Τέμπη: Πώς τα «κενά» στην έρευνα απειλούν με αδιέξοδο την αυτοψία στο Κουλούρι
Επιχειρείται «ανασύσταση» των δύο ηλεκτρομηχανών της εμπορικής αμαξοστοιχίας των Τεμπών και των τεσσάρων πρώτων βαγονιών.
Ολοκληρώνεται σήμερα η πρώτη φάση της αυτοψίας των στελεχών της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού (ΔΑΕΕ) στο Κουλούρι, όπου φυλάσσονται τα συντρίμμια των αμαξοστοιχιών που συγκρούστηκαν το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου του 2023 στα Τέμπη.
Στόχος της έρευνας, που γίνεται με δύο χρόνια καθυστέρηση, είναι να βρεθούν στοιχεία που θα μπορέσουν να δώσουν απάντηση στο μεγάλο «αίνιγμα» που αφορά στην αιτία της έκρηξης και της εικονιζόμενης πυρόσφαιρας. Τα έμπειρα στελέχη της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού επιχειρούν να κάνουν «ανασύσταση» των δύο ηλεκτρομηχανών της εμπορικής αμαξοστοιχίας και των τεσσάρων πρώτων βαγονιών που βρίσκονταν πίσω από τις μηχανές (τα τρία μετέφεραν ελάσματα και το τέταρτο κοντέινερ).
Αξιόπιστες πηγές ενημέρωσης σημειώνουν στο iΕidiseis ότι για πρώτη φορά γίνεται μία τόσο επισταμένη αυτοψία στα συντρίμμια από τα εμπειρότερα στελέχη της Πυροσβεστικής, δηλαδή τα μέλη της ΔΑΕΕ, τα οποία απείχαν από το πρώτο και εξαιρετικά κρίσιμο στάδιο της έρευνας το 2023 για λόγους που διερευνώνται από τη Δικαιοσύνη. Σημειώνεται ότι στελέχη της ΔΑΕΕ είχαν μεταβεί μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, διανυκτέρευσαν σε ξενοδοχείο της Λάρισας και την άλλη μέρα επέστρεψαν άπραγα στην Αθήνα.
Στην αυτοψία που γίνεται τα τελευταία 24ωρα στο Κουλούρι συμμετέχουν έμπειροι πραγματογνώμονες , χημικός μηχανικός και μεταλλουργός του Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Ο πρώτος στόχος είναι η ανασύσταση της εμπορικής αμαξοστοιχίας:
«Αναζητήθηκαν τα κομμάτια που έλειπαν από την κάθε ηλεκτράμαξα και το κάθε βαγόνι. Για παράδειγμα, από την επίμαχη δεύτερη μηχανή βρέθηκαν δύο χρόνια μετά κομμάτια. Τώρα θα γίνει έρευνα για να απαντηθεί από τι αποκολλήθηκαν αυτά τα κομμάτια. Από τη σύγκρουση ή από την έκρηξη; Θα μπορούσαν να έχουν κοπεί, εκτοξευτεί ή ακόμα και εξαϋλωθεί επειδή υπήρχε εκεί κάποιο εύφλεκτο φορτίο; Για παράδειγμα, ξέρουμε ότι μία φορτάμαξα έσπασε στα δύο. Ενώθηκε αυτή η φορτάμαξα κατά την ανασύσταση που έγινε και πλέον θα πρέπει να απαντηθεί εάν κόπηκε από τη σύγκρουση ή από την έκρηξη. Με τη «συναρμολόγηση» των στοιχείων που συνθέτουν τη σκηνή της πυρκαγιάς μπορεί να εξακριβωθεί η διαδικασία της πιο πιθανής εξέλιξης της φωτιάς. Από το σημείο προέλευσης μέχρι και την κατάληξή της. Όπως προσδιορίζεται και ο ρόλος των καυσίμων στην εξέλιξη και στη συμπεριφορά της φωτιάς».
Αξιόπιστες πηγές σημειώνουν πάντως ότι η διαδικασία της «συναρμολόγησης» βαγονιών και μηχανών θα έπρεπε να είχε γίνει κατά την έρευνα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), πριν την έκδοση του σχετικού πορίσματος. Δηλαδή, ακόμα και δύο χρόνια μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα παρατηρείται, όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές ενημέρωσης, σύγχυση σε σχέση με την αλληλουχία των ερευνών και των ανακριτικών πράξεων.
Ένα άλλο δεδομένο που αποτελεί «τροχοπέδη» στην έρευνα είναι ότι η αυτοψία και η ανασύσταση γίνεται σε ένα χώρο που δεν έχει καμία σχέση με τον τόπο του δυστυχήματος, σε χρόνο κατά πολύ μεταγενέστερο και σε πειστήρια που έχουν μείνει για δύο χρόνια εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες.
Την ίδια ώρα, αναμένεται το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου που θα ρίξει και αυτό φως στα αίτια της έκρηξης. Ο Ανακριτής αναμένεται να δώσει μεγάλη βαρύτητα σε αυτό, καθώς το συγκεκριμένο εργαστήριο είναι το πιο εξειδικευμένο που υπάρχει στην Ελλάδα στο αντικείμενό του.