Ελλάδα

Η κ. Μενδώνη κάνει έξωση στο σύλλογο Αρχαιολόγων

Μια καθαρά εκδικητική ενέργεια απέναντι σε ένα σύλλογο που υπερασπίστηκε διαχρονικά την αρχιτεκτονική κληρονομιά.

Parallaxi
η-κ-μενδώνη-κάνει-έξωση-στο-σύλλογο-αρχ-1043945
Parallaxi

Η αντιπαράθεση μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και του Συλλόγου των Ελλήνων Αρχαιολόγων που έχει ξεσπάσει με αφορμή πραγματοποίηση ανοιχτής εκδήλωσης για το ναυάγιο της Πύλου δεν θα έχει καλό τέλος.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, προφανώς ενοχλημένη από το περιεχόμενο της εκδήλωσης, επικαλείται τον δημόσιο χαρακτήρα του κτιρίου, καθώς είναι ιδιοκτησία του ΥΠΠΟ και έχει παραχωρηθεί για τη στέγαση του ΣΕΑ, ζητά εξηγήσεις για το περιεχόμενο, τους σκοπούς και τους συντελεστές της εκδήλωσης και αφήνει υπόνοιες για άρση της παραχώρησης καθώς δεν τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα, σχετικά με την αδειοδότηση της εκδήλωσης.

Από την πλευρά του ο ΣΕΑ υπερασπίζεται την πρωτοβουλία της εκδήλωσης και απαντά ότι «δεν απαιτείται άδεια του Συμβουλίου για εκδηλώσεις που γίνονται μέσα σε ακίνητα που αποτελούν νεότερα ή σύγχρονα μνημεία, ακόμη και αυτά του ΥΠΠΟΑ».

Με μια πρωτοφανή απόφαση η υπουργός Πολιτισμού που εδώ και χρόνια βρίσκεται σε μια πρωτοφανή διαμάχη με την αρχαιολογική κοινότητα της χώρας, κάνοντας τα πάντα για να απαξιώνει τη δουλειά τους και πρωτοστατώντας στις καταστροφές αρχαιοτήτων (Βενιζέλου) αν και αρχαιολόγος η ίδια προχωρά σε μια πρωτοφανή, εκδικητική και ανήκουστη απόφαση έξωσης του συλλόγου από το ιστορικό του κτίριο στο Βοτανικό.

Από τη δεκαετία του 1990, ο ΣΕΑ στη βάση αποφάσεων του Δ.Σ. και των Γενικών Συνελεύσεων, χρησιμοποιεί το κτίριο και τον κήπο του για τους καταστατικούς του σκοπούς (στέγαση γραφείων του, βιβλιοθήκης, ξενώνα για τους αρχαιολόγους που δεν έχουν μόνιμη διαμονή στην Αθήνα) και δράσεις: επιστημονικά σεμινάρια, διαλέξεις, εκδηλώσεις ανάμεσά τους και του Δήμου Αθηναίων (οι δράσεις του Athens City Festival φιλοξενούνται πλέον κάθε χρόνο στον κήπο του), σχολικές γιορτές των γειτονικών σχολείων, βιβλιοπαρουσιάσεις, παρουσιάσεις των αρχαιολογικών λευκωμάτων του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ι. Λάτση («Ο Κύκλος των Μουσείων»), εκθέσεις φωτογραφίας, δράσεις κατά του κοινωνικού αποκλεισμού του υπουργείου Δικαιοσύνης, φιλανθρωπικά μπαζάρ, κινηματογραφικές προβολές, φεστιβάλ άλλων φορέων με θέματα: οικολογία, περιβαλλοντική κρίση, φιλοζωία, υπεράσπιση των δικαιωμάτων και προβολή της επανένταξης των κρατουμένων και των τοξικοεξαρτημένων, εκδηλώσεις ενάντια στον φασισμό, για τα δικαιώματα των γυναικών και τον φεμινισμό, τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα κ.ά.

Οι αντιδράσεις από επιφανείς επιστήμονες ξεκίνησαν

Ο Κωστής Παπαϊωάννου γράφει:

”Κανίς της νέας εξουσίας
Ο αποκλεισμός του Συλλόγου Αρχαιολόγων επειδή φιλοξένησαν εκδήλωση για θέμα μείζονος δημόσιου ενδιαφέροντος με πιθανές κυβερνητικές ευθύνες (ναυάγιο Πύλου) είναι άλλος ένας κρίκος της αλυσίδας πιο δεξιά.Η αλυσιδα σφίγγει.
Η ισχυροποίηση της κεντρικής εξουσίας προϋποθέτει αποδυνάμωση μηχανισμών ελέγχου, περιορισμό ανεξάρτητων πηγών πληροφόρησης και φυσικά αποκλεισμό των πιθανών αμφισβητιών. Τέτοιες εκδηλώσεις είναι λοιπόν υπό διωγμό.
Κρίση αλαζονείας χωρίς έγνοια για πολιτικό κόστος. Η ευθύνη εδώ δεν ισομοιράζεται σε όλους όσοι σιωπούν επειδή στηρίζουν την κυβέρνηση. Η ευθύνη βαραίνει κυρίως κεντρογενείς και κεντρομόλους νεοπροσήλυτους που όταν το δάχτυλο δείχνει την ανελεύθερη δημοκρατία αυτοί κοιτάνε το δάχτυλο. Η ακροκεντρώα ορθοφροσύνη “ευπειθώς αναφέρει” ότι έχει γίνει το λιπαντικό στην αλυσίδα που σφίγγει τη δημοκρατία.
Όσο για την υπουργό, μείγμα αυταρχισμού και μνησικακίας, είναι δείγμα της νέας Μέτα-εξουσίας: δεν έχουν σημασία τα κόμματα, μια πραγματικά ασύδοτη εξουσία χρειάζεται ανθρώπους που μπορούν να γίνουν οι τοίχοι και οι μοκέτες ενός θεσμού και να αναφέρονται μόνο σε δυνάμεις εκτός του θεσμού, οικονομικές και άλλες. Αναγκαία προϋπόθεση η βασιλική εύνοια του πρωθυπουργού και της συζύγου του. Με αυτούς εξάλλου γίνεται όλη η δουλειά.
Κανίς της νέας εξουσίας.”

Οι αντιδράσεις θα κορυφωθούν φυσικά και η ελληνική αρχαιολογική κοινότητα, στη οποία ο τόπος μας χρωστά τη διαφύλαξη της ιστορικής μας κληρονομιάς δεν θα καθίσει με σταυρωμένα τα χέρια.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα