«Ναι» στα ανοιχτά καταστήματα τις Κυριακές λένε οι επιχειρηματίες

«Ναι» στα ανοιχτά καταστήματα τις Κυριακές αυξημένης δυνητικής εμπορικότητας, λένε οι επιχειρηματίες, σύμφωνα με έρευνα του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου.

Parallaxi
ναι-στα-ανοιχτά-καταστήματα-τις-κυρ-182216
Parallaxi

Πιο θετικά αντιμετωπίζουν σήμερα, έναντι του 2012, το άνοιγμα των καταστημάτων τους τις Κυριακές «μεγάλης δυνητικής εμπορικότητας», οι έμποροι του νομού Θεσσαλονίκης, αφού περισσότεροι από έξι στους δέκα λένε «ναι», σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε για λογαριασμό του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), η εταιρεία δημοσκοπήσεων και ερευνών Palmos Analysis.

Ειδικότερα, 74% των ερωτηθέντων δεν συμφωνούν με το άνοιγμα των καταστημάτων του κέντρου της Θεσσαλονίκης όλες τις Κυριακές του έτους, ενώ το ποσοστό αυτό ανεβαίνει σε 83% και 80% στις επιχειρήσεις λιανικής και σε εκείνες του κέντρου της πόλης αντίστοιχα. Αντίθετα, οι επιχειρηματίες συμφωνούν με το άνοιγμα των καταστημάτων του κέντρου της Θεσσαλονίκης (65%) κάποιες Κυριακές του έτους με μεγάλη δυνητική εμπορικότητα, αν και σύμφωνα με την έρευνα, ο βαθμός συμφωνίας είναι μικρότερος στα καταστήματα του κέντρου (54%) και στις επιχειρήσεις λιανικής (56%).

Σε σχέση με αντίστοιχη έρευνα που είχε διεξαχθεί το 2012 από το ΕΒΕΘ, φαίνεται ότι οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σήμερα πιο θετικά το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές μεγάλης δυνητικής εμπορικότητας (65% έναντι 59% το 2012), παρότι θεωρούν κάτι τέτοιο λιγότερο σημαντικό για την ενίσχυση του τουρισμού και την καλύτερη εξυπηρέτηση των τουριστών σε σχέση με το 2012 (53% “Πολύ” ή “Αρκετά” σημαντικό σήμερα έναντι 64% το 2012, ενώ στις επιχειρήσεις λιανικής το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 39% και στις επιχειρήσεις του κέντρου της πόλης 41%).

Διαψεύστηκαν οι προσδοκίες το 2012

Σε ερώτηση αν ο τζίρος των καταστημάτων του κέντρου ενισχύθηκε από το άνοιγμα των επιχειρήσεών τους κάποιες Κυριακές του έτους, 43% «είδαν» αύξηση, έναντι 53% που εκτιμούν ότι δεν υπήρξε αύξηση από αυτόν τον λόγο. Μάλιστα, η εικόνα είναι ακόμα πιο αρνητική στις επιχειρήσεις του κέντρου (37% «βλέπουν» αύξηση του τζίρου) και στις επιχειρήσεις λιανικής (35%). Υπενθυμίζεται ότι στην έρευνα του 2012, 65% των επιχειρήσεων δήλωναν ότι το άνοιγμα των καταστημάτων κάποιες Κυριακές του έτους θα ενίσχυε τον τζίρο των καταστημάτων του κέντρου της πόλης, εκτίμηση που ωστόσο διαψεύστηκε.

Έτσι, σύμφωνα με τους αναλυτές, δεν προξενεί εντύπωση ότι στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα (68%) δεν πιστεύουν ότι το άνοιγμα των καταστημάτων όλες τις Κυριακές του έτους θα ενισχύσει τον τζίρο τους (79% στις επιχειρήσεις λιανικής και 76% στις επιχειρήσεις του κέντρου).

Παρά την επιφυλακτική στάση έναντι του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές, 57% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι κάτι τέτοιο θα βοηθούσε τους εκτός Θεσσαλονίκης κατοίκους να επισκεφθούν την πόλη για την πραγματοποίηση αγορών (σαφώς, όμως, μικρότερη πλειοψηφία σε σχέση με το 2012 – 69%). Κι εδώ, οι επιχειρήσεις λιανικής (43%) και οι επιχειρήσεις του κέντρου της πόλης (48%) εμφανίζονται πιο επιφυλακτικές έως και αρνητικές.

Γιατί λένε «όχι» οι καταστηματάρχες

Το υψηλό κόστος υπερωριακής απασχόλησης, η μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και η ενίσχυση της δεσπόζουσας θέσης των μεγάλων καταστημάτων αναφέρονται ως κυριότεροι ανασταλτικοί παράγοντες με ποσοστά απαντήσεων περί το 60%. Το 81% των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου που συμμετείχαν στην έρευνα απασχολούν προσωπικό πέραν της οικογενειακής απασχόλησης. Ωστόσο, όταν ρωτήθηκαν με ποιες προϋποθέσεις θα άνοιγαν όλες τις Κυριακές του έτους, μόνο 6% ανέφεραν χωρίς υπερωριακό κόστος και 2% εφόσον υπήρχε αύξηση του τζίρου, ενώ με καμία προϋπόθεση απάντησαν 17%. Σε ποσοστό 75% δεν ανέφεραν κάτι συγκεκριμένο.

Πάντως, στις ανοικτού τύπου ερωτήσεις δίνουν ενδιαφέρουσες απαντήσεις που αιτιολογούν την έλλειψη διάθεσης να ανοίξουν. Αιτιολογούν την άρνησή τους προβάλλοντας κυρίως το δικαίωμα ανάπαυσής τους την Κυριακή και επιπλέον, ότι δεν προσδοκούν αύξηση τζίρου λόγω μειωμένης ζήτησης. Σε γενικές γραμμές και στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι συμμετέχοντες στην έρευνα (85%), τάχθηκαν κατά του ανοίγματος των καταστημάτων στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης όλες τις Κυριακές του έτους.

Υπογραμμίζεται ότι η έρευνα διεξήχθη με τη μέθοδο PrimoQ στο διάστημα από 22 Μαΐου έως 7 Ιουνίου 2017. Απάντησαν συνολικά 161 επιχειρήσεις (εκ των οποίων 34% είναι εγκατεστημένες στο κέντρο). Ποσοστό 64% απασχολούν 1-5 εργαζόμενους και 29% από 6-25 εργαζόμενους. Το 26% έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών μέχρι 100.000 ευρώ, 46% από 100.000 ευρώ μέχρι 1 εκατ. ευρώ και 18% πάνω από 1 εκατ. ευρώ.

Πηγή: ΑΠΕ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα