Ο ΟΣΕ τα χρεώνει όλα στον σταθμάρχη: Έβλεπε την τροχιά σύγκρουσης, αλλά δεν αντέδρασε
Αυτό υποστηρίζει ο σύμβουλος διοίκησης του Οργανισμού Π Τερεζάκης
Σοβαρά ερωτήματα για την επιχειρησιακή ετοιμότητα του σταθμάρχη και το επίπεδο της εκπαίδευσης που είχε πάρει για να αναλάβει τέτοια καθήκοντα, δημιουργεί η αποκάλυψη από τον σύμβουλο διοίκησης του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκη, ότι ο σταθμάρχης στη Λάρισα, ήταν σε θέση- ακόμα και με τα υπάρχοντα μηχανήματα και τον τεχνολογικό εξοπλισμό- να δει τα δυο τρένα σε τροχιά σύγκρουσης, αλλά δεν αντέδρασε.
Μέχρι σήμερα ξέραμε για την τραγωδία στα Τέμπη, ότι ο σταθμάρχης έκανε το μοιραίο λάθος να δώσει εντολή σε τρένο που είχε ακινητοποιηθεί και έπρεπε να οδηγηθεί στον σταθμό, να μπει στις ράγες της ανόδου προς Θεσσαλονίκη και να κινηθεί ανάποδα με την κυκλοφορία. Μετά έδωσε εντολή στο μοιραίο επιβατικό τρένο να ξεκινήσει, αλλά ξέχασε να αλλάξει τα κλειδιά και έτσι το τρένο μπήκε στις ράγες της καθόδου από Θεσσαλονίκη και συνάντησε έτσι το εμπορευματικό τρένο στα Τέμπη και συγκρούστηκαν μετωπικά.
Αυτό που αποκάλυψε μιλώντας στον ΣΚΑΙ ο κ. Τερεζάκης, είναι ότι ακόμα και με τα απαρχαιωμένα μέσα του ελληνικού σιδηρόδρομου, ο σταθμάρχης θα μπορούσε να δει το λάθος του και να το διορθώσει ή να δώσει εντολή στα τρένα να σταματήσουν, αλλά δεν το έκανε, για άγνωστους ακόμα λόγους.
Δηλαδή στον πίνακα που υπάρχει στο σταθμαρχείο, φαινόταν ότι τα δυο τρένα είναι σε τροχιά σύγκρουσης και πως για 5,5 χιλιόμετρα ο σταθμάρχης τα έβλεπε να πηγαίνουν ευθεία το ένα πάνω στο άλλο, αλλά δεν έκανε τίποτα για να το σταματήσει.
“Αν έβλεπε τον πίνακα που λειτουργεί -γιατί τον έλεγξα εγώ πριν έρθει ο ανακριτής και του τον έδειξα- για 5,5 χλμ. θα μπορούσε να είχε δει το τρένο να μπαίνει στην αντίθετη διαδρομή και θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο”, διευκρίνισε ο σύμβουλος Διοίκησης του ΟΣΕ.
Μπορούσε να αντιδράσει ο μηχανοδηγός;
Μιλώντας για την εκπαίδευση του σταθμάρχη, ο κ. Τερεζάκης είπε: “Μέχρι να πάει στη Λάρισα, είχε περάσει έναν χρόνο εκπαίδευση, αλλά δεν είχε άλλη προϋπηρεσία ως σταθμάρχης. Ήταν στη Λάρισα περίπου έναν μήνα και για ένα διάστημα ήταν μαζί με άλλον σταθμάρχη στη βάρδια.”
Όσο για το αν μπορούσε να αντιδράσει ο μηχανοδηγός, πρόσθεσε:
“Ο μηχανοδηγός οφείλει να ακούει ό,τι του πει ο σταθμάρχης. Θα μπορούσε να ζητήσει μια επιπλέον διευκρίνιση, αλλά δεν είναι υποχρέωση του μηχανοδηγού. Δεν είναι στο πρωτόκολλο αυτό.
Η συνομιλία είναι ανοιχτή και τους άκουγε και ο σταθμάρχης στο Λιτόχωρο. Αλλά δεν ειπώθηκε στη συνομιλία ότι πάει ανάποδα, σε γραμμή καθόδου. Επίσης δεν υπήρχε τηλεγράφημα ότι υπάρχει κίνηση σε μονή γραμμή λόγω έργων”, είπε ο κ. Τερεζάκης.
Ερωτηθείς από τους δημοσιογράφους του ΣΚΑΪ αν ο μηχανοδηγός θα μπορούσε να μην υπακούσει στην εντολή του σταθμάρχη, ο κ. Τερεζάκης απάντησε ότι “ο σταθμάρχης είναι αυτός που εντέλει άπαντες να κυκλοφορούν στη γραμμή, άρα έπρεπε να ακολουθήσει την εντολή. Αν όμως του δώσει περίεργη εντολή, ο μηχανοδηγός μπορεί να διευκρινίσει την εντολή που πήρε. Θα μπορούσε, δεν ήταν υποχρέωσή του, όταν του κάνει εντύπωση να ζητήσει διευκρινίσεις.
Ίσως, χωρίς να έχει υποχρέωση, ο μηχανοδηγός θα μπορούσε να είχε διευκρινίσει “κύριε σταθμάρχα, με βάλατε σε αντίθετη ροή καθόδου, είμαστε εντάξει;”. Όταν ένα τρένο μπαίνει σε αντίθετη κατεύθυνση, συνήθως ζητούνται διευκρινίσεις, αλλά το πρωτόκολλο προβλέπει να ακολουθήσει την εντολή του σταθμάρχη”, είπε ο κ. Τερεζάκης.
Το μοιραίο έγινε λίγα χιλιόμετρα μετά το υπάρχον σύστημα σηματοδότησης
Το τραγικό που αποκάλυψε ο κ. Τερεζάκης είναι ότι ο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη έγινε λίγα χιλιόμετρα μετά το σύστημα σηματοδότησης. Δηλαδή λίγο πριν το σημείο της σύγκρουσης, υπάρχει σύστημα σηματοδότησης, φωτεινά σήματα δηλαδή που ειδοποιούν αν δυο τρένα κινδυνεύουν να συγκρουστούν, αλλά στο σημείο ακριβώς που έγινε το μοιραίο, το σύστημα δεν λειτουργεί…
Όπως είπε, “στο συγκεκριμένο σημείο, το τρένο είχε 3 με 4 χλμ. που είχε βγει από το σύστημα σηματοδότησης”. Όπως εξήγησε ο σταθμός της Λάρισας έχει σύστημα σηματοδότησης, το οποίο τελειώνει όμως τελειώνει 5,5 χλμ. βόρεια της πόλης. “Είχε βγει το τρένο από αυτό το σύστημα και τον έλεγχο και λίγα χιλιόμετρα παρακάτω συνέβη το μοιραίο”, σημείωσε.
Το σύστημα κατέρρευσε μετά το 2011
Επιχειρώντας να εξηγήσει πώς έγινε το αδιανόητο να συγκρουστούν μετωπικά δύο τρένα την ώρα που η γραμμή για Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι διπλή, υποστήριξε τα ακόλουθα:
“Μέχρι το 2010 -’11 ο Οργανισμός είχε οργανωμένες τηλεδιοικήσεις από το Κιάτο μέχρι τη Θεσσαλονίκη και την Ειδομένη. Μετά το 2011 τα συστήματα αυτά άρχισαν και καταρρέουν. Δεν συντηρούντο με αποτέλεσμα να φτάσουμε να καταρρεύσει το σύστημα της τηλεδιοίκησης σχεδόν στο μεγαλύτερο του σύνολο. Μετά με κάποιες συμβάσεις που ακολούθησαν από το 2017- ’18 και μετά, γίνεται προσπάθεια να αναταχθεί και να εκσυγχρονιστεί η τηλεδιοίκηση και η σηματοδότηση, ώστε προφανώς να αποφευχθούν στο μέλλον τα οποιαδήποτε τέτοια λάθη. Ήδη κάποια κομμάτια λειτουργούν. Το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών λειτουργεί”.
Ο σιδηρόδρομος υποφέρει από τις κλοπές υλικών
Απαντώντας στις σοβαρές καταγγελίες που έγιναν από μηχανοδηγούς και εργαζομένους στους σιδηροδρόμους για τα λάθη και τις παραλείψεις της διοίκησης του ΟΣΕ αλλά και της Hellenic Train στις επανειλημμένες εκκλήσεις τους για λήψη μέτρων ασφαλείας, τις χαρακτήρισε ως αντιδράσεις συνδικαλιστών.
“Το τι απόψεις έχουν οι κύριοι συνδικαλιστές και άλλοι συνάδελφοι, με τους οποίους δουλεύουμε μαζί, είναι απόψεις σεβαστές. Δεν μπορώ να γνωρίζω όλους τους λόγους για τους οποίους κατέρρευσε η διοίκηση σταδιακά. Κατά την άποψη των περισσοτέρων, μειώθηκαν οι βαθμοί συντήρησης, αλλά ταυτόχρονα υπάρχει μια μεγάλη πληγή σε αυτά τα συστήματα, οι κλοπές καλωδίων και εξοπλισμού. Ο σιδηρόδρομος υποφέρει καθημερινά από αυτά τα προβλήματα. Όταν, λοιπόν, μου κόβει εμένα και μου απαξιώνει ένα κομμάτι τηλεδιοίκησης, αν δεν έχω το προσωπικό να το φτιάξω αμέσως, τότε αρχίζει και πέφτει και το επόμενο κομμάτι και έτσι μεγάλα τμήματα βγαίνουν εκτός”.
ΠΗΓΗ: THETOC.gr