νίκος-ταχιάος-μόνο-λόγω-δικαστικής-εμ-1125504

Θεσσαλονίκη

Νίκος Ταχιάος: Μόνο λόγω δικαστικής εμπλοκής θα υπάρξει καθυστέρηση για το Fly Over

Τι αναφέρει για την πορεία του έργου, τις επεκτάσεις του Μετρό και τις απαλλοτριώσεις στη Νέα Ελβετία και στην Καλαμαριά και τα αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία.

Φίλιππος Δεργιαδές
Φίλιππος Δεργιαδές

Συνέντευξη στον Φίλιππο Δεργιαδέ

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, είναι από τα πολιτικά στελέχη που δεν φοβούνται το πολιτικό κόστος, όταν θεωρούν ότι πρέπει να μιλήσουν άμεσα, χωρίς ελιγμούς και υπεκφυγές. Πρόσφατα προκάλεσε έντονο θόρυβο με την αναφορά του σε «παλαιοχριστιανούς», θέλοντας να επισημάνει την ανάγκη η Θεσσαλονίκη να ξεφύγει από ιδεοληψίες ή περιδινήσεις που την εγκλωβίζουν σε στασιμότητα.

Μιλώντας στην Parallaxi, επαναλαμβάνει ότι πολλές φορές «πλανάται στην πόλη» μία «μίζερη ενδοσκόπηση» η οποία «επαναφέρει ξανά και ξανά στην ατζέντα τα ίδια θέματα».

Σε ότι αφορά το Fly Over, ξεκαθαρίζει ότι δεν υπήρξε καμία δεύτερη σκέψη στην κυβέρνηση για αναβολή ή πάγωμα του έργου, τονίζοντας ότι οι σχετικές προτάσεις όπως και του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Στέλιου Αγγελούδη για αναστολή των έργων μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία του Μετρό, είναι εκτός συζήτησης.

Αναφέρει ότι οι απαλλοτριώσεις για τους τερματικούς σταθμούς σε Νέα Ελβετία και Καλαμαριά, προχωρούν καλώντας όμως την Χ. Αράπογλου να δει «πιο ζεστά» το θέμα της οδού Πόντου. Επίσης θεωρεί ότι τα έργα της πόλης έχουν μπει σε μία σειρά και προχωρούν κανονικά και πως δεν υπάρχουν μεγάλες εκκρεμότητες. 

  • Κύριε Ταχιάο πρόσφατα είπατε ότι το FlyOver είναι το μεγάλο στοίχημα για τη Θεσσαλονίκη, ωστόσο οι εξελίξεις δείχνουν ότι θα μπορούσε να έχει γίνει καλύτερη προετοιμασία ώστε να μετριαστούν οι κυκλοφοριακές συνέπειες. Οι κ.κ. Αγγελούδης και Τζιτζικώστας κατέθεσαν συγκεκριμένες προτάσεις, το Συντονιστικό Κέντρο έχει περιπέσει σε αδράνεια, υπήρξε και σύσκεψη με τον πρωθυπουργό. Πως αντιμετωπίζετε αυτές τις προτάσεις;

Το Fly Over είναι αδιαμφισβήτητα ένα μεγάλο στοίχημα για τη Θεσσαλονίκη και δουλεύουμε όλοι σκληρά για να το πετύχουμε με το λιγότερο δυνατό κόστος για τους Θεσσαλονικείς. Εκείνο που πρέπει να γίνει σαφές σχετικά με τις προτάσεις τις οποίες κατέθεσαν ο κ. Τζιτζικώστας και ο κ. Αγγελούδης, είναι ότι στην μεγάλη τους πλειοψηφία αυτές αφορούν αρμοδιότητες που ανήκουν στους φορείς στους οποίους οι ίδιοι προΐστανται.

Κατά συνέπεια, αυτό το οποίο μπορεί να διαβεβαιώσω και για το οποίο έχει υπάρξει και σχετική συζήτηση και ενώπιον του Πρωθυπουργού είναι ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα παράσχει κάθε δυνατή διευκόλυνση στην άσκηση αυτών των αρμοδιοτήτων που εξ’ ορισμού έχουν τόσο η Περιφέρεια όσο και οι Δήμοι. 

  • Μάλιστα ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ζήτησε αναβολή λίγων μηνών τουλάχιστον μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Μετρό; Υπήρξαν δεύτερες σκέψεις στην κυβέρνηση για το FlyOver; Πρόσφατη δημοσκόπηση δείχνει ότι 6 στους 10 πολίτες το αντιμετωπίζουν αρνητικά…

Ως Κυβέρνηση και ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, δεν υπήρξε ούτε στιγμή που να αναθεωρήσουμε την απόφασή μας για την έναρξη κατασκευής του Fly Over. Όπως έχω ξαναπεί πρόκειται για δύο έργα που εξυπηρετούν διαφορετικά το κοινό και δεν πρέπει να συγχέονται. Επομένως, η πρόταση του δημάρχου είναι εκτός κάθε συζητήσεως.

Το Fly Over είναι ένα έργο το οποίο εκτελείται με ένα πολύ συγκεκριμένο χρηματοδοτικό μοντέλο Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στο οποίο εκτός από τον κατασκευαστή και το Δημόσιο, συνυπάρχουν και οι Τράπεζες, οι οποίες είναι αυτές που χρηματοδοτούν το έργο.

Δεν υπάρχει, συνεπώς, καμία περίπτωση αναβολής του έργου. Το έργο έχει ξεκινήσει και ο εργολάβος έχει εγκατασταθεί από την ημέρα υπογραφής της σύμβασής του, δηλαδή από τις 19/12/2022. Με την εξαίρεση μιας καθυστέρησης πεντέμισι μηνών στην εγκατάσταση του εργοταξίου, η οποία όμως δεν παρατείνει τις συνολικές εργασίες του έργου και κατ’ επέκταση την παράδοσή του, καμία άλλη δεν είναι ορατή.

  • Πως σχολιάζετε ότι λόγω τη 5μηνης παράτασης για το FlyOver, το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να καταβάλει αποζημίωση στην κοινοπραξία που εκτελεί το έργο. Δεν θα μπορούσε να αποφευχθεί; Ποιο θα είναι το ποσό της αποζημίωσης; Υπάρχει κίνδυνος το FlyOver να καθυστερήσει;

Επαναλαμβάνω ότι το θέμα της παράτασης δεν αφορά καθόλου την διάρκεια της εργοταξιακής κατάληψης στην Περιφερειακή Οδό, κατά συνέπεια δεν αφορά καθόλου το χρόνο διάρκειας των εργασιών που θα είναι ορατές στους Θεσσαλονικείς, οι οποίες δυστυχώς, όπως και να το κάνουμε θα επηρεάσουν την καθημερινότητά τους.

Όσο για το θέμα των αποζημιώσεων, η διατύπωση την οποία έχετε δει στην Απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σταϊκούρα, είναι μια τυπική διατύπωση που πάντοτε υπάρχει σε όλες τις σχετικές αποφάσεις. Εάν θα υπάρξουν στην πράξη και ποιο θα είναι το ύψος τυχόν αποζημιώσεων, θα το δούμε στην πορεία.

Σε κάθε περίπτωση, μόνο εφόσον το έργο συναντήσει οποιαδήποτε δικαστική εμπλοκή θα υπάρξει καθυστέρηση. Για κανέναν άλλο λόγο.

  • Επίσης το ΕΚΑΒ και υγειονομικοί απο τα νοσοκομεία που λειτουργούν παραπλεύρως ή κοντά στην Περιφερειακή Οδό, όπως το Παπαγεωργίου, το Παπανικολάου και το Αγ. Παύλος και επηρεάζονται από το κυκλοφοριακό έχουν ζητήσει να παραχωρηθεί μία λωρίδα ανάγκης για τα ασθενοφόρα ώστε να μειωθεί ο χρόνος μεταφοράς των ασθενών. Είναι δυνατό αυτό; Το εξετάζετε;

Καταλαβαίνουμε πολύ καλά τις ανάγκες του κόσμου και των νοσοκομείων. Και πάντα για εμάς η ασφάλεια του κόσμου είναι το βασικότερο μέλημα. Μια τέτοια λύση όμως δεν είναι εφικτή. Δεν έχει βάση αυτό το αίτημα.

Ούτως ή άλλως, ο Περιφερειακός δεν είχε ποτέ ΛΕΑ. Εκείνο το οποίο συζητάμε και θα εφαρμοστεί είναι, επί τη βάσει μιας συμφωνίας την οποία έχει υπογράψει η Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με το Ταμείο Εθνικής Άμυνας, να κατασκευαστεί ένας δρόμος ο οποίος θα περνάει μέσα από το στρατόπεδο Καρατάσιου και θα διευκολύνει την πρόσβαση των ασθενοφόρων και των οχημάτων πρώτης ανάγκης στα νοσοκομεία, χωρίς να χρειάζεται να κάνουν χρήση της Περιφερειακής Οδού.

  • Σε ό,τι αφορά το Μετρό, όλοι έχουν χαρεί στην πόλη με την απελευθέρωση των δρόμων, όμως υπάρχουν πολλές εκκρεμότητες ακόμα με μεγαλύτερη ίσως για την βασική γραμμή, την κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης στη Ν. Ελβετία όπου υπάρχει και το θέμα των απαλλοτριώσεων αλλά και ο σταθμός Βενιζέλου. Επίσης προς την Καλαμαριά υπάρχει και εκεί πρόβλημα με τις απαλλοτριώσεις στην οδό Πόντου. Ποια είναι τα χρονοδιαγράμματα;

Οι απαλλοτριώσεις της Νέας Ελβετίας έχουν ήδη προχωρήσει, δεν κωλύουν την πρόσβαση στο σταθμό και θεωρούμε ότι μέχρι να ολοκληρωθεί και η κατασκευή, η οποία ήδη έχει ξεκινήσει στα τμήματα τα οποία έχουν αποζημιωθεί, θα έχουν εκδοθεί και όλες οι σχετικές αποφάσεις. Όσον αφορά στην κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης της Νέας Ελβετίας, στην οδό Ψελλού δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.

Και φυσικά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα ούτε για τη Βενιζέλου, όπου το χρονοδιάγραμμα των εργασιών προχωράει κανονικά χωρίς να κωλύει το έργο. Τώρα, σε ότι αφορά την οδό Πόντου, είναι σαφές ότι πρέπει και η νέα δημοτική αρχή της Καλαμαριάς να τη βάλει στις προτεραιότητές της. Διότι, όπως καταλαβαίνετε, οι διανοίξεις, και μάλιστα οι διανοίξεις οδών αποτελούν αντικείμενο της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Σε κάθε περίπτωση εναλλακτικές λύσεις για την πρόσβαση στους σταθμούς της οδού Πόντου, υπάρχουν.

  • Επίσης με τις επεκτάσεις προς τα Δυτικά, γιατί αποφασίστηκε η αλλαγή του αρχικού πλάνου και πότε θα ξεκινήσει ενώ έχετε αναφέρει και επέκταση προς Τούμπα και Χαριλάου; Πότε θα γίνουν όλα αυτά; Υπάρχει η χρηματοδότηση; Πότε θα έχουμε την τελική χάραξη;

Εάν εννοείτε ως «αρχικό πλάνο» την περίφημη κυκλική γραμμή η οποία εμφανίστηκε στην ατζέντα της πόλης κάπου στο 2018, πρόκειται για ένα έργο το οποίο και κυκλοφοριακά και σιδηροδρομικά ήταν απολύτως αβάσιμο. Ήταν απλώς ένα προεκλογικό «πυροτέχνημα» για να ικανοποιήσει τους δήμους της Βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης.

Για πρώτη φορά, υπάρχει μελέτη η οποία υποδεικνύει ποιες είναι οι καταλληλότερες λύσεις για την Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, αυτή η μελέτη προέκυψε ως αποτέλεσμα μίας ανάθεσης, η οποία «έτρεχε» την ίδια περίοδο που ανακοινωνόταν εκείνο το οποίο εσείς αποκαλείτε «αρχικό πλάνο».

Οι επεκτάσεις προς την βορειοδυτική Θεσσαλονίκη αποτελούν πρώτη προτεραιότητα. Υπάρχουν δεσμευμένες πιστώσεις σχετικά, στο τρέχον ΕΣΠΑ. Αμέσως μόλις ανακοινώσουμε, μέσα στις προσεχείς εβδομάδες την τελική χάραξη, θα ξεκινήσουν οι σχετικές μελέτες ωρίμανσης και προετοιμασίας των τευχών δημοπράτησης για να προχωρήσουμε σε έργο.

  • Επειδή είναι και επίκαιρο με τις αγροτικές κινητοποιήσεις, τι γίνεται με τα αντιπλημμυρικά έργα κυρίως στη Θεσσαλία όπου ζητούν φράγματα αλλά και με τη Κ. Μακεδονία και τη Θεσσαλονίκη; Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος προγραμματισμός;

Τα αντιπλημμυρικά έργα δεν αποτελούν αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αλλά των Δήμων και των Περιφερειών.

Σε ότι αφορά τη δική μας αρμοδιότητα σχετικά με την διαχείριση των πλημμυρικών υδάτων και την αντιπλημμυρική προστασία, αυτή έγκειται κυρίως στη Θεσσαλία και στις ζημιές οι οποίες προκλήθηκαν από τις θεομηνίες Daniel και Elias.

Στόχος για αυτά τα πολύ συγκεκριμένα έργα, είναι να έχουμε συμβάσεις μέχρι το καλοκαίρι του τρέχοντος έτους.

  • Είπατε πρόσφατα, και ορθά, ότι «τα έργα που ξεκινούν πρέπει να τελειώνουν». Όμως στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, όπως πολύ καλά γνωρίζετε ως Θεσσαλονικιός, αυτό δεν ισχύει εδώ και χρόνια. Τι φταίει και οι υποδομές της πόλης μένουν πίσω; Το Μετρό, το Λιμάνι, η υπερυψωμένη οδός, η ΔΕΘ, το μητροπολιτικό πάρκο, το παραλιακό μέτωπο, τα νοσοκομεία κ.α. όλα παραμένουν σε εξέλιξη. Τι πρέπει κατά τη γνώμη σας να αλλάξει ώστε όλα αυτά να μπουν σε μία σειρά;

Καταρχάς, δεν έχω την αίσθηση ότι όλα παραμένουν σε εκκρεμότητα. Το μετρό προχωράει και θα μπορεί να μετακινείται κόσμος με τη βασική του γραμμή από τον Νοέμβριο. Η σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι επίσης προχωράει.

Τα νοσοκομεία προχωρούν με τη χρηματοδότηση του ιδρύματος Νιάρχος. Το Τhess Intec προχωράει. Πάρα πολλά πράγματα είναι σε εξέλιξη, όχι όμως σε εκκρεμότητα με την έννοια που το θέτετε.

Αυτό που βλέπω ότι παραμένει ως πρόβλημα, είναι αυτή η εσωστρέφεια και αυτή η μίζερη ενδοσκόπηση η οποία πολλές φορές πλανάται στην πόλη και η οποία πολλές φορές δημιουργεί ή επαναφέρει ξανά και ξανά στην ατζέντα τα ίδια θέματα.

  • Σχετικά με τις γραμμές του σιδηροδρόμου, μετά το δυστύχημα των Τεμπών υπάρχει ένα θολό τοπίο ενώ υπάρχουν πολλές γραμμές που δεν λειτουργούν, ιδίως στη Βόρεια Ελλάδα; Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός στο υπουργείο;

Προφανώς υπάρχει σχεδιασμός και μάλιστα έχει ανακοινωθεί. Είναι απολύτως σαφές αυτό το οποίο θέλουμε να κάνουμε και το οποίο ξεκινάει, βεβαίως, πέραν από τις άμεσες αποκαταστάσεις εκεί όπου αυτές επιβάλλεται να γίνουν, δηλαδή, στις γραμμές της Θεσσαλίας που έχουν πληγεί από την θεομηνία Daniel.

Εκείνο που προέχει είναι η γενικότερη μεταρρύθμιση του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα κάτι το οποίο αποτελεί βασικό μέλημα για το Υπουργείο μας αυτή τη στιγμή, και πάνω στο οποίο δουλεύουμε καθημερινά.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα