώρες που δεν βρίσκονται στο μπλοκ των «27». Χαμηλές πυκνότητες καταγράφηκαν επίσης στη Σουηδία (26,8 m/km²), την Εσθονία (27,2 m/km²), την Πορτογαλία (27,8 m/km²), τη Λετονία (28,9 m/km²) και την Ιρλανδία (29,8 m/km²).

Μεταξύ των χωρών της ΕΕ, η Λιθουανία κατέγραψε τη μεγαλύτερη επέκταση του σιδηροδρομικού της δικτύου μεταξύ 2013 και 2023 σε σχετικούς όρους (+8,9%- +157 km), ενώ σε πραγματικό μήκος η Ισπανία είχε τη μεγαλύτερη αύξηση (+802 km- +5,2%).

Αντίθετα, τα εθνικά δίκτυα συρρικνώθηκαν σημαντικά από το 2013 έως το 2023 στην Ελλάδα (-29,5%, -764 km) και στη Γαλλία (-9,6%, -2.934 km), ένα από τα μεγαλύτερα εθνικά σιδηροδρομικά δίκτυα στην ΕΕ. Στη Γερμανία το μήκος του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου το 2023 ήταν 38.691 km, παρόμοιο με αυτό του 2013 (38.653 km).

Σιδηροδρομικές γραμμές υψηλών ταχυτήτων

Στο σιδηροδρομικό δίκτυο της ΕΕ, οι σιδηροδρομικές γραμμές υψηλών ταχυτήτων που έχουν σχεδιαστεί για ταχύτητες 250 km/h και άνω, συχνά διασχίζουν τα εθνικά σύνορα. Αυτό το δίκτυο έχει σημειώσει σημαντική ανάπτυξη κατά την τελευταία δεκαετία. Από το 2013 έως το 2023, επεκτάθηκε κατά 2.744 χιλιόμετρα (+47,2%) σε 8.556 χιλιόμετρα.

Το 2023, η Ισπανία προηγείται με 3.190 χλμ. γραμμών υψηλής ταχύτητας (αύξηση 66%) σε σχέση με το 2013. Ακολουθεί η Γαλλία με 2.748 χλμ. (+35%), τη Γερμανία με 1.163 χλμ. (+32%) και η Ιταλία με 1.097 χλμ. (+63%). Το Βέλγιο κατέγραψε 211 χιλιόμετρα γραμμών υψηλής ταχύτητας και οι Κάτω Χώρες 90 χιλιόμετρα (και οι δύο αμετάβλητες από το 2013).

Το 2023, το Λουξεμβούργο είχε το υψηλότερο μερίδιο ηλεκτροδοτούμενων σιδηροδρομικών γραμμών στην ΕΕ, με 96,7%, ακολουθούμενο από το Βέλγιο (88,0%) και τη Σουηδία (75,1%), το καθένα με μερίδια πολύ υψηλότερα από τον μέσο όρο της ΕΕ (57,4%).

Δεύτερη χειρότερη σιδηροδρομική εταιρεία στην Ευρώπη η Hellenic Train

Εκτός από το μικρό σιδηροδρομικό δίκτυο η Ελλάδα διαθέτει και τη δεύτερη χειρότερη σιδηροδρομική εταιρεία στην Ευρώπη. Σύμφωνα με έρευνα της Transport and Environment στην κορυφή της σχετικής λίστας βρέθηκε η ιταλική Trenitalia (Ιταλία) που σημείωσε την υψηλότερη βαθμολογία στην κατάταξη, με μέσο όρο 7,7 στα 10 ενώ στον πάτο βρέθηκε το «αδερφάκι» της, η Hellenic Train (Ελλάδα), που κατατάχθηκε στη δεύτερη θέση, από το τέλος. Η ελβετική SBB με βαθμολογία 7,4, βρέθηκε να έχει τα πιο συνεπή τρένα στην Ευρώπη και κατέλαβε τη δεύτερη θέση.  Επίσης, με βαθμολογία 7,4 η RegioJet (Τσεχία), έχει μερικές από τις πιο προσιτές τιμές εισιτηρίων και ήρθε τρίτη.

Η Eurostar βρέθηκε στην τελευταία θέση της λίστας με μέση βαθμολογία 4,9 στα 10 και η γαλλική σιδηροδρομική υπηρεσία χαμηλού κόστους Ouigo, τρίτη από το τέλος.

Η T&E βαθμολόγησε στις εταιρείες προέκυψε με βάση οκτώ κριτήρια. Κάθε μία αξιολογήθηκε για: τις τιμές εισιτηρίων, τους ειδικούς ναύλους και τις μειώσεις, την αξιοπιστία, την εμπειρία κρατήσεων, τις πολιτικές αποζημίωσης, την εμπειρία των ταξιδιωτών, τα νυχτερινά δρομολόγια και την και πολιτική που εφαρμόζουν για τα ποδήλατα.

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα