Ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ μιλά για πιέσεις από Ακού να «αθωωθούν» οι μηχανές των τρένων για την πυρόσφαιρα
Οι ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση της τραγωδία των Τεμπών προκαλούν πολλά ερωτήματα σχετικά με το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Οι ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση της τραγωδία των Τεμπών προκαλούν πολλά ερωτήματα σχετικά με το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και ειδικά το επίμαχο τμήμα που αναφέρεται στην πυρόσφαιρα.
Για το δυστύχημα στα Τέμπη, το Συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που συγκροτήθηκε το πρωί της Δευτέρας 7 Απριλίου, αποφάσισε «να γίνει άμεση διόρθωση του πορίσματος με την απαλοιφή του κεφαλαίου με την πιθανολόγηση για τις αιτίες της πυρόσφαιρας».
Μετά την δημοσιοποίηση της απόφασης του Συμβουλίου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ακολούθησαν σοβαρές καταγγελίες του Προέδρου του οργανισμού, σύμφωνα με τις οποίες, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων είχε αποφασίσει να βγάλει το πόρισμα για την πυρόσφαιρα, αγνοώντας τις εκκλήσεις για πρόσθετη έρευνα και από άλλα Πανεπιστήμια.
Ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου, σε δηλώσεις του στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΙ ανέφερε ότι είχε ζητήσει στις 26/2 να μην βγει στον αέρα το πόρισμα πριν δοθεί η αντίστοιχη μελέτη από το πανεπιστήμιο της Λωζάννης, το οποίο θεωρείται το καλύτερο στον κόσμο στον συγκεκριμένο τομέα. Ωστόσο, ο Μπαρτ Ακού, μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και νούμερο 2 του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων, απείλησε ότι αν δεν βγει το πόρισμα, θα προχωρήσει ο ίδιος σε συνέντευξη Τύπου, κατηγορώντας τον ελληνικό οργανισμό ότι δεν αφήνει τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό να κάνει τη δουλειά του.
«Η στάση αυτού του κυρίου δείχνει ότι ήθελε να βγάλει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα»
Αμέσως μετά, ο κ. Παπαδημητρίου προχώρησε σε ακόμη μια σοβαρή καταγγελία: «Άρχισα και σκέφτομαι αυτά που έμαθα τις τελευταίες ημέρες και πραγματικά θα χάσω τα μαλλιά που έχω. Είναι πολύ πιο εύκολο να πούνε οι Ευρωπαίοι ότι, στην Ουγκάντα εδώ οι ιθαγενείς οι Έλληνες βάζουν παράνομα φορτία πάνω στα τρένα και ανατινάζονται παρά να κάτσουν και να ψάξουν μήπως οι μετασχηματιστές που φτιάχνονται από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, την περίφημη Siemens απ’ ό,τι έχω μάθει και άλλες τέτοιες εταιρείες, δεν είναι σωστά συντηρημένοι και δεν είναι σωστά κατασκευασμένοι ώστε υπό ειδικές συνθήκες 160-200 συνολικά χιλιόμετρα την ώρα μετωπικής σύγκρουσης και πέφτει το καλώδιο από πάνω και ηλεκτρικό τόξο μπορεί να προκαλέσει ανάφλεξη. Είναι πολύ πιο απλό λοιπόν να πούνε αυτό. Γιατί η όλη στάση αυτού του κυρίου εμένα μου δείχνει ότι ήθελε να βγάλει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Συγγνώμη που το λέω τώρα αλλά του ζητήσαμε να μην βγάλει το αποτέλεσμα αυτό, του ζητήσαμε να αναβάλει -δεν δέχτηκε. Το μόνο που δέχτηκε είναι να μπει πρόσθετη παράγραφος ότι θα γίνει πιστοποίηση».
Mάλιστα, ο κ. Παπαδημητρίου με δηλώσεις του γνωστοποίησε ότι δέχθηκε σε απειλές για να μην συνεχίσει την έρευνα, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι από εγχώριους παράγοντες, αλλά από το εξωτερικό.
«Έχω δεχθεί απειλές να μην συνεχίσω την έρευνα. Όχι από εγχώριους, αλλά αλλοδαπούς παράγοντες. Δεν θέλω να το συνεχίσω. Εγώ τη δουλειά μου θα τη φτάσω μέχρι τέλους, με πλήρη διαύγεια. Δεν με ενδιαφέρει ποιον θα θίξουν και σε ποιον θα είναι αρεστά. Ποιος θα δει τις θεωρίες του να διαψεύδονται και ποιος να επιβεβαιώνονται. Υπάρχουν 57 άνθρωποι που σκοτώθηκαν και οι οικογένειές τους που προσπαθούν να μάθουν την αλήθεια. Αν μπορούμε να συνεισφέρουμε σε κάτι, να το κάνουμε. Δεν υποκύπτω σε απειλές. Όποιος φοβάται πεθαίνει κάθε μέρα, και όποιος δεν φοβάται πεθαίνει μία φορά. Εγώ θέλω να πεθάνω μία φορά. Δεν φοβάμαι τίποτα και κάνω τη δουλειά μου», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πιέσεις και μέσω emails
Παράλληλα, το φως της δημοσιότητας είδαν τα email που αντάλλαξαν ο πρόεδρος του Σιδηροδρομικού Τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου με τον Μπαρτ Ακού, που είναι μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και νούμερο 2 του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων.Σε αυτά, ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ζήτησε από το μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης για τα Τέμπη και επικεφαλής ασφαλείας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), Μπαρτ Ακού, να έρθει σε επικοινωνία με το πανεπιστήμιο της Λωζάννης για περαιτέρω διερεύνηση των αιτίων της πυρόσφαιρας.
H απάντηση που έδωσε ο Μπαρτ Ακού είναι κατηγορηματική σχετικά με την πυρόσφαιρα, επιχειρώντας να μην την συνδέσει με τις μηχανές και τους μετασχηματιστές των τρένων. «Αφού πέρασα όλα τα στοιχεία και ξαναέγραψα αυτό το μέρος της αναφοράς κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, είμαι πεπεισμένος ότι έχουμε ένα οριστικό συμπέρασμα σχετικά με τη πύρινη σφαίρα: οι μετασχηματιστές ή άλλα μέρη των μηχανών δεν έπαιξαν ρόλο στην ανάφλεξη ή την εξέλιξη της πύρινης σφαίρας», αναφέρει στο email ο Μπαρτ Ακού και στη συνέχεια προσθέτει: «Οποιοδήποτε περαιτέρω αίτημα για εμπειρογνωμοσύνη θα ήταν μόνο για να επαληθεύσει το συμπέρασμα και να το επιβεβαιώσει».
Η επικοινωνία των δύο ανδρών πραγματοποιήθηκε στις 17 Φεβρουαρίου, δέκα ημέρες πριν από την ανακοίνωση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Υπενθυμίζεται ότι μετά τις σημερινές αποκαλύψεις για το πόρισμα, έχει ζητήσει κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου.
Αναλυτικά το mail του κ. Παπαδημητρίου προς τον κ. Ακού
Αγαπητέ Μπαρτ,
Θα σου ήμουν πολύ ευγνώμων αν μπορούσες να κάνεις την αρχική επαφή με το Πανεπιστήμιο της Λωζάννης, ζητώντας ένα χρονικό πλαίσιο και ένα εύρος χρημάτων για περαιτέρω εμπειρογνωμοσύνη, βάζοντάς με σε κοινοποίηση, και εγώ θα το αναλάβω από εκεί.
(Έχω το πράσινο φως από τον υπουργό να ζητήσω οποιαδήποτε αναγκαία εμπειρογνωμοσύνη ανεξαρτήτως κόστους, και θα μας δώσουν τη χρηματοδότηση).
Νομίζω (υποθέτοντας ότι δεν θα έχουμε ένα οριστικό συμπέρασμα για την πύρινη σφαίρα) ότι αυτός θα είναι ο μόνος δρόμος προς τα εμπρός για να βρούμε την αλήθεια και να απαντήσουμε σε οποιεσδήποτε κατηγορίες για συγκάλυψη της πραγματικής αιτίας της φωτιάς.
Αν συμφωνείς με αυτό, θα μπορούσαμε να ανακοινώσουμε αυτήν την περαιτέρω εμπειρογνωμοσύνη στις 27 Φεβρουαρίου.
Αναλυτικά το e-mail του Μπαρτ Ακού προς τον Χρήστο Παπαδημητρίου
Αγαπητέ Χρήστο,
Προσωπικά, αφού πέρασα όλα τα στοιχεία και ξαναέγραψα αυτό το μέρος της αναφοράς κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, είμαι πεπεισμένος ότι έχουμε ένα οριστικό συμπέρασμα σχετικά με τη πύρινη σφαίρα: οι μετασχηματιστές ή άλλα μέρη των μηχανών δεν έπαιξαν ρόλο στην ανάφλεξη ή την εξέλιξη της πύρινης σφαίρας.
Το γεγονός ότι αυτό το συμπέρασμα δεν επιβεβαιώνεται ρητά από τα πρόσφατα δημοσιευμένα βίντεο, σε καμία περίπτωση δεν αντικρούει τα ευρήματα που έχουν συνεχώς υποστηριχθεί από σαφείς αποδείξεις.
Πιστεύω ότι αυτό είναι το μήνυμα που πρέπει να περάσουμε από εδώ και στο εξής. Οποιοδήποτε περαιτέρω αίτημα για εμπειρογνωμοσύνη θα ήταν μόνο για να επαληθεύσει και να το επιβεβαιώσει. Το ίδιο ισχύει και για την ανάλυση CFD και οποιαδήποτε πιθανή περαιτέρω ανασκόπηση από το Πανεπιστήμιο της Γάνδης.
Απλώς μια υποσημείωση: σου ζήτησε ήδη ο Ζώης να υπογράψεις το συμβόλαιο με τη Γάνδη για την προηγούμενη ανάλυση; Περιμένουν απεγνωσμένα αυτό για να μπορέσουν να στείλουν το τιμολόγιο.
Με εκτίμηση,
Μπαρτ.
Κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ζήτησε η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου
Η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη απέστειλε επείγουσα παραγγελία σήμερα στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών «να διερευνηθούν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες περιελήφθη στο πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.) για την υπόθεση των Τεμπών, που ανακοινώθηκε στις 27-2-2025, συμπέρασμα, σύμφωνα με το οποίο (με επίκληση της συμβολής των Πανεπιστημίων της Γάνδης και της Πίζας) θεωρήθηκε ως πιθανό αίτιο της πυρόσφαιρας, που δημιουργήθηκε αμέσως μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών, άγνωστο πτητικό εύφλεκτο υγρό τουλάχιστον 2,5 τόνων, που φέρεται ότι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία».
Η παραγγελία της Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου έχει ως εξής:
Προς
Τον Διευθύνοντα την Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών
Παρακαλούμε να διενεργηθεί κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση, προκειμένου να διερευνηθούν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες περιελήφθη στο πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.) για την υπόθεση των Τεμπών, που ανακοινώθηκε στις 27-2-2025, συμπέρασμα, σύμφωνα με το οποίο (με επίκληση της συμβολής των Πανεπιστημίων της Γάνδης και της Πίζας) θεωρήθηκε ως πιθανό αίτιο της πυρόσφαιρας, που δημιουργήθηκε αμέσως μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών, άγνωστο πτητικό εύφλεκτο υγρό τουλάχιστον 2,5 τόνων, που φέρεται ότι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και το οποίο δεν σχετιζόταν με τις μηχανές των τραίνων ή το δηλωμένο φορτίο αυτών.
Η ως άνω διερεύνηση κρίνεται αναγκαία προς διακρίβωση αυτεπαγγέλτως διωκομένων αξιοποίνων πράξεων, όπως, ενδεικτικά, της αθέμιτης επιρροής σε δικαστικούς λειτουργούς (άρθρο 167Α ΠΚ), κατόπιν της διάψευσης εκ μέρους εκπροσώπων των ως άνω Πανεπιστημίων της Γάνδης και της Πίζας του ως άνω συμπεράσματος που τους αποδίδεται στο πόρισμα.
Θα πρέπει, επίσης, να διερευνηθεί μεταξύ των άλλων ποιο ρόλο διαδραμάτισε στη διατύπωση του ως άνω συμπεράσματος η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) και ο τεχνικός σύμβουλος οικογενειών θυμάτων των Τεμπών Κώστας Λακαφώσης.
Να μας ενημερώσετε σχετικά.
Η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου
Γεωργία Ευθ. Αδειλίνη
Τι ανέφερε το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Υπενθυμίζεται ότι, σχετικά με τα αίτια της πυρόσφαιρας, στο πόρισμα αποκλειόταν κατηγορηματικά ότι ευθύνεται ο τεχνικός εξοπλισμός του εμπλεκόμενου τροχαίου υλικού. Αντιθέτως, αναφερόταν πως η πυρόσφαιρα προκλήθηκε από άγνωστο καύσιμο, πιθανώς 2,5 τόνων.
Όπως χαρακτηριστικά αναγραφόταν, «δεδομένων των τεχνικών χαρακτηριστικών και των ποσοτήτων των υλικών στα τρένα που θεωρητικά θα μπορούσαν να έχουν συμβάλει (π.χ. υγρές μπαταρίες στα συμπλεκόμενα συστήματα κίνησης και στα βαγόνια επιβατών, ηλεκτρονικό υγρό στον μετατροπέα έλξης, μέσο ψύξης για τα κλιματιστικά ανά βαγόνι επιβατών, δεξαμενές πεπιεσμένου αέρα σε κάθε ατμομηχανή), αυτά δεν παρέχουν αρκετή καύσιμη ύλη για να εξηγήσουν τη δημιουργία και την εξέλιξη της παρατηρούμενης πύρινης σφαίρας (80 μέτρα αι διατήρηση για δέκα δευτερόλεπτα)».
Επιπλέον, η τεχνική περιγραφή του βαγονιού εστιατορίου, «δεν αναφέρει καμία εγκατάσταση οποιουδήποτε τύπου υγροποιημένου αερίου…». Επομένως, «αποκλείοντας οποιοδήποτε άλλο εύφλεκτο υλικό από το ίδιο το βαγόνι εστιατορίου και αποκλείοντας όλα τα άλλα ενδεχόμενα, η πιο πιθανή εξήγηση για τα παραπάνω ευρήματα φαίνεται να είναι ένας άγνωστος όγκος υγρού καυσίμου που παγιδεύεται μέσα στην καμπύλη S του πλαισίου του βαγονιού εστιατορίου κατά τη διάρκεια της 2ης σύγκρουσης μεταξύ του βαγονιού εστιατορίου και της πρώτης πλατφόρμας της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 63503, και ο οποίος μεταφέρεται στην τελική του θέση ανάμεσα στα άλλα συντρίμμια των βαγονιών».
Βάσει μαθηματικών μοντέλων που χρησιμοποιήθηκαν στο πόρισμα αναφέρεται πως «απαιτούνται περίπου 2.500 κιλά καυσίμου υδρογονανθράκων για την έκρηξη τριών σταδίων, η φλόγα και οι δευτερεύουσες πυρκαγιές πισίνας που καταγράφηκαν στα τρία βίντεο που δείχνουν το γεγονός από τρείς διαφορετικές γωνίες».
Πάντως, στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, όσο αναγράφονται για τα έλαια σιλικόνης ήταν απολύτως κατηγορηματικά: «Το έλαιο σιλικόνης που χρησιμοποιείται στους μετασχηματιστές ισχύος των μηχανών δεν μπορούσε να εκραγεί και να δημιουργήσει μια μεγάλη πυρόσφαιρα με απολύτως κανέναν τρόπο», ακόμη κι αν προστέθηκαν όπως αναγράφεται στο πόρισμα, μεγάλες πηγές θερμότητας».
Πηγη – ieidiseis