Σχολεία: Μετά τον αγιασμό αρχίζει η αναζήτηση εκπαιδευτικών
Οι περισσότερες ελλείψεις εντοπίζονται φέτος σε σχολεία γενικής παιδείας και όχι ειδικής αγωγής
Τα μόνιμα προβλήματα, ίδια ή σε παραλλαγή, που παρουσιάζονται κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα αντιμετωπίσουν και φέτος οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές. Πολλές ελλείψεις εκπαιδευτικών, δυσκολία στην εξεύρεση στέγης – και λόγω των υψηλών ενοικίων αλλά και εξαιτίας του λίγου χρόνου που διαθέτουν οι νεοπροσληφθέντες προκειμένου να την αναζητήσουν.
Πρώτο κουδούνι σήμερα και οι περίπου 1.350.000 μαθητές –αριθμός συνεχώς μειούμενος λόγω του δημογραφικού προβλήματος– θα επιστρέψουν ή θα πρωτοδιαβούν στις σχολικές τάξεις. Αλλά δεν θα είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί στη θέση τους. Οι ομοσπονδίες κάνουν λόγο για πολλά κενά, παρά τον μεγάλο αριθμό των διορισμών μονίμων και των προσλήψεων αναπληρωτών έως τώρα. «Οι πληροφορίες από διοικητικά στελέχη και συνδικαλιστές σε όλες τις περιφέρειες συγκλίνουν στο ότι υπάρχουν πολλές ελλείψεις εκπαιδευτικών. Τα συγκεντρωτικά στοιχεία θα υπάρχουν την επόμενη εβδομάδα», ανέφερε χθες στην «Κ» ο Σταύρος Πετράκης, αντιπρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ). «Τα περισσότερα κενά εμφανίζονται σε σχολεία γενικής παιδείας και όχι ειδικής αγωγής, όπως άλλες χρονιές. Αυτό εκτιμώ ότι συμβαίνει επειδή δημιουργήθηκαν πολλές οργανικές θέσεις και τμήματα ένταξης μαθητών στην ειδική αγωγή», πρόσθεσε από την πλευρά του ο Νικηφόρος Κωνσταντίνου, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΜΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, φέτος καλύφθηκαν κατά προτεραιότητα τα κενά στην ειδική αγωγή.
Oπως λένε οι δύο συνδικαλιστές, ακριβή στοιχεία για τις ελλείψεις εκπαιδευτικών θα υπάρξουν την επόμενη εβδομάδα. «Ο διευθυντής του σχολείου αποκτά την πραγματική εικόνα όταν αρχίζει και μετράει τους μόνιμους εκπαιδευτικούς και λίγο μετά αρχίζουν τα αιτήματα για άδεια», προσθέτει ο κ. Κωνσταντίνου. «Θα είναι δύσκολο να μην έχεις μια χρονιά με κενά. Είναι σύνθετη άσκηση», ανέφερε χθες (Mega) η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, εξηγώντας: «Σε κάποια περιφέρεια καλέσαμε 336 εκπαιδευτικούς. Την πρώτη μέρα πήραν άδεια οι 100 μόνιμοι. Για διάφορους λόγους, όταν κάποιος μονιμοποιείται μπορεί να κάνει ενεργοποίηση μιας άδειάς του. Δεν θα πάει στο σχολείο για την περίοδο που του επιτρέπει η άδειά του. Εκείνη τη στιγμή πρέπει να ενεργοποιηθεί αναπληρωτής».
Εως τώρα έχουν γίνει 10.000 διορισμοί, εκ των οποίων 5.600 εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης και 3.196 εκπαιδευτικών για την ειδική αγωγή, καθώς και 993 μελών ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού – ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, ειδικές ομάδες στα κέντρα αξιολογήσεων. Επίσης, προσελήφθησαν 24.500 αναπληρωτές. Σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Παιδείας, η δεύτερη φάση των προσλήψεων θα γίνει τη Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου.
Εξεύρεση σπιτιού
Ενα άλλο μόνιμο ζήτημα είναι η εξεύρεση σπιτιού από τους εκπαιδευτικούς, και αυτό παρατηρείται όχι μόνο στα δυσπρόσιτα μέρη ή τα τουριστικά νησιά. «Οι αναπληρωτές ενημερώθηκαν την Τρίτη για το σχολείο στο οποίο θα υπηρετήσουν, από 5 Σεπτεμβρίου γνώριζαν τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, τον νομό. Ακόμη κι έτσι, πώς μπορεί κάποιος να βρει εγκαίρως σπίτι; Ας πούμε, ένας εκπαιδευτικός που γνωρίζει ότι θα τοποθετηθεί σε σχολείο των Κυκλάδων ή των Δωδεκανήσων, θα πρέπει να περιμένει μέχρι να μάθει το νησί για να αναζητήσει σπίτι. Και αυτό μπορεί να συμβεί σε όλη τη χώρα. Ας πούμε, ένας εκπαιδευτικός τοποθετείται στην Εύβοια, πρέπει να μάθει εγκαίρως και την πόλη. Για παράδειγμα η Κάρυστος, η Ιστιαία, η Κύμη απέχουν σχεδόν δύο ώρες από τη Χαλκίδα, όπου οι περισσότεροι αναπληρωτές μένουν μέχρι να μάθουν την τελική θέση τους», λέει ο κ. Πετράκης. Η κ. Ζαχαράκη από την πλευρά της άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να δοθεί βοήθημα σε εκπαιδευτικούς που τοποθετούνται ιδιαίτερα σε δυσπρόσιτες περιοχές.
Οι νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία θα κληθούν μέσα στη διετία να αξιολογηθούν από τους συμβούλους εκπαίδευσης, καθώς η αξιολόγηση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να μονιμοποιηθούν. Το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει προσλήψεις συμβούλων εκπαίδευσης και αλλαγή στις διαδικασίες αξιολόγησης για να ολοκληρώνονται πιο γρήγορα, ώστε μετά τους νεοδιορισθέντες να πάρουν σειρά οι μόνιμοι.