Τα κρίσιμα ερωτήματα για την τραγωδία στα Τέμπη
Τι αναφέρει το πόρισμα της νεκροψίας για τα θύματα
Συνεχίζονται για τέταρτη ημέρα οι έρευνες των Πυροσβεστών και σωστικών συνεργείων στον τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
Σήμερα αναμένεται να μεταφερθούν σε χώρο του ΟΣΕ στη Λάρισα για περαιτέρω διερεύνηση το τέταρτο και πέμπτο βαγόνι της μοιραίας αμαξοστοιχίας, που διαλύθηκε στα Τέμπη, μετά τη σύγκρουση με εμπορικό τρένο. Έχουν ήδη μεταφερθεί η μηχανή του μοιραίου τρένου, το πρώτο βαγόνι και το κατεστραμμένο κυλικείο. Πριν την μεταφορά τους θα ανασηκωθούν, ώστε οι άνδρες της ΕΜΑΚ να ερευνήσουν σπιθαμή προς σπιθαμή το έδαφος για νέα στοιχεία. Αμέσως μετά στην περιοχή θα κάνουν αυτοψία στον χώρο οι εμπειρογνώμωνες, ώστε να διασαφηνιστούν τα αίτια που οδήγησαν στην τραγωδία.
Από το πρωί άντρες της ΕΜΑΚ πραγματοποιούν εξονυχιστικούς ελέγχους, ενώ συλλέγουν προσωπικά αντικείμενα των επιβατών. Μεταξύ αυτών τα παπουτσάκια ενός μωρού, την ταυτότητα μιας κοπέλας που είναι άγνωστο αν επέζησε καθώς και γυναικεία κοσμήματα. Όλα τα αντικείμενα θα αποδοθούν σε εκείνους που ανήκουν.
Παράλληλα έχουν ήδη απομακρυνθεί τα κοντείνερ της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας.
Πηγή: in.gr
Τα κρίσιμα ερωτήματα της τραγωδίας και οι εκτιμήσεις για τα αίτια της έκρηξης
Κρίσιμα ερωτήματα για την «αλυσίδα των λαθών» που οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη, όπως επίσης και μια εξήγηση για την έκρηξη που προκλήθηκε μετά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, έθεσε ο Χρήστος Γκλαβόπουλος, Μηχανολόγος – ηλεκτρολόγος μηχανικός και δικαστικός πραγματογνώμονας.
Το πρώτο ερώτημα που έθεσε, μιλώντας στην ΕΡΤ, είναι κατά πόσο ο σταθμάρχης Λαρίσης γνώριζε ότι η εμπορική αμαξοστοιχία κινείτο στην ίδια γραμμή με το IC62. «Δεν έχει βγει στη δημοσιότητα αν γνώριζε ότι πραγματικά στέλνει την επιβατική αμαξοστοιχία στην ίδια γραμμή, δεν μπορεί να εξηγηθεί με λογική αυτή η ενέργεια», σημείωσε ο κ. Γκλαβόπουλος.
Δεύτερον, σύμφωνα με τον ίδιο, βλέποντας την κονσόλα του, ο σταθμάρχης θα μπορούσε να είχε δει τη διαδικασία προσέγγισης των δύο τρένων, δηλαδή ότι πάνε για σύγκρουση. «Αυτό που θα πρέπει να ερευνήσουν οι τεχνικοί πραγματογνώμονες είναι κατά πόσον και η ίδια η κονσόλα δείχνει στην πραγματικότητα. Πώς μπορούμε να βγάλουμε ένα συμπέρασμα όταν δεν γνωρίζουμε δύο καίρια σημεία; Πρώτον αν είχε ενημερωθεί με έγγραφο και δεύτερον, αν η κονσόλα πραγματικά δείχνει αυτό που πρέπει να δείξει», είπε χαρακτηριστικά.
Επιπλέον, ανέφερε ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων πρέπει να απαντήσει σε μία σειρά ερωτημάτων, καθώς εκείνη ελέγχει, συγκεντρώνει και ασχολείται με προβλήματα του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Hellenic Train και όποιων άλλων εμπλέκονται στο σιδηροδρομικό έργο της χώρας.
Τα «μαύρα κουτιά» των τρένων
Ο κ. Γκλαβόπουλος έδωσε έμφαση και στα «μαύρα κουτιά» των δύο τρένων που περιέχουν τον ταχογράφο και κατά πάσα πιθανότητα και τις διάφορες συνομιλίες που γίνονταν μεταξύ μηχανοδηγού και σταθμάρχη. Το πρόβλημα, βέβαια, είναι ότι λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, τα «μαύρα κουτιά» είναι πιθανό να έχουν καταστραφεί.
Όπως εξηγεί: «Το μαύρο κουτί με τις ενδείξεις ταχογράφου των συνομιλιών είναι ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο εύχομαι να μην έχει καταστραφεί από την έκρηξη. Σε όσα σιδηροδρομικά ατυχήματα έχουμε εμπλακεί, υπό κανονικές συνθήκες η ανακριτική αρχή δίνει εντολή στον ΟΣΕ, “βγάλε το ταχογράφου και πες μας τι γράφει”. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα ήθελα οι πραγματογνώμονες που θα οριστούν να είναι παρόντες κατά την εξαγωγή του ταχογράφου, αν μπορεί να γίνει, και κατά την έρευνα και τη μελέτη των καταγραφών ταχογράφου – που πρέπει να γίνει από ανεξάρτητους πραγματογνώμονες και όχι από τον ίδιο τον ΟΣΕ- ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ακεραιότητα της».
Τι προκάλεσε την έκρηξη
Όσον αφορά στο «μανιτάρι» ύψους δεκάδων μέτρων που σηκώθηκε μετά την έκρηξη, ο δικαστικός πραγματογνώμονας εξέφρασε με μεγάλη βεβαιότητα ότι υπήρξε ανάφλεξη των λαδιών που ρυθμίζουν το σύστημα φρένων.
«Το σύστημα πέδησης λειτουργεί με λάδι, το οποίο είναι διαρκώς σε πίεση όταν εκραγεί ο χώρος ή η δεξαμενή η οποία έχει το λάδι και τα άλλα συστήματα απελευθερώνεται απότομα, εμφανίζεται αέριο και παίρνει φωτιά», σημείωσε.
Όπως αναφέρουν πληροφορίες της ΕΡΤ, σε κάθε μηχανή υπήρχαν 2,5 τόνοι λαδιού, δηλαδή πέντε τόνοι λαδιού και στις δυο αμαξοστοιχίες.
Με τη μετωπική σύγκρουση ανέβηκε η θερμοκρασία πάνω από το όριο αυτανάφλεξης, έσπασε το δοχείο, εκτοξεύτηκαν τα λάδια, πήραν φωτιά και δημιούργησαν αυτό το τεράστιο μανιτάρι
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις έρευνες της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής, η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε λαμαρίνες, φρούτα και σιτηρά και όχι κάποιο εύφλεκτο υλικό.
«Πρέπει να βρεθεί η αλυσίδα των ανθρωπίνων λαθών»
Μιλώντας για το «ανθρώπινο λάθος», ο κ Γκλαβόπουλος κατέληξε λέγοντας: «Το ορθό του κυρίου πρωθυπουργού είναι ότι δεν κατονόμασε ποιος έκανε το ανθρώπινο λάθος και αυτό πρέπει να ερευνηθεί. Όλοι θεωρούν ότι το ανθρώπινο λάθος είναι του σταθμάρχη Λαρίσης. Πράγματι, η τελευταία αλυσίδα ανθρώπινων λαθών εμφανίστηκε με τον χειρισμό του σταθμάρχη. Παρά ταύτα όμως θα πρέπει να διερευνηθούν η αλυσίδα των ανθρώπινων λαθών που οδήγησε στο τελευταίο λάθος αν είναι λάθος και αν υπάρχει η έγγραφη αποστολή τηλεγραφήματος ότι έρχεται εμπορική αμαξοστοιχία. Όταν λυθεί αυτό, θα αρχίσουμε να πάμε σε ένα επόμενο βήμα».
Πηγή: kathimerini
Το πόρισμα της νεκροψίας για τα θύματα
Ένα κοινό πόρισμα έχει συνταχθεί για τους -55 μέχρι στιγμής επισήμως- νεκρούς της τραγωδίας στα Τέμπη. Η ιατροδικαστική υπηρεσία της Λάρισας, όπου διενεργήθηκε η νεκροψία-νεκροτομή για τα θύματα του δυστυχήματος στα Τέμπη, συνέταξε το πόρισμα που αναφέρει την αιτία θανάτου.
Το ThessToday.gr αποκαλύπτει το ιατρικό έγγραφο στο οποίο αναφέρεται ως αιτία θανάτου: «Πολλαπλές βαρείες κακώσεις σώματος συμβατές αναφερόμενου ατυχήματος (σύμφωνα με πληροφορίες της εντολοδότιδας αρχής θύμα ομαδικού σιδηροδρομικού ατυχήματος)».
Πηγή: tanea.gr