Νέο σοβαρό περιστατικό ασφάλειας: Έστειλαν συρμό του προαστιακού σε γραμμή του Μετρό
Ο μηχανοδηγός αντιλήφθηκε το πρόβλημα και σταμάτησε τον συρμό πριν συμβούν τα χειρότερα
Δεν έχουν τέλος τα επικίνδυνα συμβάντα στον σιδηρόδρομο, καθώς μετά την παραλίγο μετωπική σύγκρουση δύο συρμών του Προαστιακού πριν από λίγο καιρό και τα συνεχή περιστατικά ασφαλείας εξαιτίας των καμένων δέντρων στις γραμμές, πριν λίγες ημέρες συρμός του Προαστιακού στη γραμμή του Αεροδρομίου οδηγήθηκε από λανθασμένη οδηγία του τηλεδιοικητή του ΟΣΕ στη γραμμή του μετρό που εξυπηρετεί τον αερολιμένα!
Ο μηχανοδηγός αντιλήφθηκε το πρόβλημα και σταμάτησε τον συρμό πριν συμβούν τα χειρότερα, ωστόσο και αυτό το περιστατικό έρχεται για άλλη μια φορά να καταδείξει τα άλυτα και χρονίζοντα προβλήματα στις ελληνικές ράγες.
Το συμβάν κατήγγειλε στην Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), η οποία εκπροσωπεί τους μηχανοδηγούς ζητώντας την άμεση διερεύνησή του.
Όπως εξηγεί στο «Έθνος» το μέλος του Δ.Σ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Αλέξανδρος Ιορδανίδης, το περιστατικό συνέβη την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου. Ο συρμός 4245 αναγκάστηκε σε οπισθοπορεία στην γραμμή του Προαστιακού Αθήνας καθώς είχε λάβει εντολή από τον Σταθμάρχη της τηλεδιοίκησης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών να εισέλθει σε λάθος γραμμή και συγκεκριμένα σε αυτήν του Μετρό στην περιοχή της Δουκίσσης Πλακεντίας.
Ο μηχανοδηγός αντελήφθη από την φωτοσήμανση ότι πήγαινε προς λανθασμένη κατεύθυνση και πρόλαβε και ακινητοποίησε τον συρμό, ο οποίος κινούνταν στο ρεύμα προς Πειραιά.
Η ΠΕΠΕ ζητά από την ΡΑΣ την άμεση διερεύνηση του συμβάντος και παρακαλεί για την αποστολή του πορίσματος καθώς, όπως επισημαίνει στην επιστολή της, «η Διοίκηση της Hellenic Train συστηματικά αρνείται να κοινοποιεί τα εσωτερικά της πορίσματα στο Σωματείο μας, ενώ σε πρόσφατο περιστατικό (Λιβαδειά – Σεπτέμβριος 2024) και παρά το ότι οι εσωτερικές της διαδικασίες τηρήθηκαν στο ακέραιο από τους μηχανοδηγούς, επιχειρεί να μεταθέσει ευθύνες για να καλύψει δικές της, δημοσιεύοντας μάλιστα Δελτία Τύπου που σκοπό έχουν να αποπροσανατολίσουν το επιβατικό κοινό και τις Αρμόδιες Αρχές».
Με την ίδια επιστολή οι μηχανοδηγοί καταγγέλλουν ότι ενώ εξακολουθούν να λαμβάνουν εντολές για βραδυπορείες και χαμηλές ταχύτητες ακόμα και 6 χλμ την ώρα σε ορισμένα σημεία του δικτύου εξαιτίας της κατάστασής του, τόσο ο ΟΣΕ όσο και η Hellenic Train δεν έχουν προσαρμόσει αναλόγως τους δρομολογιακούς χρόνους με αποτέλεσμα να έρχονται οι ίδιοι συχνά σε αντιπαράθεση με τους επιβάτες.
Καλούν την ΡΑΣ να προχωρήσει σε ενέργειες προς αποκατάσταση της κανονικότητας, καθώς όπως επισημαίνουν, οι δρομολογιακοί χρόνοι που εκδίδει ο ΟΣΕ, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, λόγω της κακής κατάστασης της υποδομής.
Αποτέλεσμα είναι να δημιουργούνται ουρές στις αποβάθρες, αλλά και εκνευρισμός δεδομένου ότι τα πραγματικά δρομολόγια και οι ώρες δεν έχουν καμία σχέση με τις πληροφορίες που αναγράφονται στα εισιτήρια των επιβατών.
