ΟΑΣΘ: Νοικιάζουν 250 λεωφορεία ενώ διαθέτουν δεκάδες «μάχιμα» στα αμαξοστάσια

Σύμφωνα με μελέτη του συνεργείου του Οργανισμού, τα λεωφορεία παραμένουν ανενεργά λόγω έλλειψης ανταλλακτικών  

Parallaxi
οασθ-νοικιάζουν-250-λεωφορεία-ενώ-διαθέ-977586
Parallaxi

Σε προεκλογικού τύπου υποσχέσεις επιδόθηκε προχθές η διοίκηση του ΟΑΣΘ, υποστηρίζοντας, ότι οσονούπω ο Οργανισμός θα προμηθευτεί νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και πως στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και του νομού κυκλοφορούν περί τα 460 – 490 οχήματα, μαζί με τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ.

Μόνο που ο νέος πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Κώστας Ταγγίρης, στην προχθεσινή συνέντευξη που παραχώρησε στους δημοσιογράφους δεν έδωσε λεπτομέρειες για την πραγματική κατάσταση του Οργανισμού και ιδίως για τα λεωφορεία που κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης τα οποία, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, δεν ξεπερνούν τα 300.

Από αυτά, περί τα 250 οχήματα, είναι λεωφορεία που ο Οργανισμός εκμισθώνει με τη μέθοδο leasing, με μηνιαίο αντίτιμο 2.800 ευρώ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ετησίως ο Οργανισμός πληρώνει πάνω από 8.000.000 ευρώ, μόνο για την εκμίσθωση των λεωφορείων, χωρίς στο ποσό να περιλαμβάνεται το κόστος συντήρησης, το οποίο σε μεγάλο βαθμό επίσης επιβαρύνει τον Οργανισμό.

Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη θητεία της προηγούμενης διοίκησης του Γιώργου Σκόδρα, στελέχη που ασχολούνται με την συντήρηση και επιδιόρθωση των οχημάτων, εκπόνησαν έκθεση – μελέτη σύμφωνα με την οποία περί τα 150-200 λεωφορεία του Οργανισμού, που βρίσκονται ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια, μπορούν να τεθούν σε λειτουργία, αν ο ΟΑΣΘ φροντίσει και προμηθευτεί τα κατάλληλα ανταλλακτικά.

Μάλιστα, είχαν προχωρήσει και σε εκτίμηση σχετικά με το κόστος των ανταλλακτικών, κάνοντας έρευνα αγοράς. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το κόστος για την προμήθεια αυτών των ανταλλακτικών, δεν ξεπερνά το 1,5 εκατομμύριο ευρώ, ενώ αναφέρουν ότι στα αμαξοστάσια του ΟΑΣΘ, υπάρχουν λεωφορεία που με ανταλλακτικά κόστους 1000 – 2.000 ευρώ, θα μπορούσαν να τεθούν σε κυκλοφορία. Η έκθεση αυτή είχε τεθεί υπόψη της διοίκησης του ΟΑΣΘ εδώ και 1,5 χρόνο αλλά ποτέ δεν αξιοποιήθηκε.

Την ώρα δηλαδή που ο ΟΑΣΘ, ξοδεύει 8 εκ. ευρώ ετησίως για να νοικιάζει λεωφορεία, δεν προμηθεύεται ανταλλακτικά με κόστος μόλις 1,5 εκ, ευρώ για να θέσει σε κίνηση δικά του λεωφορεία.

Συνεπώς τα ερωτήματα σχετικά με τον υπάρχοντα στόλο του Οργανισμού είναι πολλά και χρήζουν απαντήσεων:

  • Υπάρχει αυτή η έκθεση των στελεχών των συνεργείων;
  • Γιατί δεν αξιολογήθηκε και δεν αξιοποιήθηκε;
  • Υπάρχουν λεωφορεία που παραμένουν εκτός λειτουργίας γιατί λείπουν κάποια ανταλλακτικά;
  • Πόσες είναι οι ενεργές άδειες κυκλοφορίας των λεωφορείων που ανήκουν στον Οργανισμό;
  • Γιατί τα ΚΤΕΛ δεν νοικιάζουν αλλά αγοράζουν τα μεταχειρισμένα λεωφορεία, που παρόμοια και από τον ίδιο προμηθευτή νοικιάζει ο ΟΑΣΘ;

Το ευκταίο βέβαια είναι άμεσα να προχωρήσει η προμήθεια των ηλεκτρικών λεωφορείων ώστε να ενισχυθεί ο στόλος του ΟΑΣΘ, με σύγχρονα οχήματα που θα πληρούν όλες τις προδιαγραφές και θα μπορούν να ανταπεξέλθουν επαρκώς στις ιδιαιτερότητες της Θεσσαλονίκης.

 Οι παρακρατήσεις επί της προσωπικής διαφοράς

Στο μεταξύ οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, διαμαρτύρονται προς την διοίκηση και το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, ότι κακώς από το 2018, ο οργανισμός παρακρατούσε ένα ποσοστό περί του 12,6 %, από την προσωπική διαφορά υπέρ της κύριας και επικουρικής ασφάλισης.

Οι εν λόγω παρακρατήσεις, αφορούσαν τα ποσά από τις προσωπικές διαφορές, δηλαδή το επιπλέον ποσό που κατάβαλε ο Οργανισμός σε κάθε εργαζόμενο, προκειμένου να καλυφθεί η μείωση στους μισθούς που προέκυψε από την ένταξη στο ενιαίο μισθολόγιο του δημοσίου.

Παρότι υπήρχαν σχετικοί εγκύκλιοι ήδη από το 2017, ο ΟΑΣΘ συνέχισε τις παρακρατήσεις μέχρι και σχετικά πρόσφατα, όπως φαίνεται και στην σχετική εισήγηση της νομικής υπηρεσίας του Οργανισμού.

Σύμφωνα με υπολογισμούς των εργαζομένων, η παρακράτηση επί της προσωπικής διαφοράς ήταν 12,67%. Για παράδειγμα, στα 200 ευρώ προσωπική διαφορά, η «παράτυπη» παρακράτηση είναι 200 : 12,67% = 25, 34 ευρώ το μήνα. Το ποσό διαμορφώνεται αυξάνεται ή μειώνεται, ανάλογα με το ύψος της προσωπικής διαφοράς.

Αν αυτά τα ποσά, παρανόμως παρακρατήθηκαν, σε περίπτωση δικαστικής προσφυγής, ανοίγονται πολλά ζητήματα, διότι εμπλέκονται και τα ασφαλιστικά ταμεία, καθώς θα πρέπει να γίνει ακόμα και επαναυπολογισμός της σύνταξης για όσους έχουν συνταξιοδοτηθεί.

«Τα ποσά αυτά δεν έχουν χαθεί και έχουν υπολογιστεί στα συντάξιμα, αλλά ήταν μία παρακράτηση που κακώς γινόταν και αφαιρέθηκε σε μία δύσκολη για τους εργαζόμενους περίοδο. Πρέπει να επαναυπολογιστεί και να αποδοθεί στους εργαζόμενους», τονίζει το μέλος της διοίκησης του σωματείου εργαζομένων ΟΑΣΘ Νικήτας Τσαρίδης, επισημαίνοντας πως αν π.χ. χοντρικά για κάθε εργαζόμενο αντιστοιχεί ένα ποσό όλα αυτά τα χρόνια 1000 ευρώ, μόνο για τους 1500 εργαζόμενους που σήμερα εργάζονται στον ΟΑΣΘ προκύπτει ένα ποσό κοντά στο 1,5 εκατομμύριο ευρώ.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα