Ναυάγιο στην Πύλο: Αγνοούνται 568 ψυχές – Αμείλικτα ερωτήματα, μπαλάκι οι ευθύνες
Λιγοστεύουν οι ελπίδες για επιζώντες - Από 20 έως 40 ετών οι 9 Αιγύπτιοι διακινητές
Δύο ημέρες ώρες μετά το ναυάγιο του αλιευτικού σκάφους – δουλεμπορικού ανοιχτά της Πύλου, που έστειλε στον θάνατο τουλάχιστον 78 ανθρώπους αμείλικτα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα ενώ, οι ελπίδες για τον εντοπισμό επιζώντων λιγοστεύουν. Επίσημα, σύμφωνα με το Λιμενικό, οι αγνοούμενοι υπολογίζονται σε 568.
Σύμφωνα με πληροφορίες του OPEN, ο αριθμός των επιβατών άγγιζε τους 750, μεταξύ των οποίων, γυναίκες και παιδιά. «Όλοι άνδρες, Σύροι, Αφγανοί, Πακιστανοί, Αιγύπτιοι. Διότι τα δύο καταστρώματα του σκάφους που αναχώρησε από το Τομπρούκ (εκεί το δουλεμπορικό έκανε ενδιάμεση στάση από την Αίγυπτο απ όπου ξεκίνησε) το Σάββατο ήταν δεσμευμένα γι’ αυτούς και βυθίστηκαν τη νύχτα μεταξύ Τρίτης και Τετάρτης χωρίς να έχει έρθει κανείς να τους σώσει όλη την προηγούμενη μέρα», αναφέρει σε δημοσίευμά της η La Repubblica.
Μπαλάκι ευθυνών
Το δεύτερο μεγάλο ερώτημα που προκύπτει, είναι εάν ο κυβερνήτης του δουλεμπορικού ζήτησε βοήθεια από τα σκάφη της Ελλάδας και της Frontex που έσπευσαν στο σημείο. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο Τύπου του Λιμενικού Σώματος, οι επιβαίνοντες στο σκάφος αρκετές φορές σημείωσαν ότι θέλουν να πάνε στην Ιταλία και δε χρειάζονται βοήθεια.
«Οι μετανάστες αισθάνθηκαν ότι βρίσκονται σε μεγάλο κίνδυνο καθώς φοβόντουσαν ότι τα σχοινιά θα μπορούσαν να αναποδογυρίσουν τη βάρκα και ότι οι μάχες στο πλοίο για νερό θα μπορούσαν να προκαλέσουν ναυάγιο. Για το λόγο αυτό απομακρύνθηκαν ελαφρώς από το πλοίο… Είναι ποτέ δυνατόν η διαφυγή των μεταναστών από την κατάσταση κινδύνου στην οποία βρίσκονταν να ερμηνεύθηκε από τις ελληνικές αρχές ως διαφυγή από τη διάσωση;», διερωτήθηκε η ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων, Ναουαλ Σούφι.
Στο ερώτημα εάν οι ελληνικές αρχές θα μπορούσαν να πραγματοποιήσουν επιχείρηση σε διεθνή ύδατα, παρά την άρνηση του κυβερνήτη, το λιμενικό απαντά αρνητικά.
Από την πλευρά του, ο Μπαξεβάνης, πρώην ειδικός εμπειρογνώμων για θέματα μετανάστευσης και Ασύλου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Διδάκτωρ νομικής ΑΠΘ και Διεθνολόγος μιλώντας στο ethnos, επικαλέστηκε το άρθρο 110 του δικαίου της θάλασσας, το οποίο προβλέπει το εξής: «πολεμικό πλοίο που συναντά στην ανοιχτή θάλασσα ξένο πλοίο το οποίο επιδίδεται στο δουλεμπόριο έχει το δικαίωμα εξακρίβωσης των στοιχείων. Έχει το δικαίωμα νηοψίας. Αυτό θα μπορούσε να είχε γίνει από την πλευρά μας. Να είχε σταλεί πολεμικό πλοίο- έχοντας όλα τα στοιχεία ότι είναι δουλεμπορικό-και έτσι ίσως να είχαμε προλάβει το ναυάγιο. Θα μπορούσε να είχε γίνει το επόμενο βήμα από την Αθήνα πέρα από την επικοινωνία που είχε με το αλιευτικό. Κακώς υποτιμήθηκε η κατάσταση και δεν έγινε εφαρμογή της πρόβλεψης του δικαίου της θάλασσας. Σε κάθε περίπτωση μέσα από την νηοψία θα προέκυπτε αν ήταν ή δεν ήταν δουλεμπορικό. Αν δεν ήταν θα μπορούσε να συνεχίσει την πορεία του».
Τα σενάρια για τη βύθιση του πλοίου
Τα σενάρια που εξετάζει το Λιμενικό για τη βύθιση του αλιευτικού είναι δύο. Το πρώτο αναφέρει πως σταμάτησε η μηχανή και προκλήθηκε πανικός μεταξύ των μεταναστών και το δεύτερο είναι να υπήρξε κάποια διαμάχη. Και στις δύο περιπτώσεις η μαζική μετακίνηση των ατόμων πάνω στο αλιευτικό θα μπορούσε να οδηγήσει σε κλίση και ανατροπή.
H εφημερίδα La Repubblica υποστηρίζει ότι υπήρχε μεγάλη ένταση καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού, με τους δουλέμπορους να χρησιμοποιούν και βία εναντίον των μεταναστών, οι οποίοι επεδίωξαν να λάβουν βοήθεια, σηκώνοντας και τα χέρια τους στη θέα των ελικοπτέρων.
Ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Καλαμάτας, Δημήτρης Τζωρτζίνης, ανέφερε, μεταξύ άλλων, μιλώντας στην ΕΡΤ ότι τη βύθιση του σκάφους μπορεί να προκάλεσε κάποια ανταρσία η οποία στάθηκε μοιραία.
Ο ναύαρχος ε.α. του λιμενικού σώματος και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός, εκτίμησε ότι η κλίση που οδήγησε στη βύθισή του και στον υγρό τάφο τόσων μεταναστών προκλήθηκε σκόπιμα από τους διακινητές κι εξηγεί πώς κατά τη γνώμη του έγινε αυτό. Για το τραγικό ναυάγιο μίλησε και ο Νίκος Αλεξίου, εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, αναφέροντας ότι το πλοίο έχασε τη μήχανή του, μετακινήθηκαν άνθρωποι, άλλαξε το κέντρο βάρους κι έγινε το μοιραίο. Από την πλευρά του ο Γρηγόρης Γρηγορόπουλος, καθηγητής του ΕΜΠ στο Τμήμα Ναυπηγών, έκανε λόγο για οριακή ευστάθεια του πλοίου κι όχι μετατόπιση φορτίου.
Από 20 έως 40 ετών οι 9 Αιγύπτιοι διακινητές – Βαρύτατες οι κατηγορίες
Με τη σύλληψη εννέα διακινητών χθες το απόγευμα στην Καλαμάτα γράφτηκε ένα ακόμη κεφάλαιο της πρωτοφανούς τραγωδίας με το ναύαγιο στην Πύλο που συνέβη σε διεθνή ύδατα.
Πιο συγκεκριμένα, η Λιμενική Αρχή Καλαμάτας με τη συνδρομή των στελεχών της Διεύθυνσης Ασφαλείας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων (ΔΑΠΘΑΣ), σε συνεργασία ως προς την έρευνα με το κινητό γραφείο επιχειρήσεων (Mobile Office) της EUROPOL, από την οποία ζητήθηκε η συνδρομή της στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Επιχειρήσεων (ΕΣΕ), συνέλαβε εννέα άνδρες που βρίσκονται ανάμεσα στους 104 διασωθέντες. Είναι Αιγύπτιοι ηλικίας 26, 21, 40, 36, 32, 26, 22, 29 και 20 ετών, μέλη του πληρώματος του πλοίου οι οποίοι είχαν διακριτούς ρόλους στη μεταφορά των υπολοίπων.
Συνελήφθησαν για παράνομη είσοδο στη χώρα, για παράνομη διακίνηση αλλοδαπών, κατά παράβαση του Ν. 3386/2005 και του Ν. 4251/2014 όπως ισχύουν, καθώς επίσης και των άρθρων 187 (εγκληματική οργάνωση), 277 (πρόκληση ναυαγίου), 302 (ανθρωποκτονία από αμέλεια) και 306 (έκθεση ζωής σε κίνδυνο) του Π.Κ.
Υπό το συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, έχουν διασωθεί μέχρι στιγμής 104 άτομα και έχουν ανασυρθεί 78 σοροί.
Οι συλληφθέντες ζήτησαν προθεσμία να απολογηθούν τη Δευτέρα. Οχτώ από αυτούς κρατούνται στο αστυνομικό τμήματα Καλαμάτας, ενώ ο ένας νοσηλεύεται φρουρούμενος στο νοσοκομείο.