Κόστος ενέργειας: Οι αυξήσεις απειλούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Οι αυξημένες τιμές του ρεύματος, δυσκολεύουν τη φόρτιση - Ποια η πορεία τους στην ελληνική αγορά 

Γιώργος Σταυρακίδης
κόστος-ενέργειας-οι-αυξήσεις-απειλού-901200
Γιώργος Σταυρακίδης

Το αυξανόμενο κόστος ενέργειας απειλεί ανοιχτά, όπως φαίνεται, το μέλλον του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όπως άλλωστε προειδοποιούν οι ιθύνοντες της σχετικής βιομηχανίας στη Γερμανία.

Η αύξηση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και του κόστους και της διαθεσιμότητας των πρώτων υλών, η χρόνια έλλειψη ανταλλακτικών και η εκτεταμένη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην παραγωγή, αλλά και τις πωλήσεις αυτοκινήτων.

Εάν συνεχιστεί η κατάσταση, υπάρχει ανησυχία ότι θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στους επενδυτές που δεν θα έχουν πλέον κίνητρα για την κατασκευή εγκαταστάσεων φόρτισης, καθιστώντας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λιγότερο ελκυστικά να κυκλοφορήσουν και, σίγουρα, να πωληθούν.

Σύμφωνα με την ACEA, ένα στα πέντε αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην Ευρώπη το τρίτο τρίμηνο του 2021 ήταν ηλεκτρικό όχημα, δίνοντας την τάση που θα ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια.

Μέσα στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι και τα υβριδικά αυτοκίνητα, που βοηθούν την κατηγορία να αναρριχηθεί ακόμη υψηλότερα. Οι πωλήσεις των αυτοκινήτων που κινούνται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια (BEV) αυξήθηκαν κατά 57% και των plug-in υβριδικών κατά 43%. Είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο στην ιστορία της αυτοκίνησης, καθώς μέχρι τώρα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα βρίσκονταν στην δεύτερη θέση.

Μέχρι πρόσφατα, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων είχε τραβήξει το αγοραστικό ενδιαφέρον, ειδικά όταν το κόστος της βενζίνης αυξανόταν μέρα με τη μέρα. Όμως, από τις πρόσφατες αυξήσεις στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος –στη Γερμανία κατά περίπου ένα τρίτο σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν– η διαφορά τιμής έχει συρρικνωθεί.

Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είτε φορτίζουν τα αυτοκίνητά τους στο σπίτι είτε μέσω συμβάσεων με εταιρείες φόρτισης, έχουν δει αυξήσεις τιμών κατά 10% ή περισσότερο. Περαιτέρω αυξήσεις τιμών αναμένονται, λόγω του γεγονότος ότι η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας συνδέεται με αυτή του φυσικού αερίου, η οποία γίνεται όλο και πιο σπάνια από τότε που η Ρωσία διέκοψε τις προμήθειες φυσικού αερίου στη Γερμανία πριν από σχεδόν δύο εβδομάδες.

michael-fousert-tgpvjz-yw6q-unsplash-hlektriko-autokinhto.jpg

Η Allego, ένας από τους μεγαλύτερους φορείς εκμετάλλευσης σταθμών φόρτισης της Γερμανίας, αύξησε τις τιμές του στις αρχές αυτού του μήνα από 43 σεντς ανά κιλοβατώρα σε 47 σεντς. Η ταχεία φόρτιση, μέσω συνεχούς ρεύματος, έχει αυξηθεί από 65 σε 70 σεντς ανά κιλοβατώρα, ενώ η ταχύτερη, λεγόμενη εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση, έχει αυξηθεί από 68 σεντ σε 75 σεντ την κιλοβατώρα.

Τα σούπερ μάρκετ, οι αλυσίδες DIY και τα καταστήματα επίπλων που μέχρι πρόσφατα πρόσφεραν στους πελάτες δωρεάν χρέωση ενώ αυτοί ψώνιζαν, τώρα πλέον εισάγουν χρεώσεις για τις φορτίσεις.

ΑΠΕΙΛΗ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ

Σύμφωνα με τον οικονομολόγο αυτοκινήτων Stefan Bratzel, η αύξηση αποτελεί άμεση απειλή για τη βιομηχανία.

«Η έκρηξη της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος θα μπορούσε να καταλήξει να είναι ένας οξύς κίνδυνος για τη μετάβαση των οχημάτων και πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί σχετικά με αυτό», είπε πριν λίγες μέρες στα γερμανικά μέσα ενημέρωσης.

«Εάν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνουν πιο ακριβά στη χρήση τους, η αύξηση της ηλεκτρικής κινητικότητας κινδυνεύει να καταρρεύσει, γιατί σχεδόν κανείς δεν πρόκειται να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο», δήλωσε ο Bratzel, ο οποίος είναι επίσης ιδρυτής του Κέντρου Διαχείρισης Αυτοκινήτων. Ο ίδιος και άλλοι υποστηρικτές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων καλούν τώρα τη γερμανική κυβέρνηση να διασφαλίσει ότι η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος θα παραμείνει κάτω από την τιμή της βενζίνης, η οποία, όπως λένε, είναι κρίσιμη για το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

«Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χάνουν τη γοητεία τους», έγραψε η Helena Wisbert, διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας Αυτοκινήτου που εδρεύει στο Ντούισμπουργκ, σε ένα πρόσφατο σχόλιο για την οικονομική καθημερινή Handelsblatt.

Παρατηρητές του κλάδου λένε ότι δεν πιστεύουν ότι μια μεταρρύθμιση της ΕΕ που είναι στα χαρτιά και θα αποσυνδέσει την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας από αυτή του φυσικού αερίου θα συμβεί αρκετά γρήγορα.

Μια πρόταση που θα μπορούσε να εφαρμοστεί σχετικά γρήγορα θα ήταν να αυξηθεί ο φόρος οχημάτων στα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Επί του παρόντος, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι επιλέξιμα για φόρο οχημάτων. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν λωρίδες λεωφορείων και θέσεις στάθμευσης που δεν είναι διαθέσιμες για μη ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Στη Νορβηγία, όπου η κυβέρνηση υιοθέτησε πρόωρα οικονομικά κίνητρα για αγορές ηλεκτρικών αυτοκινήτων και δημιούργησε ένα εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης, το 64,5% των νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν πέρυσι ήταν ηλεκτρικά οχήματα, τοποθετώντας το στην κορυφή μιας λίστας που συνέταξε η Ένωση Ευρωπαϊκοί Κατασκευαστές Αυτοκινήτων.

Η Γερμανία βρίσκεται στην έκτη θέση της λίστας, με 13,6%, και το Ηνωμένο Βασίλειο στην ένατη, με 11,6%.

michael-fousert-xrx5tcrsheu-unsplash-hlektriko-autokinhto.jpg

Η ΑΓΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Για να μιλήσουμε με αριθμούς που έχουν δοθεί για τη Ελλάδα, γνωρίζουμε ότι το Α’ τετράμηνο του έτους έχουν πωληθεί 734 καινούργια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σημειώνοντας αύξηση 29,3% συγκριτικά με τα 569 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είχαν ταξινομηθεί το περσινό τετράμηνο και δηλώνοντας ουσιαστικά μία νέα αγοραστική συνήθεια για τους έλληνες οδηγούς που όμως, φαίνεται να τους «κόβει» την φόρα η αύξηση των τιμών της ενέργειας.

Οι τρέχοντες κανονισμοί που ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση προϋποθέτουν μια τελική μείωση των εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα κατά 37,5% έως το 2030, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να επιταχύνει την εφαρμογή του στόχου μηδενικών εκπομπών για την αυτοκινητοβιομηχανία, απαγορεύοντας την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΛΥΣΗ

Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η αύξηση των τιμών των καυσίμων στρέφει όλο και περισσότερους στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς αυτή η μορφή ενέργειας είναι σήμερα (μετά την μεγάλη αύξηση των τιμών υγρών καυσίμων, αλλά και την παράλληλη αύξηση της ενέργειας) η φθηνότερη από κάθε άλλη μορφή καυσίμου.

Επιπλέον, καθώς οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος αυξάνονται, ακόμη και η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο σπίτι γίνεται όλο και λιγότερο βιώσιμη.

‘Άλλωστε δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι το κόστος παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι έως και 50% υψηλότερο σε σύγκριση με αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που ορισμένοι εκφράζουν φόβους ότι πολλοί άνθρωποι δεν θα έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν ένα νέο αυτοκίνητο, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε συρρίκνωση της αγοράς.

Μια προτεινόμενη λύση είναι η παραγωγή οικονομικών, μικρής αυτονομίας, ηλεκτρικών αυτοκινήτων πόλης σε προσιτές τιμές. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες το έχουν αντιληφθεί και εδώ και λίγο καιρό βγάζουν στην αγορά πολλά μικρά ηλεκτρικά SUV, αυτοκίνητα πόλης και αρκετά μοντέλα του «τελευταίου μιλίου», τα οποία έχουν χαμηλές ταχύτητες μεν, αλλά είναι ιδιαίτερα μικρά για να μπορούν να κινηθούν με άνεση στο κέντρο των πόλεων.

Όπως και να έχει η αυτοκίνηση τα τελευταία χρόνια αλλάζει και σύντομα θα δούμε κοσμογονικές αλλαγές που και αυτές με την σειρά τους θα αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο.

Με στοιχεία από TheGuardian

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα