«Πάμε και όπου βγει» – Οι μαρτυρίες σοκ και τα αναπάντητα ερωτήματα της τραγωδίας

Οι καθυστερήσεις και τι συνέβη στα Παλαιοφάρσαλα, πριν οδηγηθούμε στη μοιραία σύγκρουση

Parallaxi
πάμε-και-όπου-βγει-οι-μαρτυρίες-σοκ-979148
Parallaxi

Θλίψη προκαλεί το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη με τουλάχιστον 36 νεκρούς και 66 τραυματίες, σύμφωνα με την τελευταία επίσημη ενημέρωση.

Οι μαρτυρίες επιβατών που βγήκαν σώοι από την αμαξοστοιχία της Hellenic Train, σοκάρουν, την ώρα που τα ερωτήματα που οδήγησαν στην τραγωδία να είναι πολλά και αναπάντητα για την ώρα.

«Πάμε και όπου βγει..»

«Είχαμε μείνει με καθυστέρηση και άκουσα με τον μηχανοδηγό να μιλάει με τον υπεύθυνο εισιτηρίων και να λέει, “πάμε και όπου βγει”. Σίγουρα είσαι προϊδεασμένος ότι κάτι δεν θα πάει καλά. Αυτό ακριβώς άκουσα μέσα από τους ασυρμάτους. “Πάμε και όπου βγει”. Τίποτε άλλο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο επιβάτης της αμαξοστοιχίας.

Εφόσον η μαρτυρία είναι αληθινή τότε το ερώτημα είναι:

Γνώριζαν κάτι και μιλούσαν έτσι; Και μπορεί να ισχύει σε μια σύγχρονη χώρα το «πάμε κι όπου βγει;»

Ένα άλλο ερώτημα είναι ποιος έκανε το τραγικό λάθος, αυτό που έφερε την καταστροφή. Η εταιρεία, Hellenic Train δεν έχει απαντήσει επί της ουσίας.

Ποιος έδωσε λοιπόν την άδεια να κινηθούν δύο τρένα στην ίδια γραμμή ή ποιος άσκησε πλημμελώς τα καθήκοντά του με αποτέλεσμα να έρθει η μετωπική σύγκρουση;

Ηταν όντως τραγικό λάθος του σταθμάρχη ο οποίος δεν μπόρεσε να συνεννοηθεί μέσω ασυρμάτου την ώρα που λόγω βλάβης είχαν καταρρεύσει τα συστήματα και δεν υπήρχε ρεύμα;

Εγινε λάθος, λοιπόν, στην αλλαγή των σιδηροδρομικών γραμμών και τα δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια;

Ενα άλλο σενάριο που διαψεύστηκε στη συνέχεια ήταν ο εκτροχιασμός βαγονιών που έπεσαν πάνω στο άλλο, όμως, η σύγκρουση ήταν μετωπική και σφοδρή, οπότε αποκλείεται το πρώτο.

Γιατί υπήρξαν τέτοιες καθυστερήσεις;

Επιβάτες αναφέρουν: «Σε μια στιγμή ακούγαμε, μου λέει, καθυστέρηση 20 λεπτά, μισή ώρα, μετά μας λέει ο οδηγός καθυστέρηση μία ώρα και εκεί είναι που λέει υπάρχει σύγχυση στις γραμμές!».

«Ακούμε δύο κοπέλες, τώρα δεν ξέρω τον χαρακτηρισμό στα τρένα πώς λέγονται οι βοηθοί να λένε μα πού είναι αυτός ο προϊστάμενος, είναι πίσω, τι μαλ…ες είναι αυτές! Στο ένα λεπτό μπαμ!» είναι η συγκλονιστική μαρτυρία του επιβάτη. Λίγες μόλις ώρες πριν το δυστύχημα στα Τέμπη, η εταιρεία ενημέρωνε μέσω twitter ότι η αμαξοστοιχία Inter City (IC) 56 θα παρέμενε ακινητοποιημένη στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου λόγω τεχνικού προβλήματος καλωδίου ηλεκτροκίνησης. Ενώ η αμαξοστοιχία βρισκόταν σταθμευμένη στον Παλαιοφάρσαλο, σημειώθηκε έκρηξη στα ηλεκτροφόρα καλώδια πάνω από το τρένο, με αποτέλεσμα καλώδια των 25.000 volt να πέσει πάνω στην αμαξοστοιχία.

Τα μηνύματα της εταιρείας

Οι καθυστερήσεις ωστόσο αποτελούν τον κανόνα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, όπως επιβεβαιώνεται από τα ειδικά ενημερωτικά κανάλια που έχει ανοίξει η Hellenic Train στο Telegram.

Μόνο χθες Τρίτη, ημέρα του δυστυχήματος, η σιδηροδρομική εταιρεία προχώρησε στις ακόλουθες ανακοινώσεις:

Στις 09:18: «Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σήμερα, Τρίτη 28/02/2023, η αμαξοστοιχία με αριθμό IC 51 (Θεσσαλονίκη – Αθήνα) και ώρα αναχώρησης 07:08, παρουσιάζει 16 λεπτά καθυστέρηση από το σταθμό Λάρισα.

Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.»

Στις 10:43: «Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σήμερα, Τρίτη 28/02/2023, η αμαξοστοιχία με αριθμό IC 53 (Θεσσαλονίκη – Αθήνα) και ώρα αναχώρησης 08:56, παρουσιάζει 15 λεπτά καθυστέρηση από το σταθμό Λάρισα.»

Στις 16:04: «Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σήμερα,Τρίτη 28/02/2023, το IC56 (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) με ώρα αναχώρησης 13:22, βρίσκεται σταματημένο στο σταθμό του Παλαιοφαρσάλου.

Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.»

Στις 16:19: «Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σήμερα,Τρίτη 28/02/2023, το IC56 (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) με ώρα αναχώρησης 13:22, παρουσιάζει καθυστέρηση.

Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.»

Στις 17:32: «Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σήμερα,Τρίτη 28/02/2023, το δρομολόγιο του IC56 (Αθήνα – Θεσσαλονίκη-με ώρα αναχώρησης 13:22) θα πραγματοποιηθεί με λεωφορεία από τον Παλαιοφάρσαλο για τη Λάρισα, την Κατερίνη, το Πλατύ και τη Θεσσαλονίκη.

Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.»

Στις 18:09: «Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σήμερα, Τρίτη 28/02/2023, το IC58 (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) με ώρα αναχώρησης 15:22, αναχώρησε με 15 λεπτά καθυστέρηση από τον Παλαιοφάρσαλο.

Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.»

Στις 19:34: «Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σήμερα, Τρίτη 28/02/2023, το IC63 (Θεσσαλονίκη – Αθήνα) με ώρα αναχώρησης 19:25, παρουσιάζει καθυστέρηση στην αναχώρηση από τη Θεσσαλονίκη.

Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.»

Στις 19:56: «Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σήμερα, Τρίτη 28/02/2023, το IC63 (Θεσσαλονίκη – Αθήνα) με ώρα αναχώρησης 19:25, παρουσιάζει 30 λεπτά καθυστέρηση στην αναχώρηση από τη Θεσσαλονίκη.

Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.»

Στις 20:37: «Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σήμερα, Τρίτη 28/02/2023, το IC63 (Θεσσαλονίκη – Αθήνα) με ώρα αναχώρησης 19:25, παρουσιάζει 70 λεπτά καθυστέρηση στην αναχώρηση από τη Θεσσαλονίκη (αντί των 30 λεπτών).

Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.»

Στις 22:40: «Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σήμερα, Τρίτη 28/02/2023, το IC63 (Θεσσαλονίκη – Αθήνα) με ώρα αναχώρησης 19:25, ταξιδεύει με 87 λεπτά καθυστέρηση (αντί των 70 λεπτών) από τη Λάρισα.

Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.»

Στις 22:48: «Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι σήμερα, Τρίτη 28/02/2023, το IC62 (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) με ώρα αναχώρησης 19:22, αναχώρησε με 48 λεπτά καθυστέρηση από τον Παλαιοφάρσαλο.

Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.»

Στις 02:26 τα ξημερώματα της Τετάρτης, η Hellenic Train ενημερώνει μέσω Telegram:

«Αγαπητοί Επιβάτες, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι χθες, Τρίτη 28/02/2023, η αμαξοστοιχία IC 62 αναχώρησε από την Αθήνα με 431 επιβαίνοντες στις 19.22 και τελικό προορισμό τη Θεσσαλονίκη.

Στο σταθμό της Λάρισας αποβιβάστηκαν 81 άτομα και η αμαξοστοιχία συνέχισε την πορεία της με 350 επιβάτες.

Στο ύψος του Ευαγγελισμού σημειώθηκε μετωπική σύγκρουση με κατερχόμενη αμαξοστοιχία που μετέφερε εμπορεύματα. Αναμένεται συνεχής ενημέρωση.

Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση.»

Σχεδόν 10 ώρες μετά το δυστύχημα η εταιρεία δεν ήταν σε θέση να μιλήσει για τα αίτια της τραγωδίας, ούτε καν για τον αριθμό των επιβατών που ήταν στο μοιραίο τρένο.

«H Hellenic Train εκφράζει τη βαθιά της θλίψη για το τραγικό δυστύχημα που προκλήθηκε από τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη στο ύψος του Ευαγγελισμού.

Το προσωπικό της Hellenic Train, που εργάζεται από την πρώτη στιγμή επί τόπου σε πλήρη συνεργασία με τις αρμόδιες Αρχές, προσφέρει τη μέγιστη δυνατή υποστήριξη στις οικογένειες των θυμάτων, των τραυματιών και όλων των επιβατών.

Η Hellenic Train θέτει στη διάθεση των νοσοκομείων, στα οποία έχουν μεταφερθεί οι τραυματίες του ατυχήματος, την τράπεζα αίματος που έχει δημιουργηθεί από τους εργαζόμενους της εταιρείας για την κάλυψη των άμεσων αναγκών.

Η εταιρεία, με αίσθημα ευθύνης, ενημερώνει ότι πρωταρχικό και αποκλειστικό της μέλημα αυτή τη στιγμή είναι η φροντίδα και η απρόσκοπτη ολοκλήρωση της επιχείρησης εκκένωσης».

«Έβγαλα όσους περισσότερους μπορούσα»

Συγκλονιστική είναι και η μαρτυρία επιβάτη που βρισκόταν στο 6ο βαγόνι της αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε και ο οποίος προσπάθησε να βγάλει από το τρένο όσους περισσότερους μπρουσε.

«Βρισκόμουν στο βαγόνι 6. Το νιώσαμε σαν σεισμό. Στο βαγόνι μου χτύπησε μόνο μια γυναίκα. Προσπάθησα να βγάλω όσους περισσότερους μπορούσα, ήταν ένα κοριτσάκι 6 μηνών που ευτυχώς έμαθα ότι βγήκε ζωντανό, έβγαλα όσους περισσότερους μπορούσα. Με έχει πιάσει ταραχή. Συγκρούστηκε το βαγόνι 2 που είναι η καφετέρια. Δεν μπόρεσα να περάσω πιο μπροστά γιατί τα συντρίμμια φλέγονταν».

«Πέρασαν 15 λεπτά από τη σύγκρουση και δεν υπήρχε κανένας εκεί από αστυνομία και πυροσβεστική»

«Όλοι ήταν ανέμελοι, μερικοί να κοιμούνται. Ξαφνικά έγινε ένα μπαμ, πέφτει καμία βαλίτσα και μετά το τράνταγμα γινόταν όλο και χειρότερο. Στα 5 δευτερόλεπτα καταλαβαίνεις ότι έγινε κάτι πολύ-πολύ κακό. Το βαγόνι μας δεν χτυπήθηκε άσχημα, σπάσανε πολλά τζάμια. Είχε λάδια στο πάτωμα. Έπεφταν άτομα. Κάποια βαγόνια πήραν φωτιά. Δεν υπήρχε πρόσβαση για να φτάσουμε στα πρώτα βαγόνια. Πέρασαν 15 λεπτά από τη σύγκρουση και δεν υπήρχε κανένας εκεί από αστυνομία και πυροσβεστική. Ήμασταν εγώ, μια κοπέλα, μερικοί επιβάτες που ήρθαν να βοηθήσουν και τραυματίες. Στα βαγόνια ήταν εγκλωβισμένοι. Δεν ξέρω τι έγινε στα βαγόνια, μετά από 1,5 και 2 ώρες που ήρθε η πυροσβεστική και τα έσβησε όλα. Ήμασταν εκεί μόνο 5 άνθρωποι για να βοηθήσουμε», ανέφερε στη μαρτυρία του ένας από τους επιβάτες που βοήθησαν.

«Πέσαμε κάτω, είχε πιάσει φωτιά δίπλα μας»

«Πετάχτηκα εγώ πάνω του, μετά πέσαμε κάτω, ήταν μαζί μας μία γυναίκα με το παιδί της, κατεβήκαμε κάτω, είχε πιάσει φωτιά δίπλα μας, είδε το παιδί μία τρύπα, οπότε καταφέραμε να βγούμε όλοι από εκεί που ήμασταν, εμείς ήμασταν σε καμπίνα, αλλά μπροστά δεν ξέρουμε τι γίνεται» είπε άλλος επιβάτης της αμαξοστοιχίας Inter City 62 που τραυματίστηκε στο κεφάλι.

