Γιάννης Μαγκριώτης: Ένα πράσινο αύριο για τη Θεσσαλονίκη

Οι θέσεις των υποψηφίων για το μέλλον της Θεσσαλονίκης

Parallaxi
γιάννης-μαγκριώτης-ένα-πράσινο-αύριο-1003372
Parallaxi

Λέξεις: Γιάννης Μαγκριώτης

Το αύριο για τη Θεσσαλονίκη δεν μπορεί παρά να είναι πράσινο.

Πράσινη πόλη σημαίνει βιώσιμη πόλη. 

Βιώσιμη πόλη σημαίνει συνεκτική πόλη, ανθεκτική πόλη, ψηφιακή πόλη, ελκυστική πόλη.

Σήμερα, και πολύ περισσότερο αύριο, μόνο ένα αστικό συγκρότημα που χαρακτηρίζεται από κοινωνική συνοχή, που μπορεί να προλάβει και να αντιμετωπίσει φυσικές καταστροφές και τεχνολογικούς κινδύνους, που διαθέτει πράσινες μεταφορές και επαρκείς κοινωνικές υποδομές, που ενσωματώνει τις ψηφιακές τεχνολογίες στη διαχείριση της καθημερινότητάς του πολίτη μπορεί να έχει μέλλον. Η διεθνής εμπειρία δείχνει πως όλα αυτά,  με την υψηλή ποιότητα ζωής που εξασφαλίζουν, δημιουργούν τις προϋποθέσεις βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης καθώς προσελκύουν επενδύσεις στην πράσινη ψηφιακή οικονομία. 

Γι’ αυτό χρειάζονται πράσινες πολιτικές. Σε κάθε τομέα και σε όλες τις κλίμακες: στο αστικό περιβάλλον και στους εργασιακούς χώρους. Στη γειτονιά, το Πολεοδομικό Συγκρότημα και την περιφέρεια. 

Επιτέλους, για πόσο ακόμη θα είναι η Θεσσαλονίκη η πόλη με το λιγότερο πράσινο στην Ευρώπη; Για πόσο ακόμη δημόσιες εκτάσεις στην καρδιά του αστικού ιστού, όπως η ΔΕΘ, θα δίνονται αντιπαροχή σε εταιρίες real estate, δήθεν για «ανάπλαση», αντί να δημιουργηθεί εκεί ένα Μητροπολιτικό Πάρκο, και η ΔΕΘ να αναπτυχθεί δυτικά, όπως προβλεπόταν στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης και στο γενικό Πολεοδομικό σχέδιο του Δήμου; Έχει μέλλον η πόλη όταν αναπτύσσεται χωρίς Ρυθμιστικό Σχέδιο αλλά με τις τυχαίες επιλογές που εξυπηρετούν απλώς ιδιωτικά συμφέροντα; 

Για πόσο ακόμη οι κομματικές σκοπιμότητες, θα καθυστερούν την ολοκλήρωση της πρώτης γραμμής του Μετρό, και θα μοιράζουν μόνο υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα, για την επέκτασή προς τα τα δυτικά της πόλης και το αεροδρόμιο; 

Για πόσο ακόμη ο μισοδιαλυμένος ΟΑΣΘ θα ταλαιπωρεί τους θεσσαλονικείς; Γιατί επί τέσσερα χρόνια η Κυβέρνηση δεν έκανε αυτό που έλεγε προεκλογικά αλλά συνέχισε τις προηγούμενες αποτυχημένες πολιτικές, ενώ υπάρχει ο κίνδυνος να σταματήσει η λειτουργία του ΟΑΣΘ το τέλος του 2023, αν δεν δοθεί και νέα παράταση, που πρέπει να εγκρίνει όμως η ΕΕ:

Για πόσο ακόμη θα συνεχίσουμε να αναπνέουμε τα αιωρούμενα σωματίδια για τα οποία καταδικαστήκαμε στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο; 

Πόσο ανταγωνιστικές μπορεί να είναι οι παραγωγικές μονάδες ή οι εγκαταστάσεις logistics που αξιοποιούν τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης, όταν λειτουργούν σε περιβάλλον υποβαθμισμένο περιβαλλοντικά και χωροθετούνται χωρίς σχέδιο και με ελλειμματικές υποδομές; 

Έχουμε αργήσει σε όλους τους τομείς. 

Είναι επείγον και αναγκαίο ένα ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα για την Μητροπολιτική Περιφέρεια, ένα «ΕΣΠΑ μέσα στο ΕΣΠΑ» με εξασφαλισμένους πόρους από το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΠΔΕ και ιδιωτικές επενδύσεις.

Η καθοδική πορεία της Θεσσαλονίκης μπορεί και πρέπει να αναστραφεί. Αξιοποιώντας τη γεωγραφική της θέση, την ιστορία, τις παραγωγικές και επιστημονικές υποδομές και το δυναμισμό των κατοίκων της μπορεί να διεκδικήσει και να πετύχει διακριτή θέση στον Ευρωπαϊκό χάρτη.

Αλλά πρώτα απ΄όλα πρέπει η πράσινη Θεσσαλονίκη να γίνει υπόθεση των πολιτών, ώστε Δημοτικές αρχές, πολιτικοί εκπρόσωποι, οικονομικοί παράγοντες, πνευματικές ηγεσίες να συστρατευθούν για τα γίνει το πράσινο αύριο της Θεσσαλονίκης πραγματικότητα.

*Ο Γιάννης Μαγκριώτης είναι πρώην υπουργός, Υποψήφιος Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης με το ΠΑ.ΣΟ.Κ – ΚΙΝΑΛ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα