Γιάννης Μυλόπουλος: Μετρό και Αρχαία-Η επιτομή της παρακμής της Θεσσαλονίκης
Οι θέσεις των υποψηφίων για το μέλλον της Θεσσαλονίκης
Η Θεσσαλονίκη παρακμάζει γιατί είναι όμηρος ενός φτηνού και υποκριτικού μεγαλοϊδεατισμού που έρχεται από τη Νεοφιλελεύθερη Δεξιά, (ΝΔ).
Ενός μεγαλόστομου μεγαλοϊδεατισμού που τη θέλει στα λόγια συμπρωτεύουσα της Ελλάδας και πρωτεύουσα των Βαλκανίων, ενώ στην πράξη την χρησιμοποιεί σαν πεδίο εξυπηρέτησης κομματικών και επιχειρηματικών συμφερόντων.
Η υπόθεση του Μετρό και των Αρχαίων της Βενιζέλου είναι η επιτομή της παρακμής της πόλης.
Το Μετρό ξεκίνησε να κατασκευάζεται στη Θεσσαλονίκη το 2006 και σήμερα ακόμη πελαγοδρομεί, χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης.
Το 2012 μάλιστα, που ήταν η συμβατική ημερομηνία παράδοσής του, είχε ολοκληρωθεί μόλις το 18% του έργου.
Στη συνέχεια το έργο ενεπλάκη σε μια απίστευτη διελκυστίνδα που αφορούσε στην τύχη των εξαιρετικής σημασίας αρχαιολογικών ευρημάτων της Βενιζέλου, τα οποία οι κυβερνήσεις της ΝΔ ήθελαν και τελικά το κατάφεραν, να τα καταστρέψουν προκειμένου να κατασκευαστεί ανεμπόδιστα, όπως ανέκαθεν υποστήριζαν, το έργο.
Το Μετρό σταμάτησε να κατασκευάζεται το 2014, με τις καθυστερήσεις να επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό του έργου περί τα 200 εκατομμύρια ευρώ.
Το 2016 το έργο επανεκκίνησε με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και για πρώτη φορά προχώρησε σημαντικά. Αφού από το 30% που βρίσκονταν το 2016, έφτασε το 2019 στο 75% της ολοκλήρωσής του.
Συγχρόνως βρέθηκε τεχνική λύση για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα, αυθεντικά και ακέραια στη θέση τους, σύμβολο της ιστορικής συνέχειας της πόλης από τον 3ο μ. Χ. αιώνα, να προσδίδουν προστιθέμενη αξία στον πολιτισμό και στην ανάπτυξη της πόλης.
Ο παρακμιακός μεγαλοϊδεατισμός της Δεξιάς κινδύνευε από ένα έργο που για πρώτη φορά προχωρούσε και θα ολοκληρώνονταν στην ώρα του, στο τέλος του 2020. Χωρίς αστερίσκους και να μεν αλλά και συγχρόνως και χωρίς ουρανοκατέβατα υπερκέρδη για τους εργολάβους που το κατασκεύαζαν.
Και επιπλέον, με τα ταμεία της Αττικό Μετρό ΑΕ γεμάτα με 1,1 δις που άφησε φεύγοντας η τότε διοίκηση.
Η ανάληψη της κυβέρνησης το 2019 από τον Κυριάκο Μητσοτάκη σήμανε το τέλος για την πρόοδο του έργου. Συγχρόνως σήμανε την επιστροφή στη γνωστή συνταγή των καθυστερήσεων και της αφαίμαξης των δημόσιων ταμείων από τους εργολάβους.
Με αβάσιμα και ατεκμηρίωτα προσχήματα που διαψεύστηκαν από τους ειδικούς η κυβέρνηση Μητσοτάκη σταμάτησε την πρόοδο του έργου, επανάφερε την παλιά λύση της καταστροφής του αρχαιολογικού συμπλέγματος της Βενιζέλου και «χάρισε» στους εργολάβους δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σαν αποζημιώσεις για την καθυστέρηση που η ίδια προκάλεσε.
Η χωρίς τεχνική τεκμηρίωση υπόσχεση του πρωθυπουργού ότι το έργο θα παραδίνονταν ολόκληρο σε λειτουργία τον Απρίλιο του 2023, διαψεύστηκε ήδη.
Εκείνο που δεν διαψεύστηκε και δεν θα διαψευστεί ποτέ είναι ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη βύθισε την πόλη στην πιο βαθιά οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική παρακμή.
Το τέλος της οποίας θα έρθει μόνο αν οι Θεσσαλονικείς «μαυρίσουν» στις εκλογές τους υπεύθυνους για τον κατήφορο της πόλης και των πολιτών της.
*Ο Γιάννης Μυλόπουλος είναι Υποψήφιος Βουλευτής στην Α’ Θεσσαλονίκης με τον ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Καθηγητής και πρώην Πρύτανης ΑΠΘ, πρώην Προέδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