«Πολλοί δεν κατάλαβαν τι έγινε γιατί κοιμόντουσαν»

«Οι εικόνες που αντίκρισα μόλις βγήκα από το βαγόνι ήταν απίστευτες, τραγικές. Είδα παντού φλόγες, είχαν λιώσει κομμάτια μεταλλικά από τα βαγόνια και πολλοί συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους, δεν πρόλαβαν να βγουν έξω». Με αυτά τα λόγια περιγράφει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων επιβάτης της αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε με άλλη (εμπορευματική), αργά χθες το βράδυ, στην περιοχή Ευαγγελισμός, κοντά στα Τέμπη, τις πρώτες στιγμές μετά το τραγικό δυστύχημα.

Μάλιστα, όπως λέει ο ίδιος καθώς κατεβαίνει από το λεωφορείο με το οποίο επέστρεψε μαζί με άλλους επιβάτες στη Θεσσαλονίκη, από τύχη είναι ζωντανός καθώς η θέση του ήταν στο δεύτερο βαγόνι, που τυλίχθηκε στις φλόγες, ωστόσο τελικά κάθισε στο πέμπτο βαγόνι. «Τα έχασα στην αρχή, όπως και οι περισσότεροι επιβάτες, αλλά προσπάθησα να κρατήσω την ψυχραιμία μου για να βοηθήσω τους συνεπιβάτες μου να βγουν από το βαγόνι. Όλοι γίναμε ένα για να βοηθήσουμε», περιέγραψε συγκινημένος. «Πολλοί δεν αντιλήφθηκαν τι ακριβώς είχε συμβεί, διότι κοιμόντουσαν. Κι εγώ κοιμόμουν και με τάραξε ένα απότομο φρενάρισμα. Αργότερα, όμως, όταν συνειδητοποιήσαμε τι έγινε, προσπαθήσαμε να βγούμε από το βαγόνι και όταν τα καταφέραμε, είδαμε το χάος», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η Ελένη Καραδιαμάντη, με ανακούφιση και μεγάλη συγκίνηση αγκάλιασε την κόρη της μόλις κατέβηκε από το λεωφορείο. «Προσπαθούσα να επικοινωνήσω μαζί της και δεν μπορούσα, είχε χάσει το κινητό της. Ευτυχώς μαζί της ήταν ένας συνάδελφός της και τη βοήθησε να βγει από το βαγόνι. Δεν μπορώ ακόμα να συνέλθω, είναι πραγματικά τραγικό αυτό που συνέβη», τόνισε. Η κόρη της κ. Καραδιαμάντη έκανε τελικά εισαγωγή στο νοσοκομείο καθώς χτύπησε στην πλάτη αφού προηγουμένως της περιέγραψε πώς κατάφεραν οι πυροσβέστες να τους βγάλουν έξω από το βαγόνι ρίχνοντας σχοινιά και απεγκλωβίζοντάς τους.

«Γυναίκες έκλαιγαν, φώναζαν και ευτυχώς κάποιος κατάφερε να ανοίξει την πόρτα και βγήκαμε καθώς είχε πολύ καπνό. Προσπάθησαν να πλησιάσω στα πρώτα βαγόνια και ήταν όλα μια μάζα», ανέφερε ένας άλλος από τους διασωθέντες.

Ελαφρά τραυματισμένη, μια νεαρή κοπέλα που ήταν στο δεύτερο βαγόνι, βγήκε από το νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ συνοδευόμενη από τους γονείς της. Το μόνο που κατάφερε να ψελλίσει είναι πως είναι καλά. «Δεν θυμάμαι τίποτα, ακολούθησα δύο παιδιά και βγήκα, έσπασαν τα τζάμια», ανέφερε.

Συνολικά, κατά τη διάρκεια της νύχτας πέντε λεωφορεία μετέφεραν 194 διασωθέντες από το σημείο του τραγικού δυστυχήματος στον σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης. Απ’ αυτούς, αρχικά οι 26 μεταφέρθηκαν στο ΑΧΕΠΑ και οι 32 στο νοσοκομείο Γεννηματάς, με ορισμένους εξ αυτών να έχουν πάρει ήδη εξιτήριο μετά την παροχή των πρώτων βοηθειών.

ΠΗΓΕΣ: in.gr / protothema.gr / ΕΡΤ / MEGA / ΑΠΕ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα