Ο φόβος για την Κάρλα και τα σενάρια για την Εθνική Οδό
Σοβαρές καταγγελίες κατοίκων που βλέπουν τη στάθμη της λίμνης να ανεβαίνει επικίνδυνα
Νέος κίνδυνος υπάρχει για τα παρακάρλια χωριά αφού λίγες μόνο ημέρες μετά το φονικό και καταστροφικό πέρασμα της κακοκαιρίας Daniel, οι κάτοικοι της περιοχής έχουν να αντιμετωπίσουν την υπερχείλιση της λίμνης Κάρλας που έχει φτάσει στο μέγεθος της δεκαετίας του 1960, σύμφωνα και με μαρτυρίες των κατοίκων.
Λίγο μετά τις 20:00 η ώρα το βράδυ της Πέμπτης μήνυμα από το 112 έφτασε στα κινητά των κατοίκων σε Κανάλια Μαγνησίας, Ριζόμυλο, Στεφανοβίκειο, Σωτήριο, Νίκη και Αχίλλειο.
Τα χωριά αυτά κινδυνεύουν ξανά με νέα πλημμυρικά φαινόμενα. Στη λίμνη Κάρλα κατευθύνονται τεράστιες ποσότητες νερού από τον πλημμυρισμένο Πηνειό.
Ο δήμαρχος Κιλελέρ, Θανάσης Νασιακόπουλος προειδοποίησε με δηλώσεις του για τον κίνδυνο που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των περιοχών κοντά στη λίμνη Κάρλα, ενώ, όπως ανέφερε χθες σε ρεπορτάζ του το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η έκταση της πλημμυρισμένης λίμνης έφτασε στα επίπεδα του 1960 όταν είχε αρχίσει η αποξήρανσή της (σ.σ. το 1962), που αποδείχθηκε αποτυχημένη και πενήντα χρόνια αργότερα άρχισαν οι προσπάθειες για την επαναφορά της με τη μορφή ελεγχόμενου μεγάλου ταμιευτήρα που εγκαινιάστηκε το 2018.
Τι καταγγέλλουν οι κάτοικοι
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, κάτοικος ανέφερε το βράδυ της Πέμπτης: «Τα νερά είναι αυτή τη στιγμή 200 μέτρα από το χωριό, μπορεί να έχουν φτάσει και στο ανάχωμα. Πριν δυο ώρες ήταν στα 280 μέτρα. Λόγω του Daniel γέμισαν γιατί δεν έκαναν σωστή διαχείριση και η πολιτική προστασία της Περιφέρειας τις πρώτες δυο μέρες που εμείς πληττόμασταν ήταν τελείως ανύπαρκτη».
Μόλις 2,5 ημέρες χρειάστηκαν για να αποκτήσει η τεχνητή πλέον λίμνη Κάρλα έκταση 150.000 στρέμματα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του καναλιού.
«Ποτέ στα χρονικά δεν έφτασε η Κάρλα εδώ 20 μέτρα έξω από το χωριό, ακόμα και πριν γίνει η αποξήρανση, ποτέ έτσι. Έγιναν έργα, υποτίθεται αποστραγγιστικά, έφτιαξαν τον εγκλωβισμό της λίμνης εκεί πέρα, έβαλαν δήθεν αντλίες που είχαν τη δυνατότητα να τραβάνε δεν ξέρω και εγώ πόσα κυβικά νερό, δεν δουλεύουνε αυτά τα πράγματα, έβλεπαν ότι το νερό έφτασε, μας έπνιγε και αυτά δεν δούλευαν εκεί πέρα, δεν τα έβαλαν να δουλέψουν», ανέφερε άλλος κάτοικος.
«Αργοπόρησαν να ανοίξουν την παλιά σήραγγα της Κάρλα και δεν έβαλαν έγκαιρα τα αντλιοστάσια μπροστά και ρίχνανε τα νερά συνέχεια προς τα εδώ», πρόσθεσε άλλος κάτοικος.
Χρήστος Σταϊκούρας: Η Εθνική οδός θα ανοίξει το Σαββατοκύριακο από μια λωρίδα προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Νέες εκτιμήσεις για το πότε και πώς θα αποκατασταθεί η κυκλοφορία στην εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης που παραμένει κλειστή στο ύψος της Λάρισας έδωσε το βράδυ της Πέμπτης ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες που είχε μεταδώσει από χθες το protothema.gr
Όπως είπε στην ΕΡΤ γίνεται αγώνας δρόμου για να ανοίξει η εθνική οδός με εκτίμηση ότι θα ανοίξει το πρωί του Σαββάτου από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και την Κυριακή αντίστροφα με μία λωρίδα καθόδου.
«Με τα σημερινά δεδομένα φαίνεται να έχει περιοριστεί στα 450 μέτρα. Αυτή τη στιγμή σε ένα ύψος περίπου 35 εκατοστών ήταν 3 χιλιόμετρα το πρόβλημα. Η προσδοκία και η εκτίμηση είναι ότι το Σάββατο το πρωί θα ανοίξει το οδικό δίκτυο από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και θα επιδιώξουμε να ανοίξει την Κυριακή το πρωί κάποια λωρίδα από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα. Αλλά αυτές είναι οι εκτιμήσεις που είχαμε πριν από αυτό. Μπορεί να μεταβληθεί» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Μεταφορών.
Όσον αφορά την κατάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ο κ. Σταϊκούρας εκτίμησε έως και τα 100 εκατομμύρια ευρώ το κόστος για την επιδιόρθωση των καταστροφών.
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών σημείωσε, επίσης, ότι «στις αποφάσεις που ελήφθησαν στο Στρασβούργο, μεταξύ άλλων απεφασίσθη να μπορεί να γίνει χρήση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και εξασφαλίσαμε για πρώτη φορά ευελιξία στο Ταμείο ανάκαμψης, έτσι ώστε αυτά τα 600 εκατομμύρια να δοθούν για υποδομές, υποδομές, οδικοί άξονες, σιδηρόδρομοι».
Ειδικά, δε, για τα αντιπλημμυριά έργα είπε ότι «έχουμε και ερώτημα αν θέλουμε να κάνουμε έργα με ανθεκτικότητα τέσσερις φορές στον Ιανό, γιατί αυτό που συνέβη την προηγούμενη εβδομάδα είχε χαρακτηριστικά πρωτόγνωρα σε χρονικό διάστημα 200-300 ετών. Αυτό σημαίνει ότι και το κόστος είναι διαφορετικό και οι πηγές χρηματοδότησης είναι διαφορετικές».
«Άρα, αν μπορώ να συνοψίσω τη στρατηγική στρατηγική, έχει τρεις πυλώνες. Ο πρώτος πυλώνας είναι άμεσα έργα αποκατάστασης. Αυτά θα κοστίσουν ή τουλάχιστον έχουμε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 600 εκατ. Ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σε αυτά τα έργα βάζω και τα σχολεία. Ήδη οι Κτιριακές Υποδομές σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας ελέγχει τα σχολεία και θα συνεχιστεί αυτός ο έλεγχος της επόμενης ημέρας. Και τρίτον, είναι υφιστάμενες υποδομές που θα πρέπει να ελέγξουμε την ανθεκτικότητά τους. Παράδειγμα Γέφυρες σε όλη την Ελλάδα θα έχουμε μέχρι το τέλος του έτους μητρώο σε λειτουργία ώστε να γνωρίζουμε πόσες γέφυρες έχουμε με μήκος άνω των 6 μέτρων, ποια είναι η ανθεκτικότητά τους και τι παρεμβάσεις πρέπει να κάνουμε. Όπως επίσης πρέπει να δούμε και τα αντιπλημμυρικά στο σύνολό τους για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε όσο γίνεται» κατέληξε ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Στο κλιμάκιο αυτό θα συμμετάσχει και το ελληνικό δημόσιο μέσω της Εγνατίας Οδού και η αυτοψία αναμένεται να ξεκινήσει για τα τμήματα που έχουν απελευθερωθεί από το νερό. Οι πρώτες εκτιμήσεις είναι ότι δεν θα υπάρχουν σοβαρά προβλήματα.
Ηellenic Train: Επαναφορά των δρομολογίων στη γραμμή Αθήνα – Καλαμπάκα
Επανακυκλοφορούν από σήμερα Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου τα δρομολόγια των αμαξοστοιχιών 882 και 887 (Αθήνα – Καλαμπάκα – Αθήνα).
Ειδικότερα, σύμφωνα με ενημέρωση της Hellenic Train, το δρομολόγιο 882 (ώρα αναχώρησης 08:28 από ΣΣ Λαρίσης) θα πραγματοποιείται με τρένο στη διαδρομή Αθήνα – Λειανοκλάδι.
Ακολούθως, οι επιβάτες θα εξυπηρετούνται με λεωφορεία από το Λειανοκλάδι έως την Καλαμπάκα και ενδιάμεσες στάσεις σε Καρδίτσα και Τρίκαλα.
Αντίστοιχα, το δρομολόγιο 887 (ώρα αναχώρησης 16:58) θα πραγματοποιείται με λεωφορείο από την Καλαμπάκα μέχρι τον ΣΣ Λειανοκλαδίου, με στάσεις σε Τρίκαλα και Καρδίτσα και στη συνέχεια μετεπιβίβαση σε αμαξοστοιχία με προορισμό την Αθήνα.
Υπενθυμίζεται ότι, το τμήμα Λειανοκλάδι – Καλαμπάκα – Λειανοκλάδι εξυπηρετείται με λεωφορεία λόγω των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο εξαιτίας των πλημμυρών.
Παγώνη: «Από την αρχή έπρεπε να έχουν δοθεί γαλότσες, γάντια και μάσκες σε όλους τους κατοίκους των πληγεισών περιοχών»
Η πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ, Ματίνα Παγώνη μίλησε στο «Κοινωνία Ώρα MEGA» για τον κίνδυνο εξάπλωσης επιδημιών από τις καταστροφικές πλημμύρες που έφερε η κακοκαιρία Daniel, αλλά και για τον απαραίτητο εξοπλισμό προκειμένου να τηρηθούν οι κανόνες υγιεινής κατά την απομάκρυνση των νεκρών ζώων. «Οι γιατροί έχουν μι8λησει εδώ και 8 μέρες γι’ αυτά τα θέματα. Είναι μία τραγωδία εκεί πάνω και επειδή ο κόσμος δεν μπορεί να μας δει από τις τηλεοράσεις, δεν ασχολείται με αυτό, ασχολείται με το να σώσει ό,τι μπορεί από τα υπάρχοντά του. Πρέπει να έχουμε εμφιαλωμένο νερό, δεν ξέρουμε για πόσο διάστημα, το οποίο θα χρησιμοποιούμε για τα πάντα, άρα οι άνθρωποι πρέπει να εφοδιαστούν με εμφιαλωμένο νερό από την πρώτη μέρα, και το δεύτερο είναι ότι πρέπει να θάφτουν τα ζώα», είπε αρχικά.
Και πρόσθεσε η κ. Παγώνη: «Όλα αυτά τα νερά που είναι τόσες μέρες εκεί, εκτός από τα νεκρά ζώα, έχουν παθογόνους μικροοργανισμούς, χημικές ουσίες, ό,τι απόβλητα από τις κτηνοτροφικές μονάδες. Είναι όλα εκεί μέσα. Αυτό το νερό δεν υπάρχει περίπτωση να χρησιμοποιηθεί. Ευτυχώς μπήκε ο Στρατός, τα ζώα έπρεπε να μαζευτούν αμέσως. Έπρεπε να έχουν δοθεί γαλότσες, γάντια και μάσκες σε όλον τον κόσμο. Έπρεπε να βγουν δύο ομάδες, εκείνοι που θα έπαιρνε τον κόσμο και η δεύτερη ομάδα αυτοί που θα προλάβουν αυτό που θα συμβεί. Έτσι έπρεπε να ενεργοποιηθεί η δημόσια υγεία. Αυτή την στιγμή δεν έχουμε πανδημία».
Για τους φοιτητές και για το θέμα των εξετάσεων η κ. Παγώνη υπογράμμισε πως, «επειδή δεν είναι κάτι που επείγει, να δώσουν μία παράταση σε αυτά τα παιδιά να ηρεμήσουν κιόλας. Εν είναι μόνο το νερό και τα ζώα, πρέπει να τους στηρίξουμε ψυχολογικά, δεν είμαστε όλοι τόσο δυνατοί, κάποιοι χρειάζονται υποστήριξη».
Ποιες αρρώστιες μπορεί να αναπτυχθούν;
Σύμφωνα με την κ. Παγώνη, «γαστρεντερίτιδες, ηπατίτιδα Α, λεπτοσπείρωση. Αρχίζουν να δυσκολευτούν τα πράγματα. Τα νοσοκομεία δεν γνωρίζω αν είναι έτοιμα αλλά μέχρι στιγμής έχουν ανταπεξέλθει άψογα».
Για την αλλαντίαση της 32χρονης: «σοκαριστήκαμε όλοι με το περιστατικό. Η αλλαντίαση είναι κάτι δύσκολο γιατί είναι ένα βακτήριο που προσβάλλει το νευρικό σύστημα», σχολίασε η κ. Παγώνη και τέλος αναφορικά με την 20χρονη που έφυγε από ζωή και έχοντας μπει στο νοσοκομείο με αμυγδαλίτιδα: «είναι ένα τραγικό γεγονός, και γι΄ αυτό έχει ξεκινήσει ΕΔΕ. Τελικά από σήψη και ανακοπή έφυγε, αλλά αν δεν βγουν οι εξετάσεις και τα πορίσματα δεν μπορούμε να πούμε κάτι».
«Σε 2 χρόνια θα επανέλθει ο Βόλος σε φυσιολογικούς ρυθμούς»
Μιλώντας στο MEGA, ο υποψήφιος δήμαρχος Βόλου, Νίκος Παπαπέτρος, έκανε λόγο για αντιπλημμυρικά έργα που δεν έχουν γίνει στην περιοχή και τα οποία θα μπορούσαν να έχουν περιορίσει τις καταστροφές.
«Ξεκίνησε μια διαδικασία, κατ’ εντολή της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου, για κατεπείγουσα προκαταρκτική έρευνα. Η εισαγγελία κινήθηκε έγκαιρα και γρήγορα για να ερευνήσει τις συνθήκες του φαινομένου που έπληξαν την πόλη μας, των πλημμυρών. Στο πλαίσιο αυτό, ο συνδυασμός μας και εγώ προσωπικά, προσκομίσαμε στην εισαγγελία έγγραφα στοιχεία που αφορούν παραλείψεις που οδήγησαν στο συγκεκριμένο αποτέλεσμα».
Η πρωτοφανής καταστροφή που αντιμετώπισε ο Βόλος, όπως λέει ο ίδιος, έχει να κάνει με:
«Το τι έγινε πριν τις πλημμύρες, με το τι έγινε κατά τι διάρκεια της εξέλιξης του φαινομένου. Ασυντήρητα δίκτυα, ρέματα ακαθάριστα, αγωγοί ομβρίων που δεν αποχέτευαν καλά τα όμβρια ύδατα, τάφροι αντιπλημμυρικοί που δεν έγιναν, έργα που έγιναν πλημμελώς. Το θέμα δεν είναι ότι δε θα υπήρχαν ζημιές, πράγματι τα φαινόμενα ήταν έντονα. Το θέμα είναι οι συνέπειες να ήταν όσο το δυνατόν λιγότερες. Τα έργα αυτά προστατεύουν, δεν μπορούν να καλύψουν το φαινόμενο σε όλη του την έκταση».
Σύμφωνα με τον υποψήφιο δήμαρχο, «και επικοινωνιακά ήταν λανθασμένος ο χειρισμός.
»Κατά τη διάρκεια εξέλιξης του φαινομένου, ο δήμαρχος έκανε τον τροχονόμο μπροστά στο δημαρχείο λέγοντας στους πολίτες ‘πού πάτε ρε;’. Ο συνδυασμός μας είχε βγάλει στην προηγούμενη ημέρα του φαινομένου ανακοίνωση όπου επισημαίναμε τα σημεία της πιθανής αστοχίας, όπου δηλαδή θα αντιμετωπίζαμε πλημμυρικά φαινόμενα, και καλούσαμε τις Αρχές να λάβουν τα αναγκαία μέτρα τα οποία καθυστέρησαν».
Σχετικά με τον περιφερειακό δρόμο της πόλης ο οποίος «πνίγηκε» κάτω από τα νερά, ο κ. Παπαπέτρος επισήμανε:
«Όταν προβλέφθηκε και μελετήθηκε η κατασκευή του περιφερειακού, είχε προβλεφθεί να κατασκευαστεί και αντιπλημμυρική τάφρος από την πάνω μεριά του, η οποία θεωρητικά ξεκίνησε το 2002, οι απαλλοτριώσεις, ολοκληρώθηκαν με μεγάλη καθυστέρηση το 2012, αλλά η τάφρος, παρόλο που καταβληθήκαν οι αποζημιώσεις στους ιδιοκτήτες, δεν κατασκευάστηκε ποτέ. Αυτή η τάφρος θα λειτουργούσε προστατευτικά και τα φαινόμενα θα ήταν πολύ μειωμένα».
Ο ίδιος υποστηρίζει πως:
«Μετά τον Ιανό δεν έχουν γίνει αντιπλημμυρικά έργα. Υπάρχουν αιτήσεις πολιτών που ζητούν καθαρισμούς ρεμάτων και δεν έγιναν ποτέ, που ζητούσαν να συντηρηθούν δίκτυα που δε συντηρήθηκαν».
Μεγάλο είναι το θέμα με το νερό στην περιοχή καθώς ακόμη υπάρχουν σημεία που δεν έχουν πρόσβαση, ενώ ζήτημα εγείρεται και με το άνοιγμα των σχολείων, με κτίρια που ακόμα δεν έχουν ελεγχθεί, ενώ πολλά από αυτά δεν είναι προσβάσιμα.
«Για να επανέλθει η πόλη στα φυσιολογικά επίπεδα θα περάσουν περίπου 2 χρόνια», κατέληξε ο κ. Παπαπέτρος