Τεράστιες οι απώλειες στον συνεδριακό τουρισμό της χώρας μας εξαιτίας της πανδημίας
Ακυρώσεις και αναβολές των διεθνών διοργανώσεων σε ποσοστό άνω του 95% καταγράφονται το 2020 στην Ελλάδα
Ακυρώσεις και αναβολές των διεθνών διοργανώσεων σε ποσοστό άνω του 95% καταγράφονται το 2020 στη χώρα μας εξαιτίας της πανδημίας. Αντίστοιχα, το ποσοστό αυτό στις πανελλαδικές διοργανώσεις κυμαίνεται γύρω στο 95% για τους συνεδριακούς χώρους και στο 79% για τις εταιρείες διοργάνωσης συνεδρίων και συναντήσεων.
Τα αποτελέσματα αυτά προκύπτουν από την πρώτη πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησαν από κοινού μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου ο Σύνδεσμος Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων (HAPCO), το Γραφείο Συνεδρίων και Επισκεπτών του δήμου Αθηναίων (ACVB) και το Γραφείο Προσέλκυσης Συνεδρίων και Επισκεπτών της Θεσσαλονίκης (TCB), στο πλαίσιο καταγραφής του αντίκτυπου της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης στην ελληνική βιομηχανία συνεδρίων, εκθέσεων, εταιρικών εκδηλώσεων και ταξιδιών κινήτρων. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 122 εταιρείες του κλάδου από όλη την Ελλάδα.
Οι συνέπειες από τις ακυρώσεις και τις αναβολές υπολογίζεται ότι έχουν επιφέρει μείωση του τζίρου σε ποσοστό 76% για τις εταιρείες διοργάνωσης συνεδρίων και εκδηλώσεων και σε ποσοστό 69% για τα ξενοδοχεία, τους χώρους εκδηλώσεων και τα συνεδριακά κέντρα. Σημειώνεται δε ότι το 20% των ερωτηθέντων καταγράφει ήδη ακυρώσεις ή αναβολές προγραμματισμένων εκδηλώσεων για το 2021, με την πλειοψηφία να αναμένει περαιτέρω ακυρώσεις το επόμενο χρονικό διάστημα.
Στην έρευνα καταγράφεται επίσης η δυναμική άνοδος των διαδικτυακών συναντήσεων ως εναλλακτική λύση αντιμετώπισης της κατάστασης. Ο κλάδος δείχνει να ανταποκρίνεται με ευελιξία στις νέες συνθήκες με το 83% των διοργανωτών συνεδρίων και εκδηλώσεων να διαθέτει τα κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία για τη διοργάνωση διαδικτυακών/υβριδικών εκδηλώσεων και το 67% να δηλώνει ότι έχει ήδη αναλάβει τη διοργάνωσή τους.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ένας στους δύο ερωτηθέντες πιστεύει πως τα επόμενα χρόνια μέρος των διοργανώσεων με φυσική παρουσία θα αντικατασταθεί από διαδικτυακές/υβριδικές εκδηλώσεις. Σύμφωνα με την έρευνα, στις εταιρικές εκδηλώσεις, στα ταξίδια κινήτρων και στις εκθέσεις καταγράφεται μεγαλύτερη τάση ακυρώσεων σε σύγκριση με τα επιστημονικά συνέδρια, τα οποία παρουσιάζουν μεγαλύτερη ευελιξία, όσον αφορά τη διοργάνωσή τους. Οι επαγγελματίες του κλάδου προσδιορίζουν, πάντως, την επανεκκίνηση της αγοράς την άνοιξη/καλοκαίρι του 2021 και συμφωνούν στην ανάγκη γρήγορης επαναφοράς και ενεργοποίησης των φυσικών συνεδρίων, την αξία των οποίων τίποτα δε μπορεί να αντικαταστήσει.
Η ανασφάλεια που επικρατεί φαίνεται να επιφέρει τροποποιήσεις και στις απαιτήσεις των πελατών, οι οποίοι ζητούν μεγαλύτερη ελαστικότητα στην πολιτική πληρωμών και ακυρώσεων και αυστηρότερη εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
Από την έρευνα προκύπτει η ανάγκη συνεργασίας των εμπλεκόμενων φορέων ώστε να δρομολογηθούν από κοινού δράσεις για την ενίσχυση του κλάδου, με έμφαση στις φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις, στα κίνητρα για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας καθώς και στην υλοποίηση ενός στρατηγικού πλάνου προβολής του προορισμού και της συνεδριακής δυναμικής του.
«Η σύμπραξη δυνάμεων σε μία παγκόσμια κρίση, η οποία επηρέασε αρνητικά και τον κλάδο μας, αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά ότι έχει αξία και δύναμη. Η στενή συνεργασία μεταξύ φορέων σε εθνικό επίπεδο κρίνεται απαραίτητη για τη στήριξη της συνεδριακής βιομηχανίας, η οποία αποτελεί σημαντικό πυλώνα για την οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας. Ο εγχώριος συνεδριακός κλάδος έχει αποδείξει την ανταγωνιστικότητα και τη δυναμική του στη διεθνή σκηνή.
Παράλληλα, ο μέχρι τώρα επιτυχημένος χειρισμός της κρίσης στη χώρα μας, η υπευθυνότητα και επαγγελματισμός, δείχνουν πως με ευελιξία, συνεργασία και σωστό επανασχεδιασμό της ευρύτερης στρατηγικής προώθησης του προορισμού, μπορούμε να κοιτάμε με αισιοδοξία μία μελλοντική επάνοδο του κλάδου», τονίζει η πρόεδρος του HAPCO, κα Ειρήνη Τόλη και συμπληρώνει: «Εκπροσωπώντας τους επαγγελματίες του Συνεδριακού Τουρισμού και της Βιομηχανίας ΜICE σε πανελλαδικό επίπεδο, αισθανόμαστε υπερήφανοι που πήραμε μέρος σε ένα τόσο σημαντικό εγχείρημα, το οποίο θα αποτελέσει και ένα δυναμικό εργαλείο μελλοντικού σχεδιασμού».
Από την πλευρά του, ο Βαγγέλης Βλάχος, διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ), η οποία λειτουργεί το Γραφείο Συνεδρίων και Επισκεπτών του δήμου Αθηναίων, επισημαίνει: «Οι επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης πλήττουν καίρια και την αγορά του συνεδριακού τουρισμού και άρα την οικονομία της πόλης, σε ένα χρονικό σημείο μάλιστα που ο κλάδος είχε αρχίσει να αναπτύσσει σπουδαία δυναμική. Ο δήμος Αθηναίων, επιδεικνύοντας γρήγορα αντανακλαστικά, εξασφάλισε πολύτιμους πόρους και προχωρά άμεσα στην υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου πλάνου προβολής και προώθησης του προορισμού μέσω της ΕΑΤΑ.
Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει την ψηφιακή αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και εμπειριών, ακόμη και με e-ταξίδια φιλοξενίας, τη διοργάνωση του Travel Trade Athens τον Απρίλιο του 2021, την προβολή σε εξιδεικευμένα ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα, τις διοργανώσεις φιλοξενίας και επιχειρηματικών αποστολών, τη δικτύωση με διεθνείς φορείς και οργανισμούς καθώς και τη συνεχή διεκδίκηση εκδηλώσεων στην Αθήνα. Στόχος μας είναι να συνεργαστούμε στενά με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ώστε να διατηρήσουμε ζωντανό το ενδιαφέρον για την πόλη μας και να την οδηγήσουμε σε ολοένα και υψηλότερες θέσεις στην παγκόσμια συνεδριακή κατάταξη».