Ώρα ανακοινώσεων για καταστήματα και γιορτές – Οι ενστάσεις των ειδικών και οι αποφάσεις
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για το τι θα ισχύει
Τον οδικό χάρτη για την εορταστική αγορά με ένα ιδιότυπο lockdwon πρόκειται να ανακοινώσει σήμερα, Παρασκευή, η κυβέρνηση.
Το επιδημικό κύμα υποχωρεί με αργούς ρυθμούς με τους κρίσιμους δείκτες να εμφανίζονται μεν μειωμένοι όχι όμως σε ικανοποιητικό βαθμό.
Με δεδομένο ότι βρισκόμαστε στο τέλος της 5ης εβδομάδας του lockdown οι επιστήμονες περίμεναν πολύ καλύτερη επιδημιολογική εικόνα, εξού και είναι αρνητικοί στο άνοιγμα της αγοράς.
Χθες ο ΕΟΔΥ ανακοίνωσε 1.534 νέα κρούσματα, με την Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα να συγκεντρώνουν περίπου τα μισά από αυτά, ενώ δεκάδες κρούσματα κοροναϊού καταγράφηκαν σε άλλες 45 περιφερειακές ενότητες της χώρας. Με δραματικά αργό ρυθμό γίνεται η αποσυμπίεση και στα δημόσια νοσοκομεία, όπου νοσηλεύονται πλέον περί τους 3.625 ασθενείς με λοίμωξη Covid-19 εκ των οποίων οι 565 είναι διασωληνωμένοι.
Το lockdown θέλει… click away
Όπως ανακοινώθηκε, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας θα εκθέσει από κοινού με τον υπουργό Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη, το σχέδιο της κυβέρνησης για τη λειτουργία της αγοράς μέχρι τις γιορτές .
Εκείνο που είναι βέβαιο είναι πως τα επιδημιολογικά δεδομένα δεν επιτρέπουν ευρύ άνοιγμα των καταστημάτων, κάτι που έχει τονίσει με τον πιο σαφή τρόπο τόσο ο Στέλιος Πέτσας όσο και ο ίδιος ο πρωθυπουργός.
Το μόνο που πρέπει να θεωρείται βέβαιο είναι πως θα ανοίξουν κάτω από αυστηρούς κανόνες τα κομμωτήρια και τα βιβλιοπωλεία, σύμφωνα με όσα έχουν εξαγγελθεί μέχρι σήμερα.
Σημειώνεται ότι η επιτροπή λοιμωξιολόγων εισηγήθηκε να ληφθούν πολύ αυστηρά μέτρα λειτουργίας για τα καταστήματα που θα ανοίξουν.
Υπενθυμίζεται πως τα κομμωτήρια, πριν κλείσουν, λειτουργούσαν με αυστηρούς κανόνες. Συγκεκριμένα:
Τέσσερα άτομα έως 100 τ.μ. και ένα άτομο για κάθε 10 τ.μ. επιπλέον. Απόσταση δύο μέτρων μεταξύ θέσεων εργασίας. Εξυπηρέτηση πελατών μόνο με ραντεβού.
Τι είναι το click away
Από την άλλη πλευρά οι αγορές θα πραγματοποιούνται με τη μέθοδο του click away.
Όπως έχει δηλώσει ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδης «πρόκειται για μια διεθνή πρακτική που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες προκειμένου να αντιμετωπιστεί το θέμα της εξυπηρέτησης των καταναλωτών».
Ο καταναλωτής κάνει την ηλεκτρονική παραγγελία, προπληρώνει το προϊόν και με το αποδεικτικό παραγγελίας – πληρωμής παραλαμβάνει το προϊόν από έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο του καταστήματος, έξω από αυτό.
Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται ο συνωστισμός, τόσο εντός των καταστημάτων, όσο και στους εμπορικούς δρόμους των μεγάλων πόλεων, καθώς η έρευνα αγοράς δεν θα γίνεται εντός του καταστήματος, αλλά από το e-shop.
Οι ειδικοί συμφώνησαν πως το άνοιγμα του λιανεμπορίου με τον… παραδοσιακό τρόπο μπορεί να αποβεί καταστροφικό για τη διασπορά του κοροναϊού στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, την εορταστική, κατά την οποία καταγράφεται συνωστισμός στην αγορά.
Μάλιστα, οι πρόσφατες εικόνες από την αγορά του Λονδίνου όπου χιλιάδες κόσμου περίμεναν επί ώρες σε συνθήκες απόλυτου συνωστισμού για τα χριστουγεννιάτικα ψώνια λειτούργησαν ως προειδοποίηση.
Για αυτό και συμφώνησαν να δοθεί έγκαιρα και υπό ασφαλείς προϋποθέσεις χρόνος για τις αγορές στους πολίτες ώστε να μην καταγραφούν στην Ελλάδα σκηνές παρόμοιες με εκείνες από την αγορά του Λονδίνου.
Σούπερ μάρκετ την Κυριακή
Επιπλέον, ανοιχτά μπορούν να μείνουν μεθαύριο, Κυριακή 13 Δεκεμβρίου τα σούπερ μάρκετ σε όλη τη χώρα, η λειτουργία τους, ωστόσο είναι προαιρετική, όπως διευκρίνισε ο κ. Γεωργιάδης.
Στην κατεύθυνση αυτή, σχεδόν βέβαιη θεωρείται η τροποποίηση του ωραρίου κυκλοφορίας τις βραδινές ώρες λόγω της επανεκκίνησης της αγοράς, με την κυβέρνηση να επεξεργάζεται σχέδιο για την μετάθεση της απαγόρευσης αργότερα από το ισχύον πλαίσιο, εξασφαλίζοντας τον απαραίτητο χρόνο στους εργαζόμενους, αλλά και τους πελάτες να επιστρέψουν στο σπίτι τους μετά τις αγορές.
Τι παραμένει σε… lockdown
Πάντως το σίγουρο είναι πως μέχρι τις 7 Ιανουαρίου παραμένουν κλειστά:
Τα σχολεία όλων των βαθμίδων, νηπιαγωγεία, βρεφικοί, βρεφονηπιακοί, παιδικοί σταθμοί, ενώ συνεχίζεται η τηλεκπαίδευση Καταστήματα εστίασης, μπαρ, κέντρα διασκέδασης, μουσικές σκηνές, θέατρα, κινηματογράφοι Τα δικαστήρια Οι αθλητικές δραστηριότητες, εκτός από εκείνες που έχουν εγκριθεί από την υγειονομική επιτροπή (όπως για παράδειγμα τα επαγγελματικά πρωταθλήματα της Superleague στο ποδόσφαιρο και της Basket League στο μπάσκετ) και Τα χιονοδρομικά κέντρα.
Επίσης, παρατείνεται, μέχρι την ίδια ημέρα και ώρα, η απαγόρευση των διαπεριφερειακών μετακινήσεων στη χώρα, ενώ εξακολουθεί να ισχύει η απαγόρευση συναθροίσεων και κυκλοφορίας τη νύχτα.
«Πόλεμος» μικρών – μεγάλων για πωλήσεις μέσω «χονδρικής»
Σε …εμφύλιο μεταξύ μικρών και μεγάλων καταστηματαρχών φαίνεται να οδηγεί η απόφαση της κυβέρνησης να μην ανοίξει το λιανεμπόριο με φυσική παρουσία από την προσεχή Δευτέρα 14 Ιανουαρίου.
Τελικώς τα μοναδικά νέα καταστήματα που φαίνεται να προκρίνονται και να ανοίγουν έως τότε με φυσική παρουσία πελατών -με τα μέχρι στιγμής δεδομένα- είναι αποκλειστικά τα κομμωτήρια και τα βιβλιοπωλεία, ενώ για όλα τα υπόλοιπα προκρίνεται το σενάριο για click away ή παραγγελιών μέσω τηλεφώνου. Εφόσον οι επιδημιολογικοί δείκτες το επιτρέψουν, ίσως ανοίξουν από την Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου, χωρίς όμως να μπορεί κανείς να προδικάσει τίποτα ακόμα.
Ωστόσο, το γεγονός ότι η μία μετά την άλλη οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών ειδών, ειδών οικιακού εξοπλισμού, κλπ ανοίγουν τα καταστήματά τους επιτρέποντας τις αγορές ακόμα και με φυσική παρουσία σε όσους διαθέτουν επαγγελματικό ΑΦΜ, δημιουργεί συνθήκες διχασμού στον κλάδο του λιανεμπορίου με τους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες να κάνουν λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό και μάλιστα σε μία περίοδο κατά την οποία «πνίγονται» από τα χρέη.
Καταγγελίες για συγκαλυμμένη πώληση στη λιανική
Την ανησυχία εντείνει το γεγονός πως ήδη υπάρχουν αρκετές καταγγελίες στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών για συγκαλυμμένη πώληση λιανικής μέσω αυτών των καταστημάτων, καθώς όπως λένε τα περίπου 750.000 επαγγελματικά ΑΦΜ συχνά χρησιμοποιούνται και για τις αγορές των οικογενειών των επαγγελματιών ανεβάζοντας ουσιαστικά τον αριθμό των δυνητικών χρηστών τους σε περίπου 2 εκατομμύρια.
Σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν φτάσει στο Επιμελητήριο, έχουν ξεκινήσει τις τελευταίες ημέρες προωθητικές ενέργειες από τέτοιες μεγάλες αλυσίδες, μέσω αποστολής μηνυμάτων και ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, με την οποία ενημερώνουν τους καταναλωτές για τη δυνατότητα που έχουν να προχωρήσουν σε αγορές χονδρικής, ενώ υπήρξαν καταγγελίες και για φυσική παρουσία σε καταστήματα αυτής της κατηγορίας.
Να σημειωθεί ότι η χονδρική πώληση και με φυσική παρουσία επιτρέπεται βάσει της απόφασης της 5ης Δεκεμβρίου, η οποία έχει δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και ορίζει τους όρους και τις προυποθέσεις που αυτή μπορεί να γίνει.
Συγκεκριμένα αναφέρει: «Επιχειρήσεις που λειτουργούν με πολλαπλές δραστηριότητες (ΚΑΔ), συνεχίζουν τη λειτουργία τους ως προς δραστηριότητες που δεν καταλαμβάνονται από τους ΚΑΔ της περ. α) υπό τις εξής προϋποθέσεις:
Η προσέλευση των επαγγελματιών – αγοραστών γίνεται με τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων περί μάσκας, χρήσης απολυμαντικού κατά την είσοδο και τήρησης ελάχιστης απόστασης ενάμισι (1,5) μέτρου.
Κατά την είσοδο στο κατάστημα οι επαγγελματίες – αγοραστές επιδεικνύουν έγγραφο από το οποίο αποδεικνύεται η επαγγελματική τους ιδιότητα.
Επιτρέπονται πωλήσεις μόνο με έκδοση τιμολογίου και όχι με απόδειξη λιανικής πώλησης.
Η αναλογία επαγγελματιών – αγοραστών στον χώρο έκθεσης των επιχειρήσεων είναι 4:200 (άτομα/τ.μ.). Στα σημεία τιμολόγησης τηρείται απόσταση ενάμισι (1,5) μέτρου μεταξύ των πελατών και μεταξύ υπαλλήλων και πελατών.
Απαγορεύεται η παρουσία μη επαγγελματία αυτοτελώς ή ως συνοδού άλλου επαγγελματία».
Ωστόσο οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες σημειώνουν ότι μπορεί η χονδρική πώληση τυπικά να επιτρέπεται, αλλά η φυσική παρουσία εξακολουθεί να αποτελεί «αγκάθι» και πρακτική που προκαλεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Ως εκ τούτου ζητούν από την Πολιτεία να λάβει δραστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της.
Απροετοίμαστοι για το click away
Αυτό, πάντως, δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, καθώς όπως φαίνεται η μεγάλη πλειονότητα είναι απροετοίμαστη ακόμα και στο δεύτερο lockdown να βρει μια διέξοδο στο ηλεκτρονικό εμπόριο και να μπορέσει να δουλέψει έστω και με τη μέθοδο του click away, η οποία προϋποθέτει ηλεκτρονική αγορά και πληρωμή και παραλαβή των προιόντων ύστερα από προκαθορισμένο ραντεβού.
Σήμερα οι επιχειρήσεις που διαθέτουν e-shop δεν ξεπερνούν τις 15.000 – 20.000 από τις συνολικά 350.000. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει εναλλακτικό κανάλι πωλήσεων.
Να σημειωθεί βέβαια ότι τις ημέρες αυτές ο φόρτος είναι τόσο αυξημένος που όσα καταστήματα διαθέτουν και ψηφιακή παρουσία δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στον όγκο των παραγγελιών που μεγαλώνει μέρα με τη μέρα. Μεγάλο μερίδιο της ευθύνης για το «έμφραγμα» στο ηλεκτρονικό εμπόριο φέρει και η κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο των ταχυμεταφορών, οι οποίες ακόμα και με τις βελτιωτικές κινήσεις που έκαναν το προηγούμενο διάστημα πιάστηκαν για άλλη μία φορά απροετοίμαστες με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή οι αποθήκες τους να είναι γεμάτες και τα χρονοδιαγράμματα των παραδόσεων να επεκτείνονται όλο και περισσότερο.
ΠΗΓΕΣ: ethnos.gr / in.gr