Οικονομία

Αλλάζουν οι συνήθειες των Ελλήνων – Χωρίς γάλα και λάδι οι σακούλες του σουπερ μάρκετ

Η προτίμηση των καταναλωτών πλέον στο αρκετά φθηνότερο κοτόπουλο και σε χαμηλότερες ποιότητες προϊόντων - Τι είναι τα ταμπελάκια “μόνιμης μείωσης τιμής” που έρχονται

Γιώργος Σταυρακίδης
αλλάζουν-οι-συνήθειες-των-ελλήνων-χ-1075920
Γιώργος Σταυρακίδης

Η ιλιγγιώδης φόρα που πήρε πέρυσι ο πληθωρισμός, οδήγησε στη μείωση των πραγματικών εισοδημάτων των νοικοκυριών με δραματικά αποτελέσματα σε πολλά από αυτά. Μάλιστα, αν και φέτος υπάρχει μια πτώση του πληθωρισμού, οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται, ιδίως σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα, προβληματίζοντας τον Έλληνα καταναλωτή.

Από την Τετάρτη, πρεμιέρα κάνουν και τα ταμπελάκια της “μόνιμης μείωσης τιμής” του υπουργείου Ανάπτυξης σε συνολικά 233 προϊόντα τροφίμων, την ώρα που τα ελληνικά νοικοκυριά βλέπουν τον μισθό να κάνει φτερά μόλις σε λίγες μέρες από εκείνη που μπαίνει στο σπίτι.

Για τα συγκεκριμένα προϊόντα οι εταιρείες που τα παράγουν, δεσμεύονται εγγράφως προς το υπουργείο Ανάπτυξης για διατήρηση των μειώσεων τιμών τουλάχιστον κατά 5%, για χρονικό διάστημα κατ΄ ελάχιστον 6 μηνών. Στα ράφια και τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ, φέρουν το ειδικό ταμπελάκι που έχει δημιουργηθεί στο πλαίσιο της εφαρμογής του μέτρου, προκειμένου οι καταναλωτές να μπορούν να τα ξεχωρίζουν κατά τη διάρκεια των αγορών τους.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης οι μειώσεις από πλευράς των εταιρειών ξεκινούν από 5% και φτάνουν έως και 23%. Σημειώνεται ότι οι εταιρείες έχουν περιθώριο να συμμετάσχουν στο μέτρο έως τις 30 Νοεμβρίου 2023.

Κι ενώ όλοι θα περιμέναμε, ως ιδανική λύση, την μείωση του ΦΠΑ, ασφαλώς και δεν γίνεται ούτε λόγος καθώς το μέτρο βρίσκεται “εκτός κάδρου”, λόγω της μεγάλης “διαρροής” του συγκεκριμένου φόρου και της εκτίμησης ότι η μείωσή του δεν θα περάσει στην κατανάλωση.

Σχετικά με τις γεωπολιτικές εξελίξεις, το φυσικό αέριο από τα 23 ευρώ στις αρχές του φετινού καλοκαιριού, έχει φτάσει ήδη στα 50 ευρώ και άνω/MWh, ενώ το πετρέλαιο είναι σταθερά στα 90 δολάρια/βαρέλι, σε υψηλά των τελευταίων μηνών.

Άγνωστο παραμένει μέχρι τώρα πώς θα διαμορφωθούν οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς μπορεί ο χειμώνας να μην ήρθε ακόμα, όμως γνωρίζουμε καλά πως σύντομα θα έρθουν τα κρύα και θα χρειαστεί θέρμανση, που για πολλούς είναι τα κλιματιστικά, οι θερμοπομποί και τα σώματα που «τραβάνε» ρεύμα.

Επιπλέον, ρόλο για τα κόστη παραγωγής παίζουν τόσο τα επιτόκια, όσο και το κλίμα.

Όπως αναφέρει η Τραπέζα Πειραιώς για την πορεία τιμών των αγροτικών προϊόντων για το Σεπτέμβριο υπάρχουν αβεβαιότητες, αν και ο Δείκτης Αγροτικών Προϊόντων, που αποτελείται από μια ομάδα προϊόντων (μελλοντικά συμβόλαια σε σιτάρι, καλαμπόκι, σόγια, καφές, ζάχαρη, κακάο και βαμβάκι) έχει, σε μηνιαία βάση, μια μικρή αποκλιμάκωση της τάξης του 3,56%. Σε ετήσια βάση η μείωση είναι της τάξης του 16.07%.

Σε σύγκριση, όμως, με τα επίπεδα του Δείκτη πριν τρία χρόνια η άνοδος είναι της τάξης του 34,05%, δείγμα ότι πλέον οι τιμές έχουν κατοχυρώσει υψηλά επίπεδα.

«Το ζοφερό κλίμα στις μετοχικές αγορές επηρεάζει όμως αρνητικά και τον δείκτη των αγροτικών προϊόντων, με τις σημαντικότερες επιβαρύνσεις να καταγράφονται στην τιμή του σιταριού, της σόγιας και του ρυζιού» αναφέρει η Τράπεζα Πειραιώς και σημειώνει ότι «σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του National Oceanic and Atmospheric Administration (ΝΟΑΑ), οι συνθήκες του El-Ninio διατηρούνται και αναμένεται να ενισχυθούν με πιθανότητα μεγαλύτερη του 95% κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2024, όμως ο αρνητικός αντίκτυπος στις καλλιέργειες αναμένεται να είναι ηπιότερος από το αντίστοιχο El-Ninio του 2015-2016.

Για το σιτάρι, ο συνδυασμός των ρωσικών εξαγωγών και η απρόσκοπτη χρήση διόδων μεταφοράς, αναμένεται να επιβαρύνουν πτωτικά την τιμή του.

Η βελτίωση των καιρικών συνθηκών, ευνοώντας τη βραζιλιάνικη παραγωγή ζάχαρης, πιθανά να μετριάσει την ανοδική πίεση στην τιμή της. Για το καλαμπόκι, η μείωση των εισαγωγών από την Κίνα, ως ανάχωμα ευρύτερων γεωπολιτικών-εμπορικών θεμάτων και η ενίσχυση του δολαρίου, πιθανά να περιορίσουν την ζήτησή του, θέτοντας σε πτωτική τροχιά την τιμή του.

Η περιορισμένη κινεζική ζήτηση για βαμβάκι και η πιθανότητα επιβράδυνσης της παγκόσμιας ανάπτυξης αναμένεται να έχουν αρνητική επίδραση στην τιμή του. Παρά την πτωτική πίεση στην τιμή της σόγιας, οι αναλυτές εκτιμούν ότι η χαμηλότερη παραγωγή δύναται να έχει θετική επίδραση στην τιμή της. Για το ρύζι, οι βελτιούμενες καιρικές συνθήκες συγκομιδής και η χαλάρωση των ινδικών εξαγωγών ρυζιού αναμένεται να έχουν αρνητική επίδραση στην τιμή του.”

Οι ανατιμήσεις σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης

Με διψήφιο ρυθμό 10,4% έτρεξαν οι ανατιμήσεις στα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ στους εννέα πρώτους μήνες του έτους, σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας Nielsen IQ. Το ίδιο διάστημα, ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αυξήθηκε κατά +9,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.

Όπως αναφέρει η έρευνα στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs) καταγράφεται παρόμοια αυξητική τάση, στο +9,5%, με την ανάπτυξη ωστόσο να είναι καθαρά πληθωριστική, καθώς οι όγκοι πωλήσεων μειώθηκαν έστω και κατά 0,8%.

Μάλιστα σημειώνεται ότι σε σχέση με τον δείκτη τιμών καταναλωτή, ο οποίος για την ίδια χρονική περίοδο βρίσκεται στο +3,6%, η αύξηση της μέσης τιμής για τα FMCGs είναι πολλαπλάσια υψηλότερη, στο +10,4%. Στις επιμέρους κατηγορίες, το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου οι ανατιμήσεις στα Τρόφιμα & Ποτά άγγιξαν το 10,9%, οδηγώντας σε μείωση των πωλήσεων σε όγκο κατά 1,5%. Αντίθετα, οι πιο περιορισμένες αυξήσεις τιμών (+4,3%) στις κατηγορίες Προσωπικής Υγιεινής και Ομορφιάς είχε ως αποτέλεσμα την άνοδο των πωλούμενων όγκων κατά 4,5%.

Ασφυξία

Συνθήκες ασφυξίας δημιουργούνται για τους καταναλωτές στην Ελλάδα. Από τη μία πλευρά η συνεχιζόμενη ακρίβεια και από την άλλη τα ανεπαρκή εισοδήματα οδηγούν σε μεγαλύτερς δυσκολίες μέσα στους επόμενους μήνες και αλλαγή αγοραστικής συμπεριφοράς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 17,4% του πληθυσμού της χώρας απειλεί ο κίνδυνος φτώχειας, σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, όταν στον υπολογισμό του δείκτη λαμβάνεται υπόψη μόνο η ισοδύναμη δαπάνη με τρόπο κτήσης την αγορά (17,1% το 2021), ενώ ο δείκτης μειώνεται στο 13,4% του πληθυσμού (12,2% το 2021), όταν λαμβάνονται υπόψη όλες οι καταναλωτικές δαπάνες, ανεξάρτητα από τον τρόπο κτήσης (τεκμαρτό ενοίκιο από ιδιοκατοίκηση, ιδιοπαραγόμενα αγαθά, αγαθά και υπηρεσίες παρεχόμενες δωρεάν από τον εργοδότη, άλλα νοικοκυριά, μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, κράτος κ.λπ.). Ενώ, οι ανατιμήσεις στα είδη διατροφής, οδηγούν τα νοικοκυριά να δαπανούν όλο και περισσότερα στις συγκεκριμένες ανάγκες, αγοράζοντας ωστόσο λιγότερα αγαθά.

Μάλιστα, παρατηρήθηκε και αλλαγή στις συνήθειες των Ελλήνων. Είναι χαρακτηριστικό πως σχεδόν δύο δισεκατομμύρια ευρώ λιγότερα δαπάνησαν τα νοικοκυριά στην Ελλάδα το 2022 σε σύγκριση με το 2009 για είδη παντοπωλείου – διατροφής, καθώς υπολογίζεται ότι ενώ η συνολική δαπάνη το 2009 ήταν 22,10 δισ. ευρώ, το 2022 διαμορφώθηκε σε 20,28 δισ. ευρώ και μάλιστα σε ένα έντονα πληθωριστικό περιβάλλον.

Αυτό δείχνει πως οι πολίτες δαπανούν λιγότερα χρήματα για ελαιόλαδο, κρέας και φρέσκο γάλα, αλλά περισσότερο για είδη αρτοποιίας και γενικώς υδατάνθρακες και προτιμούν το αρκετά φθηνότερο κοτόπουλο, από το μοσχαρίσιο και αιγοπρόβειο κρέας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η δαπάνη κατά κεφαλήν σε είδη παντοπωλείου διαμορφώθηκε το 2022 στο 1,825 ευρώ μειωμένη κατά 5,8% σε σχέση με το 2009. Σε σχέση με το 2021, η συνολική δαπάνη σε είδη παντοπωλείου αυξήθηκε κατά 3,1%, κάτι που αποδίδεται στον συνδυασμό των ανατιμήσεων και της μείωσης στον όγκο αγορών των νοικοκυριών.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα