Οικονομία

Η ακρίβεια τρώει τον «παρά» του τουρισμού – Μειωμένη η κατανάλωση ακόμα και στη Μύκονο

Στροφή των τουριστών στο γρήγορο φαγητό και στα σούπερ μάρκετ - Delivery στις παραλίες.  

Φίλιππος Δεργιαδές
η-ακρίβεια-τρώει-τον-παρά-του-τουρισ-1037738
Φίλιππος Δεργιαδές

Η φετινή σεζόν για τη «βιομηχανία» του τουρισμού δεν θα είναι από τις χειρότερες στην Ελλάδα, σε ό,τι αφορά τις αφίξεις και τις διανυκτερεύσεις, αλλά η ακρίβεια και το κόστος διαβίωσης έχει αλλάξει δραστικά τις καταναλωτικές συνήθειες των τουριστών.

Ακόμα και οι Έλληνες που θεωρούνται από τους επαγγελματίες του τουρισμού “big spenders”, όσοι βέβαια δεν κατέφυγαν στα χωριά τους, κατά την… προτροπή κυβερνητικών στελεχών, απέφυγαν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη τους, επιλέγοντας τις συνετές διακοπές και την περιορισμένη κατανάλωση, χωρίς υπερβολές σε ταβέρνες και νυχτερινές εξόδους.

Όταν σε κάποια νησιά ή σε δημοφιλείς παραλίες, η τιμή μίας ξαπλώστρας δίπλα στη θάλασσα κοστίζει όσο κόστιζε παλιά μία διανυκτέρευση σε “rooms to let”,  μία απλή ταραμοσαλάτα τιμολογείτε 15 ευρώ, η χωριάτικη 20-24 ευρώ και μία μερίδα τηγανιτές πατάτες 8 ευρώ, ο “μέσος τουρίστας”, Έλληνας και ξένος, αυτοί δηλαδή που αποτελούν τη μεγάλη μάζα της τουριστικής πελατείας της χώρας, το ξανασκέφτεται και στο τέλος επιλέγει άλλο τρόπο, πιο “ανταποδοτικό” να ξοδέψει τα χρήματα του.

Ακόμα και στους πλέον δημοφιλείς προορισμούς, όπου ξεχώριζε ο vip – ακριβός τουρισμός, όπως η Μύκονος, τα πράγματα φέτος έχουν αλλάξει άρδην και πρωτόγνωρα φαινόμενα έχουν κάνει την εμφάνιση τους, όπως το delivery στις παραλίες προκειμένου οι τουρίστες να αποφύγουν την ακριβή ταβέρνα και το απλησίαστο beach bar.

Το παράδειγμα της Μυκόνου: Με ψυγειάκια στη Φτελιά      

Η περίπτωση πάντως της Μυκόνου είναι το χαρακτηριστικό παράδειγμα της πορείας που έχει πάρει ο ελληνικός τουρισμός, όπου το απόλυτο ζητούμενο είναι αποκλειστικά το κέρδος και η εκμετάλλευση του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας.

Φέτος στο νησί των ανέμων η κίνηση ιδίως στα μεγάλα ξενοδοχεία και στη μίσθωση των ακριβών καταλυμάτων – βίλες, σύμφωνα με εκτιμήσεις κυμαίνεται μειωμένη από 30% έως 50% ενώ συνολικά η κίνηση καταγράφει χαμηλές πτήσεις σε όλα τα επίπεδα. Παράλληλα έχουν κάνει την εμφάνιση τους και  πρωτόγνωρες καταστάσεις, που θυμίζουν άλλες εποχές, όταν στο νησί κατέφταναν όχι πολυτελή γιωτ, αλλά το «ένδοξο» πλοίο της γραμμής «Άνεμος».

Οι ταβέρνες και τα καφέ έχουν λίγο κόσμο, όπως και οι ξαπλώστρες στις γνωστές παραλίες, όπου οι τιμές κυμαίνονται από 20 ευρώ μέχρι και 600 ευρώ στα πιο ακριβά και vip beach bars. Η ανθρωπογεωγραφία στο νησί πλέον είναι διαφορετική, αποτέλεσμα της κρίσης ακρίβειας αλλά και των πολεμικών συρράξεων στη Μέση Ανατολή και στην Ανατολική Ευρώπη. Επί παραδείγματι, οι τουρίστες από τον Λίβανο και το Ισραήλ, και συνολικά από τον αραβικό κόσμο, που άλλοτε κατέκλυζαν το νησί και άφηναν ισχυρό οικονομικό αποτύπωμα, φέτος έχουν μειωθεί κατακόρυφα και είναι ελάχιστοι, συγκριτικά με άλλες χρονιές.

Πολλοί τουρίστες, κυρίως Έλληνες αλλά και ξένοι, επίσης ακολουθούν μία πιο συντηρητική τουριστική πολιτική και αποφεύγουν τις γνωστές οργανωμένες παραλίες και επιλέγουν παραλίες που δεν έχουν παραδοθεί στα μεγάλα beach bar. Επιλέγουν παραλίες που δεν είναι οργανωμένες, όπως Φτελιά, Άγιος Στέφανος, Άγιος Σώστης, Κάπαρη και Μυρσίνη.

Οι περισσότεροι μάλιστα αποφεύγουν τις ταβέρνες και το φαγητό που σερβίρεται. Πηγαίνοντας για κολύμπι, κουβαλούν τα δικά τους τρόφιμα σε μικρά ψυγειάκια, που τα έχουν αγοράσει από συγκεκριμένα «σούπερ μάρκετ», τα οποία διατηρούν λογικές τιμές στα προϊόντα τους. Το πιο φρέσκο είναι ότι σε μη οργανωμένες παραλίες της Μυκόνου, έχει κάνει την εμφάνιση του και το παραλιακό delivery, με «καλαμάκι γύρο» και “σουβλάκι τζατζίκι” δίπλα στο κύμα, και με δώρο το αναψυκτικό.

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ

Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και σχετική έρευνα του  Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, που αναφέρεται στις οικονομικές συνθήκες και την ακρίβεια που επηρεάζουν δραστικά τις τουριστικές επιλογές και τις καταναλωτικές συνήθειες των τουριστών στην Ελλάδα.

Όπως επισημαίνει ο γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Λευτέρης Κιοσσές, η αύξηση του κόστους ζωής έχει ωθήσει πολλούς τουρίστες να περιορίσουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες.

Σύμφωνα με την έρευνα η ακρίβεια έχει ωθήσει πολλούς τουρίστες να προσαρμόσουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Πολλοί τουρίστες, είτε εγχώριοι είτε ξένοι, προτιμούν να μειώσουν τις δαπάνες για γεύματα σε εστιατόρια, επιλέγοντας να μαγειρεύουν στα καταλύματά τους ή να αγοράζουν έτοιμο φαγητό από σούπερ μάρκετ και άλλες πηγές πώλησης. Αυτή η τάση δεν είναι νέα, καθώς είχε παρατηρηθεί και το προηγούμενο έτος, αλλά φέτος φαίνεται να είναι πιο έντονη.

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταδεικνύει επίσης μια στροφή στις προτιμήσεις των καταλυμάτων. Οι τουρίστες δείχνουν προτίμηση για καταλύματα που προσφέρουν τη δυνατότητα μαγειρέματος, όπως εξοχικά σπίτια και τροχόσπιτα, αντί για παραδοσιακά ξενοδοχεία με ημιδιατροφή ή πλήρη διατροφή. Επιπλέον, υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως διακοπές με ιστιοπλοϊκά, όπου οι τουρίστες μπορούν να μαγειρεύουν στα σκάφη τους.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα