Δήμαρχος για μια μέρα – Μέρος Α’
Η ερώτηση έγινε λίγο πριν τις προηγούμενες Δημοτικές εκλογές. Μια ερώτηση σε προσωπικότητες της Θεσσαλονικης… Τι θα αλλάζατε στο αστικό τοπίο της πόλης μας, από την πρώτη μέρα κιόλας, αν αποκτούσατε τον τίτλο του δημάρχου; Η εικονογράφηση του θέματος ήταν το αποτέλεσμα της δουλειάς των σημαντικότερων δημιουργικών γραφείων της πόλης για την έκθεση “Τα πόστερ […]
Η ερώτηση έγινε λίγο πριν τις προηγούμενες Δημοτικές εκλογές. Μια ερώτηση σε προσωπικότητες της Θεσσαλονικης… Τι θα αλλάζατε στο αστικό τοπίο της πόλης μας, από την πρώτη μέρα κιόλας, αν αποκτούσατε τον τίτλο του δημάρχου;
Η εικονογράφηση του θέματος ήταν το αποτέλεσμα της δουλειάς των σημαντικότερων δημιουργικών γραφείων της πόλης για την έκθεση “Τα πόστερ που θα άλλαζαν την πόλη”, που οργανώθηκε στο πλαίσιο του πρώτου αστικού πειράματος της Παράλλαξης “Η Θεσσαλονίκη Αλλιώς”, στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, τον Ιούνιο του 2010. Για να δούμε λοιπόν δυο χρόνια μετά κι ενώ ο δήμαρχος μας κρίνεται καθημερινά για τη μέχρι τώρα θητεία του, ποια από τις 46 αυτές θέσεις ήταν τελικά και επιθυμία της σημερινής δημαρχίας και ίσως την είδαμε να μπαίνει σε εφαρμογή. Τα πρόσωπα παρατίθενται σε αλφαβητική σειρά.
Στέλιος Αγγελούδης, πρόεδρος ΟΛΘ
Θα δηµιουργούσα µια µεγάλη παρέα ανθρώπων για να διακωµωδήσει τη µιζέρια µας, να την υπονοµεύσει και ν’ ανατρέψει την υπάρχουσα νοοτροπία µας και αντίληψη.
Πολυξένη Αδάμ Βελένη, Διευθύντρια Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Πλήρης πεζοδρόµηση στην εντός των τειχών πόλη, µε ταυτόχρονη απαγόρευση της κυκλοφορίας ιδιωτικών αυτοκινήτων και ευρύτατη πεζοδρόµηση στα πέριξ. Όλα αυτά µετά από απαλλοτρίωση γερασµένων πολυκατοικιών του κέντρου, αλλά και αλλού, και καθαίρεσή τους µε σκοπό τη δηµιουργία χώρων πράσινου. Ανασκαφική ενοποίηση των υπαρχόντων αρχαιολογικών χώρων και διαµόρφωση αντίστοιχων διαδροµών και πάρκων, µε παράλληλη συντήρηση των αρχαίων καταλοίπων και αναστήλωσή τους στο µέτρο του δυνατού. Ίδρυση δωρεάν κέντρων εκπαίδευσης, επαγγελµατικής και µη, όλων των ηλικιών, δηµιουργία ευχάριστων δηµόσιων χώρων φροντίδας και απασχόλησης νηπίων και ηλικιωµένων.
Μάκης Βοϊτσίδης, πρόεδρος ΕΣΗΕΜΘ
Θα ήθελα να δω τη δηµιουργία προαστιακού σιδηροδρόµου το πρότυπο των ευρωπαϊκών πόλεων µε µήκος γραµµών 100 χλµ. οι οποίες θα τέµνονται στο Σιδηροδροµικό Σταθµό Θεσσαλονίκης και θα διευκόλυνε τη µετακίνηση των ανθρώπων των προαστίων και της περιφέρειας στο κέντρο. Έτσι θα ενισχύονταν η περιφέρεια της πόλης µε µόνιµους κατοίκους, θα αποσυµφορίζονταν η οικιστική πίεση στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και θα βλέπαµε σηµαντικό εξορθολογισµό των τιµών της γης.
Γιώργος Γάτος, Business Developer – Open Coffee Thessaloniki Coordinator
Μία γρήγορη, οικονοµική και αποτελεσµατική αλλαγή θα έρθει µε τη θέσπιση του “κοινού κώδικα αισθητικής εξωτερικών χώρων Θεσσαλονίκης”. Οι πρώτες µου ρυθµίσεις θα συµπεριλάβουν µία κεντρική κεραία σε κάθε πολυκατοικία, κοινές προδιαγραφές για πινακίδες καταστηµάτων και νόµιµες υπαίθριες διαφηµιστικές ταµπέλες, απαγόρευση παράνοµης αφισοκόλλησης και οριοθέτηση νόµιµων stand πληροφόρησης, τραπεζοκαθίσµατα κοινής θεµατικής ανάλογα την περιοχή εγκατάστασης και οριοθέτηση ζωνών υπαίθριας έκθεσης καλλιτεχνικών δράσεων. Τέλος, δωρεάν ασύρµατο ιντερνετ σε όλες τις γωνίες τις πόλης για να µοιραζόµαστε σε πραγµατικό χρόνο τα όσα συµβαίνουν.
Αλέκα Γερόλυμπου, καθηγήτρια του Τμήματος Αρχιτεκτονικής του Α.Π.Θ.
Για να απαντήσω, πρέπει να υπερβώ την αναφορά στο χρόνο -µια µέρα- και µάλλον να φανταστώ ότι έχω ένα µαγικό ραβδί που µου επιτρέπει µια άµεση και ριζική παρέµβαση. Η πόλη µας µοιάζει µ’ ένα όµορφο αντικείµενο που έχει χάσει το σχήµα, την λάµψη και την γοητεία του, καθώς πάνω του έχουν επικαθήσει πολύχρονη αφροντισιά, βρωµιά και παραµορφωτικές επεµβάσεις, από κτίσµατα, αυτοκίνητα και σκουπίδια. Θα ήθελα, λοιπόν, µε κάποιον µαγικό τρόπο να εξαφανίσω όλη αυτήν τη συσσωρευµένη κρούστα. Φαντάζοµαι µια γιγαντιαία ηλεκτρική σκούπα να κατεβαίνει από τον ουρανό και να ρουφάει όλη την υπερβάλλουσα δόµηση (έτσι ώστε ξαφνικά το φως να πληµµυρίσει όλα τα σπίτια), τα θρασύτατα διπλοπαρκαρισµένα µε “αλάρµ” αυτοκίνητα, αλλά και όλα όσα σταθµεύουν παράνοµα (έτσι ώστε να ανοίξει ο δηµόσιος χώρος) το σήµα κατατεθέν του αστικού µας πολιτισµού, τους κάδους των σκουπιδιών, που άδειοι ή ξέχειλοι, “στολίζουν” τους δρόµους, τις πλατείες και τα πεζοδρόµιά µας και προσβάλλουν την υγεία και την αισθητική µας.
Aλεξάνδρα Γουλάκη Βουτυρά, Καθηγήτρια Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ, Γεν. Γραμμ. του ΔΣ του Τελλογλείου Ιδρύματος
Φοβάµαι ότι αυτά που θα πω θα συµπέσουν µε την επιθυµία πολλών άλλων. Γιατί στους δύσκολους καιρούς που ζούµε, µε την γκρίζα, θλιβερή καθηµερινή πραγµατικότητα, τις απογοητεύσεις, την αβεβαιότητα, τις καταστροφές και τον ξεπεσµό των ανθρώπινων επαφών, όλοι θα θέλαµε –και γιατί να µην είναι εφικτό, περισσότερο χώρο για περπάτηµα, πεζοδρόµια για πεζούς, όχι για µηχανάκια, περισσότερο χρώµα σε ανθισµένα παρτέρια, περισσότερα αρώµατα από κάθε είδους µυρωδικά, περισσότερο χρώµα από αφίσες-ταµπέλες άλλης αισθητικής, λιγότερο θόρυβο από µηχανές, περισσότερα χαµόγελα και θετική ενέργεια. Εφικτά; γιατί όχι;
Ισίδωρος Ζουργός, συγγραφέας
Σε µια πόλη γαλουχηµένη µε τη στέρηση µορφών και χρωµάτων, όπως η Θεσσαλονίκη, σκέφτοµαι µια νηπτική παρουσία συνθέσεων και αγαλµάτων. Ονειρεύοµαι αγάλµατα στο ύψος του ανθρώπου που δε θα υπενθυµίζουν µόνο την εθνική ιστορία αλλά θα υποµνηµατίζουν και τη χαρά της ζωής. Τα φαντάζοµαι διακριτικά, χωµένα µέσα στα λίγα δέντρα µας ή σε γωνιές απρόβλεπτες ξαφνιάζοντας τα βήµατα των περαστικών. Οι ογκώδεις βάσεις να είναι περιττές και οι συνηθισµένοι µελαγχολικοί πανσέδες ανύπαρκτοι. Ονειρεύοµαι και συνθέσεις προπονητικές του νου και της φαντασίας, νερά και µέταλλα µαζί, πέτρα και γυαλί. Τα βλέµµατα των ανθρώπων θα περνάνε αθόρυβα από πάνω τους σαν τις σκιές απ’ τις φτερούγες των πουλιών και τα βήµατά τους θα ελαφραίνουν στο ρυθµό της κάθε µέρας.
Πάνος Θεοδωρίδης, συγγραφέας
Ακαδηµία τεχνών Θεσσαλονίκης. Πόλη UNESCO λογοτεχνίας. Έξωση ∆ΕΘ. ∆ιεκδίκηση EXPO. Χωρισµός πόλης σε 60 γειτονιές, µε υπαλλήλους χρεωµένους σε κάθε γειτονιά. Απελευθέρωση πλατείας Ελευθερίας από αυτοκίνητα. ∆ιαδροµές επισκεπτών από Ισραήλ, από Ρωσία, από Βαλκάνια, από Ισλάµ. Κρουαζιερόπλοια πάση θυσία. Επένδυση στο ∆ιεθνές Πανεπιστήµιο. ∆ήµος χωρίς προσλήψεις και απολύσεις. Κερδοφόρα δηµοτικά ΜΜΕ.Ο ∆ήµος αυστηρός επόπτης, όχι άκεφος µελετητής! Τραµ και καραβάκια, παράλληλα στο θαλάσσιο µέτωπο. Θεσσαλονίκη µετά 30 χρόνια, σε µέτωπο 30 χιλιοµέτρων γύρω από την θάλασσα. Αλλού λιµάνι, αλλού αεροδρόµιο.
Ελένη Θεοφυλάκτου, ζωγράφος
Όχι κύκνοι στις λίµνες και ποδηλατάκια στους δρόµους, διότι προηγούνται οι λίµνες και προηγούνται ευκίνητοι άνθρωποι. Αυτό που θα είχε νόηµα κατά τη γνώµη µου, είναι να σταµατούσαν όλοι οι κοινωνικοί περιορισµοί για µία µέρα. ∆ηλαδή όχι ώρες κοινής ησυχίας, όχι φανάρια, όχι συγκεκριµένοι χώροι για παρκάρισµα, όχι τα σκουπίδια στον κάδο, όχι αρίθµηση στις ουρές αναµονής, όχι συγκεκριµένο ωράριο σε συγκοινωνίες, τράπεζες, µαγαζιά. Το επόµενο 24ωρο θα εκτιµούσαµε όλοι τους κοινωνικούς περιορισµούς που στην πραγµατικότητα µας απελευθερώνουν από την υποκειµενική τρέλα που ο καθένας θέλει να ασκήσει.
Βαγγέλης Ιωακειμίδης, διευθυντής Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Κάνοντας ένα συγκεκριµένο πλάνο 100, 1.000 ή 10.000 ηµερών διοίκησης, χαρτογραφείς την υπάρχουσα κατάσταση στους τοµείς της παιδείας, του πολιτισµού, της κοινωνικής πολιτικής, της εξυπηρέτησης του πολίτη, της κυκλοφορίας, της χωροταξίας, της καθαριότητας. Μετά πιάνεις ένα-ένα πρόβληµα κάθε µέρα και προσπαθείς να το λύσεις. Ταυτόχρονα, να βρεθεί ένα κίνητρο και να επιτύχουµε το εξής ουτοπικό: Φορείς, δηµόσιοι και ιδιωτικοί οργανισµοί της πόλης, επαγγελµατίες, φοιτητές, πολίτες, να συµµετείχαµε σε ένα µεγάλο φόρουµ και να αποφασίζαµε αν οι ήδη διαµορφωµένες αντιλήψεις µας για τα πράγµατα είναι αυτές που τελικά µας οδηγούν να υιοθετούµε και τις συγκεκριµένες πράξεις και συµπεριφορές µέσα στην πόλη. Ίσως αυτή η συνειδητοποίηση της κατάστασης να µας βοηθούσε να προχωρήσουµε µπροστά διαµορφώνοντας παράλληλα και την καινούργια µας ταυτότητα».
Κατερίνα Κοσκινά, Πρόεδρος Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
Πιστεύω ότι η Θεσσαλονίκη είναι µία πόλη µε ενδιαφέρον και µε σηµαντικά κτήρια που είναι µάρτυρες της σύνθετης και πλούσιας ιστορίας της. Βρίσκω, λοιπόν, ότι αν παρεµβαίναµε εξωτερικά τουλάχιστον σε κάποια κτίρια- κλειδιά, δηλαδή σε κάποια από αυτά που αλλοιώνουν το χαρακτήρα της ή ακόµη και αν κατεδαφίζαµε κάποια που καλύπτουν ή ακυρώνουν τη λειτουργία δηµόσιων χώρων, θα κάναµε ένα καλό βήµα για τη βελτίωση της εικόνας της πόλης. Θα φρόντιζα, λοιπόν, αυτή τη µία µέρα που θα είχα την εξουσία στα χέρια µου, να εξασφαλίσω την άδεια για να συµβεί αυτό. Αν και αυτά τα θέµατα είναι σύνθετα και, τουλάχιστον µέχρι σήµερα, πέρα από τη δικαιοδοσία του δηµάρχου. Αυτό πάντως θα ήθελα να είναι η προσφορά µου στην πόλη.
Αναστάσιος Μ. Κωτσιόπουλος, καθηγητής Αρχιτεκτονικής Α.Π.Θ., Αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών
Νοµίζω ότι µας λείπει επεξεργασµένη πληροφορία και ότι διαφωνούµε υπερβολικά µεταξύ µας. Με την εκλογή µου, λοιπόν, στη θέση του «εφήµερου δηµάρχου», θα υλοποιούσα µια προσεκτικά προετοιµασµένη εκπαιδευτική εκδροµή, συµπολίτευσης και αντιπολίτευσης του δήµου, σε τρεις πόλεις της Ευρώπης που µοιάζουν µε τη Θεσσαλονίκη. Σε κάθε πόλη, θα είχα προγραµµατίσει δύο εβδοµάδες εξαντλητικών περιηγήσεων. Την τρίτη εβδοµάδα θα είχα προγραµµατίσει να την αφιερώναµε σε συνεχές brainstorming – µε διακοπή µόνο για ύπνο και φαγητό – µαζί µε τους άρχοντες και το προσωπικό των τοπικών δήµων, για να καταλάβουµε και να «χωνέψουµε» όσα είδαµε. Εν τω µεταξύ δεν θα ήταν απίθανο στη Θεσσαλονίκη, λόγω της απουσίας µας, να είχαν διορθωθεί µερικά από τα κακώς κείµενα και έτσι, επιστρέφοντες, να είχαµε κάνει διπλό καλό.
Γιάννης Κωνσταντίνου, δικηγόρος, τότε Πρόεδρος Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης
Θα πρότεινα το σχεδιασµό της “i-thess”, µιας iPhone εφαρµογής, φιλικής για τη Θεσσαλονίκη, στην οποία θα µπορεί να βρει κανείς κάθε χρηστική πληροφορία για την πόλη, φωτογραφίες, χάρτες, αξιοθέατα, εκδηλώσεις, περιπατητικές διαδροµές. Όλοι οι χρήστες θα µπορούν τόσο να προσθέτουν όσο και να αντλούν πληροφορίες. Η advanced έκδοσή της θα επιτρέπει στο χρήστη να ενηµερώνεται για το τι συµβαίνει στην πόλη και να το συγχρονίζει µε το πρόγραµµά του – ακόµα και να εντοπίζει πότε περνάνε τα θορυβώδη σκουπιδιάρικα από τη γειτονιά του ώστε να φροντίζει να µην είναι εκεί.
* To θέμα επιμελήθηκαν ο Μιχάλης Γουδής και ο Σάκης Ιωαννίδης
Δείτε επίσης: Δήμαρχος για μια μέρα – Μέρος Β’