Κορονοϊός – Σχολείο: Τι προτείνουν οι Αμερικανοί επιστήμονες
Οι τρεις Αμερικανοί επιστήμονες αναδεικνύουν τρία ζητήματα εστίασης της προσοχής σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων.
Οι λοιμώξεις στα παιδιά και στους εφήβους αυξάνονται με ταχύτερο ρυθμό σε σχέση με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες, αναφέρουν τρεις Αμερικανοί επιστήμονες σε παρέμβασή τους στο κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό «Science». Η συντριπτική πλειονότητα μαθητών ηλικίας τεσσάρων εώς δεκαοκτώ ετών είναι ασυμπτωματικοί στην Covid-19 ή περνούν με ήπια συμπτώματα τη νόσο. Αν και θεωρούνται λιγότερο ευάλωτοι στη λοίμωξη από τον ιό SARS-CoV-2 σε σχέση με τους ενηλίκους, πιθανώς τον μεταδίδουν σε παρόμοιο βαθμό, σύμφωνα με τη γενική εικόνα που έχουν διαμορφώσει οι επιστήμονες έως τώρα.
Οι Γκάρετ Φιτζέρλαντ, Τίλο Γκρόσερ και Ρόναν Λόρνταν, καθηγητές και ερευνητές της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, επισημαίνουν ότι, οι λοιμώξεις συνήθως εισάγονται στα σχολεία από την κοινότητα και η περαιτέρω μετάδοση μέσα στα ίδια τα σχολεία είναι σπάνια, όταν τηρούνται σχολαστικά τα μέτρα ασφαλείας και προστασίας, που αποτρέπουν την εξάπλωση του ιού μεταξύ των μαθητών και εκπαιδευτικών. Οι κατά καιρούς περιπτώσεις μαζικότερων κρουσμάτων σε σχολεία συνήθως σχετίζονται με αυξημένη μετάδοση του κορονοϊού στην ευρύτερη κοινότητα, ανεπαρκή τήρηση των αποστάσεων, κακό εξαερισμό των αιθουσών και μη χρήση μάσκας από μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Όσα σχολεία σε ΗΠΑ και Ευρώπη εφάρμοσαν τα μέτρα, δεν έχουν συμβάλει σημαντικά στην αυξημένη κυκλοφορία του ιού στις τοπικές κοινότητες. Με αυτό ως δεδομένο, οι τρεις Αμερικανοί επιστήμονες αναδεικνύουν τρία ζητήματα εστίασης της προσοχής σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων:
1. Η ελαχιστοποίηση των λοιμώξεων που εισάγονται μέσα στα σχολεία: Προσεκτική παρακολούθηση των παιδιών για τυχόν συμπτώματα. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος ελαχιστοποίησης του κινδύνου εισαγωγής λοιμώξεων στο σχολείο είναι ο περιορισμός της δια ζώσης μάθησης. Χώρες που αποφάσισαν να ανοίξουν τα σχολεία χωρίς να απαιτούν τη χρήση μάσκας μέσα στις τάξεις, αλλά μόνο στους διαδρόμους, συνήθως έχουν σχεδόν μηδενική μετάδοση του ιού στην κοινότητα.
2. Ελαχιστοποίηση της περαιτέρω μετάδοσης του κορονοϊού μετά τη διείσδυση του μέσα στο σχολείο: Χρονικός περιορισμός της παραμονής στον ίδιο χώρο, αποφυγή δραστηριοτήτων όπως τα τραγούδια, βελτίωση του αερισμού των χώρων και συστηματική χρήση της μάσκας. Αν και η μετάδοση του ιού είναι λιγότερο πιθανή σε εξωτερικούς χώρους, οι αθλητικές δραστηριότητες που συνεπάγονται πολύ στενή επαφή και έκθεση στην εκπνοή των άλλων, πρέπει να αποφεύγονται.
3. Για να αποφευχθεί συρροή κρουσμάτων σε ένα σχολείο, πρέπει να ελαχιστοποιηθεί η δευτερογενής μετάδοση στο μικρότερο δυνατό αριθμό ατόμων: Απομόνωση των επιμέρους ομάδων (π.χ. τάξεων) της σχολικής κοινότητας μεταξύ τους, κάτι που θα μειώσει τον αριθμό των δυνητικά επικίνδυνων διαπροσωπικών επαφών και θα διευκολύνει την ιχνηλάτηση, αν διαγνωστεί κρούσμα. Σε μια τέτοια περίπτωση, τα μέτρα καραντίνας θα περιοριστούν στη συγκεκριμένη ομάδα (π.χ. τάξη) και όχι σε όλο το σχολείο. Η έγκαιρη ανίχνευση των μαθητών ή εκπαιδευτικών που έχουν μολυνθεί από τον ιό, είναι σημαντική.
Τέλος, όσο περισσότερο η κοινότητα φροντίζει για την παρεμπόδιση μετάδοσης του κορονοϊού μέσω περιοριστικών μέτρων, τόσο ασφαλέστερο θα είναι για τα παιδιά το σχολείο, σύμφωνα με τους τρεις Αμερικανούς επιστήμονες.
Πηγή: ΑΠΕ