«Παρά τις διαμαρτυρίες μας και στην Hellenic Train για το θέμα, που προκαλεί καθημερινά πλήθος διαμαρτυριών μεταξύ των επιβατών, καθώς άλλοι χρόνοι περιγράφονται κατά την αγορά του εισιτηρίου για κάποιον προορισμό και άλλοι ισχύουν πραγματικά λόγω της κατάστασης του δικτύου και της τήρησης των περιορισμών ταχύτητας, δεν έχει υπάρξει καμία αλλαγή που να λαμβάνει υπόψη την πραγματικότητα που ζούμε οι μηχανοδηγοί», επισημαίνει η ΠΕΠΕ.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν οι μηχανοδηγοί, καλούνται με τα γνωστά γραπτά υποδείγματα σε βραδυπορείες που προσθέτουν μέχρι και 20 λεπτά επιπλέον χρόνο καθημερινά στα υφιστάμενα δρομολόγια.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της γραμμής της Έδεσσας όπου οι μηχανοδηγοί καλούνται να κινηθούν σε κάποια τμήματα με ταχύτητα 5 και 6 χλμ την ώρα. Αλλά και στη γραμμή της Χαλκίδας οι ταχύτητες ξεκινούν από τα 20 χλμ και φτάνουν έως τα 60 χλμ σε ορισμένα σημεία είτε λόγω εργασιών, είτε λόγω βλαβών σε ισόπεδες διαβάσεις, είτε επειδή τα ηχητικά βρίσκονται εκτός λειτουργίας ή για φθορές στην επιδομή και κακή κατάσταση της γραμμής.
«Οι μηχανοδηγοί οφείλουμε να κινούμαστε με την ενδεδειγμένη ταχύτητα και ελεγχόμαστε γι’ αυτό. Με τις ταχύτητες αυτές όμως είναι αδύνατον να πιάσουμε τους χρόνους στους οποίους είναι χαραγμένα τα δρομολόγια. Υπάρχουν καθυστερήσεις στην αποβίβαση και την επιβίβαση, αλλά και έκτακτες βραδυπορείες που τείνουν να γίνουν μόνιμες. Για παράδειγμα, στα σημεία που εξαιτίας των καυσώνων του καλοκαιριού, υπήρξε στρέβλωση των γραμμών, η απαλοιφή των βλαβών δεν έχει γίνει ακόμα», εξηγεί ο κ. Ιορδανίδης.
Σε ό,τι αφορά πάντως τα δρομολόγια του Προαστιακού της Αθήνας, εκτιμάται ότι ένα ποσοστό των καθυστερήσεων θα μειωθεί καθώς ύστερα από 2,5 χρόνια μετεπιβιβάσεων στον σταθμό του Ρέντη, η Hellenic Train ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι, από την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2024, τα δρομολόγια των αμαξοστοιχιών στη διαδρομή Πειραιάς – Κιάτο – Πειραιάς και Πειραιάς – Αεροδρόμιο – Πειραιάς θα πραγματοποιούνται σε όλο το μήκος της διαδρομής με την ίδια αμαξοστοιχία, χωρίς μετεπιβίβαση. Υπενθυμίζεται ότι έως τώρα οι επιβάτες των ηλεκτροκίνητων συρμών προς Πειραιά έπρεπε να μετεπιβιβαστούν σε ντιζελοκίνητους συρμούς προς την Λεύκα και τον Πειραιά εξαιτίας τεχνικού προβλήματος.
Ξεκινά το έργο αναβάθμισης των 10 μεγαλύτερων σηράγγων του δικτύου
Στο μεταξύ πάνω από 1,5 χρόνο μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, κατάφερε να μπει σε… ράγες υλοποίησης το έργο της αναβάθμισης των υποδομών ασφαλείας στις δέκα μεγαλύτερες σήραγγες του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Η κατάσταση των σηράγγων δεν έπαιρνε άλλη αναβολή, καθώς όπως είχε διαπιστωθεί μετά την τραγωδία, παρουσίαζαν κενά βασικών υποδομών ασφάλειας, όπως έλλειψη ή ανεπάρκεια υποδομών σύγχρονων και λειτουργικών συστημάτων πυρανίχνευσης, έλλειψη φωτισμού και σήμανσης εξόδων κινδύνου και έλλειψη μηχανισμού επιθεώρησης, συντήρησης και παρακολούθησης κρίσιμων παραμέτρων της δομικής υγείας τους.
Οι ελλείψεις αυτές και η αναβάθμιση των σηράγγων είναι και το βασικό αντικείμενο της σύμβασης υπεγράφη στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) και της αναδόχου κοινοπραξίας «ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – GLOBILED Κ/Ξ» που αποτελείται από τις εταιρείες «ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «GLOBILED M.ΕΠΕ».
Στις σήραγγες συνολικού μήκους 64,94 χλμ, θα τοποθετηθούν σύγχρονα συστήματα πυρανίχνευσης, «έξυπνος» φωτισμός και αισθητήρες προκειμένου να υπάρχει ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για οποιοδήποτε πρόβλημα δομικής τρωτότητας. Πρόκειται για τις σήραγγες Καλλιδρόμου, Όθρυος, Τεμπών, Παναγοπούλας, Περάματος, Αιγίου, Πλατάνου, Πλαταμώνα, Κακιάς Σκάλας και Τράπεζας.
Το έργο περιλαμβάνει:
- Την ανάπτυξη ολοκληρωμένων έξυπνων συστημάτων πυρανίχνευσης, μέσω εγκατάστασης ΙοΤ αισθητήρων ανίχνευσης καπνού και φωτιάς, που μεταδίδουν σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση τους σε έναν κεντρικό πίνακα ελέγχου. Οι αισθητήρες θα τοποθετούνται ανά 100 m κατά μήκος της εκάστοτε σήραγγας. Το σύστημα θα περιλαμβάνει επιτοίχιες συσκευές ειδοποίησης, με συνδυαστική χρήση ήχου και flash. Το έξυπνο σύστημα πυρανίχνευσης θα μπορεί να παρέχει έγκαιρη προειδοποίηση φωτιάς και καπνού και στην περίπτωση συμβάντος θα μπορεί να ενεργοποιεί αυτόματα όλες τις προγραμματιζόμενες ενέργειες σύμφωνα με το είδος του συμβάντος, να ενεργοποιεί όλους (ή ανά ζώνη) τους αποσβεστήρες πυρκαγιάς, να πάρει τον έλεγχο (να απενεργοποιεί) του συστήματος εξαερισμού και των ανελκυστήρων εφόσον υπάρχουν.
- Την ανάπτυξη έξυπνών σηράγγων για την παρακολούθηση της δομικής απόκρισής τους σε πραγματικό χρόνο μέσω σύγχρονων IoT συστημάτων και μεθοδολογιών ενόργανης παρακολούθησης της δομικής υγείας. Όλες οι υποδομές των 10 σηράγγων θα εξοπλιστούν με ειδικά συστήματα μέτρησης της δομικής απόκρισης, αισθητήρες τεχνολογίας ΙοΤ που θα μετρούν και θα καταγράφουν τις απαραίτητες πληροφορίες, σε πραγματικό χρόνο και σε οποιονδήποτε εξωγενή παράγοντα (μόνιμα φορτία, τυχηματικά φορτία, μεταβολές της θερμοκρασίας κ.λπ.) και θα αποστέλλουν τις μετρήσεις στην κεντρική ενιαία διαδικτυακή πλατφόρμα. Στόχος είναι να επιτυγχάνεται η έγκαιρη πρόβλεψη αστοχιών, να δίνεται η δυνατότητα άμεσων λήψεων αποφάσεων και μέτρων ενώ παράλληλα να εξασφαλίζεται η εξοικονόμηση πόρων μέσω προτεραιοποίησης συντηρήσεων και ενισχύσεων όπου πραγματικά απαιτείται.
- Στο αντικείμενο της Σύμβασης επίσης περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ο πρωτοβάθμιος και ο δευτεροβάθμιος έλεγχος των σηράγγων, η δημιουργία Ψηφιακού Αποθετηρίου και Πλατφόρμας «Έξυπνων Σηράγγων» και η πιλοτική λειτουργία των συστημάτων.
- Έξυπνο φωτισμό των σηράγγων και φωτοσήμανση των εξόδων κινδύνου με σύστημα τηλεδιαχείρισης. Στο πλαίσιο του έργου θα εγκατασταθούν έξυπνα φωτιστικά τεχνολογίας LED με τους καταλλήλους ελεγκτές φωτιστικών και πλατφόρμα έξυπνης διαχείρισής τους. Το σύστημα έξυπνου φωτισμού θα ενεργοποιείται λίγο πριν την διέλευση των τρένων, με την τοποθέτηση αισθητήρων κίνησης σε κατάλληλες αποστάσεις από τις εισόδους της εκάστοτε σήραγγας, για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας, ενώ μόνο η φωτοσήμανση κινδύνου θα είναι ενεργοποιημένη σε μόνιμη βάση.
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 29.394.054,17 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 24% και θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί σε διάστημα 14 μηνών. Εχει προβλεφθεί δυνατότητα προαίρεσης και αύξησης του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης υπό την έννοια της ένταξης και άλλων σηράγγων, πλην των αναφερόμενων 10, η οποία μπορεί να γίνει ύστερα από σχετική επιστολή του ΟΣΕ που θα υποδεικνύει ποιες προτεραιοποιεί ανάλογα με την κίνηση και την επικινδυνότητά τους.
Πηγή: ΕΘΝΟΣ / Μαρία Λιλιοπούλου