Fly Over: Ποιο είναι το μέλλον του από δω και μπρος;
Το μεγάλο κόλπο με τις απαλλοτριώσεις – Μηνύσεις κατά του εκτιμητή αλλά και κατά των συναρμόδιων υπουργών ετοιμάζουν οι ιδιοκτήτες – Νέα προσφυγή στο ΣτΕ για την περιβαλλοντική μελέτη.
Απορρίφθηκε η αίτηση αναστολής των εργασιών του Flyover από το ΣτΕ, που είχαν καταθέσει ο ο Σύνδεσμος Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών, ο Σύλλογος Προστασίας Σεϊχ Σου και ο Σύλλογος Δρομέων Θεσσαλονίκης και αρχίζουν και πάλι τα έργα κατασκευής του flyover. Αντίστοιχη αίτηση είχαν καταθέσει από κοινού η Επιτροπή Προστασίας Σέιχ Σού και ο Σύλλογος Δρομέων Υγείας Θεσσαλονίκης, που όπως φαίνεται έτυχε της ίδιας αντιμετώπισης από το ΣτΕ.
Η απόφαση κοινοποιήθηκε στους κατοίκους χθες το μεσημέρι και τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν και πάλι αύριο, 25 Απριλίου. Τις επόμενες ημέρες θα συγκληθεί συνέλευση των κατοίκων για να εξεταστούν περαιτέρω νομικές ενέργειες και προσφυγή στα αστικά και ποινικά δικαστήρια.
Στο μεταξύ σε νέα τροχιά δικαστικών περιπετειών ή και αναστολών των εργασιών εισέρχεται το έργο της υπερυψωμένης περιφερειακής οδού (Fly Over), μετά την αναβολή της δίκης για τις αναγκαστικές αποζημιώσεις αλλά και την πρόθεση κατοίκων της Πυλαίας να καταθέσουν μηνύσεις για τις απαλλοτριώσεις και να προσφύγουν στο ΣτΕ και για την υπάρχουσα περιβαλλοντική μελέτη.
Η αναβολή της δίκης στο Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης, με θέμα το ύψος των αποζημιώσεων και την καταβολή του 70% του ποσού προκειμένου να προχωρήσει η αποβολή των ιδιοκτητών από τα οικόπεδα ώστε να προχωρήσουν τα έργα κατασκευής, αποφασίστηκε μετά από αίτημα της κυβέρνησης, προκειμένου στην υπόθεση να συμπεριληφθούν επιπρόσθετα στοιχεία για τις ιδιοκτησίες που πρόκειται απαλλοτριωθούν.
Όπως προέκυψε από την διαδικασία, τελικά τα οικόπεδα που πρόκειται να απαλλοτριωθούν κατά μήκος του Fly Over, είναι πολλές εκατοντάδες και αφορούν συνολικά 2.500 μικρές και μεγάλες ιδιοκτησίες για τις οποίες έχουν δικαιώματα 3000 ιδιοκτήτες. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το ελληνικό δημόσιο δεν ήταν «έτοιμο», δεν είχε δηλαδή επαρκή στοιχεία για τις ιδιοκτησίες και για αυτό ζήτησε αναβολή προκειμένου να ελεγχθεί αν κάποιοι δεν έχουν συμπεριληφθεί στις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ή έχουν συμπεριληφθεί κατά λάθος.
Ωστόσο από την πλευρά τους οι ιδιοκτήτες που θίγονται από την τακτική που ακολουθεί το ελληνικό δημόσιο, δηλώνουν έτοιμοι να καταθέσουν ακόμα και μηνύσεις κατά του ειδικού εκτιμητή που πρότεινε τις τιμές για τις απαλλοτριώσεις -που κυμαίνονται από 0,50 ευρώ μέχρι 175 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο- όπως και κατά των συναρμόδιων υπουργών που έχουν την ευθύνη της σχεδίασης και της υλοποίησης του έργου.
«Πρόκειται για εγκληματική οργάνωση, αυτά δεν τα έκανε ούτε η χούντα»
Όπως τονίζουν, πρόκειται για κανονική «ληστεία» και κοινό «κακούργημα», καθώς το ελληνικό δημόσιο κάνοντας χρήση του κώδικα απαλλοτριώσεων (άρθρο7α), μπορεί να αποβάλει τους ιδιοκτήτες από τις ιδιοκτησίες, καταβάλλοντας το 70% της αποζημίωσης, βάση της χαμηλής τιμής μονάδας που έχει ορίσει εκ των προτέρων, κερδίζοντας έτσι χρόνο και χρήμα, με τους ιδιοκτήτες «να τρέχουν στα δικαστήρια για να αυξήσουν την αποζημίωση της απαλλοτρίωσης».
«Εδώ πρόκειται για εγκληματική οργάνωση και για κακούργημα. Όταν μου βγάζει ο εκτιμητής 0,50 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο στα οικόπεδα στην Πυλαία για τι πρόκειται; Μιλάμε για την Πυλαία» τονίζει στην Parallaxi, ο Γιώργος Μπαμπαράτσας, κάτοικος και αντιδήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτη, του οποίου η ιδιοκτησία απαλλοτριώνεται από το Fly Over.
Όπως εξηγεί «με το άρθρο 7α που προβλέπει την αναγκαστική αποβολή, πρέπει να καταβάλουν το 70% της αξίας για να σε αποβάλουν. Βγάζοντας ο εκτιμητής 50 λεπτά το τετραγωνικό, το στρέμμα αξίζει 500 ευρώ και το 70% είναι 350 ευρώ. Δηλαδή αν έχεις ένα στρέμμα, έρχονται σου δίνουν 350 ευρώ και σε βγάζουν από το κτήμα σου. Και μετά θα πρέπει να τρέχεις στα δικαστήρια 2,3,4 χρόνια για να δικαιωθείς και αν δικαιωθείς. Αυτά δεν γινόταν ούτε επί χούντας. Και το κάνουν αυτό με τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις, έχοντας κηρύξει το Fly Over έργο εθνικής σημασίας. Είναι το Fly Over έργο εθνικής σημασίας;».
«Ο Ταχιάος επιμένει στο Fly Over και εκδικείται την πόλη γιατί δεν τον έκανε δήμαρχο, Δεν εξηγείται αλλιώς. Σε άλλες πόλεις της Ευρώπης τα fly over τα γκρεμίζουν» τονίζει και αναφέρει ότι «το έργο αυτό με τους κόμβους όπως το Κ11Α είναι ο θάνατος της Πυλαίας. Θα κάνουμε μηνύσεις».
Μάλιστα σε δηλώσεις του τη Δευτέρα έξω από τα δικαστήρια, ο Γιώργος Μπαράτσας ήταν σαφής:
Και νέα προσφυγή στο ΣτΕ για την περιβαλλοντική μελέτη
Η εξέλιξη αυτή φυσικά δεν προμηνύει κάτι θετικό για το έργο που έχει παγώσει μέχρι τις 22 Μαίου, οπότε θα συζητηθεί στο ΣτΕ οι προσφυγές που έχουν καταθέσει, κάτοικοι των Κωνσνταντινοπουλιτών, ο Σύλλογος Δρομέων Υγείας Θεσσαλονίκης και η Επιτροπή Προστασίας του Σέιχ Σου.
Η αναβολή της δίκης για τις απαλλοτριώσεις ενδέχεται να ζητήθηκε ενόψει των αποφάσεων τιυ ΣτΕ και το επιχείρημα για πρόσθεση στοιχείων στον φάκελο για τις απαλλοτριώσεις εν τέλει να είναι πρόφαση, προκειμένου να ξεκαθαρίσει δικαστικά το τοπίο, διότι έπεται και συνέχεια…
Εκτός αυτών των τριών προσφυγών, οι κάτοικοι της Πυλαίας έχουν ήδη προσφύγει στο ΣτΕ ειδικά για τις απαλλοτριώσεις και ετοιμάζονται να καταθέσουν και νέα προσφυγή για την ελλιπή, όπως την χαρακτηρίζουν περιβαλλοντική μελέτη. Να σημειωθεί ότι μόλις πρόσφατα τελικά αποκαλύφθηκε ότι η αρχική περιβαλλοντική μελέτη που προέβλεπε την υλοτόμηση 45 στρεμμάτων του δάσους του Σέιχ Σου, τροποποιήθηκε και βάσει της νέας μελέτη τα στρέμματα που θα υλοτομηθούν είναι 82.
«Όπως αποδείχθηκε λειτουργούν εκ του προχείρου. Εμείς θα καταθέσουμε προσφυγή κατά της περιβαλλοντικής μελέτης που έχει αλλάξει. Με ποια μελέτη θα δικαστεί η προσφυγή μας με την παλιά η την αλλαγμένη; Εδώ κάνουν ότι θέλουν» τονίζει ο Γιάννης Αλεξόπουλος κάτοικος Πυλαίας εκ των ιδιοκτητών που έχουν ήδη προσφύγει στο ΣτΕ για τις απαλλοτριώσεις.
Ο Μιχάλης Κωνσταντινίδης δικηγόρος και δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης της Λαϊκής Συσπείρωσης, που εκπροσωπεί κατοίκους της Πυλαίας, τονίζει πως μπορεί η αναβολή της δίκης στο Διοικητικό Εφετείο να ζητήθηκε προκειμένου να διορθωθούν και να ενημερωθούν τα στοιχεία της υπόθεσης αλλά, τονίζει ότι εκτιμάται πως δεν αποκλείεται η επιλογή του δημοσίου τελικά να είναι η νέα καθυστέρηση του έργου.