Πανελλαδικές 2025: Αγωνία σε χιλιάδες μαθητές για ασάφεια σε θέμα

Δίκαιη βαθμολόγηση ζητούν οι καθηγητές από την Κεντρική Επιτροπή των Εξετάσεων

Parallaxi
πανελλαδικές-2025-αγωνία-σε-χιλιάδες-μαθ-1326690
Parallaxi

Να μην αδικηθούν οι μαθητές οι οποίοι στοχεύουν στην εισαγωγή τους στα πανεπιστήμια ζητούν οι καθηγητές όσον αφορά στο θέμα Δ5 της Βιολογίας η ασάφεια του οποίοι οδήγησε σε διαφορετικές απαντήσεις από τους υποψήφιους.

Οι καθηγητές καλούν την Κεντρική Επιτροπή των εξετάσεων να δώσει σχετικές οδηγίες στους βαθμολογητές και να δεχτεί και τις δύο απαντήσεις. Όπως επισημαίνει η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ) πρέπει να θεωρηθούν ισότιμα ορθές και οι δύο λύσεις που προέκυψαν για το επίμαχο ζήτημα και σημειώνει: «Και οι δύο απαντήσεις είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες και πρέπει να γίνουν αποδεκτές».

Οι καθηγητές που διδάσκουν το μάθημα δηλώνουν ότι είναι άδικο οι καλά διαβασμένοι μαθητές να χάσουν τις 6 μονάδες που αντιστοιχούν στο θέμα και κατά συνέπεια τη σχολή της προτίμησης τους. Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι το θέμα παρουσίαζε ασάφεια στη διατύπωση, γεγονός που ενδέχεται να παραπλάνησε υποψηφίους, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να χάσουν μέχρι και 6 πολύτιμες μονάδες. Η ευθύνη για τη διατύπωση των θεμάτων ανήκει στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.

Σε περιπτώσεις όπου προκύπτει επιστημονική αμφισημία ή γλωσσική σύγχυση, είναι καθήκον της Επιτροπής να αποτρέψει την αδικία. Παρόμοιες καταστάσεις στο παρελθόν έχουν αντιμετωπιστεί με συμπληρωματικές οδηγίες και την αποδοχή εναλλακτικών απαντήσεων, ως μέτρο δίκαιης αποκατάστασης.

Οι δύο απαντήσεις που δόθηκαν στο Δ5 θέμα από την ΟΕΦΕ

Δ5. Για να απαντήσουμε στην ερώτηση πρέπει πρώτα να πραγματοποιήσουμε διερεύνηση:

Α. τι μπορεί να αντιπροσωπεύουν οι τέλειές στο δοθέν στιγμιότυπο

Β. ποιο μπορεί να είναι το μήκος των πρωταρχικών τμημάτων RNA

Γ. αν η πιθανή ΘΕΑ βρίσκεται στο άκρο η στη μέση του δοθέντος στιγμιότυπου (γεγονός που καθορίζεται από τα 2 παραπάνω)

Υπόθεση 1η

Συνθήκες:

Α. Οι τέλειές στον πάνω κλώνο (μητρικό) αποτελούν δεοξυριβονουκλεοτιδια. Οι τελείες στον κάτω κλώνο αποτελούν δεοξυριβονουκλεοτιδια τοποθετούνται η έχουν ήδη τοποθετηθεί από την DNA πολυμεραση κατα τη διάρκεια της αντιγραφής

Β. Το κάθε πρωταρχικό τμήμα έχει σταθερό μήκος 4 νουκλεοτιδίων

Γ. Υπάρχει μόνο μια ΘΕΑ που ζητείται

Σε αυτήν την περίπτωση η ΘΕΑ βρίσκεται στη θέση 2.

Υ περιοχή με συνεχή τρόπο Χ περιοχή με ασυνεχή τρόπο

Στη θέση 1 υπάρχει σημείο συνάντησης δυο αντίθετα πορευόμενων ΘΕΑ, της ζητούμενης στη θέση 2 και μίας άλλης που βρίσκεται αριστερά πέρα από το δοθέν σημείο 1.

Η υπόθεση να βρίσκεται στη θέση 1 η ΘΕΑ δεν μπορεί να ισχύει αφού όπως γνωρίζουμε η DNA πολυμεραση επιμηκύνει τα πρωταρχικά τμήματα με προσανατολισμό 5’ προς 3’. Συνεπώς δεν θα ήταν δυνατόν στην περιοχή Χ να ξεκινάει ασυνεχής σύνθεση του θυγατρικού κλώνου από τη ΘΕΑ και το πρωταρχικό 5’ UGAU 3’ που θα είναι στο όριο της ΘΕΑ να επεκτείνεται από την DNA πολυμερα?ση απομακρυνόμενο από τη ΘΕΑ

Υπόθεση 2η

Συνθήκες:

Α. Οι τελείες στον πάνω κλώνο (μητρικό) αποτελούν δεοξυριβονουκλεοτιδια ενω στον κάτω κλώνο να αποτελούν δεοξυριβονουκλεοτιδια στην περιοχή Υ και στο αριστερό άκρο της περιοχής Χ αλλά ριβονουκλεοτιδια στο μέσο της περιοχής Χ.

Β. το μήκος των πρωταρχικών τμημάτων μας είναι άγνωστο αλλά σίγουρα μεγαλύτερο από 4 νουκλεοτιδια / πρωταρχικό τμήμα. Δεν είναι απαραίτητο να έχουν όλα το ίδιο μήκος ούτε και να ισαπεχουν στον κλώνο που συντίθεται ασυνεχώς

Γ. Εξετάζουμε την ύπαρξη της ΘΕΑ στη θέση 1 η 2

Σε αυτή την περίπτωση η ΘΕΑ θα βρίσκεται στη θέση 1.

Υ περιοχή με ασυνεχή τρόπο

Χ περιοχή με συνεχή τρόπο

Η θέση 2 υποδηλώνει σημείο στο οποίο τοποθετήθηκε το πρωταρχικό τμήμα του κλώνου που συντίθεται ασυνεχώς.

Σε κάθε μια από τις υποθέσεις λαμβάνουμε υπόψιν τη γνωστή διαδικασία της αντιγραφής του DNA, η οποία πραγματοποιείται ως εξής: «Για να αρχίσει η αντιγραφή… έναρξης της αντιγραφής» Σελ.32 και 34 Σχολικό βιβλίο Τεύχος Β

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να θεωρηθούν σωστές και οι 2 απαντήσεις

Πηγή: ethnos.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα