Αστικές συγκοινωνίες: Ψάχνουν οδηγούς με το ντουφέκι
Πολλοί ξενιτεύονται στη Γερμανία για καλύτερους μισθούς και συνθήκες εργασίας - Τα λεωφορεία μας από τα πιο παλιά στην Ευρώπη
Το “brain drain” στη χώρα μας δεν αφορά πλέον μόνο τους νέους πτυχιούχους που φεύγουν στο εξωτερικό για να αξιοποιήσουν καλύτερα τα επαγγελματικά τους εφόδια, αλλά και άλλους κλάδου, ιδίως τους επαγγελματίες οδηγούς, με αποτέλεσμα σε πολλές πόλεις όπως και στη Θεσσαλονίκη, οι οργανισμοί αστικών συγκοινωνιών και τα ΚΤΕΛ να ψάχνουν διακαώς οδηγούς.
Χαμηλοί μισθοί, επισφάλεια στην εργασία και κακές εργασιακές συνθήκες είναι οι αιτίες που κινούν τους επαγγελματίες οδηγούς να ξενιτευτούν προς τη Δυτική Ευρώπη, με πρώτο και κύριο σταθμό τη Γερμανία, όπου ένας οδηγός μπορεί να προσληφθεί με 3800 ευρώ μισθό, όταν στην Ελλάδα ο μισθός των 1000 ευρώ είναι δυσεύρετος.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι στη Θεσσαλονίκη, στις τελευταίες 150 προσλήψεις που έγιναν στον ΟΑΣΘ, σχεδόν οι μισοί προέρχονταν από τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Μάλιστα άφησαν θέσεις εξαρτημένης εργασίας για μία θέση 8μηνης σύμβασης στον ΟΑΣΘ, αλλά με σημαντικά μεγαλύτερο μισθό και με την προοπτική της κανονικής πρόσληψης.
Στον ΟΑΣΘ το έλλειμμα των οδηγών δεν έχει καλυφθεί γι’ αυτό ο οργανισμός έχει δρομολογήσει 40 νέες προσλήψεις. Παρομοίως και στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, υπάρχει έλλειμμα οδηγών, και όπως φαίνεται, με δυσκολία θα καλυφθούν τα κενά ενώ το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και άλλα ΚΤΕΛ στην Ελλάδα, όπως της Λάρισας, του Κιλκίς, της Κορινθίας, της Μαγνησίας, του Ηρακλείου της Αττικής κ.α, που με αγγελίες στα ΜΜΕ και στα social media, αναζητούν οδηγούς.
Το φαινόμενο έχει πάρει διαστάσεις καθώς ακόμα και οδηγοί σε μεγάλους Οργανισμούς, όπως στον ΟΑΣΘ, φεύγουν στα ξένα, γιατί οι μισθοί είναι μεγαλύτεροι και οι συνθήκες εργασίας καλύτερες. «Πολλοί συνάδελφοι επαγγελματίες οδηγοί έχουν φύγει στη Γερμανία. Το τελευταίο διάστημα είναι δεκάδες, ακόμα και από τον ΟΑΣΘ και τα ΚΤΕΛ και φυσικά και από τα τουριστικά», αναφέρει ο Τ.Π. οδηγός του ΟΑΣΘ, που τονίζει ότι η κύρια αιτία είναι οι μισθοί. «Υπάρχουν οδηγοί που πάνε στη Γερμανία ακόμα και στην άδεια τους για 15 ημέρες, για να βγάλουν ένα καλό μεροκάματο και επιστρέφουν» σημειώνει και αναφέρει ότι «οι συνθήκες είναι άσχημες εδώ, ιδίως στον ιδιωτικό τομέα ή στα ΚΤΕΛ, όπου έκαναν υπερωρίες χωρίς να τις πληρώνονται, διότι δεν μετρούσαν το χρόνο παράδοσης και παραλαβής του οχήματος στο ωράριο του εργαζόμενου ή τους βάζουν να καθαρίσουν τα οχήματα».
Τα ΚΤΕΛ, πάντως ακόμα ψάχνουν οδηγούς και αυτό φαίνεται και στην αγγελία στην ιστοσελίδα της εταιρίας που πρόσφατα ανανέωσε τη σύμβαση της με το ελληνικό δημόσιο, για την εξυπηρέτηση 43 γραμμών αστικών και ημιαστικών επιδοτούμενων από το κράτος γραμμών στη Θεσσαλονίκη.
Η διαφορά στους μισθούς σε σχέση με την Δυτική Ευρώπη είναι τεράστια. Οι μισθοί είναι σχεδόν τριπλάσιοι σε σχέση με την Ελλάδα.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι πρόσφατη αγγελία στην Ελλάδα, για εργασία οδηγών στο Βισμπάντεν της Γερμανίας, εταιρία προσφέρει εργασία με αρχικό μισθό 3800 ευρώ μεικτά, εκμάθηση των Γερμανικών με έξοδα της εταιρίας, δάνειο για την αγορά ΙΧ, πλήρη ασφάλιση κ.λ.π.
Μάλιστα, όπως ανέφερε οδηγός που ήδη βρίσκεται στην Γερμανία και πρόκειται να αναλάβει θέση οδηγού σε τοπικό δίκτυο αστικών συγκοινωνιών, πριν την ένταξη στα δρομολόγια, προηγείται ένα σημαντικό διάστημα προετοιμασίας εκμάθησης και εξοικείωσης με τα οχήματα, τα δρομολόγια και τις συνθήκες των δρόμων. «Εδώ στην Ελλάδα δεν υπάρχουν τέτοιες πολυτέλειες. Μας λένε πήγαινε να δεις τη διαδρομή δίπλα σε ένα άλλο οδηγό, την καταγράφεις και μετά την άλλη μέρα πιάνεις το τιμόνι» αναφέρει ο Γ.Κ οδηγός που εργάστηκε στον ΟΑΣΘ.
Τα λεωφορεία μας από τα πιο παλιά στην Ευρώπη
Πέρα όμως από τους μισθούς, την επισφάλεια και την αθλιότητα των ελληνικών δρόμων, οι συνθήκες εργασίας στις αστικές συγκοινωνίες στην Ελλάδα επιδεινώνονται και από την παλαιότητα των λεωφορείων.
Σύμφωνα με τον ίδιο το υπουργείο Μεταφορών, η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους αστικών λεωφορείων στην Ευρώπη, με μέσο όρο ηλικίας τα 19 χρόνια. Την ίδια ώρα ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη είναι τα 13 έτη.
Αυτό εξηγεί γιατί πολλά λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών και των ΚΤΕΛ σε Αθήνα, σε Θεσσαλονίκης και σε άλλες πόλεις συχνά ακινητοποιούνται από βλάβες ή ακόμα και παίρνουν φωτιά ενώ πολλά παραμένουν παρκαρισμένα στα αμαξοστάσια. Επίσης πολλά δεν διαθέτουν ούτε κλιματισμό ή τα απαραίτητα παράθυρα, όπως στη Θεσσαλονίκη, ενώ πολλά δεν είναι προσβάσιμα για ΑΜΕΑ, με το ποσοστό πανελλαδικά να αγγίζει το 40%.